Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

1 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania sprzedaży Nieruchomości. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 grudnia 2024 r. (wpływ 27 grudnia 2024 r.) oraz pismem z 29 stycznia 2025 r. (wpływ 31 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowany będący stroną postępowania:

1. B. (…) spółka z o. o. spółka komandytowa,

(…)

2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

2.A. A.,

(…)

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa („Kupujący”) planuje kupno nieruchomości gruntowej, składającej się z kilku działek.

Kupujący będzie w momencie zawarcia planowanej umowy sprzedaży zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i będzie spełniał ustawową definicję podatnika zawartą w artykule 15 ustawy o VAT.

Sprzedającym będzie osoba fizyczna A. A. („Sprzedająca”).

Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość obejmująca:

  • nieruchomość gruntową, której współwłaścicielem jest Sprzedająca w udziale ¾ części („Nieruchomość 1”), która ma całkowitą powierzchnię ok. (…) ha,
  • nieruchomość gruntową, składającą się z działki ewidencyjnej 2, której właścicielem jest Sprzedająca („Nieruchomość 2”), która powstała w wyniku podziału działki ewidencyjnej 6 i która ma powierzchnię (…) ha,
  • nieruchomość gruntową, składającą się z działki ewidencyjnej o obszarze (…) ha, której właścicielem jest Sprzedająca („Nieruchomość 3”),
  • nieruchomość gruntową, składającą się z działki ewidencyjnej o obszarze (…) ha, której właścicielem jest Sprzedająca („Nieruchomość 4”).

W tym celu Strony zawarły już umowę przedwstępną sprzedaży, która była następnie zmieniana i aneksowana, w celu odzwierciedlenia ostatecznego zakresu planowanej transakcji.

Ponadto, Kupujący zawarł umowę przedwstępną ze Sprzedającą dotyczącą warunkowego zakupu dodatkowej nieruchomości gruntowej, której współwłaścicielem jest między innymi Sprzedająca w udziale ¾ części („Droga”) wraz z warunkowym ustanowieniem służebności gruntowej. Umowa ta została zawarta na wypadek, gdyby Kupujący nie uzyskał odpowiedniej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. Decyzja ZRiD), wobec czego dostęp do drogi publicznej dla planowanej inwestycji musiałby być wytyczony inaczej niż w podstawowym planie inwestycji i przebiegałby właśnie przez tę dodatkową działkę.

W umowie tej Kupujący oraz Sprzedająca ustalili ponadto, iż między innymi Sprzedająca doprowadzi do wydzielenia z posiadanej przez siebie działki odpowiedniej części, która to będzie stanowić Drogę, o ile dojdzie do realizacji umowy przyrzeczonej.

W dalszej części wniosku Nieruchomość 1, 2, 3 i 4 wskazane powyżej nazywane są łącznie jako „Nieruchomość”.

Kupujący planuje na części Nieruchomości realizację inwestycji polegającej na budowie budynku lub budynków mieszkalnych wraz z garażem (lub garażami) podziemnymi.

Z uwagi na położenie oraz koncepcję planowanej inwestycji, Kupujący jest zainteresowany nabyciem Nieruchomości jako całości, a nie poszczególnych działek składających się na Nieruchomość.

Ze względu na pojawiające się wątpliwości, Sprzedająca oraz Kupujący zdecydowali się wystąpić z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej, w celu potwierdzenia traktowania opisanej powyżej transakcji dla celów podatku od towarów i usług („VAT”). Poniżej przedstawione zostały istotne informacje potrzebne do oceny przedmiotowej transakcji pod kątem opodatkowania VAT.

Okoliczności nabycia Nieruchomości przez Sprzedającą

Sprzedająca nabyła udział we współwłasności Nieruchomości 1 oraz w Drodze na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego za rentę, udokumentowanej aktem notarialnym z 13 kwietnia 1990 r.

Sprzedająca nabył Nieruchomość 2, Nieruchomość 3 oraz Nieruchomość 4 z mocy prawa w drodze zasiedzenia własności z dniem 17 lutego 2009 r., co zostało stwierdzone prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego dla (…).

