
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonanych po utracie prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzupełniła go Pani pismem z 3 stycznia 2025 r. (data wpływu 3 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest polską rezydentką podatkową, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, od sierpnia 2019 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kosmetologii. Przychód z tej działalności opodatkowuje podatkiem dochodowym zgodnie z zasadami ogólnymi. Do 2024 r. Wnioskodawczyni nie składała deklaracji o zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT, ani nie rozliczała podatku VAT należnego, gdyż jej przychód z ww. działalności gospodarczej nie przekraczał 200 000 zł. Wykonywane przez nią w ramach działalności gospodarczej usługi nie korzystają z innego zwolnienia z VAT.
Wnioskodawczyni jest wyłączną właścicielką lokalu mieszkalnego, który od kilku lat wynajmuje na cele mieszkaniowe. Najem nie jest i nigdy nie był wykonywany w ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni opodatkowuje przychód z ww. najmu zryczałtowanym podatkiem dochodowych od niektórych przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawczyni nie miała świadomości, że przychód z przedmiotowego najmu prywatnego powinna wliczać do obrotu, od którego zależy zwolnienie podmiotowe w VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 uVAT.
Dopiero we wrześniu 2024 r. Wnioskodawczyni zorientowała się, że ww. najem wpływa na wysokość obrotu i dokonując stosownych przeliczeń okazało się, że limit 200 000 zł obrotu Wnioskodawczyni przekroczyła w październiku 2022 r. Impulsem do przeliczenia obrotu były czynności sprawdzające przeprowadzone przez właściwy urząd skarbowy. W zakresie tym nie trwało ani nie trwa obecnie postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani kontrola celno-skarbowa.
Wnioskodawczyni niezwłocznie złożyła deklarację VAT-R, gdzie jako datę, od której utraciła prawo do zwolnienia wskazała 3 października 2022 r.
Wnioskodawczyni od początku prowadzenia działalności gospodarczej ewidencjonuje wydatki związane z działalnością gospodarczą jako koszty uzyskania przychodu z tego źródła. Z uwagi na brak wcześniejszego zarejestrowania jako podatnik VAT czynny, faktury kosztowe obejmujące VAT naliczony były traktowane jako koszt uzyskania przychodu w kwocie brutto.
Dokonując w październiku 2024 r. korekt deklaracji PIT-36 za rok 2022 i 2023, a także zaliczek na podatek dochodowy w 2024 r. Wnioskodawczyni uwzględniła jako koszty uzyskania przychodu w poszczególnych latach jedynie kwotę netto figurującą na fakturach kosztowych (obejmujących wydatki związane z działalnością gospodarczą). Sporządzając natomiast zaległe deklaracje w zakresie podatku VAT za okres od października 2022 r. do września 2024 r., należny podatek VAT Wnioskodawczyni obniżyła o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur kosztowych (dokumentujących zakupy związane z działalnością opodatkowaną w zakresie kosmetologii) otrzymanych w tych samych okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego.
W piśmie z 3 stycznia 2025 r. wskazała Pani, że „w uzupełnieniu wniosku dot. X, złożonego dnia 7.11.2024 r. wskazuję, że faktury kosztowe, o których mowa w opisie stanu faktycznego (które stanowiły podstawę obniżenia podatku należnego o podatek naliczony):
a)obejmują towary i usługi wykorzystywane do czynności opodatkowanych (z uwagi na przekroczenie limitu zwolnienia podmiotowego);
b)zostały wystawione na nabywcę - Wnioskodawczynię z podaniem danych jej działalności gospodarczej, w tym nr NIP wskazanego we wniosku o interpretację.
Pytanie
Czy za okresy rozliczeniowe następujące po utracie prawa do zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 uVAT tj. od 3 października 2022 r. Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w tych samych okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego, mimo że złożenie deklaracji o rejestracji jako czynny podatnik VAT nastąpiło już po tych okresach rozliczeniowych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, w okresach rozliczeniowych następujących po 3 października 2022 r. przysługuje Pani prawo do obniżenia podatku należnego za te okresy o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w tych samych okresach rozliczeniowych.
Stanowisko to opiera się na jednej z podstawowych zasad podatku od towarów i usług tj. zasadzie neutralności tego podatku, zawartej w art. 86 ust. 1 uVAT. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług uznają za podatnika podatku od towarów i usług każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formalną rejestrację dla celów tego podatku. Jest to stanowisko powszechnie akceptowane w orzecznictwie tak krajowym, jak i unijnym (patrz: wyrok NSA z dnia 13 marca 2012 r. sygn. akt I FSK 690/11 i powołane w uzasadnieniu orzecznictwo).
Skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego obarczone jest jednak formalnym wymogiem, określonym w art. 88 ust. 4 uVAT, który stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem sam fakt nabycia prawa do odliczenia VAT naliczonego nie jest jednoznaczny z możliwością skorzystania z tego uprawnienia. Aby z tego uprawnienia skorzystać, podatnik musi dokonać rejestracji. Wówczas skorzystać on może z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony za okresy poprzedzające rejestrację.
Ponadto w art. 96 ust. 1 uVAT jest mowa o tym, iż podmioty, o których mowa w art. 15 są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują jednak żadnych negatywnych skutków niedopełnienia tego obowiązku, bądź dopełnienia go w terminie późniejszym. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia VAT naliczonego w momencie otrzymania faktury, a skorzystać z tego uprawnienia może po dokonaniu rejestracji i uzyskaniu statusu podatnika VAT czynnego.
