Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.763.2024.1.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.763.2024.1.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. .

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat (…) (dalej „Powiat”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym NIP (…) i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U z 2018 r., poz. 280), Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Powiat będąc jednostką samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym zadania z zakresu transportu zbiorowego i dróg publicznych określone w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. 2024.0.107) oraz w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. 2024.0.320).

Powiatowy Zarząd Dróg (…) jest powiatową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną w celu zarządzania drogami publicznymi, drogami powiatowymi zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Z tytułu zarządzania drogami powiatowymi na mocy decyzji administracyjnych pobierane są, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu, wynikające z ustawy o drogach publicznych opłaty za zajęcie pasa drogowego, umieszczanie urządzeń nie związanych z budową, przebudową lub remontem dróg.

Realizacja Projektu

Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Dz. U. z 2020 r. poz. 920) wraz z Powiatowym Zarządem Dróg (…) realizuje w ramach Programu (…) priorytet 2. (…). (…) projekt unijny pn. „…” (dalej: „Projekt” lub „Inwestycja”). Projekt ma nadany numer (…). Projekt jest realizowany od dnia (…) 2024 r. do dnia (…) 2026 r.

Projekt ten wpisuje się w zadania własne Powiatu w zakresie modernizacji i utrzymania dróg powiatowych. Celem realizowanego zadania jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej połączeń drogowych (…).

Przedmiotowy Projekt polega na przebudowie drogi powiatowej nr (…).

Zakres Inwestycji obejmuje: rozbiórkę istniejącej nawierzchni wraz z podbudową, rozbiórkę istniejących wpustów deszczowych (przewidziane do wymiany); przebudowę konstrukcji jezdni, wykonanie nowych warstw bitumicznych jezdni; ujednolicenie szerokości jezdni z poszerzeniami na łukach; poprawę systemu odwodnienia drogi; odcinkową przebudowę chodników; uzupełnienie pobocza, przebudowę skrzyżowań, zjazdów i zatok autobusowych z elementami towarzyszącymi; budowę zatoki autobusowej; zabezpieczenie skarpy przy rowie przed wydostawaniem się płazów na jezdnię; zabezpieczenie istniejącej zieleni; rozbudowę sieci oświetlenia drogi - doświetlenie przejść dla pieszych; tymczasowa i docelowa organizacja ruchu pionowa i pozioma - odtworzenie istniejącego oznakowania poziomego i pionowego.

Powiat zabezpieczył w budżecie (Wieloletniej Prognozie Finansowej) środki na realizację przedmiotowego Projektu, które następnie będą rozdysponowane na jednostkę uczestniczącą w projekcie - Powiatowy Zarząd Dróg (…)) oraz przyjmie do budżetu planowaną kwotę dofinansowania w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych.

Jednostką odpowiedzialną za prowadzenie inwestycji drogowej jest Powiatowy Zarząd Dróg (…). Wydatki na realizację całości będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat (nabywca: Powiat (…), odbiorca: Powiatowy Zarząd Dróg (…)).

Na mocy zawartych w projekcie umów (zgodnych z Prawem Zamówień Publicznych) faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, będą wystawiane na jednostkę organizacyjną uczestniczącą w projekcie - Powiatowy Zarząd Dróg (…)) i płacone przez tę jednostkę.

Na podstawie wystawionych faktur, które stanowią podstawę do wydatkowania, Powiat sporządzi wnioski o płatność. Wnioski przekazywane są do (…) (kontrolera), działającego na podstawie:

-Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. U. UE. L. 2021.231.159),

-Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r.

w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (Dz. U. UE. L. 2021.231.60)

-Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego (Dz. U. L 231 z 30.6.2021).

Wnioski te będą podstawą do wystąpienia o refundację poniesionych kwalifikowanych kosztów w ramach Projektu. Kwota dofinansowania obejmuje podatek VAT.

Zgodnie z treścią art. 64 pkt. 1 ppkt C) ii) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 (t. j. Dz. U. UE. L.2021.231.159) podatek VAT w Projekcie może być kwalifikowany, tj. jego równowartość zostanie zwrócona wnioskodawcy, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego.

Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej Powiatu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych - dróg powiatowych.

Właścicielem majątku uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Powiat. Przebudowana droga powiatowa nr (…) będzie nadal stanowiła ogólnodostępną drogę publiczną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie.

Wyżej wymieniony Projekt nie generuje czynności opodatkowanych, w przyszłości droga nie będzie przedmiotem czynności opodatkowanych.

Wyżej wymieniony Projekt nie generuje czynności opodatkowanych, ponieważ podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu beneficjent może pobierać wyłącznie kary i opłaty ustalane w drodze decyzji administracyjnej. Art. 40 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i 2, ust. 5, ust. 12 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2024.320 t. j.).

Pytanie

Czy Powiatowi (…) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanego Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem wnioskodawcy, Powiatowi (…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego Projektu.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024.361) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

Z kolei, w myśl art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. 2024.0.320) - dalej „ustawa o drogach publicznych”, drogą publiczną jest droga zaliczana na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w ustawie. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych drogi powiatowe zalicza się do dróg publicznych. W świetle art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych, drogi powiatowe stanowią własność powiatu. W myśl art. 19 ust. 2 pkt 3 ustawy o drogach publicznych zarządcą dróg dla dróg powiatowych jest Zarząd Powiatu.

