Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-nieprawidłowe w zakresie braku uznania Pana za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą, w związku z dokonaniem sprzedaży działek niezabudowanych,

-prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dla transakcji sprzedaży działek niezabudowanych.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

-braku uznania Pana za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą, w związku z dokonaniem sprzedaży działek niezabudowanych,

-zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dla transakcji sprzedaży działek niezabudowanych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2025 r. (wpływ 24 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność rolniczą w oparciu o indywidualne gospodarstwo rolne. Od dnia (…) 2013 roku jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Gospodarstwo rolne nabył Pan od rodziców akt notarialny (…), umowa darowizny i z tytułu prowadzonej działalności rolniczej jest Pan czynnym podatnikiem VAT, z uwagi na rezygnację ze statusu rolnika ryczałtowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Z Pana gospodarstwa rolnego zostało wydzielonych 9 niezabudowanych działek od nr 1 do nr 9 wraz z biegnącą drogą obejmującą działkę 10, która wchodzi w część gospodarstwa rolnego.

Ww. działki zamierza Pan sprzedać z uwagi na to, że ww. grunty rolne mają nieregularne kształty uniemożliwiające wjazd maszynami rolniczymi o dużych gabarytach w celu wykonania zabiegów agrotechnicznych. Brak możliwości dokonania prawidłowych zabiegów agrotechnicznych za pomocą maszyn wymusza wykonywanie tych prac za pomocą prostych narzędzi rolniczych, a zabiegi te są wysoce pracochłonne i nieopłacalne z ekonomicznego punktu widzenia stąd decyzja o sprzedaży tych gruntów rolnych.

Z uwagi na nieopłacalność uprawy tych gruntów, począwszy od 2025 r. będą one ugorowane i nie będą na nie składane wnioski o dopłaty bezpośrednie.

Termin sprzedaży tych działek jako gruntów rolnych na dzień dzisiejszy nie jest Panu znany, jak również nie wie Pan, kto będzie nabywcą tych działek. Niemniej jednak wskazuje Pan, że sprzedaż tych działek może nastąpić w okresie od 2025 r. do 2030 r. na rzecz nieznanych Panu w tym momencie nabywców.

W celu sprzedaży tych działek nie będzie Pan podejmował aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami polegających na tym, że:

-w celu sprzedaży wyodrębnionych działek nie będzie Pan ponosił żadnych wydatków polegających na ich uzbrojeniu, wydzielaniu dróg wewnętrznych, jak też innych wydatków podnoszących ich atrakcyjność handlową,

-nie będą prowadzone działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, jak również nie będzie zatrudniony profesjonalny pośrednik do sprzedaży,

-nie będzie się Pan ubiegał o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu dotyczącego działek rolniczych będących przedmiotem sprzedaży, jak również nie będzie Pan występował do właściwych organów o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego sprzedawanego obszaru,

-w związku ze sprzedażą tych działek nie zamierza Pan i nie będzie Pan prowadził działalności deweloperskiej lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze,

-działki stanowiące grunt rolny nigdy nie były przedmiotem umowy dzierżawy czy też innej umowy cywilnoprawnej, z której byłyby pobierane jakiekolwiek pożytki od osób trzecich.

Po sprzedaży działek nadal będzie Pan prowadził wyłącznie działalność rolniczą jako czynny podatnik podatku VAT. Informacyjnie podał Pan, że Pana żona (…) nie jest właścicielem gospodarstwa rolnego, bowiem jak wskazał Pan na wstępie gospodarstwo nabył Pan w formie darowizny do majątku odrębnego gospodarstwo nie podlega wspólności majątkowej małżeńskiej.

(...).

Reasumując, Pana wątpliwość sprowadza się do kwestii, czy sprzedaż niezbudowanych działek gruntu rolnego będzie działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 oraz czy ww. transakcja może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Pismem z 23 stycznia 2025 r. (wpływ 24 stycznia 2025 r.) uzupełnił Pan opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:

1.Czy działki będące przedmiotem złożonego wniosku były wykorzystywane przez Pana w prowadzonej działalności rolniczej? Jeśli nie, to w jaki sposób były one wykorzystywane?

Odpowiedź:

-działka 1: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 2: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 3: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 4: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 5: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 6: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 7: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 8: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego,

-działka 9: działka jest gruntem rolnym i zarówno od momentu jej nabycia aktem notarialnym (…) do chwili obecnej jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego.

2.Czy działki będące przedmiotem złożonego wniosku na moment sprzedaży będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, jakie będzie przeznaczenie działek według planu? Czy zgodnie z planem będzie dopuszczalna jakakolwiek zabudowa przedmiotowych działek budynkami/budowlami?

