Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla transakcji zbycia kauczuku naturalnego na rzecz Przedsiębiorcy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uwagi wstępne – powód złożenia Wniosku

Wnioskodawca na wstępie zaznacza, że zagadnienie podatkowe zbliżone do objętego niniejszym wnioskiem (w zasadzie tożsame do niego) było w przeszłości rozstrzygnięte w drodze interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 września 2015 r. (znak IBPP4/4512-229/15/EK) wydanej Wnioskodawcy, w którym przedstawione stanowisko, iż „zbycie [towaru] objętego procedurą składu celnego [...] stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, która podlega opodatkowaniu na terytorium kraju z zastosowaniem stawki VAT wynoszącej 0%” zostało uznane za prawidłowe (dalej: „Poprzednia Interpretacja”).

Niemniej, Poprzednia Interpretacja wydana była na podstawie obowiązującego w tamtym czasie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. poz. 1719, dalej: „Poprzednie Rozporządzenie”), które zostało następnie zastąpione nowym - tj. Rozporządzeniem VAT.

Ponieważ stan faktyczny opisywanej szczegółowo transakcji nie zmienił się (poza kwestiami np. nazewnictwa procedur celnych, co nie ma znaczenia dla sprawy) – Spółka zdecydowała się ponowić wniosek o wydanie interpretacji, aby uzyskać nową, opartą na § 7 Rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT, który to przepis jest identyczny swoją treścią do § 9 Poprzedniego Rozporządzenia, które było podstawą wydania Poprzedniej Interpretacji.

Informacje ogólne

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca nabywa m.in. kauczuk naturalny (dalej: „Towar”) poza terytorium Unii Europejskiej od podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej na terytorium kraju. Przeniesienie prawa do rozporządzania Towarem jako właściciel następuje poza terytorium Unii Europejskiej w ramach dostawy na zasadach FOB port załadunku poza UE lub CIF port wyładunku w UE (zgodnie z Incoterms 2020).

Następnie Spółka sprowadza poszczególne partie Towaru w celnej procedurze tranzytu z portu wyładunku UE na terytorium kraju. Na terytorium kraju każda partia Towaru jest obejmowana celną procedurą składowania celnego. Sprowadzony Towar magazynowany jest w składzie celnym, pozostając własnością Wnioskodawcy oraz znajdując się pod dozorem celnym i będąc ujętym w ewidencji towarowej prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Celem biznesowym Wnioskodawcy jest zbudowanie właściwego poziomu zapasu kauczuku naturalnego przed rozpoczęciem procesu jego dalszego zbywania.

Kauczuk naturalny (Towar), znajdujący się w procedurze składowania celnego, jest następnie zbywany przez Wnioskodawcę na rzecz spółki … z siedzibą w Singapurze (dalej: „Przedsiębiorca”). Przedsiębiorca jest zagraniczną osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą, ale niezarejestrowaną jako podatnik VAT w Polsce. Możliwe jest, że w przyszłości Przedsiębiorca dokona rejestracji dla celów VAT w Polsce, ale jest to niezależne od woli i działań Wnioskodawcy. Przedsiębiorca nabywa Towar od Wnioskodawcy z zamiarem jego dalszej odsprzedaży w Polsce. Zbycie kauczuku przez Wnioskodawcę wiąże się z przeniesieniem na Przedsiębiorcę prawa do rozporządzania kauczukiem naturalnym jak właściciel, w zamian za co Przedsiębiorca wypłaca Spółce wynagrodzenie (odpłatna dostawa towarów za wynagrodzeniem). Na każdym etapie transakcji kauczuk naturalny pozostaje objęty procedurą składowania celnego i nie ulega fizycznemu przemieszczeniu.

Następnie, niezwłocznie po nabyciu od Wnioskodawcy, Przedsiębiorca sprzedaje kauczuk naturalny na rzecz spółki z siedzibą w Polsce, zarejestrowanej na VAT w Polsce, jako podatnik VAT czynny (dalej: „Polski nabywca”). Polski nabywca jest podmiotem niepowiązanym wobec Wnioskodawcy.

Towar będący już własnością Polskiego nabywcy jest wyprowadzany ze składu celnego i obejmowany celną procedurą dopuszczenia do obrotu. Zgłoszenie kauczuku naturalnego do procedury celnej dopuszczenia do obrotu jest dokonywane bezpośrednio przez Polskiego nabywcę lub przez przedstawiciela działającego na zlecenie Polskiego nabywcy w celnym przedstawicielstwie pośrednim lub bezpośrednim.

Polski nabywca występuje w zgłoszeniu celnym dopuszczenia do obrotu jako odbiorca w odpowiednim polu zgłoszenia celnego.

Zgłoszenie do procedury dopuszczenia do obrotu dokonywane jest w momencie, gdy właścicielem kauczuku naturalnego jest Polski nabywca.

