Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina ... (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”), jako podatnik VAT czynny.

Gmina wykonuje zadania własne, wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 niniejszej ustawy, do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Na obszarze Gminy znajduje się Port – ... (dalej: „Port”). Port jest częścią Portu morskiego ... .

Podmiotem zarządzającym Portem morskim ... stosownie do przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz.U.2023.1796 t. j. ze zm.; dalej: ustawa o portach) jest ... (dalej: „....”). Za korzystanie z infrastruktury portowej Zarząd Portów pobiera opłaty portowe stosownie do art. 8 ustawy o portach oraz w oparciu o Taryfę Opłat Portowych zatwierdzoną uchwałą Zarządu Z z dnia (...) ze zm. Do opłat portowych zalicza się: opłatę tonażową, przystaniową oraz pasażerską. Przy czym w stosunku do jednostek korzystającego z Portu ... zastosowanie znajduje zwolnienie z opłaty tonażowej przewidziane w § 12 ww. Taryfy przewidziane dla statków sportowych. Gmina nadmienia, że w przeszłości odnośne zwolnienie wynikało z przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości opłat portowych (obecnie uchylone). Aktualnie zwolnienie w tym przypadku wynika z utrwalonego zwyczaju. Opłaty przystaniowe i pasażerskie są natomiast pobierane od statków korzystających z nabrzeży ..... Nabrzeże, na terenie którego znajduje się Port stanowi natomiast własność Gminy, wobec czego pobieranie tych opłat od jednostek korzystających z Portu ... nie znajduje podstawy.

Zarządcą Portu ... jest ... (dalej: „A”). A stanowi jednostkę organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. A nie posiada osobowości prawnej ani nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.

Zakres zadań określony został w jego statucie nadanym uchwałą nr ... Rady Miasta ... z dnia (...). Zgodnie z jego treścią do zadań A należy m.in. prawidłowa eksploatacja i konserwacja obiektów sportowych, rekreacyjno-wypoczynkowych zapewniająca ich pełną funkcjonalność: wynajem obiektów i urządzeń w celu pozyskania środków na działalność statutową; organizacja zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych, własnych i zleconych.

Gmina za pośrednictwem A pobiera wynagrodzenie za świadczenia realizowane z wykorzystaniem Portu ... . Wysokość opłat za korzystanie z Portu ... określona została w zarządzeniu nr ... Prezydenta Miasta ... z (...) w sprawie zatwierdzenia cennika opłat za usługi świadczone przez A w 2024 (dalej: „Cennik”).

W ramach usług świadczonych z wykorzystaniem Portu ... Gmina za pośrednictwem A pobiera m.in. opłaty za postój: jednostki pływającej (w tym biorącej udział w regatach), skutera, jednostki wielokadłubowej, houseboot’a, samochodu/autobusu/minibusa/motocykla/przyczepy/kampera lub przyczepy kempingowej. Ponadto pobierane są opłaty m.in. za pobór energii elektrycznej i wody oraz podłączenie energii elektrycznej do kampera/przyczepy kempingowej lub samochodu elektrycznego, ustawienie namiotów, wynajem świetlicy/lokalu/hali/kontenera sanitarnego oraz za dzierżawę gruntu/nieruchomości oraz najem nieruchomości, korzystanie ze slipu, wjazd dźwigu na teren Portu ... w celu zwodowania lub wyciągnięcia jednostki, bezumowne zajęcie gruntu, korzystanie z toalety, obsługę środków transportu morskiego, opłatę z tytułu braku wywieszonej etykiety potwierdzającej zapłatę za postój, doładowanie karty kąpielowej, pobranie wody do odbioru fekaliów, skorzystanie z pompy do fekaliów lub wód zęzowych, pranie, suszenie, skorzystanie z toalety (dla osób niebędących klientami Portu ...) oraz za korzystanie z toalety przez organizatorów imprezy.

Wysokość opłaty za poszczególne świadczenia realizowane z wykorzystaniem Portu ... jest zróżnicowana i uzależniona od następujących kryteriów: m.in. od czasu postoju (w tym okresu, w którym jest realizowany), długości jednostki i jej rodzaju, miejsca postoju skutera, rodzaju pojazdu, rodzaju lokalu podlegającego wynajmowi, celu dzierżawy nieruchomości/gruntu oraz okresu, w którym usługa jest świadczona.

Ponadto Cennik przewiduje zniżki dla posiadaczy Karty (...) i Karty (...) (w tym umożliwiające korzystanie z niektórych usług za cenę w wysokości 1 zł), a także zwolnienie z niektórych opłat dla podmiotów, które mają zawartą z Gminą tzw. umowę rezydencką (przez rezydenta uznaje się armatora jednostki pływającej, który zawarł z Gminę umowę rezydencką na korzystanie z infrastruktury portowej nieprzerwanie przez okres minimum jednego miesiąca).

Karta (...) i Karta (...) stanowią dokumenty wprowadzone zarządzeniem nr ... Prezydenta Miasta ... z dnia (...) w sprawie realizacji programu pn.: „...”. Program umożliwia korzystanie z systemu zniżek, ulg, preferencji i uprawnień funkcjonujących w ramach programu na podstawie Karty (...) i Karty (...), do których uzyskania uprawnione są osoby fizyczne zamieszkujące na terenie Gminy i rozliczające podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w ... oraz dzieci tych osób w wieku do 18 roku życia. Przy czym Karta (...) wydawana jest na wniosek mieszkańca Gminy, który w roku składania wniosku ukończy co najmniej 65 lat. Zadaniem programu jest integracja mieszkańców, jak również kształtowanie zdrowego stylu życia poprzez zwiększenie dostępności do oferty Gminy m.in. w sferze sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej.

Z miejsca postojowego w Porcie jachtowym korzystają jednostki należące do Gminy, które służą do zabezpieczenia ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny. Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych za zapewnienie bezpieczeństwa na obszarach odpowiedzialny jest właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jednostki te stacjonują wyłącznie w wyznaczonych w tym celu miejscach. Gmina ma możliwość przypisania wydatków wyłącznie do tych miejsc.

Ponadto zdarza się, że incydentalnie (dotyczy to pojedynczych jednostek przez kilka dni w roku) z portu ... korzystają uprzywilejowane jednostki pływające odpowiednich służb np. straży pożarnej, wojska, policji, względem których nie pobiera się opłat portowych stosownie do przepisu z art. 8 ust. 3 ustawy o portach. Na podobnej zasadzie w stosunku do tych jednostek nie są pobierane przez Gminę opłaty przewidziane w Cenniku.

Port wykorzystywany jest również sporadycznie do organizacji ogólnodostępnych imprez organizowanych przez Gminę, takich jak np. (...), na które wstęp jest nieodpłatny.

