Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.958.2024.3.JSZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.958.2024.3.JSZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 21 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski świadczonych usług transmisji na żywo oraz obowiązku rejestracji jako podatnik VAT-UE w związku ze świadczeniem ww. usług, a także podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 stycznia 2025 r. (według daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani rezydentem podatkowym Polski i prowadzi Pani działalność gospodarczą w formie zarejestrowanej jednoosobowej działalności gospodarczej, rozliczaną na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zwraca się Pani z prośbą o wyjaśnienie kwestii związanych z opodatkowaniem działalności polegającej na świadczeniu usług za pośrednictwem platform internetowych, takich jak …, … oraz innych podobnych, które są zarejestrowane za granicą Polski, zazwyczaj w krajach UE, USA lub Kanadzie.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zamierza rozpocząć działalność jako modelka prowadząca transmisje online na platformach takich jak … oraz …. Usługi te będą świadczone w formie rozrywki online dla użytkowników za pośrednictwem Internetu. Platformy takie jak … i … świadczą usługi transmisji audiowizualnych i mają swoje siedziby poza Polską. Zgodnie z art. 28b Ustawy o VAT, usługi świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych są opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy. W związku z tym, jako usługodawca, świadczy Pani usługi podlegające pod art. 28b, a obowiązek rozliczenia VAT spoczywa na usługobiorcy.

Ponadto udzieliła Pani odpowiednio następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

a)„Od kiedy i w jakim zakresie prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą?”

Odpowiedź: Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą od 02.11.2023. Pani działalność obejmuje tworzenie treści wideo, a głównym kodem PKD jest 59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.

b)„Pod jakimi symbolami PKWIU zostały sklasyfikowane usługi, które stanowią przedmiot złożonego przez Panią wniosku?”

Odpowiedź: Nie jest Pani pewna, który kod PKWiU należy wybrać dla świadczonych przez Panią usług. Uważa Pani, że najbardziej odpowiedni może być kod 82.99.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające działalność gospodarczą, gdzie indziej niesklasyfikowane, ponieważ działalność związana z webkamerą i świadczeniem usług transmisji na żywo przez internet może być klasyfikowana w tej kategorii.

c)„Jaki jest pełny zakres usług świadczonych przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w odniesieniu do każdego symbolu PKWiU stanowiącego przedmiot złożonego wniosku? Prosimy o podanie konkretnych zadań/czynności wykonywanych przez Panią w ramach usług.”

Odpowiedź: W ramach Pani działalności gospodarczej będzie Pani prowadzić transmisje na żywo na platformach takich jak … i …. Głównym zakresem Pani działalności będzie prowadzenie sesji na żywo, gdzie będzie Pani rozmawiać z użytkownikami i otrzymywać napiwki bezpośrednio na tych platformach za interakcję.

d)„Czy jest lub była Pani kiedykolwiek czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?”

e)Jeżeli była Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, to należy wskazać z jakiego tytułu była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, tj. czy w związku z:

  • przekroczeniem wartości sprzedaży w kwocie określonej w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Jeżeli tak, to proszę wskazać miesiąc i rok utraty prawa do zwolnienia od podatku.
  • rezygnacją ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to proszę wskazać miesiąc i rok rezygnacji ze zwolnienia od podatku.

Odpowiedź: Tak, jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT UE.

f)„Czy wartość Pani sprzedaży, bez kwoty podatku, w 2023 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023, przekroczyła kwotę 200.000 zł?”

Odpowiedź: Nie, wartość Pani sprzedaży, bez kwoty podatku, w 2023 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.

g)„Czy wartość Pani sprzedaży, bez kwoty podatku, w 2024 r. przekroczyła łącznie kwotę 200 000 zł?”

Odpowiedź: Nie, wartość Pani sprzedaży, bez kwoty podatku, w 2024 r. nie przekroczyła łącznie kwoty 200 000 zł.

h)„Czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oprócz czynności opisanych we wniosku wykonuje/wykonywała Pani inne czynności, które mieszczą się w art. 113 ust. 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to proszę wskazać te czynności i od kiedy je Pani wykonuje.”

