Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącego ustalenia:

1)czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od (...) 2023 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złoży aktualizację tego zgłoszenia, wskazując przeszłą datę rejestracji;

2)czy prawidłowe będzie wskazanie przez Wnioskodawcę w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dnia (...) 2023 r. jako daty rezygnacji ze zwolnienia oraz (...) 2023 r. jako miesiąca, za który złożona została pierwsza deklaracja miesięczna, skoro pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione w (...) 2023 r. (pierwszym miesiącu istnienia Spółki), a Spółka mimo braku formalnej rejestracji składała deklaracje miesięczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka X (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) powstała z dniem (...) 2023 r. (data wpisu do KRS). Głównym przedmiotem jej działalności jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z). Dodatkowo, przedmiotem działalności Spółki jest m.in. zakup i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z) oraz pełnienie funkcji inwestora w ramach prowadzonych inwestycji budowlanych. Obecnie Spółka prowadzi projekt budowlany, po którego zakończeniu będzie świadczyć usługi najmu opodatkowanego VAT.

Od (...) 2023 r. Spółka ponosi wydatki związane z działalnością m.in. w zakresie przygotowywania niezbędnej dokumentacji projektowej, najmu lokalu siedziby oraz wiążącymi się z prowadzeniem działalności usługami księgowymi i doradczymi. Do tego momentu nie osiągnęła jeszcze przychodu, tj. nie dokonała ani jednej czynności opodatkowanej VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wynika to ze specyfiki prowadzonej działalności, która pozwala na prowadzenie sprzedaży usług dopiero po zakończeniu projektu. Pierwszy przychód Spółki z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych VAT prawdopodobnie zostanie osiągnięty w drugim lub trzecim kwartale 2026 r.

Z uwagi na to, że pierwsze czynności opodatkowane będą wykonywane dopiero po zakończeniu projektu, Spółka nie dokonywała wcześniej rejestracji jako podatnik czynny VAT. Wynikało to z przeoczenia faktu, iż posiadanie statusu czynnego podatnika VAT jest warunkiem koniecznym do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. Przed złożeniem rozpatrywanego wniosku, Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z datą rejestracji (...) 2024 r. Spółka wskazała w zgłoszeniu, że pierwsza deklaracja miesięczna zostanie przez nią złożona za miesiąc listopad 2024 r.

Jak jednak zostało wskazane powyżej, Spółka poniosła już szereg wydatków związanych z realizacją projektu i mającymi nastąpić w przyszłości czynnościami opodatkowanymi VAT.

Mimo braku formalnej rejestracji, Spółka składała miesięczne deklaracje JPK_V7M począwszy od deklaracji za (...) 2023 r., w których wykazywała podatek naliczony do przeniesienia na kolejne okresy. Spółka nie wykazywała w deklaracjach podatku należnego, z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej.

Celem uzyskania prawa do odliczenia VAT od ww. wydatków (skutkującego możliwością ubiegania się o zwrot podatku lub pomniejszenie podatku należnego w przyszłości), Wnioskodawca zamierza złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, wskazując w nim:

·datę rezygnacji ze zwolnienia z dniem (...) 2023 r. – tj. z dniem poniesienia pierwszych wydatków związanych z działalnością opodatkowaną,

·(...) 2023 r. jako miesiąc, za który została złożona pierwsza deklaracja miesięczna.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od (...) 2023 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złoży aktualizację tego zgłoszenia, wskazując przeszłą datę rejestracji?

2.Czy prawidłowe będzie wskazanie przez Wnioskodawcę w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dnia (...) 2023 r. jako daty rezygnacji ze zwolnienia (poz. 40 zgłoszenia) oraz (...) 2023 r. jako miesiąca, za który złożona została pierwsza deklaracja miesięczna (poz. 63 zgłoszenia), skoro pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione w (...) 2023 r. (pierwszym miesiącu istnienia Spółki), a Spółka mimo braku formalnej rejestracji składała deklaracje miesięczne?

Państwa stanowisko w sprawie

1)Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od (...) 2023 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złoży aktualizację tego zgłoszenia, wskazując przeszłą datę rejestracji.

2)Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe będzie wskazanie przez niego w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dnia (...) 2023 r. jako daty rezygnacji ze zwolnienia (poz. 40 zgłoszenia) oraz (...) 2023 r. jako miesiąca, za który złożona została pierwsza deklaracja miesięczna (poz. 63 zgłoszenia), w związku z tym, że pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione we (...) 2023 r. (będącym pierwszym miesiącem istnienia Spółki), a Spółka mimo braku formalnej rejestracji składała deklaracje miesięczne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jednakże ustawa o VAT ogranicza czasowo możliwość skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

  nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego – należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie).

Z art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Biorąc pod uwagę, że pierwsze wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi zostały poniesione przez Spółkę w (...) 2023 r., mogą one zostać rozliczone w deklaracji za (...), październik, listopad lub grudzień 2023 r. To z kolei oznacza, że Spółka, chcąc rozliczyć VAT naliczony od poniesionych wydatków, powinna złożyć pierwszą deklarację najpóźniej za grudzień 2023 r.