Gmina będzie realizowała inwestycję pn. „...” (dalej: „Inwestycja”). Inwestycja będzie finansowana częściowo ze środków własnych Gminy, a w pozostałym zakresie z dofinansowania pozyskanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla ... Priorytet 7 Fundusze Europejskie na rzecz partnerskiego .... Działanie 7.1 Rozwój obszarów miejskich (ZIT).

Planowana Inwestycja polegać będzie na zmodernizowaniu Portu ... poprzez zmianę istniejącego systemu pomostów pływających, tj. usunięciu istniejących pomostów w obszarze basenu oraz zainstalowaniu nowych pomostów o innej konstrukcji i odmiennym sposobie kotwiczenia (dalej: „Majątek Inwestycji”). Celem Inwestycji jest (...). Obecnie na obszarze mariny znajduje się ... stanowisk postojowych przy ... pomostach pływających oraz ... stanowisk przy nabrzeżach. W wyniku realizacji Inwestycji powstanie ... stanowisk jachtowych przy ... pomostach pływających, ... stanowisk dla skuterów wodnych oraz stanowiska tymczasowe dla wszelkich jednostek przy pomoście (...).

W ramach Inwestycji Gmina będzie ponosiła m.in. następujące wydatki na:

  • część hydrotechniczną m.in. roboty przygotowawcze i rozbiórkowe, zakup i montaż pomostów oraz postumentów dostarczających energie elektryczną i wodę;
  • część naziemną m.in. prace rozbiórkowe nawierzchni i budowa instalacji elektrycznej i wodociągowej doprowadzających media do postumentów na pomostach;
  • usługi inżyniera kontraktu.

W ramach inwestycji zostanie wykonana też kanalizacja teletechniczna. W ramach inwestycji obecny bosmanat, budynek biurowy ... oraz nowy bosmanat na pomoście (...) połączone będą światłowodem we wspólną sieć, która umożliwi korzystanie we wszystkich tych punktach z oprogramowania wspierającego zarządzanie mariną ... i ..., monitoringu i poczty e-mail. W oparciu o nową infrastrukturę w przyszłości uruchomimy również hotspot dla klientów, którzy mają opłacony postój w marinie.

Majątek Inwestycji po jej zrealizowaniu zostanie przekazany do A. Nowo powstała/zmodernizowana infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę za pośrednictwem A do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, takich jak zapewnianie możliwości postoju, dostarczanie energii elektrycznej i wody z postumentów znajdujących się na pomostach.

Pomost (...) będzie służył jako miejsce, gdzie będzie posadowiony nowy bosmanat oraz miejsce, gdzie tymczasowo będą cumowały jednostki podczas zgłaszania postoju.

Pomost (...) będzie służył do postoju jednostek podczas tankowania paliwa. Paliwo będzie sprzedawane przez kontrahenta, który dzierżawi od Gminy teren pod stację paliw. W większości przypadków z pomostu (...) będą korzystały jednostki, które opłaciły postój w Porcie jachtowym, ale mogą zdarzyć się przypadki, że z pomostu będą korzystały jednostki chcące jedynie zatankować bez postoju w Porcie jachtowym.

Ponadto w ramach Inwestycji na części lądowej zostaną zrealizowane prace związane z doprowadzeniem energii elektrycznej i wody do nowych postumentów znajdujących się na pomostach.

Z tytułu odpłatnych świadczeń realizowanych w Porcie jachtowym Gmina rozlicza/będzie rozliczać VAT należny.

Gmina dodaje, że Majątek Inwestycji nie będzie wykorzystywany do organizacji wspomnianych imprez organizowanych przez Gminę, na które wstęp jest nieodpłatny.

Na fakturach VAT dokumentujących wydatki na Inwestycję będą wskazane dane Gminy jako nabywcy.

Ponadto w uzupełnieniu wskazano:

Gmina pragnie wskazać, iż w stosunku do pierwotnego opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o interpretację złożonym do Organu z uwagi na rozpoczęcie nowego roku kalendarzowego zmianie uległo zarządzenie normujące wysokość opłat za korzystanie z Portu ... . Obecnie wysokość opłat za korzystanie z Portu ... na rok 2025 została określona w zarządzeniu nr ... Prezydenta Miasta ... z (...) w sprawie zatwierdzenia cennika opłat za usługi świadczone przez A w 2025 (dalej: „Cennik”).

USŁUGA

Cena brutto za dobę

2025 r.

Postoje do 182 dni

Postój jednostki pływającej (w basenie portowym bądź na placu), liczona od długości całkowitej jednostki (LOA)*:

do 8 m

do 10 m

do 12 m

do 14 m

do 16 m

do 18 m

do 20 m

powyżej 20 m

skuter wodny w basenie portowym lub na placu

skuter wodny na platformie

* w cenie karta dostępu do toalety

Postoje od 182 dni (w okresie 01.05-31.10)

Postój jednostki pływającej (w basenie portowym bądź na placu), liczona od długości całkowitej jednostki (LOA)*:

do 5 m

do 6 m

do 8 m

do 10 m

do 12 m

do 14 m

do 16 m

do 18 m

>18m

skuter wodny w basenie portowym lub na placu

skuter wodny na platformie

zniżka dla posiadaczy Karty ... i Karty ... **

* Umowy na postój długotrwały opłacane są z góry w ratach: 1) od 1.01 do 30.04, 2) od 1.05 do 31.10, 3) od 1.11 do 31.12. W cenie karta dostępu do toalety

** Zniżka przysługuje armatorowi, który jest ujawniony w dokumencie rejestracyjnym jednostki jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Gdy dany armator posiada więcej niż jedną jednostkę, zniżka przysługuje tylko na postój jednej (najmniejszej) jednostki lub jednej jednostki i skutera wodnego.

Postoje od 182 dni (w okresie 01.11-30.04)

Postój jednostki pływającej (w basenie portowym bądź na placu), liczona od długości całkowitej jednostki (LOA)*:

do 5 m

do 6 m

do 8 m

do 10 m

do 12 m

do 14 m

do 16 m

do 18 m

>18 m

skuter wodny w basenie portowym lub na placu

skuter na platformie

dopłata za postój w hangarze

zniżka dla posiadaczy Karty ...**

albo zniżka dla posiadaczy Karty ...**

* Umowy na postój długotrwały opłacane są z góry w ratach: 1) od 1.01 do 30.04, 2) od 1.05 do 31.10, 3) od 1.11 do 31.12. W cenie karta dostępu do toalety

** Zniżka przysługuje armatorowi, który jest ujawniony w dokumencie rejestracyjnym jednostki jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Gdy dany armator posiada więcej niż jedną jednostkę, zniżka przysługuje tylko na postój jednej (najmniejszej) jednostki lub jednej jednostki i skutera wodnego.

Obsługa środków transportu morskiego w obszarze portu morskiego ...