Odpowiedź:

-działka 1 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 2 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 3 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 4 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 5 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 6 nic jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 7 nic jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 8 nic jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-działka 9 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

3.Czy do momentu planowanej sprzedaży dla przedmiotowych działek będzie Pan występował o zmianę przeznaczenia terenu bądź o decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej?

Odpowiedź:

-działka 1: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 2: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 3: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 4: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 5: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 6: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 7: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 8: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,

-działka 9: do momentu planowanej sprzedaży dla ww. działki nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej.

Pytania

1.Czy dokonując sprzedaży niezbudowanych działek wymienionych w opisie spełniających definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6, transakcja ta zostanie dokonana przez Pana osobę jako podatnika VAT, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT?

2.Czy sprzedaż niezabudowanych działek wymienionych w opisie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Odpowiedź do pytania 1:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2, działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem VAT jest spełnienie dwóch warunków łącznie:

1.czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniem VAT,

2.czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem VAT.

Uważa Pan, że pomimo tego, że jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT prowadzący działalność rolniczą, to sprzedaż wydzielonych i niezabudowanych działek rolnych nie spełnia kryteriów prowadzenia działalności gospodarczej i nie ma związku przyczynowo-skutkowego z działalnością rolniczą – zatem ich zbycie nie powinno skutkować naliczeniem podatku VAT.

Wskazuje Pan, że sprzedaż niezbudowanych działek dotyczy gruntów rolnych i na dzień sprzedaży nie jest Panu znane, jakie działania podejmie potencjalny nabywca, tzn. jakie będzie ich przeznaczenie.

W związku z tym, że nie zamierza Pan podejmować aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami polegających na przybraniu zorganizowanej formy poprzez:

-nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzieleniu dróg wewnętrznych,

-  prowadzenie działań marketingowych podjętych w celu sprzedaży działek, wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia,

-  dokonanie sprzedaży działek poprzez ustanowionego pełnomocnika reprezentującego Pana osobę,

-niepodejmowanie działań mających na celu uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy też wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanych niezabudowanych działek rolnych,

-nieprowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze

– zatem w Pana ocenie sprzedaż niezbudowanych działek rolnych nie powinna być zdefiniowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2.

Odpowiedź do pytania 2:

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezbudowanych innych niż tereny budowlane.

Wymienione w opisie niezbudowane działki rolne w chwili sprzedaży będą posiadać charakter rolniczy, albowiem nie zamierza Pan podejmować jakichkolwiek działań polegających na ich odrolnieniu w celu przekwalifikowania, na działki budowlane. Ww. działki nie są też objęte planem zagospodarowania przestrzennego.

W związku z tym, stosownie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen, teren budowlany stanowi każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki teren, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Zgodnie z art. 2 ust. 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i gospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy określić wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenów. Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane będące terenami budowlanymi.

Zatem sprzedaż niezabudowanych działek gruntów rolnych, o których mowa we wniosku, Pana zdaniem wyczerpuje znamiona art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT i tym samym podlega zwolnieniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

-nieprawidłowe w zakresie braku uznania Pana za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą, w związku ze sprzedażą działek niezabudowanych,

-prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dla transakcji sprzedaży działek niezabudowanych.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców,w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Ponadto stosownie do treści art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów podlegać będzie więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

W tym miejscu należy również wskazać, że na podstawie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji: (…); dostawa terenu budowlanego.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Do celów ust. 1 lit. b) „teren budowlany” oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.

W myśl art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Opodatkowaniu VAT podlegają następujące transakcje: odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze (…).

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Wobec przywołanej wyżej definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy należy uznać, że prowadzenie działalności rolniczej (art. 2 pkt 15 ustawy) stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem rolnik, który dokona rejestracji i uzyska status czynnego podatnika podatku VAT – w świetle przepisów ustawy – prowadzi działalność gospodarczą (działalność rolniczą) opodatkowaną podatkiem VAT według właściwej stawki tego podatku.

W analizowanej sprawie – celem wyjaśnienia – należy przytoczyć orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r., w sprawach C-180/10 i C-181/10.

I tak, z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach połączonych przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. Okoliczność, że osoba ta jest „rolnikiem ryczałtowym” w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 dyrektywy 2006/112, zmienionej dyrektywą 2006/138, jest w tym zakresie bez znaczenia.