Zgodnie z przytoczonym art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, może to zrobić także w drodze korekty deklaracji. W obu przypadkach jednak, skorzystanie z prawa do odliczenia wymaga posiadania przez Spółkę statusu czynnego podatnika VAT. Spółka składała deklaracje miesięczne począwszy od deklaracji za (...) 2023 r., jednak nie była wówczas zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie ze złożonym już zgłoszeniem rejestracyjnym VAT-R, Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT z dniem (...) 2024 r., przez co najwcześniejsze wydatki, od których Spółka mogłaby odliczyć VAT, przypadają na sierpień 2024 r. (przy maksymalnym terminie rozliczenia, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Odliczenie VAT w związku z wcześniejszymi wydatkami wymaga natomiast rejestracji do VAT z datą wsteczną. Przepisy ustawy o VAT nie określają w żaden sposób procedury wstecznej rejestracji do VAT, jednakże w żaden sposób jej także nie zabraniają.

Co więcej, możliwość zaktualizowania zgłoszenia VAT-R poprzez podanie wcześniejszej daty rejestracji i pierwszej deklaracji miesięcznej jest powszechnie akceptowana przez organy podatkowe w Polsce.

Stanowisko w tym zakresie zajmował także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej m.in. w wyrokach w sprawie C-400/98 oraz C-385/09 Nidera.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzeczenia TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Na powyższe orzeczenia TSUE powołuje się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych, potwierdzając tym samym prawo do zaktualizowania zgłoszenia VAT-R w celu odliczenia VAT od wydatków poniesionych przed pierwotną rejestracją. Przykładem może być interpretacja z 20 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.760.2023.1.WN: „Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy i powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że realizowany przez Państwa projekt polegający na realizacji farmy fotowoltaicznej będzie wykorzystywany przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabyć dokonanych dla realizacji tego projektu. Powyższe prawo może zostać zrealizowane pod warunkiem rezygnacji przez Państwa ze zwolnienia i zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny z datą od 1 lipca 2022 r. poprzez aktualizację zgłoszenia VAT-R. W złożonej aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać odpowiedni okres rozliczeniowy, od którego będą Państwo składać deklaracje miesięczne (JPK_V7M). Przy czym okres rozliczeniowy, za który mogliby Państwo złożyć pierwszą deklarację podatkową i dokonać realizacji odliczenia podatku naliczonego powinien być wskazany w oparciu o datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej (poniesienia pierwszych wydatków na potrzeby tej działalności), tj. od lipca 2022 r. Realizacja ww. prawa do odliczenia winna nastąpić z zachowaniem cyt. wyżej przepisów art. 86 ust. 10, ust. 10b, ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii czy prawidłowo wskazali Państwo w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dzień 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia (poz. 40 zgłoszenia) oraz lipiec 2022 r. jako miesiąc, za który złożona zostanie pierwsza deklaracja miesięczna (poz. 63 zgłoszenia), jeżeli pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione w lipcu 2022 r.

Z wniosku wynika, że od lipca 2022 r. ponoszą Państwo wydatki związane z realizacją projektu polegającego na realizacji farmy fotowoltaicznej. Projekt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem prawidłowym jest zaktualizowanie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskazanie 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia oraz lipiec jako miesiąc, za który złożą Państwo pierwszą deklarację VAT-7 skoro pierwsze wydatki związane z realizacją projektu zostały poniesione w lipcu 2022 r. Realizacja prawa do odliczenia może nastąpić dopiero po uzyskaniu przez Państwa statusu zarejestrowanego (czynnego) podatnika podatku od towarów i usług i skonkretyzuje się w deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, którą należy złożyć wstecz od lipca 2022 r., zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 10, ust. 10b, ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT”.

Podobne stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował m.in. w interpretacjach:

-z 5 kwietnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.87.2023.1.MSU,

-z 16 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.813.2021.2.S,

-z 27 listopada 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.530.2020.1.KP.

Zatem zarówno z orzeczeń TSUE, jak i interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że Spółka ma możliwość zaktualizowania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, podając przeszłą datę rejestracji, w celu odliczenia VAT od wydatków poniesionych w okresie od (...) 2023 r. do dnia pierwotnej rejestracji.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, takie postępowanie pozwoli mu na odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z działalnością opodatkowaną VAT, wykazanego w składanych do tej pory, mimo braku formalnej rejestracji, deklaracji miesięcznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwaną dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1)nabycia towarów i usług,