– postój przy nabrzeżach …, … lub … (liczony za każdy rozpoczęty metr długości całkowitej LOA)

Postój jednostki pływającej biorącej udział w regatach z licencją PZŻ lub innych imprezach współorganizowanych przez Urząd Miasta ... (za dobę)

Postój jednostki wielokadłubowej (goście i rezydenci)

Postój houseboot’a powyżej 2,5 m szerokości (goście i rezydenci). Wykaz jednostek rezydenckich uznanych za houseboat’y w rozumieniu niniejszego cennika stanowi załącznik nr 1 do cennika.

Dopłata za brak wywieszonej aktualnej etykiety potwierdzającej zapłatę za postój

karty kąpielowej 4 min.

Doładowanie karty lub wydanie kodu PIN do poboru energii elektrycznej lub podłączenie jednostki do słupka poboru energii elektrycznej – 1 kWh

Doładowanie karty lub wydanie kodu PIN do poboru wody lub podłączenie jednostki do punku poboru wody – 1000 l

*jedno przyłożenie karty do postumentu z piktogramem „energia” powoduje potrącenie z karty kwoty 3,90 zł i umożliwia pobranie 1 kWh energii, natomiast jedno przyłożenie karty do postumentu z piktogramem „woda” powoduje potrącenie z karty 0,50 zł i umożliwia pobranie 50 l wody

*niewykorzystane wartości pozostawione na karcie podlegają zwrotowi bezterminowo

Pobranie wody na stanowisku dla kamperów do obioru fekaliów (1 m³)

namiot 1-3 osobowy

namiot min. 4-osobowy

Podłączenie energii elektrycznej do kampera, przyczepy kampingowej lub samochodu elektrycznego bez limitu za dobę

Pranie (jeden cykl)

Suszenie (jeden cykl)

Korzystanie ze slipu:

slipowanie i wyslipowanie skutera*

slipowanie jednostki pływającej (do 3,5 t zestaw)*

*nie dotyczy osób i podmiotów, które mają zawarte z A umowy rezydenckie

Skorzystanie z pompy do fekaliów lub wód zęzowych (za 1 cykl)

Toaleta dla osób niebędących klientami mariny

Wjazd dźwigu na teren portu ... w celu zwodowania lub wyciągnięcia jednostki*

*nie dotyczy osób posiadających z A umowy rezydenckie

Wynajem świetlicy w budynku ... na prowadzenie szkoleń, odpraw itp. za godzinę

Wynajem świetlicy w budynku ... za dobę

Wynajem lokalu biurowego 1 m²/m-c

Wynajem lokalu biurowego na poddaszu budynku ... 1m²/m-c

Wynajem hali nr ... za dzień na zorganizowanie imprezy za 1 doba

Wynajem kontenera sanitarnego/miesiąc:

w miesiącach: maj-wrzesień

w pozostałych miesiącach

Wynajem gruntu na działalność gastronomiczną 1 m²/m-c:

w miesiącach: czerwiec, lipiec, sierpień

w miesiącach: maj, wrzesień

w pozostałych miesiącach

Wynajem nieruchomości w celach magazynowych 1 m²/m-c

Wynajem nieruchomości na działalność gastronomiczną 1 m²/m-c:

w miesiącach: czerwiec, lipiec, sierpień

w miesiącach: maj, wrzesień

w pozostałych miesiącach

Wynajem nieruchomości na działalność kantoru 1 m²/m-c

Wynajem gruntu na działalność gospodarczą 1m²/m-c, np. diabelski młyn

Wynajem gruntu na prowadzenie stacji paliw 1 m²/m-c:

w miesiącach: maj-wrzesień

w pozostałych miesiącach

Wynajem gruntu w celach magazynowych 1m²/m-c

Wynajem gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej obwoźnej do 8 m²/doba:

w miesiącach: maj-wrzesień

w pozostałych miesiącach

Wynajem gruntu na działalność rekreacyjną, sportową, rozrywkową, kulturalną lub edukacyjną (bez podłączenia energii elektrycznej) 1 m²/doba :

w miesiącach: maj-wrzesień

w pozostałych miesiącach

Wynajem terenu w celu przygotowania tego terenu do prowadzenia działalności gospodarczej 1m²/m-c

Bezumowne zajęcie gruntu 1 m²/m-c:

w miesiącach: maj-wrzesień

w pozostałych miesiącach

Korzystanie z toalety przez organizatorów imprezy – doba

Opłaty będą pobierane przez Gminę w związku z zawartymi z osobami/podmiotami umowami cywilnoprawnymi.

Zarówno w zakresie opłat od osób płacących pełną kwotę, osób korzystających z ulgi oraz osób/podmiotów zwolnionych z odpłatności, następować będzie na takiej samej zasadzie tj. na zasadzie zawarcia umowy cywilnoprawnej.

Korzystanie z Portu ... następowało będzie na zasadach pełnej dobrowolności a fakt zawarcia umowy – również w przypadku osób zwolnionych z opłat – będzie potwierdzone wydaniem paragonu/faktury/umowy.

Udostępnianie nieodpłatne Portu ...:

i.jednostkom służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny,

ii.jednostkom, z którymi mają Państwo podpisaną umowę rezydencką,

iii.jednostkom odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji,

iv.podmiotom korzystającym z Pomostu (...),

odbywa/będzie odbywać się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).

Nieodpłatne udostępnianie Portu ... wynika ze specyfiki i reguł rządzących tego rodzaju działalnością. Nieodpłatne udostępnienie Portu ... jednostkom służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny wynika z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. Zgodnie z treścią ww. artykułu za zapewnienie bezpieczeństwa na obszarach odpowiedzialny jest właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Podobnie jest w przypadku nieodpłatnego udostępnienia Portu ... jednostkom odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji, – udostępnienie to wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego tj. art. 8 ust. 3 ustawy o portach i przystaniach morskich zgodnie z którym nie pobiera się opłat portowych od jednostek pływających i pojazdów drogowych lub kolejowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, administracji morskiej, administracji rybołówstwa morskiego, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Ochrony Środowiska, Inspektora do spraw Substancji Chemicznych, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, a także jednostek używanych wyłącznie do ratowania życia na morzu oraz używanych wyłącznie do zabezpieczenia przeciwpożarowego i zwalczania pożarów.

Ponadto Gmina wskazuje, że nie udostępnia nieodpłatnie Portu ... (jednostkom) podmiotom, z którymi Gmina ma podpisaną umowę rezydencką. Zgodnie z cennikiem na 2025 r. podmioty, które mają podpisane z A umowy rezydenckie zwolnione są wyłącznie z ponoszenia części opłat szczegółowo wskazanych w Cenniku, który Gmina przedstawiła w punkcie a) niniejszego wezwania.