Odpowiedź: Nie wykonuje Pani żadnych innych czynności, które mieszczą się w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

i)„Jakie podmioty – użytkownicy – są/będą odbiorcami usług, o których mowa we wniosku, tj. czy będą to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej czy podmioty prowadzące działalność gospodarczą?”

Odpowiedź: Nie będzie Pani znać swoich klientów, ponieważ płatności są przetwarzane przez platformę. Pieniądze od użytkowników trafiają na platformę, a platforma następnie wypłaca Pani dochód.

j)„Czy odbiorcy usług (użytkownicy) są/będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?”

Odpowiedź: Pani kontrahentem będzie platforma, która przetwarza płatności i zapewnia dostęp do użytkowników. Nie będzie Pani bezpośrednio znać swoich klientów, ponieważ wszystkie transakcje są realizowane za pośrednictwem platformy.

k)„Na terytorium jakiego kraju odbiorcy usług (użytkownicy) posiadają/będą posiadali siedzibę działalności/stałe miejsce zamieszkania/zwykłe miejsce pobytu?”

Odpowiedź: Odbiorcy Pani usług (użytkownicy) będą pochodzić z różnych krajów, ponieważ usługi są świadczone za pośrednictwem platformy internetowej, która jest dostępna globalnie.

l)„Czy odbiorcy usług (użytkownicy) są/będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług?”

Odpowiedź: Platformy, za pośrednictwem których świadczy Pani usługi, są zarejestrowane w Stanach Zjednoczonych i na Cyprze.

m)„Czy Platformy internetowe, za pośrednictwem których świadczy/będzie Pani świadczyła usługi, o których mowa we wniosku posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w świadczeniu usług na Pani rzecz?”

Odpowiedź: Transmisje internetowe, które będzie Pani prowadziła, będą realizowane z terytorium Polski, jednak usługi będą świadczone na rzecz użytkowników znajdujących się poza granicami Polski.

n)„Czy ww. Platformy internetowe są podatnikami w rozumieniu ww. art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług?”

Odpowiedź: Platformy internetowe, za pośrednictwem których świadczy Pani usługi, są podatnikami w swoich krajach (USA i Cypr), zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych krajach.

o)„W związku z informacją, iż Pani działalność polega na świadczeniu usług za pośrednictwem platform internetowych prosimy dokładnie wyjaśnić:

i.jakie prawa i obowiązki wynikają/będą wynikały z zawartych umów/innych dokumentów regulujących wykonywanie przez Panią czynności, objęte zakresem wniosku:

  • dla Pani,
  • Platformy internetowej,
  • ostatecznych nabywców?”

Odpowiedź:

Dla Pani: Posiada Pani prawo do świadczenia usług transmisji na platformach internetowych, zgodnie z regulaminem platformy. Pani obowiązkiem jest zapewnienie jakości usługi (online transmisji) oraz przestrzeganie zasad i regulaminu danej platformy.

Dla platformy internetowej: Platforma ma obowiązek zapewnienia dostępu do swojego systemu, umożliwiającego mi prowadzenie transmisji. Platforma ponosi odpowiedzialność za realizację płatności od użytkowników, w tym za przekazanie wynagrodzenia na Pani konto. Platforma ma obowiązek monitorowania przestrzegania regulaminu przez użytkowników.

Dla ostatecznych nabywców: Użytkownicy mają prawo do dostępu do usług, takich jak transmisje na żywo. Obowiązkiem użytkowników jest dokonanie płatności za dostęp do usług. Użytkownicy muszą przestrzegać zasad i regulaminów platformy internetowej.

ii.„Na czym konkretnie polegają / jak przebiegają transakcje na każdym etapie z uwzględnieniem podmiotów biorących udział w transakcjach?”

Odpowiedź: Transakcje przebiegają następująco: Rejestracja i dostęp użytkowników: Końcowi użytkownicy (klienci) rejestrują się na platformie internetowej i uzyskują dostęp do transmisji online. Platforma zapewnia techniczne wsparcie w zakresie działania serwisu.

Realizacja usług: Prowadzi Pani transmisję online za pośrednictwem platformy z terytorium Polski. Użytkownicy mają możliwość oglądania transmisji oraz korzystania z dodatkowych funkcji oferowanych przez platformę (np. wysyłanie napiwków, zadawanie pytań na czacie).