2)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego – należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Zatem stwierdzić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka powstała z dniem (...) 2023 r. (data wpisu do KRS). Od (...) 2023 r. Spółka ponosi wydatki związane z działalnością m.in. w zakresie przygotowywania niezbędnej dokumentacji projektowej, najmu lokalu siedziby oraz wiążącymi się z prowadzeniem działalności usługami księgowymi i doradczymi. Do tego momentu nie osiągnęła jeszcze przychodu, tj. nie dokonała ani jednej czynności opodatkowanej VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy. Wynika to ze specyfiki prowadzonej działalności, która pozwala na prowadzenie sprzedaży usług dopiero po zakończeniu projektu. Pierwszy przychód Spółki z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych VAT prawdopodobnie zostanie osiągnięty w drugim lub trzecim kwartale 2026 r. Z uwagi na to, że pierwsze czynności opodatkowane będą wykonywane dopiero po zakończeniu projektu, Spółka nie dokonywała wcześniej rejestracji jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z datą rejestracji (...) 2024 r. Spółka wskazała w zgłoszeniu, że pierwsza deklaracja miesięczna zostanie przez nią złożona za miesiąc listopad 2024 r. Mimo braku formalnej rejestracji, Spółka składała miesięczne deklaracje JPK_V7M począwszy od deklaracji za (...) 2023 r., w których wykazywała podatek naliczony do przeniesienia na kolejne okresy. Spółka nie wykazywała w deklaracjach podatku należnego, z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej. Celem uzyskania prawa do odliczenia VAT od ww. wydatków (skutkującego możliwością ubiegania się o zwrot podatku lub pomniejszenie podatku należnego w przyszłości), Wnioskodawca zamierza złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, wskazując w nim:

·datę rezygnacji ze zwolnienia z dniem (...) 2023 r. – tj. z dniem poniesienia pierwszych wydatków związanych z działalnością opodatkowaną,

·(...) 2023 r. jako miesiąc, za który została złożona pierwsza deklaracja miesięczna.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresach od (...) 2023 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złożą Państwo aktualizację tego zgłoszenia, wskazując (...) 2023 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia oraz (...) 2023 r. jako miesiąca, za który złożona została pierwsza deklaracja miesięczna, skoro pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione we (...) 2023 r. (pierwszym miesiącu istnienia Spółki), a Spółka mimo braku formalnej rejestracji składała deklaracje miesięczne.

W świetle przedstawionego opisu sprawy i powołanych przepisów należy uznać, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed rejestracją dla potrzeb podatku od towarów i usług skoro zakupione towary i usługi będą związane wyłącznie z opodatkowaną działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę.

Okoliczności sprawy wskazują, że Spółka pomimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT zachowywała się od (...) 2023 r. jak zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT, tj. składała deklaracje JPK_V7M, w których wykazywała podatek naliczony do przeniesienia na kolejne okresy. Spółka nie wykazywała w deklaracjach podatku należnego, z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej. Pierwszy przychód Spółki z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych VAT prawdopodobnie zostanie osiągnięty w drugim lub trzecim kwartale 2026 r. Takie zachowanie wskazuje, że Spółka od (...) 2023 r. zamierzała być czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże nie dopełniła, wynikającego z art. 96 ust. 1 ustawy, formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy wskazać, że skoro nabywane przez Spółkę, od (...) 2023 r. towary i usługi, związane będą z czynnościami opodatkowanymi, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach zakupu tych towarów i usług. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z datą rejestracji (...) 2024 r. Spółka wskazała w zgłoszeniu, że pierwsza deklaracja miesięczna zostanie przez nią złożona za miesiąc listopad 2024 r. Mimo braku formalnej rejestracji, Spółka składała miesięczne deklaracje JPK_V7M począwszy od deklaracji za (...) 2023 r., w których wykazywała podatek naliczony do przeniesienia na kolejne okresy. Spółka nie wykazywała w deklaracjach podatku należnego, z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej.

Zatem, w przedmiotowej sprawie istnieją podstawy do tego, aby Spółka była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w okresie kiedy faktycznie prowadziła działalność gospodarczą, i za który złożyła deklaracje dla podatku VAT.

Należy wskazać, że w celu realizacji przysługującego Spółce prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, Spółka ma prawo do złożenia korekty druku VAT-R, wykazując jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej (...) 2023 r. i zgłoszenia jako pierwszego miesiąca do złożenia deklaracji JPK_V7M – (...) 2023 r., przy czym należy zauważyć, że to organ podatkowy właściwy dla podatnika decyduje ostatecznie o sposobie i podstawach do rejestracji podatników jako VAT czynnych.

W konsekwencji, Spółka na podstawie art. 86 ustawy – ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług od (...) 2023 r., służących wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wystawianych na Jej rzecz, w deklaracjach JPK_V7M za właściwe okresy rozliczeniowe na zasadach określonych w ww. art. 86 ustawy.

Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy i nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała faktury. Prawo do odliczenia przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki wyłączające z art. 88 ustawy.

W świetle powyższego mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Spółka ma prawo do złożenia korekty VAT-R jako podatnik VAT czynny z datą faktycznego rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, tj. (...) 2023 r. Tym samym, uwzględniając zapisy wynikające z art. 86 ust. 1 i art. 88 ustawy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT od (...) 2023 r.

Podsumowanie

Będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresach od (...) 2023 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złożą Państwo aktualizację tego zgłoszenia, wskazując (...) 2023 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia oraz (...) 2023 r. jako miesiąc, za który złożona została pierwsza deklaracja miesięczna, skoro pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione w (...) 2023 r. (pierwszym miesiącu istnienia Spółki), a Spółka mimo braku formalnej rejestracji składała deklaracje miesięczne.

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu sprawy. Nadmienia się, że ta interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opisem stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.