Również nieodpłatne korzystanie z Pomostu (...), który będzie objęty Inwestycją, przez jednostki chcące jedynie zatankować paliwo bez postoju w Porcie jachtowym będzie odbywać się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą, albowiem w takim wypadku wydatki na Inwestycję mają związek z czynnościami opodatkowanymi, gdyż paliwo będzie sprzedawane przez kontrahenta, który dzierżawi od Gminy teren pod stację paliw. Możliwość skorzystania przez jednostkę z postoju w celu uzupełnienia paliwa jest niezbędnym warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej przez podmiot dzierżawiący od Gminy teren pod stację paliw. Dodatkowo nieodpłatne udostępnianie możliwości skorzystania z pomostu w takiej sytuacji jest niejako wpisane w istotę gospodarczego funkcjonowania portu.

Jednocześnie Gmina jako przedsiębiorca, prowadząc w porcie działalność gospodarczą zobowiązana jest przestrzegać przepisów prawa, które w określonych sytuacjach nakładają na przedsiębiorców pewne obowiązki. Jak zostało to już wskazane powyżej brak poboru opłat portowych od jednostek służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny oraz jednostek odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Na pytanie: „Czy opłaty portowe, tj. opłaty tonażowe, przystaniowe oraz pasażerskie które pobiera Z są Państwu przekazywane? Jeżeli tak, to na jakich zasadach i w jakiej części?” Gmina odpowiedziała, że wskazane w tym pytaniu opłaty portowe pobiera na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich podmiot zarządzający, którym w tym wypadku jest ... . Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. aktu prawnego źródłami przychodów podmiotu zarządzającego są m.in. wspomniane opłaty portowe. Opłaty portowe nie są przekazywane na rzecz Gminy.

Wysokość opłat za korzystanie z Portu ... została określona w zarządzeniu nr ... Prezydenta Miasta ... z (...) w sprawie zatwierdzenia cennika opłat za usługi świadczone przez A w 2025. W treści załącznika do ww. zarządzenia (stanowiącego Cennik) wskazane zostały przypadki opłat, od wnoszenia których zwolnione zostały podmioty, które mają zawartą z Gminą umowę rezydencką.

Zwolnienie dotyczy opłaty:

-za postój jednego pojazdu i jednej przyczepy podłodziowej lub łoża na każdą jedną zawartą z Gminą umowę (to zwolnienie dotyczy również podmiotów, które mają zawarte z Gminą umowy najmu lub dzierżawy),

-za korzystanie ze slipu: slipowanie i wyslipowanie skutera oraz slipowanie jednostki pływającej (do 3,5 t zestaw),

-wjazd dźwigu na teren portu ... w celu zwodowania lub wyciągnięcia jednostki,

Podmioty, które mają zawartą z Gminą umowę rezydencką (jak i podmioty, które mają zawartą z Gminą umowę najmu lub dzierżawy w przypadku wskazanym powyżej) są zwolnione z niektórych opłat, ze względu na to, że powyższe opłaty są uwzględniane w ramach wynagrodzenia uiszczanego przez rezydentów (dzierżawców/najemców) w ramach zawartych z tymi podmiotami umów rezydenckiej/najmu/dzierżawy.

Podmioty, z którymi Gmina zawarła umowę rezydencką uiszczają opłaty za korzystanie z infrastruktury portowej w ramach wynagrodzenia przewidzianego w tych umowach. Tytułem tego wynagrodzenia uiszczone są opłaty za korzystanie z infrastruktury mariny, tj. pomostów do cumowania, nabrzeża, placu na postój zimowy albo hangar na postój zimowy.

W zakresie nieobjętym umową rezydencką, podmioty te uiszczają opłaty wskazane w Cenniku, w zależności od tego z jakich usług w nim wymienionych korzystają.

Obecny bosmanat, budynek biurowy ... oraz nowy bosmanat na pomoście (...) należą do Gminy.

Obecny bosmanat będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tj. sprzedaż usług na potrzeby gości mariny zgodnie z cennikiem. Prysznice i sanitariaty, do których dostęp jest odpłatny.

Budynek biurowy ... będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tj. obsługa rezydentów mariny i dzierżawców: przygotowywanie umów rezydenckich, przygotowywanie umów najmu i dzierżawy, wystawianie faktur, wynajem pomieszczeń biurowych. Ponadto w budynku znajdują się sanitariaty i prysznice, do których dostęp jest odpłatny, świetlica której wynajem jest odpłatny. Są też pomieszczenia związane z prowadzoną działalnością gospodarczą: biuro kierownika, biuro inspektora ds. rozliczeń i administracji, magazyn środków czystości, pomieszczenia socjalne (kuchnia i szatnia) dla pracowników mariny.

Nowy bosmanat na pomoście (...) będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tj. sprzedaż usług na potrzeby gości mariny zgodnie z cennikiem.

Wydatki ponoszone w ramach inwestycji na obecny bosmanat, budynek biurowy ... oraz nowy bosmanat, będą miały związek z prowadzeniem przez Gminę działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu)

Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, działając we własnym imieniu na własny rachunek – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Gmina w przypadku odpłatnych świadczeń realizowanych z wykorzystaniem zmodernizowanego Portu ... będzie działać na podstawie umów cywilnoprawnych. Tak więc, w ocenie Gminy, mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gmina będzie działać w charakterze podatnika VAT, gdyż jest to działanie na zasadach analogicznych do działania innych uczestników rynku.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r., sygn. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych."

Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09, NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) – gmina”.

Ponadto, takie stanowisko jest prezentowane również w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej „DKIS”) w dniu 12 marca 2019 r., sygn. akt 0114-KDIP4.4012.98.2019.1.KS, czytamy: „organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy”.

Zapewnianie możliwości postoju, dostarczanie energii elektrycznej i wody z postumentów znajdujących się na pomostach będą zatem stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w opinii Gminy, czynności te nie będą korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku. W związku z funkcjonowaniem zmodernizowanego Portu ... Gmina będzie zatem zobowiązana do rozliczania odpowiednich kwot VAT należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT

oraz

  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania „...”. Wydatki te dotyczą bowiem odpłatnych świadczeń polegających na zapewnieniu możliwości postoju, dostarczaniu energii elektrycznej i wody z postumentów znajdujących się na pomostach, a więc czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, które zdaniem Gminy, podlegają opodatkowaniu VAT. Skoro Gmina będzie zobowiązana do rozliczania VAT należnego, z tego tytułu, powinna ona mieć również prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Majątek Inwestycji dotyczyć bowiem będzie odpłatnych świadczeń realizowanych w Porcie jachtowym, a więc czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, które zdaniem Gminy, podlegają opodatkowaniu VAT. Skoro Gmina jest/będzie zobowiązana do rozliczania VAT należnego z tego tytułu, powinna ona mieć również prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne do przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie zwolnić przedsiębiorcę od kosztów VA T zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż np. podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT zobowiązana jest / będzie uiszczać VAT należny z tytułu realizowanych dostaw/usług powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

Jednocześnie Gmina zaznacza, że na prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję nie powinny mieć wpływu wskazane w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności związane z brakiem pobierania w określonych przypadkach opłat za korzystanie z Portu ..., czy też stosowanie ulg dla określonych podmiotów.