System płatności: Końcowi użytkownicy wpłacają środki (napiwki) bezpośrednio na konto platformy internetowej, korzystając z metod płatności dostępnych w serwisie.

Rozliczenia między platformą a Panią: Platforma pobiera swoją prowizję za pośrednictwo w udostępnianiu usług i przesyła Pani wynagrodzenie za świadczone usługi. Wynagrodzenie to stanowi różnicę między wpłatami użytkowników a prowizją platformy.

Rola platformy: Platforma działa jako pośrednik - obsługuje płatności, zapewnia dostęp do technologii potrzebnej do transmisji i zajmuje się relacjami z końcowymi użytkownikami w zakresie obsługi klienta.

Końcowy etap: Po przetworzeniu płatności przez platformę, otrzymuje Pani środki zgodnie z warunkami umowy zawartej z platformą (np. w cyklach tygodniowych lub miesięcznych).

iii.„Jakie konkretnie czynności są wykonywane i przez jakie (które) podmioty biorące udział w transakcjach?”

Odpowiedź: Platforma internetowa: Zapewnia infrastrukturę techniczną do prowadzenia transmisji online. Organizuje interfejs umożliwiający użytkownikom korzystanie z usług. Przetwarza płatności od użytkowników końcowych (w tym pobieranie, obsługę i dystrybucję środków). Pobiera prowizję za świadczone usługi pośrednictwa.

Pani (usługodawca): Prowadzi Pani transmisje online oraz wchodzi Pani w interakcję z użytkownikami (rozmowy, realizacja ich próśb). Dostarcza Pani treści i świadczy Pani usługi zgodnie z warunkami ustalonymi przez platformę.

Użytkownicy końcowi (klienci): Opłacają dostęp do dodatkowych funkcji transmisji (np. wysyłanie napiwków). Korzystają z platformy do interakcji z usługodawcą. Wszystkie transakcje odbywają się za pośrednictwem platformy, która pełni rolę pośrednika między mną a użytkownikami końcowymi.

iv.„W jaki sposób i przez kogo (jaki podmiot i na czyją rzecz) dokonywane będą płatności w opisanych transakcjach?”

Odpowiedź: Płatności od użytkowników końcowych dokonywane są przez platformę internetową, która przetwarza wpłaty na swojej infrastrukturze. Użytkownicy końcowi wpłacają środki na rzecz platformy, która następnie po potrąceniu swojej prowizji, dokonuje wypłaty należności na Pani konto bankowe.

v.„Jakie będą zasady rozliczeń pomiędzy Panią a Platformą internetową?”

Odpowiedź: Platforma internetowa pośredniczy w świadczeniu usług i pobiera prowizję od dochodów uzyskanych od użytkowników końcowych. Po potrąceniu swojej prowizji, Platforma dokonuje przelewu należności na Pani konto bankowe zgodnie z ustalonym harmonogramem wypłat (np. tygodniowo lub miesięcznie).

vi.„Czy Platforma internetowa będzie odpowiedzialna za płatność pomiędzy ostatecznym nabywcą a Panią?”

Odpowiedź: Platforma internetowa będzie odpowiedzialna za obsługę płatności pomiędzy ostatecznym nabywcą a Panią. Platforma pośredniczy w procesie dokonywania płatności, przyjmując środki od użytkowników końcowych (nabywców usług), a następnie, po potrąceniu swojej prowizji, przekazuje należne środki na Pani konto bankowe zgodnie z zasadami i harmonogramem wypłat określonymi w regulaminie Platformy.

p)„Czy wskazane w opisie sprawy Platformy internetowe - za pośrednictwem których będzie Pani wykonywała czynności objęte wnioskiem – będą działały w imieniu własnym lecz na Pani rzecz?”

Odpowiedź: Platformy internetowe, za pośrednictwem których będzie Pani świadczyła usługi, będą działały w imieniu własnym, lecz na Pani rzecz. Platformy będą pośredniczyły w transakcjach, obsługując płatności i dostarczając usługi użytkownikom, ale ich działalność będzie służyć Pani interesom jako dostawcy usług.

q)„Czy rachunki/dokumenty/faktury/paragony wystawiane/udostępniane przez ww. Platformy ostatecznym klientom będą zawierały Pani dane jako podmiotu świadczącego usługi, o których mowa we wniosku?”