Zgodnie z art. 20 ustawy o drogach publicznych do zarządcy drogi należy w szczególności:

-opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich (pkt. 2);

-pełnienie funkcji inwestora (pkt. 3);

-utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą (pkt.4);

-wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt. 11).

Jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, zarządca drogi o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 3 tej ustawy, może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi utworzonej w szczególności przez radę powiatu (tu Powiatowy Zarząd Dróg (…)).

Przenosząc powyższe na grunt opisanego stanu faktycznego, należy uznać, że działania podejmowane przez Powiat w związku z Projektem nie stanowią przejawu działalności gospodarczej, a jedynie wykonanie jego zadań ustawowych.

Zadania realizowane w ramach Projektu, polegające na utrzymywaniu dróg powiatowych, są realizowane przez Powiatowy Zarząd Dróg (…), który jest jednostką budżetową. Odcinek drogi powiatowej przebudowanej w wyniku realizacji niniejszego projektu, nie będzie wykorzystywany przez Powiat (…) oraz wyżej wymienioną jednostkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dlatego też, nie będzie możliwe obniżenie przez Powiat (…) i wyżej wymienioną jednostkę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 86 wyżej wymienionej ustawy.

Powiat (…) podczas realizacji projektu pod nazwą „…” działa jako organ władzy publicznej, a realizacja projektu związana jest z działalnością statutową jednostki, dlatego też wnioskodawca nie występuje, w tym przypadku, jako podatnik VAT. Wyżej wymieniony Projekt nie generuje czynności opodatkowanych, ponieważ podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu beneficjent może pobierać wyłącznie kary i opłaty ustalane w drodze decyzji administracyjnej art. 40 ust 1, ust. 2 pkt 1 i 2, ust. 5, ust. 12 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2024.320 tj.).

Beneficjent w z związku z realizacją projektu pn. „…” nie wykorzystuje nabytych w ramach projektu towarów/usług/środków trwałych itp. do wykonywania czynności opodatkowanych oraz zwolnionych przedmiotowo z opodatkowania VAT, gdyż realizacja projektu ma związek z działalnością statutową jednostki określoną w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. 2024.0.107).

Przywołane wyżej regulacje w sposób jednoznaczny wskazują, że budowa, przebudowa, remont i utrzymanie dróg oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest droga. Działania zarządu dróg stanowią czynności o charakterze publicznoprawnym i wynikają z wykonywanego przez samorząd władztwa publicznego.

Podobne stanowisko zaprezentował tut. Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30.01.2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.599.2022.1.BG dotyczącej podobnego stanu faktycznego:

„W analizowanej sprawie należy wskazać, że przebudowa drogi odbywa się w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując to zadanie będzie działał jako organ administracji publicznej i będzie korzystał ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie będzie mógł być uznany za podatnika, gdyż będzie realizował w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Zatem, Powiat będzie dokonywał przebudowy drogi w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym. Tym samym, Powiat nabywając towary i usługi nie będzie dokonywał ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Powiat, realizując przedmiotowy projekt, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy oraz stanowisko tut. Organu, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.  

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Zgodnie z art. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.):

Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1) drogi krajowe;

2) drogi wojewódzkie;

3) drogi powiatowe;

4) drogi gminne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Do dróg krajowych zalicza się:

1)autostrady i drogi ekspresowe oraz drogi leżące w ich ciągach do czasu wybudowania autostrad i dróg ekspresowych;

2)drogi międzynarodowe;

3)drogi stanowiące inne połączenia zapewniające spójność sieci dróg krajowych;

4)drogi dojazdowe do ogólnodostępnych drogowych przejść granicznych obsługujących ruch osobowy i towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów) lub wyłącznie ruch towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów);

5)drogi alternatywne dla autostrad płatnych;

6)drogi stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji miejskich;

7)uchylony.

Według art. 6 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Do dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1, stanowiące połączenia między miastami lub mające znaczenie dla województwa.

Stosownie do unormowań zawartych w art. 6a ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Do dróg powiatowych zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1, stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Jak wynika z art. 19 ust. 2 pkt 3 ustawy o drogach publicznych:

Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg powiatowych - zarząd powiatu.

Jak stanowi art. 20 pkt 2 ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich.

Zgodnie z art. 20 pkt 3 ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora.

Według art. 20 pkt 4 ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2.

W myśl art. 20 pkt 11 ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i realizują Państwo projekt pn. „…”. Projekt ten wpisuje się w zadania własne Powiatu w zakresie modernizacji i utrzymania dróg powiatowych. Celem realizowanego zadania jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej połączeń drogowych na (...) .

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą ustalenia czy będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych - dróg powiatowych. Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej Powiatu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Przebudowana droga powiatowa nr (…) będzie nadal stanowiła ogólnodostępną drogę publiczną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku realizacją projektu pn. „…”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.