Na zakres prawa do odliczenia VAT naliczonego nie powinny mieć wpływu:

  • zniżki dla posiadaczy Karty (...) i Karty (...) (w tym umożliwiające korzystanie z niektórych usług za cenę w wysokości 1 zł). Karty te, a w konsekwencji możliwość korzystania ze stosownych ulg przez ich posiadaczy zostały bowiem wprowadzone odpowiednim aktem prawa wewnętrznego. Ponadto zadaniem programu jest integracja mieszkańców, jak również kształtowanie zdrowego stylu życia poprzez zwiększenie dostępności do oferty Gminy m.in. w sferze sportowo – rekreacyjnej i kulturalnej. Przy czym umożliwienie skorzystania z Portu ... przez osoby posiadające wspomniane Karty stanowi element jego promocji i może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania korzystaniem z usług Portu ... przez bliskich, czy znajomych osób posiadających takie uprawnienia, w konsekwencji do zwiększenia obrotu Gminy,
  • zwolnienie z niektórych opłat dla podmiotów, które mają zawartą z Gminą tzw. umowę rezydencką (przez rezydenta uznaje się armatora jednostki pływającej, który zawarł z Gminę umowę rezydencką na korzystanie z infrastruktury portowej nieprzerwanie przez okres minimum 1 miesiąc). Zwolnienie z niektórych opłat rezydentów uzasadnia okoliczność, iż podmioty te uiszczają inne opłaty za korzystanie z Portu ... . Ponadto naturalną praktyką obrotu gospodarczego jest przyznawanie pewnych ulg podmiotom, które stale korzystają z usług danego przedsiębiorcy. Takie działania umacnia relacje biznesowe pomiędzy stronami i zachęca do nabywania usług w przyszłości,
  • korzystanie z miejsca postojowego w Porcie jachtowym przez dwie jednostki należące do Gminy, które służą do zabezpieczenia ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny. Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych przez właściwego miejscowo wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wynika bowiem z bezwzględnie obowiązującego przepisu art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych,
  • incydentalne korzystanie z portu ... z uprzywilejowanych jednostek odpowiednich służb np. straży pożarnej, wojska, policji, względem których nie pobiera się opłat portowych stosownie do przepisu z art. 8 ust. 3 ustawy o portach. Na podobnej zasadzie w stosunku do tych jednostek nie są pobierane opłaty przewidziane w Cenniku. Zapewnienie możliwości nieodpłatnego korzystania z Portu ... tym jednostkom wynika z przepisów prawa powszechnego bezwzględnie obowiązującego,
  • wykorzystywanie Portu ... do organizacji ogólnodostępnych imprez organizowanych przez Gminę, takich jak np. (...), na które wstęp jest nieodpłatny. Majątek Inwestycji nie będzie bowiem wykorzystywany do organizacji wspomnianych imprez,
  • nieodpłatne korzystanie z Pomostu (...), który będzie objęty Inwestycją przez jednostki chcące jedynie zatankować paliwo bez postoju w Porcie jachtowym. W takim wypadku wydatki na Inwestycję mają związek z czynnościami opodatkowanymi albowiem paliwo będzie sprzedawane przez kontrahenta, który dzierżawi od Gminy teren pod stację paliw. Możliwość skorzystania przez jednostkę z postoju w celu uzupełnienia paliwa jest niezbędnym warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej przez podmiot dzierżawiący od Gminy teren pod stację paliw. Dodatkowo nieodpłatne udostępnianie możliwości skorzystania z pomostu w takiej sytuacji jest niejako wpisane w istotę gospodarcze go funkcjonowania portu,
  • zwolnienie z opłaty tonażowej przewidziane w stosunku do jednostek korzystających z Portu ... . Przede wszystkim podmiotem, który jest uprawniony do poboru tej opłaty, jak i również do wprowadzenia stosownych zwolnień od jej nakładania jest Z. Ponadto zaniechanie poboru przez Z opłaty tonażowej od statków sportowych jest wynikiem utrwalonego zwyczaju, który powstał po uchyleniu przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości opłat portowych, w którym takowe zwolnienie było przewidziane. Nadto w stosunku do tych jednostek Gmina za korzystanie z Portu ... Gmina pobiera odpowiednie opłaty przewidziane w Cenniku.

Stanowisko Gminy znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych DKiS, jak chociażby z dnia 4 czerwca 2018 r. 0115-KDIT1-2.4012.199.2018.2.KT potwierdzającej prawo podatnika do odliczenia VAT od wydatków na inwestycję w infrastrukturę portową. Gmina nadmienia, że prawo do odliczenia VAT w pełnej wysokości zostało w tym wypadku potwierdzone, z uwzględnieniem okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym związanych ze zwolnieniem z opłaty przystaniowej statków wchodzących do portu na czas nieprzekraczających 4 godzin (m.in. w celu uzupełnienia paliwa), nieodpłatnym postojem jednostek uczestników regat oraz części infrastruktury na biuro regat, zwolnieniem od pobierania opłat portowych od m.in. statków sportowych oraz zaniechaniem pobierania opłat jednostek należących do odpowiednich służb (na podstawie art. 8 ust. 5 i 6 ustawy o portach).

Przedstawiony przez Gminę pogląd znajduje aprobatę również w treści wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: „WSA”) w Szczecinie z 21 lutego 2024 r., sygn. I SA/Sz 650/23, dotyczącego odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę portową, w sprawie objętej podobnym stanem faktycznym jak opisana w akapicie powyżej, w tym opisującej podobne przypadki zwolnienia z opłat w zakresie korzystania z infrastruktury. W uzasadnieniu do przedmiotowego wyroku WSA stwierdził, iż „Wbrew przekonaniu organu, czynności podejmowane przez podatnika VAT nieodpłatnie mogą należeć do działalności gospodarczej i tym samym do systemu VAT, a w szczególności kształtować zakres prawa do odliczenia VAT naliczonego” oraz że „Trzeba zauważyć, że w świetle opisanych okoliczności udostępnianie infrastruktury portowej na organizowanie nieodpłatnych regat przez gminę (jej jednostkę budżetową) przede wszystkim stanowi element zarządzania dobrymi relacjami z klientami dotychczasowymi i tymi dopiero potencjalnymi. Pokazuje zalety i możliwości tej infrastruktury zarówno turystyczne, wypoczynkowe, jak również gospodarcze. W ten sposób, taką aktywnością gmina nie zachęca do korzystania z jej czynności publicznoprawnych. Nie tworzy i nie zarządza relacjami w sferze władztwa publicznego. Krąg adresatów analizowanych imprez nie ma nic wspólnego z miejscem ich zamieszkania, z przynależnością do wspólnoty tej konkretnej gminy, czy jakiejkolwiek innej gminy, czy kraju”, a dodatkowo, iż „Innymi słowy, aktywność opisana przez gminę w punktach (ii), (iii) [zaniechanie poboru opłat portowych od jednostek odpowiednich służb oraz zwolnienie z opłaty tonażowej, przystaniowej i pasażerskiej statków wchodzących do portu w celu schronienia przed sztormem, uzyskania pilnej pomocy lekarskiej lub pilnej naprawy statku po jego uszkodzeniu - dop. Gminy] ze swej istoty jest bezpośrednio wpisana w gospodarcze funkcjonowanie portu. Ma charakter nieodpłatny wyłącznie ze względu na specyfikę, reguły rządzące tego rodzaju działalnością gospodarczą. Jest realizowana tylko o tyle, o ile infrastruktura portowa jest wykorzystywana gospodarczo przez przedsiębiorcę. Natomiast czynności nieodpłatne wykluczone z zakresu art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 2 ustawy o VAT są nieodpłatne nie ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej, ale wyłącznie ze względu na autonomiczne decyzje, wybory samego przedsiębiorcy i podatnika omawianego podatku”.