Nabycie własności Nieruchomości przez Sprzedającą nie było realizowane w ramach działalności gospodarczej.

Nabyciu Nieruchomości nie towarzyszyły plany w zakresie działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, działalności deweloperskiej lub podobnej działalności.

Wykorzystanie Nieruchomości przez Sprzedającą

W okresie posiadania część Nieruchomości była wykorzystywana do prowadzenia gospodarstwa rolnego. Na części Nieruchomości znajduje się szklarnia, przechowalnia na owoce z chłodnią oraz sad owocowy, przy czym po zawarciu umowy przedwstępnej sprzedaży, za zgodą Sprzedającej, Kupujący wyciął sad w ramach przygotowywania terenu do planowanej inwestycji deweloperskiej. Nieruchomość nie była i nie jest wykorzystywana do prowadzenia innej działalności, nie stanowi i nie stanowiła ona środka trwałego w działalności gospodarczej lub towaru handlowego. Nieruchomość nie była i nie jest przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Sprzedająca nie podejmowała ponadto działań w celu ulepszenia lub uatrakcyjnienia Nieruchomości dla potencjalnych nabywców.

W szczególności, nie były wykonywane następujące działania:

  • uzbrojenie terenu;
  • ogradzenie działek;
  • przygotowywanie przyłączy mediów;
  • inne inwestycje.

Kupujący nie podejmował i nie będzie podejmował w okresie do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości powyższych działań.

Po zawarciu umowy przedwstępnej, Kupujący podjął działania przygotowawcze w celu przystosowania Nieruchomości do realizacji planowej inwestycji deweloperskiej. Działania te obejmowały wystąpienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy na budowę domków jednorodzinnych i uzyskanie takiej decyzji. Kupujący rozpoczął także postępowanie o wydanie warunków zabudowy („WZ”) na inwestycję mieszkaniową wielorodzinną, które zostało zawieszone. Kupujący planuje wystąpienie o wydanie nowej decyzji WZ na inwestycję mieszkaniową wielorodzinną. Kupujący uzyskał również decyzję o warunki techniczne na kanalizację i jest w trakcie uzyskiwania warunków technicznych na dostęp do wody. Kupujący uzyskał również decyzję środowiskową.

Dodatkowo, zgodnie z ustaleniami pomiędzy Kupującym a między innymi Sprzedającą, nastąpił podział jednej z działek i przedmiotem umowy przyrzeczonej ma być wydzielona część, którą jest zainteresowany Kupujący. Podział ten miał miejsce po zawarciu umowy przedwstępnej.

Ponadto, jak wskazano powyżej, warunkowo może dojść do wydzielenia i sprzedaży dodatkowej działki pod drogę.

Należy podkreślić, iż powyższe działania były realizowane przez osoby wskazane przez Kupującego działające na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez Sprzedającą. Czynności te były podejmowane z inicjatywy Kupującego, a Sprzedająca wyraziła na nie zgodę z uwagi na chęć realizacji transakcji. Koszty tych działań Kupujący poniósł na własny koszt.

Okoliczności sprzedaży Nieruchomości na rzecz Kupującego

Podjęcie decyzji o sprzedaży Nieruchomości wyniknęło w głównej mierze z okazji, jaką było zainteresowanie Kupującego nabyciem odpowiedniej działki w określonej lokalizacji. Do zawarcia umowy przedwstępnej sprzedaży doszło, ponieważ jeden z sąsiadów przekazał Sprzedającej informację, że Kupujący poszukuje odpowiedniej działki na tym terenie. Sprzedający nie podejmował działań o charakterze marketingowym lub sprzedażowym, takich jak:

  • zaangażowanie profesjonalnego pośrednika w obrocie nieruchomościami,
  • umieszczenie ogłoszenia w internetowych portalach specjalizujących się w ofertach nieruchomości,
  • umieszczenie ogłoszenia w innych środkach przekazu,
  • zamieszczenie fizycznych reklam na Nieruchomości lub w innym miejscu.