Zgodnie z powyższym obowiązek rejestracyjny wynikający z art. 96 ust. 1 uVAT ma charakter deklaratoryjny i stanowi jedynie potwierdzenie faktu bycia podatnikiem zgodnie z art. 96 ust. 4 uVAT. Fakt nieposiadania statusu czynnego podatnika VAT nie wyklucza możliwości odliczenia tego podatku w przypadku zakupów dokonanych przed rejestracją, jednakże musi być spełniony warunek wykorzystania nabytych towarów lub usług dla aktualnej bądź przyszłej działalności opodatkowanej (a takie właśnie czynności Wnioskodawczyni wykonywała mimo braku rejestracji i rozliczania podatku) oraz dokonanie rejestracji dla celów podatku VAT - posiadanie statusu czynnego podatnika VAT w momencie składania deklaracji, w której podatnik wykazuje odliczenie tych zakupów. Może to być deklaracja składana za okres sprzed rejestracji, jeżeli podatnik dokonywał wtedy zakupów jako niezarejestrowany podatnik VAT, jak i deklaracja składana już po okresie rejestracji.
Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 uVAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Co prawda cytowany art. 88 ust. 4 uVAT przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się. Jednak z przepisu tego nie wynika, że do nabycia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym jest posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Należy wskazać, że niewątpliwie podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby to uprawnienie zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.
W konsekwencji wskazać zatem należy, że ustawa o VAT w żadnym wypadku nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej. Przepisy wskazują jedynie na obowiązek rejestracji na VAT dla podatników chcących swoje uprawnienie zrealizować i dokonać odliczenia podatku VAT od dokonanych zakupów. W tym zakresie, należy podkreślić, że z punktu widzenia uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego, kluczowe zatem jest to, aby zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną podatnika, a nie to, w jakim momencie dane zakupy zostały zrealizowane (a faktury otrzymane).
Mając powyższe na względzie, Wnioskodawczyni po dokonaniu rejestracji w październiku 2024 r. miała prawo w składanych zaległych deklaracjach za okresy rozliczeniowe następujące po utracie prawo do zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 uVAT tj. od 3 października 2022 r. obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w tych samych okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego.
Stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych m.in. znak: IPTPP4/443-315/14-4/OS oraz znak: 0114-KDIP1-3.4012.53.2024.2.KP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W światle art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 113 ust. 1 ustawy, w momencie przekroczenia wartości sprzedaży, o której mowa w tym przepisie traci prawo do tego zwolnienia i jest zobowiązany do opodatkowania podatkiem VAT dalszej sprzedaży.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w: ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a-powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Według art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Zgodnie z art. art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, aby do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Tak więc podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.
Z opisu sprawy wynika, że od sierpnia 2019 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie kosmetologii. Do 2024 r. nie składała Pani deklaracji o zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT, ani nie rozliczała podatku VAT należnego, gdyż Pani przychód z ww. działalności gospodarczej nie przekraczał 200 000 zł. Wykonywane przez Panią w ramach działalności gospodarczej usługi nie korzystają z innego zwolnienia z VAT. Jest Pani wyłączną właścicielką lokalu mieszkalnego, który od kilku lat wynajmuje Pani na cele mieszkaniowe. We wrześniu 2024 r. zorientowała się Pani, że ww. najem wpływa na wysokość obrotu i dokonując stosownych przeliczeń okazało się, że limit 200 000 zł obrotu przekroczyła Pani w październiku 2022 r. Impulsem do przeliczenia obrotu były czynności sprawdzające przeprowadzone przez właściwy urząd skarbowy. W zakresie tym nie trwało ani nie trwa obecnie postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani kontrola celno-skarbowa. Niezwłocznie złożyła Pani deklarację VAT-R, gdzie jako datę, od której utraciła prawo do zwolnienia wskazała 3 października 2022 r. Sporządzając zaległe deklaracje w zakresie podatku VAT za okres od października 2022 r. do września 2024 r., należny podatek VAT obniżyła Pani o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur kosztowych (dokumentujących zakupy związane z działalnością opodatkowaną w zakresie kosmetologii) otrzymanych w tych samych okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego. Faktury kosztowe, o których mowa w opisie stanu faktycznego (które stanowiły podstawę obniżenia podatku należnego o podatek naliczony) obejmują towary i usługi wykorzystywane do czynności opodatkowanych (z uwagi na przekroczenie limitu zwolnienia podmiotowego i zostały wystawione na nabywcę - Panią z podaniem danych Pani działalności gospodarczej, w tym nr NIP wskazanego we wniosku o interpretację.
Ma Pani wątpliwości czy ze względu na późniejszą rejestrację jako podatnik VAT czynny może Pani pomniejszyć podatek VAT należny o podatek VAT naliczony wynikający z zakupów poczynionych po dniu utraty prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. po dniu 3 października 2022 r.
Należy wskazać, że do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu.
Mając na uwadze powołane powyżej regulacje wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 i 10b ustawy - jest przy tym zazwyczaj powstanie obowiązku podatkowego oraz otrzymanie faktury, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.
Tym samym należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika VAT czynnego. Zatem stwierdzić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile spełnione zostaną wyżej wskazane przesłanki.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z działalnością w zakresie kosmetologii, dokonane po utracie prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 uVAT tj. od 3 października 2022 r., otrzymanych w tych samych okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego, gdyż zakupy te – jak wynika z wniosku – obejmują towary i usługi wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zatem przysługuje Pani prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w tych samych okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego, po utracie prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 uVAT tj. od 3 października 2022 r., mimo że złożenie deklaracji o rejestracji jako czynny podatnik VAT nastąpiło już po tych okresach rozliczeniowych, z uwzględnieniem zapisów wynikających z art. 86 i art. 88 ustawy.
Zatem Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.