W podobny sposób wypowiadał się DKIS w interpretacjach dotyczących infrastruktury gminnej innego rodzaju, gdy w pewnym zakresie infrastruktura była udostępniana również nieodpłatnie, jak przykładowo w interpretacji z dnia 3 czerwca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.141.2024.2.MGO, w której DKIS potwierdził prawo podatnika do odliczenia w pełnej wysokości VAT od wydatków na infrastrukturę basenową pomimo, że cennik usług za korzystanie z obiektu przyjęty przez gminę przewidywał m.in. wprowadzenie opłat ulgowych dla pewnych grup osób, a także zwolnienie z opłaty za wstęp dzieci do lat 3 oraz opiekuna zorganizowanych grup dzieci i młodzieży. Ponadto w ramach działań promocyjnych gmina zapewniła posiadaczom Karty Miejskiej, Karty Seniora oraz Karty Rodziny możliwość nieodpłatnego skorzystania z obiektu w dniu otwarcia. W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny DKIS stwierdził, że „Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową)”.

W innej interpretacji z dnia 14 marca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.8.2019.2.JK, DKIS stwierdził, że „Ponadto do celów związanych z działalnością gospodarczą należy zaliczyć realizację obowiązków wynikających z wymienionych w uzupełnieniu do wniosku ustaw oraz aktów prawa miejscowego (uchwał), polegających na zapewnieniu bezpłatnych bądź ulgowych przejazdów pojazdami komunikacji miejskiej na rzecz określonych grup społecznych (np. posłowie i senatorowie, inwalidzi wojenni i wojskowi, osoby całkowicie niezdolne do pracy oraz samodzielnej egzystencji oraz towarzyszący im w podróży opiekunowie, czy też kombatanci, studenci szkół wyższych, dzieci w wieku od 4 do 7 lat). Takie bowiem obowiązki, polegające na zapewnieniu bezpłatnych bądź ulgowych przejazdów komunikacją miejską na rzecz określonych grup pasażerów, wynikają z przepisów konkretnych ustaw oraz Uchwał Rady Miasta, co w żadnym razie nie świadczy o tym, że te nieodpłatne bądź ulgowe świadczenia usług przejazdów odbywają się poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieodpłatne przejazdy dla określonych grup społecznych podyktowane uregulowaniami ustaw oraz aktów prawa miejscowego wpisują się więc w ogólną działalność gospodarczą prowadzoną przez jednostkę budżetową Gminy Miasta”.

Ponadto, również w innej interpretacji z dnia 3 marca 2021 r., sygn. 0461-ITPP2.4512.32.2017.10.S.AK wydanej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, DKIS stwierdził, że „W przypadku instytucji kultury, która podejmuje nieodpłatne przedsięwzięcia w celach promocyjnych i marketingowych, a ich efektem ma być poszerzenie grona widzów, którzy skorzystają ostatecznie z odpłatnej usługi świadczonej przez daną instytucję kultury mogłoby spełniać przesłanki do uznania ich za związane z działalnością gospodarczą”.

W konsekwencji, w opinii Gminy, będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od opisanych we wniosku, wydatków inwestycyjnych ponoszonych na Inwestycję.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Powołany przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z analizy przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną – co do zasady – w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (ewentualnie nieodpłatne zrównane z odpłatnym świadczeniem), jednak aby takie czynności podlegały opodatkowaniu muszą być one wykonywane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W pierwszej kolejności należy przeanalizować czy całokształt Państwa działalności związany z realizacją inwestycji pn. „...” dotyczyć będzie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na Państwa obszarze znajduje się Port – ... . Port jest częścią Portu morskiego ... .

Planowana Inwestycja polegać będzie na zmodernizowaniu Portu ... poprzez zmianę istniejącego systemu pomostów pływających, tj. usunięciu istniejących pomostów w obszarze basenu oraz zainstalowaniu nowych pomostów o innej konstrukcji i odmiennym sposobie kotwiczenia. Celem inwestycji jest lepsze wykorzystanie istniejącej zabudowy nabrzeża oraz usprawnienie i zwiększenie efektywności Portu ... . Obecnie na obszarze mariny znajduje się ... stanowisk postojowych przy ... pomostach pływających oraz ... stanowisk przy nabrzeżach. W wyniku realizacji Inwestycji powstanie ... stanowisk jachtowych przy ... pomostach pływających, ... stanowisk dla skuterów wodnych oraz stanowiska tymczasowe dla wszelkich jednostek przy pomoście (...).

Podmiotem zarządzającym Portem morskim ... jest ... („...”). Za korzystanie z infrastruktury portowej Zarząd Portów pobiera opłaty portowe stosownie do art. 8 ustawy o portach oraz w oparciu o Taryfę Opłat Portowych zatwierdzoną uchwałą Zarządu Z z dnia (...) ze zm. Do opłat portowych zalicza się: opłatę tonażową, przystaniową oraz pasażerską. Przy czym w stosunku do jednostek korzystającego z Portu ... zastosowanie znajduje zwolnienie z opłaty tonażowej przewidziane w § 12 ww. Taryfy przewidziane dla statków sportowych. Nadmieniają Państwo, że w przeszłości odnośne zwolnienie wynikało z przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości opłat portowych (obecnie uchylone). Aktualnie zwolnienie w tym przypadku wynika z utrwalonego zwyczaju. Opłaty przystaniowe i pasażerskie są natomiast pobierane od statków korzystających z nabrzeży ..... Nabrzeże, na terenie którego znajduje się Port stanowi Państwa własność, wobec czego pobieranie tych opłat od jednostek korzystających z Portu ... nie znajduje podstawy.