Środki finansowe, jakie Sprzedająca uzyska w wyniku sprzedaży Nieruchomości będą powiększały jego majątek osobisty, nie ma planów, aby były one wykorzystane do rozwijania działalności w zakresie obrotu nieruchomościami.

Status Sprzedającej

Sprzedająca prowadzi gospodarstwo rolne. Sprzedająca jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT w związku z działalnością wskazaną powyżej.

Przedmiotem działalności rolniczej Sprzedającej nie jest i nie była działalność w zakresie pośrednictwa lub obrotu nieruchomościami, działalność deweloperska lub remontowa itp.

Sprzedająca nie dokonywała w przeszłości sprzedaży nieruchomości.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Numery ewidencyjne działek będących przedmiotem sprzedaży oznaczone we wniosku jako „Nieruchomość 1”, „Nieruchomość 3” i „Nieruchomość 4” to odpowiednio:

„Nieruchomość 1”- działka oznaczona nr 1 położona w woj. (…), gminie (…), miejscowości (…),

„Nieruchomość 3”- działka oznaczona nr 3 położona w woj. (…), gminie (…), miejscowości (…),

„Nieruchomość 4”- działka oznaczona nr 4 położona w woj. (…), gminie (…), miejscowości (…),

Pani A. A. nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT

Pani A. A. jest rolnikiem.

Pani A. A. nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Działki będące przedmiotem sprzedaży były wykorzystywane w działalności rolniczej Pani A.A..

Na dzień transakcji sprzedaży na Nieruchomości nie będzie znajdowała się szklarnia i nie będzie znajdowała się przechowalnia na owoce z chłodnią.

Dodatkowa nieruchomość gruntowa „Droga” nie stanowi budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane

Kupująca Spółka nabywa działki w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (działalność deweloperska).

Pytanie (pytanie oznaczone w uzupełnieniu do wniosku jako a)

Czy sprzedaż przez Sprzedającego (Zainteresowanego) Nieruchomości spowoduje, że Sprzedający (Zainteresowany) nabędzie status podatnika VAT i będzie zobowiązany naliczyć i odprowadzić podatek VAT z tytułu planowanej sprzedaży Nieruchomości?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, sprzedaż przez Sprzedającą Nieruchomości nie spowoduje, że Sprzedająca nabędzie status podatnika VAT i Sprzedająca nie będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić podatek VAT z tytułu planowanej sprzedaży Nieruchomości.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Niemniej, aby dana dostawa towarów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ona wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, dana dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy będzie wykonana przez podmiot będący podatnikiem VAT i działający w takim charakterze w danej transakcji.

Zastosowanie powyższej zasady do transakcji sprzedaży nieruchomości przez osoby fizyczne było i jest przedmiotem licznych interpretacji podatkowych oraz orzeczeń sądów. W praktyce określone zostały elementy charakteryzujące daną transakcję jak i okoliczności i sposób działania sprzedającego nieruchomości, które należy wziąć pod uwagę w celu oceny, czy w danej transakcji sprzedający działa jako podatnik VAT i czy stanowi ona dostawę towarów podlegającą podatkowi VAT.

Jak wynika z orzecznictwa, kluczowe jest ustalenie, czy sprzedający podejmował w związku ze sprzedażą działania charakterystyczne dla podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, czy też okoliczności wskazują, że sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

W tym zakresie istotne jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („Trybunał”) z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie. Trybunał wskazał w nim, iż czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same w sobie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej, przywołując swoje wcześniejsze orzeczenie z 20 czerwca 1996 r. w sprawie C-155/94 Wellcome Trust.

Ponadto, zdaniem Trybunału, sama liczba i zakres transakcji, a także dokonanie podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny nie są decydujące czy dana transakcja podlega VAT. Czynności takie mogą być bowiem podejmowane w ramach zarządzania majątkiem prywatnym.