Pytanie

Czy w opisanych okolicznościach zbycie kauczuku naturalnego (objętego procedurą składowania celnego) na rzecz Przedsiębiorcy stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, która podlega opodatkowaniu z zastosowaniem obniżonej stawki VAT wynoszącej 0% na podstawie § 7 Rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w opisanych okolicznościach zbycie kauczuku naturalnego (objętego procedurą składowania celnego) na rzecz Przedsiębiorcy stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, która podlega opodatkowaniu na terytorium kraju z zastosowaniem obniżonej stawki VAT wynoszącej 0% na podstawie § 7 Rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uwaga wstępna

Ponieważ, jak wskazano wyżej, niniejszy Wniosek stanowi ponowienie wniosku o wydanie interpretacji dla Spółki z roku 2015 i składany jest z uwagi na zmianę Rozporządzenia będącego podstawą do zastosowania stawki 0%, Wnioskodawca podkreśla, że jego argumentacja (w Uzasadnieniu) jest zbieżna z tą zaprezentowaną we wniosku o wydanie Poprzedniej Interpretacji (uwzględniając zmiany porządkowe w przywołanych podstawach prawnych).

Odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nie budzi przy tym wątpliwości, że odpłatność należy rozumieć jako ekwiwalentność świadczenia, tj. otrzymanie wynagrodzenia z tytułu dostarczanych towarów, np. w formie pieniężnej.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego zbycie kauczuku naturalnego (towaru) przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorcy oznacza przekazanie mu prawa do rozporządzania kauczukiem naturalnym jak właściciel w zamian za wynagrodzenie. W momencie dokonywania transakcji kauczuk naturalny jest objęty procedurą składowania celnego, znajduje się on w składzie celnym na terytorium kraju i na skutek przedmiotowej transakcji nie ulega przemieszczeniu (poza skład).

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe oznacza, że będąca przedmiotem niniejszego wniosku transakcja zbycia kauczuku naturalnego stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Zastosowanie właściwej stawki podatku

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym [...]: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23% [...].

Jednocześnie zgodnie z art. 146ej ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w okresie, o którym mowa w art. 146ef, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Na mocy ww. delegacji ustawowej wydane zostało aktualnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670 z późn. zm.), w treści którego znajdują się przepisy odnoszące się do przedmiotowego zdarzenia przyszłego.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia VAT  obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów objętych procedurą składowania celnego. Jednocześnie, ust. 2 wskazanego przepisu wprowadza warunki do zastosowania obniżonej stawki, tj.:

1)dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy;

2)towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponieważ zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego ma miejsce dostawa towarów objętych procedurą składowania celnego, możliwość zastosowania stawki 0% uzależniona jest od spełnienia dwóch ww. warunków.

Wnioskodawca jest zdania, że wszystkie warunki zastosowania stawki 0% są w przedmiotowej sytuacji spełnione, o czym szerzej poniżej. Spółka podkreśla również, że jej zdaniem nie istnieją żadne dodatkowe okoliczności, które mogłyby wykluczyć zastosowanie stawki 0%, wynikające z innych przepisów.

Nabywca jako podatnik VAT

Pojęcie podatnika zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w treści ustawy o VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że przymiot podatnika zależy wyłącznie od gospodarczego charakteru działalności, prowadzonej przez dany podmiot, pozostając przy tym niezależnym w szczególności od geograficznego zakresu jego działalności albo formalnej rejestracji jako podatnika.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponieważ Przedsiębiorca jest zagraniczną osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą, należy uznać, że Przedsiębiorca jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT. Jak zostało bowiem wskazane, status podatnika VAT jest determinowany przez sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od miejsca, w którym działalność ta jest prowadzona. Należy przy tym wskazać, że zgodnie z przedstawionym opisem Przedsiębiorca będzie wykonywał działalność gospodarczą również na terytorium kraju, w szczególności w postaci sprzedaży kauczuku naturalnego będącego przedmiotem niniejszego wniosku.

Uzupełniająco Spółka pragnie wskazać, że ustawodawca przewidział i uregulował sytuacje, w których w roli podatnika występuje podmiot zagraniczny niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce, czy też nawet nie posiadający miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Przykładowo § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1525) potwierdza, że podmioty nieposiadające na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonują transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu mogą być podatnikami VAT. Z powołanego przepisu wynika również jednoznacznie, że formalna rejestracja, ani nawet posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, nie jest warunkiem koniecznym uznania za podatnika VAT.

W konsekwencji należy uznać, że transakcja zbycia kauczuku naturalnego przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy stanowi dostawę towarów dokonywaną na rzecz podatnika. Tym samym pierwszy warunek, o którym mowa w § 7 ust. 2 Rozporządzenia, należy uznać za spełniony.

Dozór celny i pozostałe wymogi formalne

Zgodnie z treścią przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego kauczuk naturalny będący przedmiotem transakcji znajduje się pod dozorem celnym i jest ujęty w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami. Tym samym nie budzi wątpliwości, że również drugi warunek, o którym mowa w § 7 ust. 2 Rozporządzenia, należy uznać za spełniony.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będąca przedmiotem niniejszego wniosku transakcja zbycia kauczuku objętego procedurą składowania celnego na rzecz Przedsiębiorcy stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, względem której Spółka powinna zastosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 0%. 

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że zaprezentowane przez niego stanowisko i rozumienie treści przepisów jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.