Jednakże co ważne, wskazane orzeczenie Trybunału odnosiło się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast w przypadku, gdy sprzedaży działek należących do przedsiębiorstwa rolnego dokonuje rolnik będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, należy uznać, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą podejmowaną przez podatnika VAT czynnego.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan indywidualne gospodarstwo rolne i z uwagi na rezygnację ze statusu rolnika ryczałtowego,od 2013 roku jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Z Pana gospodarstwa rolnego zostało wydzielonych 9 niezabudowanych działek od nr 1 do nr 9 wraz z biegnącą drogą obejmującą działkę 10, która wchodzi w część gospodarstwa rolnego. Ww. działki zamierza Pan sprzedać z uwagi na to, że ww. grunty rolne mają nieregularne kształty uniemożliwiające wjazd maszynami rolniczymi o dużych gabarytach w celu wykonania zabiegów agrotechnicznych. Brak możliwości dokonania prawidłowych zabiegów agrotechnicznych za pomocą maszyn wymusza wykonywanie tych prac za pomocą prostych narzędzi rolniczych, a zabiegi te są wysoce pracochłonne i nieopłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. W celu sprzedaży tych działek nie będzie Pan podejmował aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami.

Wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży stanowią grunty rolne i od momentu nabycia do chwili obecnej są wykorzystywane na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego.

Działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie będzie się Pan również ubiegał o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu dotyczącego działek rolniczych będących przedmiotem sprzedaży, jak również nie będzie Pan występował do właściwych organów o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego sprzedawanego obszaru. Do momentu planowanej sprzedaży dla przedmiotowych działek nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej.

Sprzedaż działek może nastąpić w okresie od 2025 r. do 2030 r. na rzecz nieznanych Panu w tym momencie nabywców. Po sprzedaży działek nadal będzie Pan prowadził wyłącznie działalność rolniczą jako czynny podatnik podatku VAT.

Pana wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy dokonując sprzedaży opisanych we wniosku działek będzie Pan działał w charakterze podatnika podatku VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe ma miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar, z jakim została zrealizowana i okoliczności, w jakich ją wykonano.

Jak wynika z okoliczności sprawy grunty orne, o których mowa w złożonym wniosku, od momentu ich otrzymania w 2014 roku, były wykorzystywane przez Pana do prowadzenia przez Pana działalności rolniczej. Zatem przedmiotowe grunty stanowią majątek Pana gospodarstwa rolnego, z tytułu prowadzenia którego jest Pan od 2013 roku czynnym podatnikiem podatku VAT.

Fakt prowadzenia działalności rolniczej, z tytułu której jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT i wykorzystywania działek będących przedmiotem złożonego wniosku w tej działalności, ma znaczenie dla opodatkowania podatkiem VAT dostawy tych gruntów. Jak wskazał Pan w opisie sprawy wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży stanowią grunty rolne i od momentu nabycia do chwili obecnej są wykorzystywane na cele rolnicze Pana gospodarstwa rolnego. Ponadto, z okoliczności sprawy nie wynika, by działki te były wykorzystywane przez Pana w celach osobistych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedmiotem sprzedaży będą działki, które były i są nadal wykorzystywane w działalności gospodarczej, z tytułu której jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. W odniesieniu do sprzedaży działek o numerach od 1 do 9 nie można uznać, że przedmiotem dostawy będzie składnik Pana majątku osobistego, a ich sprzedaż będzie stanowiła realizację prawa do rozporządzania majątkiem osobistym.

Zatem, analizując przedstawiony we wniosku opis sprawy, powołane regulacje prawne oraz aktualne orzecznictwo stwierdzić należy, że planowana przez Pana sprzedaż działek stanowiących składnik prowadzonej działalności rolniczej – zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy – będzie dostawą dokonywaną przez Pana jako podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 jest nieprawidłowe.

Następnie Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż niezabudowanych działek będących przedmiotem złożonego wniosku będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Dokonana wyżej analiza przepisów jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów, jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Jak wynika z okoliczności sprawy, działki o numerach od 1 do 9 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie będzie się Pan również ubiegał o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu dotyczącego działek rolniczych będących przedmiotem sprzedaży, jak również nie będzie Pan występował do właściwych organów o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego sprzedawanego obszaru.Do momentu planowanej sprzedaży dla przedmiotowych działek nie będzie Pan występował do właściwych organów o zmianę przeznaczenia terenu bądź wydanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro dla działek o numerach od 1 do 9 brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz brak jest wydanej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także na dzień planowanej sprzedaży nie będzie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, to ww. działki nie spełniają i nie będą spełniały definicji terenów budowlanych określonej w art. 2 pkt 33 ustawy, a więc ich dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Podsumowując stwierdzam, że sprzedaż niezabudowanych działek o numerach od 1 do 9 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji, pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.