Inaczej jest zdaniem Trybunału, jeśli sprzedający podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit 2 Dyrektywy 2006/112 zmienionej Dyrektywą 2006/138. Do działań takich mogą należeć przykładowo uzbrojenie terenu lub działania marketingowe. Analizowane zagadnienie opodatkowania VAT sprzedaży działek było również wielokrotnie przedmiotem orzeczeń sądów krajowych.

W szczególności, Naczelny Sąd Administracyjny (dalej „NSA”) wielokrotnie przywoływał kryteria określone w powyższym orzeczeniu Trybunału, a dodatkowo wskazywał bardziej szczegółowo również na inne elementy. Przykładowo, w wyroku z 27 maja 2014 r. sygn. I FSK 774/13, NSA podkreślił m.in., iż „przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając działki budowlane działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czyli stałą (powtarzalność czynności i zamiar wykazany obiektywnymi dowodami ich kontynuacji), a w konsekwencji zorganizowaną. Przesłanka „stałości” działalności gospodarczej wynika z porównania art. 9 i art. 12. dyrektywy 2006/112/WE, gdyż skoro art. 12 wprowadza, jako zasadę szczególną, możliwość uznania za podatnika także podmiotów wykonujących działalność gospodarczą w sposób sporadyczny (okazjonalny), to oznacza, iż zasadą ogólną jest, by działalność gospodarcza była wykonywana w sposób niesporadyczny (stały). Nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz dla spożytkowania w celach prywatnych.”

NSA uznał ponadto w powyższym wyroku, iż liczba, zakres transakcji i dokonanie podziału gruntów przed sprzedażą nie są czynnikami decydującymi o kwalifikacji tych czynności dla celów podatku VAT. NSA wskazał również, że dana działalność może zostać uznana za profesjonalną poprzez podejmowanie zorganizowanych działań obejmujących np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze.

Warto podkreślić, iż w przedmiotowym orzeczeniu NSA uznał, że aktywność sprzedającego polegająca na zbyciu gruntów szybko po ich nabyciu, uprzednim podziale na 16 działek oraz uzyskaniu decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy) w pełni mieści się w granicach zarządu majątkiem prywatnym. Podobne stanowisko NSA wyrażał w wielu innych orzeczeniach (np. wyrok z 29 października 2007 r. sygn. I FPS 3/07, wyrok z 30 listopada 2011 r. sygn. I FSK 1684/11). W wyroku z 20 sierpnia 2020 r. (sygn. I FSK 2037/17) NSA podkreślił, iż pewne działania przygotowawcze mogą być wykonywane w ramach zarządu majątkiem prywatnym: Przed sprzedażą nieruchomości właściciel może podejmować działania przygotowawcze, np. w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego wystąpić o wydanie decyzji w sprawie warunków zagospodarowania nieruchomości, wystąpić o zatwierdzenie podziału nieruchomości na mniejsze działki budowlane i doprowadzenie do wydzielenia działki pod drogę, oraz inicjowania postępowania administracyjne w sprawie zmiany funkcji nieruchomości z rolnej na budowlaną. Tego rodzaju działania oraz ilość wydzielonych działek, same przez się nie dają podstaw do kwalifikowania, że są one typowe dla działań „handlowca”, tj. podatnika podatku od towarów i usług. Odnosząc tezy formułowane w powyższych wyrokach do zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, zdaniem Wnioskodawcy okoliczności planowanej sprzedaży Nieruchomości, w tym okoliczności nabycia Nieruchomości przez Sprzedającego jak i planowanej obecnie sprzedaży wskazują wyraźnie, iż Sprzedający nie podejmuje działań typowych dla handlowców lub innych podmiotów profesjonalnych zajmujących się obrotem nieruchomościami lub podobną działalnością. Wykonane przez niego działania mieszczą się w zakresie zarządzania majątkiem prywatnym, określonym w orzecznictwie.

