
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Gmina (...) jest beneficjentem środków na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina realizuje projekt pn.: „(...)”. W dniu 16 stycznia 2023 r. w (...) została zawarta umowa pomiędzy Samorządem Województwa (...), z siedzibą w (...) a Gminą (...). Realizatorem zadania jest Gmina (...). Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych i nie będzie generowała żadnych przychodów. Gmina (...), złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, a tym samym wydatek będzie wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.
Z uwagi na wymóg dla Beneficjentów operacji o przyznanie pomocy na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020” dla operacji pn. „(...)” składania wraz z wnioskiem o płatność, interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację indywidualną w powyższej sprawie.
Cel operacji w sposób bezpośredni wpisuje się w realizację celów PROW 2014- 2020, w tym w cel 6B „Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich”. Inwestycja jest realizowana przez Gminę (...) i będzie służyła poprawie życia mieszkańców miejscowości B. - poprzez budowę sieci wodociągowej. Budowa sieci wodociągowej podniesie jakość życia całej południowej części gminy (...), wpływając na rozwój gospodarczy i społeczny tych obszarów. Budowa zbiorników retencyjnych poprawi warunki i jakość życia mieszkańców miejscowości C. oraz poprawie ulegnie możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w wyniku redukcji zjawiska zalewania terenów zurbanizowanych w centrum miejscowości oraz zwiększenia możliwości odprowadzania wód deszczowych z okolicznych posesji.
Sieć wodociągowa wybudowana w ramach niniejszego projektu będzie stanowić majątek trwały Wnioskodawcy, jednak wykorzystywana będzie do przesyłu wody przez Spółkę B. Sp. z o.o. w (...), której udziałowcem jest Gmina (...), oraz która to spółka realizuje w imieniu Gminy (...), zadanie własne gminy, przewidziane Ustawą o samorządzie gminnym. Zatem, Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał, wybudowanego w ramach projektu, urządzenia do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Usługi dostawy wody świadczy w imieniu Gminy (...) spółka wodociągowa, w której Wnioskodawca posiada swoje udziały.
Umowy na dostawę wody zawrze z potencjalnymi nabywcami spółka wodociągowa. Spółka ta będzie odpowiedzialna za prawidłową realizację zadania własnego gminy, jakim jest zapewnienie dostawy wody mieszkańcom gminy. Ponadto w ramach realizacji tego zadania do: utrzymania sieci w stanie umożliwiającym przesył wody, wykonywanie bieżących napraw sieci, przeprowadzanie badań sprawdzających jakość wody przeznaczonej do spożycia, wydawanie warunków na włączenie się do wybudowanej sieci wodociągowej.
Mieszkańcy będą ponosili opłaty za zużycie wody według wskazań licznika, jako iloczyn stawki jednostkowej za cm3 oraz ilość zużytej wody. Faktury za zużycie wody w oparciu o dane odczytowe wystawi Nabywcom Spółka.
Wybudowana sieć wodociągowa będzie służyć również gminnym jednostkom organizacyjnym, np. świetlicom wiejskim oraz będzie wykorzystywana do realizacji innych zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.
Wnioskodawca przedstawia poniżej wykaz wydatków z podziałem na poszczególne zadania inwestycyjne:
L.p. |
Nazwa zakresu rzeczowego |
Wartość netto |
Wartość brutto |
Budowa sieci wodociągowej w miejscowości (...) |
|||
1. |
Roboty ziemne odcinek: p.l5-PW4, p.15- P7 |
(...) |
(...) |
2. |
Rurociągi i uzbrojenie odcinek: p.15- PW4, p,15-P7 |
(...) |
(...) |
3. |
Odgałęzienia do sieci wodociągowej P7 |
(...) |
(...) |
4. |
Roboty ziemne odcinek: PW6-odc. 39- 40 |
(...) |
(...) |
5. |
Rurociągi i uzbrojenie odcinek: PW6-odc. 39-40 |
(...) |
(...) |
SUMA |
(...) |
(...) |
|
Budowa zbiorników retencyjnych w miejscowości (...) - prace budowlane dot. podziemnych zbiorników retencyjnych |
|||
1. |
Roboty rozbiórkowe |
(...) |
(...) |
2. |
Roboty ziemne - wykopy + zasypki |
(...) |
(...) |
3. |
Fundamenty zbiorników |
(...) |
(...) |
4. |
Przebudowa kolektora DNI000 |
(...) |
(...) |
5. |
Roboty drogowe - odtworzeniowe |
(...) |
(...) |
6. |
Dostawa i montaż 3 zbiorników retencyjnych |
(...) |
(...) |
SUMA |
(...) |
(...) |
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu pn.: „(...)” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Gmina (...) będąca Beneficjentem środków, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Gmina (...) wykonuje określone ustawami (ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) zadania własne między innymi w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 931 ze zm.).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ planowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wodociągu i zbiorników retencyjnych ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów. Inwestycja jest realizowana przez Gminę (...) i będzie służyła poprawie życia mieszkańców miejscowości B. - poprzez budowę sieci wodociągowej. Budowa sieci wodociągowej podniesie jakość życia całej południowej części gminy (...), wpływając na rozwój gospodarczy i społeczny tych obszarów. Budowa zbiorników retencyjnych poprawi warunki i jakość życia mieszkańców miejscowości C. oraz poprawie ulegnie możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w wyniku redukcji zjawiska zalewania terenów zurbanizowanych w centrum miejscowości oraz zwiększenia możliwości odprowadzania wód deszczowych z okolicznych posesji. Celem inwestycji nie będzie uzyskanie dodatkowych przychodów ze sprzedaży. Zatem Gmina w zakresie tego zadania nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W związku z zaistniałymi okolicznościami, efekty przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, zarówno w trakcie inwestycji jak i po jej zakończeniu. Oznacza to, że Gminie (...) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „(...)”. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu przedmiotowej inwestycji na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Jak wynika z opisu sprawy, realizują Państwo projekt pn.: „(...)”. Inwestycja będzie służyła poprawie życia mieszkańców miejscowości B. - poprzez budowę sieci wodociągowej. Budowa sieci wodociągowej podniesie jakość życia całej południowej części gminy (...), wpływając na rozwój gospodarczy i społeczny tych obszarów. Budowa zbiorników retencyjnych poprawi warunki i jakość życia mieszkańców miejscowości C. oraz poprawie ulegnie możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w wyniku redukcji zjawiska zalewania terenów zurbanizowanych w centrum miejscowości oraz zwiększenia możliwości odprowadzania wód deszczowych z okolicznych posesji.
Sieć wodociągowa wybudowana w ramach projektu będzie stanowić Państwa majątek trwały, jednak wykorzystywana będzie do przesyłu wody przez Spółkę B. Sp. z o.o. w D., której Państwo są udziałowcem oraz która to spółka realizuje w Państwa imieniu zadanie własne gminy. Zatem Państwo nie będą wykorzystywali wybudowanego w ramach projektu, urządzenia do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak Państwo wskazali, zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych i nie będzie generowała żadnych przychodów. Planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.
Wybudowana w ramach projektu sieć wodociągowa będzie stanowić Państwa majątek trwały, jednak wykorzystywana będzie do przesyłu wody przez Spółkę B. Sp. z o.o., zatem Państwo nie będą wykorzystywali sieci do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Nie jest więc spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”. Nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.