Odpowiedź: Nie, platformy, przez które będzie Pani świadczyć usługi, będą obsługiwać płatności i komunikować się z klientami, jednak dane o świadczeniodawcy usług (w tym Pani dane) nie będą widoczne na rachunkach ani innych dokumentach, które otrzymają ostateczni użytkownicy. Platformy będą działały we własnym imieniu i wystawiały swoje własne dokumenty.

r)„Czy Platformy internetowy będą miały wpływ na ustalanie ogólnych warunków wykonywanych czynności, o których mowa w opisie sprawy np. terminu dostawy, ceny?”

Odpowiedź: Nie, platformy internetowe nie będą miały wpływu na ustalanie ogólnych warunków, takich jak cena czy termin dostawy. Te warunki ustala Pani sama w ramach Pani działalności, a platformy jedynie zapewniają techniczną platformę do komunikacji z użytkownikami i obsługi płatności.

s)„Czy Platformy internetowe będą wskazywały Panią jako podmiot świadczący usługi, ostatecznym nabywcom?”

Odpowiedź: Nie, platformy nie będą Pani bezpośrednio wskazywały jako podmiot świadczący usługi. Platformy działają jako pośrednicy i zapewniają techniczną infrastrukturę do interakcji z klientami.

t)„Czy usługi, o których mowa we wniosku stanowią usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1)?”

Odpowiedź: Usługi, które świadczy Pani za pośrednictwem platform internetowych, mieszczą się w kategorii „usług świadczonych drogą elektroniczną”, ponieważ są one realizowane przez Internet, wymagają minimalnego udziału człowieka i niemożliwe byłyby do wykonania bez użycia technologii informacyjnych, takich jak transmisje na żywo.

u)„Czy świadczenie usług, o których mowa we wniosku odbywa się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej?”

Odpowiedź: Tak, świadczenie usług, o których mowa we wniosku, odbywa się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, ponieważ transmisje na żywo i interakcja z klientami odbywają się za pośrednictwem platform internetowych.

v)„Czy świadczenie usług będzie zasadniczo zautomatyzowane?”

Odpowiedź: Świadczenie usług nie będzie zasadniczo zautomatyzowane, ponieważ usługi wymagają aktywnego udziału osoby świadczącej je (czyli Pani) w trakcie transmisji na żywo i interakcji z klientami.

w)„Czy świadczenie usług wymaga minimalnego udziału człowieka?”

Odpowiedź: Świadczenie usług wymaga aktywnego udziału człowieka, ponieważ usługi są świadczone za pośrednictwem transmisji na żywo, gdzie Pani zaangażowanie i interakcja z użytkownikami są niezbędne.

x)„Czy świadczenie usług bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe?”

Odpowiedź: Tak, świadczenie usług bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, ponieważ usługi są świadczone online, za pośrednictwem platform internetowych, które wymagają technologii informacyjnej do transmisji na żywo i interakcji z użytkownikami.

Pytania

Czy Pani działalność podlega opodatkowaniu VAT? Usługi świadczy Pani na rzecz użytkowników poprzez platformy internetowe. Klienci znajdują się za granicą, a płatności dokonują platformy na Pani konto w polskim banku. Czy w związku z tym jest Pani zobowiązana do naliczania VAT, a jeśli tak, to jaka stawka obowiązuje?

Czy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług online, ma Pani obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT UE, biorąc pod uwagę fakt, że Pani klienci znajdują się za granicą, a płatności dokonywane są przez platformy internetowe na Pani konto w polskim banku?

Pani stanowisko w sprawie

Jeśli usługi są świadczone za pośrednictwem platform dla nierezydentów (użytkowników spoza Polski), stosuje się zasadę miejsca świadczenia usług. W takim przypadku VAT nie jest naliczany w Polsce, ale ostateczny konsument płaci VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w jego kraju.