Zarządcą Portu ... jest ... („A”). A stanowi jednostkę organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. A nie posiada osobowości prawnej ani nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.

Wskazali Państwo, że majątek inwestycji nie będzie wykorzystywany do organizacji wspomnianych imprez organizowanych przez Gminę, na które wstęp jest nieodpłatny.

Gmina za pośrednictwem A pobiera wynagrodzenie za świadczenia realizowane z wykorzystaniem Portu ... .

Z uwagi na rozpoczęcie nowego roku kalendarzowego zmianie uległo zarządzenie normujące wysokość opłat za korzystanie z Portu ... . Obecnie wysokość opłat za korzystanie z Portu ... na rok 2025 została określona w zarządzeniu nr ... Prezydenta Miasta ... z (...) w sprawie zatwierdzenia cennika opłat za usługi świadczone przez A w 2025 („Cennik”).

Cennik zawiera m.in. opłaty za postój jednostki pływającej, zniżkę dla posiadaczy Karty (...) i Karty (...), opłaty za obsługę środków transportu morskiego, doładowanie karty lub wydanie kodu PIN, podłączenie energii elektrycznej do kampera, przyczepy kampingowej lub samochodu elektrycznego, pranie, suszenie, korzystanie ze slipu, skorzystanie z pompy do fekaliów lub wód zęzowych, wynajem świetlicy, wynajem lokalu biurowego, wynajem hali nr 10, wynajem kontenera sanitarnego, wynajem nieruchomości, wynajem gruntu, wynajem terenu w celu przygotowania tego terenu do prowadzenia działalności gospodarczej.

Karta (...) i Karta (...) stanowią dokumenty wprowadzone zarządzeniem nr ... Prezydenta Miasta ... z dnia (...) w sprawie realizacji programu pn.: „...”. Program umożliwia korzystanie z systemu zniżek, ulg, preferencji i uprawnień funkcjonujących w ramach programu na podstawie Karty (...) i Karty (...), do których uzyskania uprawnione są osoby fizyczne zamieszkujące na terenie Gminy i rozliczające podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w ... oraz dzieci tych osób w wieku do 18 roku życia. Przy czym Karta (...) wydawana jest na wniosek mieszkańca, który w roku składania wniosku ukończy co najmniej 65 lat. Zadaniem programu jest integracja mieszkańców, jak również kształtowanie zdrowego stylu życia poprzez zwiększenie dostępności do oferty m.in. w sferze sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej.

Z miejsca postojowego w Porcie jachtowym korzystają dwie jednostki należące do Państwa, które służą do zabezpieczenia ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny. Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych za zapewnienie bezpieczeństwa na obszarach odpowiedzialny jest właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jednostki te stacjonują wyłącznie w wyznaczonych w tym celu miejscach. Mają Państwo możliwość przypisania wydatków wyłącznie do tych miejsc.

Ponadto zdarza się, że incydentalnie (dotyczy to pojedynczych jednostek przez kilka dni w roku) z portu ... korzystają uprzywilejowane jednostki pływające odpowiednich służb np. straży pożarnej, wojska, policji, względem których nie pobiera się opłat portowych stosownie do przepisu z art. 8 ust. 3 ustawy o portach.

Opłaty będą pobierane przez Państwa w związku z zawartymi z osobami/podmiotami umowami cywilnoprawnymi.

Zarówno w zakresie opłat od osób płacących pełną kwotę, osób korzystających z ulgi oraz osób/podmiotów zwolnionych z odpłatności, następować będzie na takiej samej zasadzie tj. na zasadzie zawarcia umowy cywilnoprawnej.

Korzystanie z Portu ... następowało będzie na zasadach pełnej dobrowolności a fakt zawarcia umowy – również w przypadku osób zwolnionych z opłat – będzie potwierdzone wydaniem paragonu/faktury/umowy.

Udostępnianie nieodpłatne Portu ...:

1)jednostkom służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny,

2)jednostkom, z którymi mają Państwo podpisaną umowę rezydencką,

3)jednostkom odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji,

4)podmiotom korzystającym z Pomostu (...),

będzie odbywać się – w Państwa opinii – w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nieodpłatne udostępnianie Portu ... wynika ze specyfiki i reguł rządzących tego rodzaju działalnością. Nieodpłatne udostępnienie Portu ... jednostkom służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny wynika z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. Zgodnie z treścią ww. artykułu za zapewnienie bezpieczeństwa na obszarach odpowiedzialny jest właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Podobnie jest w przypadku nieodpłatnego udostępnienia Portu ... jednostkom odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji, - udostępnienie to wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego tj. art. 8 ust. 3 ustawy o portach i przystaniach morskich zgodnie z którym nie pobiera się opłat portowych od jednostek pływających i pojazdów drogowych lub kolejowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, administracji morskiej, administracji rybołówstwa morskiego, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Ochrony Środowiska, Inspektora do spraw Substancji Chemicznych, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, a także jednostek używanych wyłącznie do ratowania życia na morzu oraz używanych wyłącznie do zabezpieczenia przeciwpożarowego i zwalczania pożarów.

Również nieodpłatne korzystanie z Pomostu (...), który będzie objęty Inwestycją, przez jednostki chcące jedynie zatankować paliwo bez postoju w Porcie jachtowym będzie odbywać się w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, albowiem w takim wypadku wydatki na Inwestycję mają związek z czynnościami opodatkowanymi, gdyż paliwo będzie sprzedawane przez kontrahenta, który dzierżawi od Państwa teren pod stację paliw. Możliwość skorzystania przez jednostkę z postoju w celu uzupełnienia paliwa jest niezbędnym warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej przez podmiot dzierżawiący od Państwa teren pod stację paliw. Dodatkowo nieodpłatne udostępnianie możliwości skorzystania z pomostu w takiej sytuacji jest niejako wpisane w istotę gospodarczego funkcjonowania portu.

Jednocześnie jako przedsiębiorca, prowadząc Państwo w porcie działalność gospodarczą zobowiązani są przestrzegać przepisów prawa, które w określonych sytuacjach nakładają na przedsiębiorców pewne obowiązki. Jak zostało to już wskazane powyżej brak poboru opłat portowych od jednostek służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny oraz jednostek odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Wysokość opłat za korzystanie z Portu ... została określona w zarządzeniu nr ... Prezydenta Miasta ... z (...) w sprawie zatwierdzenia cennika opłat za usługi świadczone przez A w 2025. W treści załącznika do ww. zarządzenia (stanowiącego Cennik) wskazane zostały przypadki opłat, od wnoszenia których zwolnione zostały podmioty, które mają zawartą z Państwem umowę rezydencką.