Również stanowisko wyrażane w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest spójne z orzecznictwem sądów w podobnych przypadkach.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 września 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.367.2023.2.LK), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż: „Nie angażował Pan zatem środków podobnych do wykorzystywanych przez handlowca, tj. nie wykazywał Pan aktywności w przedmiocie zbycia wskazanych we wniosku działek porównywalnych do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Nie podejmował również zorganizowanych działań marketingowych wykraczających poza poinformowanie znajomych i rodziny o chęci sprzedaży Nieruchomości. Prowadzona przez Pana działalność nie ma żadnego związku ze sprzedażą Nieruchomości będących przedmiotem niniejszego wniosku. Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy, zbycie przez Pana działek, nie będzie stanowić działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej Pana aktywności w przedmiocie zbycia tychże działek, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego - stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).”

Analogicznie stanowisko zawiera interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.303.2023.2.KP), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, iż: „Analiza sprawy w kontekście powołanych przepisów oraz wyroku TSUE z 15 września 2011 r. w sprawach C180/10 i C-181/10 prowadzi do wniosku, że sprzedaż działek od nr 1/1 do nr 1/15 nie podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest przesłanek, aby w związku z tą transakcją uznać Pana za podatnika tego podatku. Z zawartego we wniosku opisu sprawy nie wynika bowiem taka Pana aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż wskazanych we wniosku działek będzie wypełniać przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjął Pan aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Nie podjął Pan również żadnych czynności zmierzających do podniesienia wartości gruntu. Tym samym w odniesieniu do sprzedaży działek od nr 1/1 do nr 1/15 nie będzie zachowywał się Pan jak handlowiec. Podział działek nie stanowi czynności, w myśl tez wynikających z wyroku TSUE C-180/10 i 181/10 wystarczające do uznania, że w odniesieniu do sprzedaży wskazanych działek zachowa się Pan jak handlowiec.”

Podobne stanowisko wyrażane jest w wielu innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (np. interpretacja z 3 listopada 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.511.2022.1.MK, interpretacja z 29 września 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.352.2020.2.MPU).

Podsumowanie.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy i Uczestnika, biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprzedaży Nieruchomości oraz uwzględniając orzecznictwo Trybunału, sądów administracyjnych oraz indywidualne interpretacje podatkowe, planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości przez Sprzedającą nie będzie stanowiła ich działania w charakterze podatników VAT prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a w konsekwencji sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Za takim stanowiskiem przemawiają w szczególności następujące fakty:

  • nabycie Nieruchomości przez Sprzedającą nastąpiło wiele lat temu, w ramach majątku prywatnego i nie było związane z działalnością gospodarczą,
  • nabyciu Nieruchomości nie towarzyszył cel lub plan ich dalszego zbywania lub prowadzenia działalności deweloperskiej, budowlanej lub podobnej,
  • Nieruchomość nie była przedmiotem umów najmu, dzierżawy ani umów o podobnych charakterze,
  • Sprzedająca nie podejmowała żadnych aktywnych działań marketingowych w celu sprzedaży Nieruchomości, do kontaktu z Kupującym doszło w wyniku uzyskania informacji od sąsiada. Nie był zaangażowany profesjonalny podmiot zajmujący się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami,
  • Sprzedająca nie dokonywała żadnych ulepszeń lub inwestycji na Nieruchomości w celu ich uatrakcyjnienia dla potencjalnych nabywców,
  • działania Sprzedającej nie mają charakteru ciągłego, powtarzalnego i zorganizowanego. Sprzedaż ma charakter jednorazowy i nie jest elementem planów lub gospodarczych Sprzedającej,
  • opisana działalność Sprzedającej nie ma żadnego związku ze sprzedażą Nieruchomości,
  • Sprzedająca nie planuje wykorzystywania środków finansowych ze sprzedaży Nieruchomości Sprzedający do rozwijania działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, inwestycji deweloperskich lub podobnych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy wnoszą o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarem jest także udział w prawie własności. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

a)określone udziały w nieruchomości;

b)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

c)udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie gruntu jak też udziału w gruncie traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 4 ustawy stanowi, że:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10).

