
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z otrzymanym dofinansowaniem przez ARiMR. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka jawna (dalej spółka) zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie udzielania przez ARiMR pomocy finansowej na zbiór, transport i unieszkodliwianie padłych zwierząt gospodarskich. Pomoc finansowa polega na dofinansowaniu kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne.
Zgodnie z postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy, podstawą do otrzymania kwoty pomocy finansowej jest kwota wynikająca z faktury VAT wystawionej przez spółkę na rzecz producenta rolnego. Kwoty znajdujące się na fakturach VAT wystawianych na rzecz producentów rolnych ustalane są w oparciu o kwoty jednostkowe określone w umowie zawartej między spółką a ARiMR.
Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR stanowi różnicę między całkowitą wartością brutto wynikającą z faktury VAT a tą częścią kwoty, do której uregulowania, zobowiązany jest producent rolny. Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR jest przekazywana bezpośrednio spółce świadczącej usługi zbioru i utylizacji. Wysokość dofinansowania z ARiMR zależy od dwóch czynników:
·przedmiotu usługi (zbiór i transport padłych zwierząt - 100% dofinansowania, utylizacja padłych zwierząt - 75% lub 100% w zależności od grupy zwierząt);
·statusu podatkowego usługobiorcy (jeżeli producent rolny jest rolnikiem ryczałtowym kwota dotacji obejmuje kwotę brutto wraz z podatkiem VAT, jeżeli producent rolny jest podatnikiem podatku VAT kwota dotacji obejmuję wyłącznie kwotę netto).
Zgodnie z umową zawartą między spółką a ARiMR, kwota pomocy jest przekazywana przez ARiMR w terminie do 21 dni od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wypłatę środków zawierającego wykaz wszystkich usług objętych dofinansowaniem, świadczonych przez spółkę na rzecz producentów rolnych w danym miesiącu. Spółka zobowiązana jest do złożenia powyższego wniosku w terminie do 30 dni po upływie każdego miesiąca.
W praktyce, odbiór padłej sztuki zgłoszonej przez producenta rolnego wiąże się z kolejno następującymi zdarzeniami:
1. spółka odbiera padłą sztukę po otrzymaniu zgłoszenia od producenta rolnego;
2. spółka pobiera część należności nieobjętej dofinansowaniem od producenta rolnego (najczęściej w momencie wykonania usługi odbioru);
3. spółka wystawia fakturę VAT na producenta rolnego;
4. spółka sporządza wniosek (w terminie 30 dni po upływie danego miesiąca) o wypłatę środków z ARiMR;
5. spółka otrzymuje kwotę wynagrodzenia objętą dofinansowaniem z ARiMR w terminie do 21 dni od złożenia wniosku o wypłatę środków.
Zgodnie z interpretacją: (Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-466/08/KO Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w zakresie VAT z tytułu części wynagrodzenia otrzymywanego z ARiMR związanego z odbiorem padłych sztuk zwierząt gospodarskich?).
Interpretacja ta miała na celu wyjaśnienie momentu powstawania obowiązku podatkowego w VAT. Zgodnie z jej treścią podatek VAT od kwoty dotacji z ARiMR jest naliczany w dn. wpływu środków na konto spółki. Zatem spółka rozlicza VAT nie na zasadach ogólnych zgodnie z momentem wykonania usługi, tylko w momencie uzyskania środków.
Pytanie
Pytanie dotyczy prawidłowości zastosowania zasad ogólnych w rozliczaniu VAT art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Czy konieczne jest stosowanie zasady przesuwania momentu VAT do chwili wpływu środków z ARMIR? Stosowanie zasad ogólnych byłoby transparentniejsze do wykazania w JPK-VAT. W tej chwili robione są korekty, ponieważ dotacja nie zawsze wpływa tylko w jednym miesiącu rozliczeniowym.
Państwa stanowisko w sprawie
Art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, stąd stanowisko spółki, że może zastosować tę zasadę w rozliczaniu VAT usług, z pominięciem momentu zapłaty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Cytowany powyżej przepis art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Kwestię obowiązku podatkowego reguluje art. 19a ust. 1 ustawy, w myśl którego:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.
Dodatkowo przepis art. 19a ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, wprowadza szczególny moment powstania obowiązku podatkowego stanowiąc, że:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.
W myśl art. 19a ust. 6 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
·zawali Państwo umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie udzielania przez ARiMR pomocy finansowej polegającą na dofinansowaniu kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne,
·odbierają Państwo padłą sztukę po otrzymaniu zgłoszenia od producenta rolnego,
·pobierają Państwo część należności nieobjętej dofinansowaniem od producenta rolnego (najczęściej w momencie wykonania usługi odbioru),
·wystawiają Państwo fakturę VAT na producenta rolnego,
·zgodnie z postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy, podstawą do otrzymania kwoty pomocy finansowej jest kwota wynikająca z faktury VAT wystawionej przez Państwa na rzecz producenta rolnego,
·kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR stanowi różnicę między całkowitą wartością brutto wynikającą z faktury VAT, a tą częścią kwoty, do której uregulowania, zobowiązany jest producent rolny,
·sporządzają Państwo wniosek (w terminie 30 dni po upływie danego miesiąca) o wypłatę środków z ARiMR;
·kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR przekazywana jest bezpośrednio Państwu w terminie do 21 dni od złożenia wniosku o wypłatę środków.
Dopłaty otrzymane przez Państwa do zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt mają bezpośredni wpływ na cenę usługi świadczonej przez Państwa na rzecz producenta rolnego. Wskazali Państwo, że otrzymują Państwo pomoc finansową polegającą na dofinansowaniu kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt. Kwota pomocy finansowej stanowi różnicę między całkowitą wartością brutto wynikającą z faktury VAT, a tą częścią kwoty, do której uregulowania zobowiązany jest producent rolny.
Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dopłata mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży, nie natomiast pokrycia ogólnych kosztów Państwa działalności. Dopłaty te stanowią dotacje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z otrzymanym dofinansowaniem przez ARiMR.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Ww. przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.
Jak wskazałem wcześniej, stosownie do treści art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.
W myśl art. 19a ust. 6 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Tak więc w przypadku uzyskania przez Państwa dopłaty, która jest w istocie formą wynagrodzenia za wykonane usługi, mającą bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT), obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części tej dopłaty - w odniesieniu do otrzymanej kwoty niezależnie od tego, kiedy wpływ tych środków nastąpi.
Stwierdzam, że w przypadku otrzymania dotacji podlegających ze względu na swój charakter opodatkowaniu, zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji, na co jednoznacznie wskazuje treść art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy. Tym samym, moment powstania obowiązku podatkowego, powstanie w dacie otrzymania od ARiMR dopłat.
Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Odnośnie natomiast powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.