Zwolnienie dotyczy opłaty:

-za postój jednego pojazdu i jednej przyczepy podłodziowej lub łoża na każdą jedną zawartą z Gminą umowę (to zwolnienie dotyczy również podmiotów, które mają zawarte z Gminą umowy najmu lub dzierżawy),

-za korzystanie ze slipu: slipowanie i wyslipowanie skutera oraz slipowanie jednostki pływającej (do 3,5 t zestaw),

-wjazd dźwigu na teren portu ... w celu zwodowania lub wyciągnięcia jednostki.

Ponadto wskazują Państwo, że nie udostępniają nieodpłatnie Portu ... (jednostkom) podmiotom, z którymi mają Państwo podpisaną umowę rezydencką. Zgodnie z cennikiem na 2025 r. podmioty, które mają podpisane z A umowy rezydenckie zwolnione są wyłącznie z ponoszenia części opłat szczegółowo wskazanych w Cenniku.

Podmioty, które mają zawartą z Państwem umowę rezydencką (jak i podmioty, które mają zawartą z Państwem umowę najmu lub dzierżawy w przypadku wskazanym powyżej) są zwolnione z niektórych opłat, ze względu na to, że powyższe opłaty są uwzględniane w ramach wynagrodzenia uiszczanego przez rezydentów (dzierżawców/najemców) w ramach zawartych z tymi podmiotami umów rezydenckiej/najmu/dzierżawy.

Podmioty, z którymi zawarli Państwo umowę rezydencką uiszczają opłaty za korzystanie z infrastruktury portowej w ramach wynagrodzenia przewidzianego w tych umowach. Tytułem tego wynagrodzenia uiszczone są opłaty za korzystanie z infrastruktury mariny, tj. pomostów do cumowania, nabrzeża, placu na postój zimowy albo hangar na postój zimowy.

W zakresie nieobjętym umową rezydencką, podmioty te uiszczają opłaty wskazane w Cenniku, w zależności od tego z jakich usług w nim wymienionych korzystają.

Jak Państwo wskazali obecny bosmanat, budynek biurowy ... oraz nowy bosmanat na pomoście (...) należą do Państwa.

Obecny bosmanat będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tj. sprzedaż usług na potrzeby gości mariny zgodnie z cennikiem. Prysznice i sanitariaty, do których dostęp jest odpłatny.

Budynek biurowy ... będzie wykorzystywany – jak Państwo wskazali – do czynności opodatkowanych tj. obsługa rezydentów mariny i dzierżawców: przygotowywanie umów rezydenckich, przygotowywanie umów najmu i dzierżawy, wystawianie faktur, wynajem pomieszczeń biurowych. Ponadto w budynku znajdują się sanitariaty i prysznice, do których dostęp jest odpłatny, świetlica której wynajem jest odpłatny. Są też pomieszczenia związane z prowadzoną działalnością gospodarczą: biuro kierownika, biuro inspektora ds. rozliczeń i administracji, magazyn środków czystości, pomieszczenia socjalne (kuchnia i szatnia) dla pracowników mariny.

Nowy bosmanat na pomoście (...) będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tj. sprzedaż usług na potrzeby gości mariny zgodnie z cennikiem.

Wydatki ponoszone w ramach inwestycji na obecny bosmanat, budynek biurowy ... oraz nowy bosmanat – jak Państwo wskazali – będą miały związek z prowadzeniem przez Państwa działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz okoliczności niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenia usług polegające na udostępnianiu nieodpłatnego Portu ... jednostkom służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny, jednostkom odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji, podmiotom korzystającym z Pomostu (...), będą świadczone przez Państwa wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Powyższe wynika z faktu, że nieodpłatne udostępnienie Portu ... jednostkom służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny wynika z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 714, ze zm.). Z kolei w przypadku nieodpłatnego udostępnienia Portu ... jednostkom odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji, udostępnienie to wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego tj. art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1796). Nieodpłatne korzystanie z Pomostu (...), przez jednostki chcące jedynie zatankować paliwo bez postoju w Porcie jachtowym będzie odbywać się natomiast w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Paliwo będzie sprzedawane bowiem przez kontrahenta, który dzierżawi od Państwa teren pod stację paliw.

Jak Państwo wskazali brak poboru opłat portowych od jednostek służącym zabezpieczeniu ratowniczego plaży i zabezpieczenia potrzeb funkcjonowania mariny oraz jednostek odpowiednich służb, np. straży pożarnej, wojska, policji wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Odnosząc się z kolei do podmiotów, z którymi mają Państwo zawarte umowy rezydenckie, zauważyć należy, że te podmioty są zwolnione z niektórych opłat, ze względu na to, że te opłaty są uwzględniane w ramach wynagrodzenia uiszczanego przez rezydentów (dzierżawców/najemców) w ramach zawartych z tymi podmiotami umów rezydenckiej/najmu/dzierżawy. Podmioty, z którymi zawarli Państwo umowę rezydencką uiszczają opłaty za korzystanie z infrastruktury portowej w ramach wynagrodzenia przewidzianego w tych umowach. Tytułem tego wynagrodzenia uiszczone są opłaty za korzystanie z infrastruktury mariny, tj. pomostów do cumowania, nabrzeża, placu na postój zimowy albo hangar na postój zimowy. W zakresie nieobjętym umową rezydencką, podmioty te uiszczają opłaty wskazane w Cenniku, w zależności od tego z jakich usług w nim wymienionych korzystają.

Odnosząc się natomiast do zniżki dla posiadaczy Karty (...) i Karty (...) (w tym umożliwiające korzystanie z niektórych usług za cenę w wysokości 1 zł), zauważyć należy, że możliwość korzystania ze stosownych ulg przez ich posiadaczy zostały bowiem wprowadzone odpowiednim aktem prawa wewnętrznego i ma na celu promocję sfery sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej.

Ponadto wydatki ponoszone w ramach inwestycji na obecny bosmanat, budynek biurowy ... oraz nowy bosmanat będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zarówno w zakresie opłat od osób płacących pełną kwotę, osób korzystających z ulgi oraz osób/podmiotów zwolnionych z odpłatności, następować będzie na takiej samej zasadzie tj. na zasadzie zawarcia umowy cywilnoprawnej.

Zawierane ww. umowy są klasycznymi umowami adhezyjnymi. Tym samym przyjęcie, że ww. usługi w zakresie dotyczącym podmiotów zwolnionych z ponoszenia opłat odbywa się poza Państwa działalnością gospodarczą w ramach władztwa publicznoprawnego nie znajduje uzasadnienia i ma charakter sztuczny.

Wobec powyższego, należy zauważyć, że wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji pn. „...”, będą miały związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji pn. „...”. Wynika to z faktu, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone na ww. inwestycję będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

Oceniając zatem Państwa stanowisko, uznałem je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w tym w szczególności, że majątek inwestycji nie będzie wykorzystywany do imprez organizowanych przez Gminę, na które wstęp jest nieodpłatny. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.