Tak, musi się Pani zarejestrować się jako podatnik VAT UE, ponieważ świadczy Pani usługi online na rzecz użytkowników z UE, a takie usługi podlegają opodatkowaniu VAT w systemie UE.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu art. 5 ust. 1 ustawy wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do  rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonania tego świadczenia miało być wypłacone. Muszą być zatem spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie – jako usługa – podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana usługa podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Regulacje prawne w zakresie określania miejsca świadczenia usług, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy, dotyczącym miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, w rozumieniu art. 28a ustawy:

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h–28n.

W świetle art. 28c ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Ww. przepisy wprowadzają regułę, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy, ewentualnie kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji gdy usługa jest świadczona z takiego miejsca i znajduje się ono w innym państwie niż siedziba usługodawcy. Albo też miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w sytuacji gdy nie posiada on siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 28k ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Stosownie do art. 28k ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1)usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych – rozumie się przez to usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, str. 1, z późn. zm.):

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)(uchylone);

r)(uchylone);

s)(uchylone);

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Ze wskazanych powyżej regulacji wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej
  • świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
  • nie są objęte wyłączeniem zawartym w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Jak stanowi art. 97 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy o VAT:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

1)nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;

2)świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 97 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.

Jak stanowi art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą od 02.11.2023 r. Pani działalność obejmuje tworzenie treści wideo, a głównym kodem PKD jest 59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Zamierza Pani rozpocząć działalność jako modelka prowadząca transmisje online na platformach takich jak … oraz .... Usługi te będą świadczone w formie rozrywki online dla użytkowników za pośrednictwem Internetu. Platformy takie jak … i … świadczą usługi transmisji audiowizualnych i mają swoje siedziby poza Polską. W ramach Pani działalności gospodarczej będzie Pani prowadzić transmisje na żywo na platformach takich jak … i ... Głównym zakresem Pani działalności będzie prowadzenie sesji na żywo, gdzie będzie Pani rozmawiać z użytkownikami i otrzymywać napiwki bezpośrednio na tych platformach za interakcję. Odbiorcy Pani usług (użytkownicy) będą pochodzić z różnych krajów, ponieważ usługi są świadczone za pośrednictwem platformy internetowej, która jest dostępna globalnie. Transmisje internetowe, które będzie Pani prowadziła, będą realizowane z terytorium Polski, jednak usługi będą świadczone na rzecz użytkowników znajdujących się poza granicami Polski.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanych pytań należy w pierwszej kolejności wskazać, że świadczonych przez Panią usług w postaci transmisji na żywo nie można uznać za usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, gdyż usługi świadczone na żywo, dostarczane za pośrednictwem portalu internetowego nie spełniają definicji usług świadczonych drogą elektroniczną, określonej w rozporządzeniu 282/2011. Przedstawiony opis usługi nie wskazuje na automatyzację oraz minimalny udział człowieka. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, podczas transmisji komunikuje się Pani z publicznością. Głównym kierunkiem Pani działalności jest interakcja z publicznością.

Jak wynika z opisu sprawy, podczas prowadzenia sesji na żywo będzie Pani rozmawiać z użytkownikami i otrzymywać napiwki bezpośrednio na platformach za interakcję. A zatem należy stwierdzić, że ze względu na charakter tych usług, świadczone będą one przez Panią na żywo dla widzów, tj. dla podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy. Tym samym miejscem świadczenia i ich opodatkowania – w myśl art. 28c ust. 1 ustawy – będzie miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli terytorium Polski. Zatem, usługi transmisji na żywo będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług, na podstawie art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy. Z okoliczności sprawy nie wynika ponadto, aby świadczone przez Panią usługi korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, a tym samy będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku VAT właściwej dla tych usług.

Jednocześnie w związku ze świadczeniem ww. usług podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski nie będzie miała Pani obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT UE.

Wobec powyższego, Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Przy czym informuję, że zgodnie z art. 14b § 1a ustawy Ordynacja podatkowa, nie wydajemy interpretacji indywidualnych w zakresie określenia stawki podatku VAT dla towarów i usług. Kwestie określenia stawki podatku VAT dotyczące stanu prawnego od 1 lipca 2020 r. rozstrzygane są w ramach odrębnej instytucji – wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.