Z ww. orzeczenia wynika m.in., że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Trybunał wyjaśnił, że inaczej jest w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

Wskazane orzeczenie Trybunału odnosiło się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast w przypadku, gdy sprzedaży działki należącej do przedsiębiorstwa rolnego dokonuje rolnik będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, należy uznać, że mamy do czynienia z sytuacją, gdzie grunt podlegający sprzedaży jest wykorzystywany w działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Co istotne, w sytuacji gdy rolnik dokona rejestracji i uzyska miano podatnika podatku VAT czynnego, oznacza to, że prowadzi on działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT według właściwej stawki tego podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Sprzedająca zamierza sprzedać Nieruchomości niezabudowane o nr: 1, 2, 3 oraz udział w działce nr 4. Działki były wykorzystywane przez Sprzedającą w gospodarstwie rolnym, które prowadziła jako czynny podatnik VAT. Kupujący planuje na Nieruchomości realizację inwestycji polegającej na budowie budynku lub budynków mieszkalnych wraz z garażem (lub garażami) podziemnymi. Sprzedająca zawarła ze Spółką umowę przedwstępną oraz udzielił Spółce pełnomocnictwa w zakresie przygotowania Nieruchomości pod inwestycję. Ponadto przedmiotem sprzedaży może być również udział w Drodze.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż przez Sprzedającą Nieruchomości spowoduje, że Sprzedająca nabędzie status podatnika VAT i będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić podatek VAT z tytułu planowanej sprzedaży Nieruchomości.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, dostawa towarów (w tym działek) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że fakt prowadzenia przez Sprzedającą działalności rolniczej, jako podatnik VAT czynny, w której wykorzystywane były Nieruchomości (działki o nr: 1,  2, 3 oraz udział w działce o nr 4, jak również udział w działce stanowiącej Drogę) ma znaczenie dla opodatkowania podatkiem VAT ich dostawy.

W analizowanej sprawie Sprzedająca wskazała, że prowadzi działalność rolniczą i jest z tytułu prowadzenia tej działalności czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działki opisana we wniosku były wykorzystywane w działalności rolniczej.

Powyższe okoliczności wskazują, że ww. działki, stanowią składnik majątku służący prowadzeniu działalności gospodarczej, którą – w rozumieniu ustawy – jest również działalność rolnicza, z tytułu której Sprzedająca jest czynnym podatnikiem VAT.

Zatem sprzedaż działek o nr: 1, 2, 3 oraz udziału w działce nr 4 jak również ewentualna sprzedaż udziału w działce stanowiącej Drogę będzie stanowiła dostawę dokonaną przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc przez podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu. W tej sytuacji nie można uznać, że dostawa działek będzie przejawem realizacji prawa do rozporządzania składnikiem związanym z prywatnym majątkiem Sprzedającej. Należy bowiem zwrócić uwagę, że zgodnie z ww. wyrokami TSUE, majątek osobisty to taki, który nie jest przeznaczony ani wykorzystywany dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, co nie ma miejsca w niniejszej sprawie. 

Ponadto za wykluczeniem sprzedaży Nieruchomości w ramach zarządu majątkiem prywatnym przemawia również fakt, że Sprzedająca zawarła umowę przedwstępną i udzieliła Kupującemu pełnomocnictwa. Po zawarciu umowy przedwstępnej, Kupujący podjął działania przygotowawcze w celu przystosowania Nieruchomości do realizacji planowej inwestycji deweloperskiej. Działania te obejmowały wystąpienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i uzyskanie takiej decyzji. Kupujący uzyskał również decyzję o warunki techniczne na kanalizację i jest w trakcie uzyskiwania warunków technicznych na dostęp do wody. Na podstawie udzielonego pełnomocnictwa pełnomocnik mógł swobodnie podejmować wszelkie czynności formalnoprawne w celu uzyskania jakichkolwiek wniosków, decyzji i pozwoleń w celu prawidłowego przygotowania przedmiotowych działek gruntu pod sprzedaż w związku z planową przez Kupującego inwestycją.

Wobec powyższego, po udzieleniu pełnomocnictwa, czynności wykonane przez pełnomocnika wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej Sprzedającej jako mocodawczyni, co wskazuje, że w celu zwiększenia możliwości sprzedaży Nieruchomości Sprzedająca podejmie ww. działania w sposób zorganizowany. Stroną podejmowanych czynności będzie Sprzedająca, a nie Spółka, bądź jej pełnomocnik – pełnomocnik nie działa we własnym, lecz w imieniu Sprzedającej.

W efekcie należy stwierdzić, że sprzedaż działek o nr: 1, 2, 3 oraz udziału w działce nr 4 jak również ewentualna sprzedaż udziału w działce stanowiacej Drogę będzie, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, dostawą dokonywaną przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z wniosku wynika, że na moment sprzedaży działki nr 1, 2, 3 oraz udziału w działce nr 4  jak również udział w działce stanowiącej Drogę będą objęta decyzją o warunkach zabudowy wydaną w oparciu o udzielone pełnomocnictwo, umożliwiającą zabudowę budynku lub budynków mieszkalnych wraz z garażem (lub garażami) podziemnymi. Tym samym, ww. działki będą stanowiły teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie ich sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zaznaczenia wymaga przy tym, że NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak z wniosku wynika, Sprzedająca – Pani A. A. nabyła udział w działce nr 4 oraz udział w działce stanowiącej Drogę na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego za rentę, natomiast działki nr 1, 2, 3 nabyła z mocy prawa w drodze zasiedzenia. Nabycie własności Nieruchomości przez Sprzedającą nie było realizowane w ramach działalności gospodarczej. Nie można tym samym uznać, że Sprzedającej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem.

Tym samym, do sprzedaży działek nr 1, 2, 3 oraz udziału w działce nr 4, jak również ewentualnej sprzedaży udziału w działce stanowiącej Drogę nie będzie miał zastosowania również art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określony w tym przepisie niezbędny do zastosowania wskazanego zwolnienia.

Zatem należy stwierdzić, że sprzedaż działek nr 1, 2, 3 oraz udziału w działce nr 4, jak również ewentualna sprzedaż udziału w działce stanowiącej Drogę będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z  art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy, która nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 bądź pkt 2 ustawy.

W efekcie odpowiadając na Państwa pytanie stwierdzić należy, że sprzedaż przez Sprzedającą Nieruchomości spowoduje, że Sprzedająca nabędzie status podatnika VAT i będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić podatek VAT z tytułu planowanej sprzedaży Nieruchomości.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako a) uznaję za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa w uzasadnieniu własnego stanowiska wyroków Naczelnych Sądów Administracyjnych: z 27 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 774/13, z 20 sierpnia 2020 r., sygn. akt I FSK 2037/17, z 30 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 1684/11, należy zaznaczyć, że każdy z wyroków zapada na gruncie unikalnego stanu faktycznego i w zasadzie wyłącznie do niego się ogranicza. Ocena omawianej kwestii, tj. skutków sprzedaży nieruchomości nie jest kwestią uniwersalną, dającą się odnieść do ogólnych okoliczności w analizowanych sprawach, lecz opiera się na wielu przesłankach podnoszonych wyżej przez organ podatkowy i powinna być dokonywana z punktu widzenia każdego odrębnego stanu faktycznego. Specyfika działalności podmiotów jest na tyle różnorodna, że niekiedy nawet podobne okoliczności faktyczne nie spowodują analogicznych konsekwencji prawnopodatkowych, a tym samym nie mogą być tożsamo traktowane.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach osadzonych w innych stanach faktucznych i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację. Interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników na podstawie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawarte w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Ponadto w niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Sprzedająca jako podatnik podatku VAT wykorzystywała grunt podlegajacy sprzedaży w działalności opodatkowanej podatkiem VAT, a nie do celów osobistych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

B. spółka z o. o. spółka komandytowa (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.