
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 24 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki, nr ew. (...), wpłynął 21 października 2024 r.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania - pismem z 12 grudnia 2024 r. oraz pismem
z 12 grudnia 2024 r. (wpływ 27 grudnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego wraz z uzupełnieniem
Jest Pan właścicielem działki (...) (...) w (…) (…), (…), na której prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą (…). W dniu (…) r. wraz z małżonką (…) zakupił Pan tą działkę bez podatku od towarów i usług.
Zakup nastąpił na podstawie Aktu Notarialnego Rep. (…) od firmy (…) „(...)” z siedzibą w (…). Zakupił Pan działkę o (...) powierzchni (…) ha. Opisana nieruchomość objęta jest księgą wieczystą KW. (…). Zakupił Pan tą działkę bez podatku od towarów i usług ponieważ sprzedawca zapewnił, że ta sprzedaż jest zwolniona z podatku. Taki wpis dokonany jest w (...) akcie notarialnym. W dniu (…) r. wydzierżawił Pan firmie (…). (wcześniej (…).) niezabudowaną część tej działki ((…)) z (...) przeznaczeniem na budowę infrastruktury telekomunikacyjnej, w tym wieży telekomunikacyjnej/masztu wolnostojącego. Stacja bazowa (…) (…) została wybudowana przez firmę (…) w (…) r. Pan jako właściciel działki nie poczynił żadnych inwestycji na tej dzierżawionej części. Firma (…). wybudowała, za Pana zgodą, maszt na dzierżawionej działce. Teraz zastanawia się Pan nad sprzedażą tej części działki firmie (…). ((…)). Nie jest Pan pewny jaką stawkę podatku od towarów i (...) usług powinien zastosować? Czy też będzie to sprzedaż zwolniona z podatku, tak jak ją Pan kupił?
W uzupełnieniu w odpowiedzi na pytanie:
I.Czy działka będąca przedmiotem sprzedaży została/zostanie wydzielona? Jeśli tak to proszę wskazać nr ewidencyjny działki będącej przedmiotem wniosku.
Wskazał Pan, że:
Działka będąca przedmiotem sprzedaży zostanie wydzielona i zostanie jej nadany nr (…) Otrzymaliśmy już postanowienie w sprawie zaopiniowania projektu podziału nieruchomości z dnia (…) r. w tej sprawie z tutejszego Urzędu Miasta, które uprawomocniło się w dniu (…). W grudniu złożyłem wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości, która powinna być wydana do końca grudnia (…) roku. W załączeniu przekazuję skan postanowienia.
II.Czy między Wydzierżawiającym a Dzierżawcą - firmą (…) nastąpiły/nastąpią rozliczenia z tytułu nakładów poniesionych w związku z (...) wybudowaniem stacji bazowej (…) znajdującej się na ww. gruncie na Pana rzecz?
Odpowiedział Pan, że:
Między Wydzierżawiającym a Dzierżawcą - firmą (…). nie nastąpiły i (...) nie nastąpią rozliczenia z tytułu nakładów poniesionych w związku z wybudowaniem stacji (…) znajdującej się na ww. gruncie. Firma (…). sama wybudowała maszt i poniosła z tego tytułu wszystkie wydatki. (…). załatwiła wszystkie formalne sprawy, by maszt wybudować zgodnie z przepisami prawa.
Na pytanie
a)to czy miały/będą miały miejsce przed sprzedażą działki, i w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie ww. nakładów?
Odpowiedział Pan: NIE
b)Czy umowa sprzedaży ww. działki będzie zawierała rozliczenie ww. nakładów? Odpowiedział Pan: NIE
III.Jeżeli nastąpiło rozliczenie ww. nakładów to proszę o określenie czy stacja bazowa telefonii komórkowej (...) stanowi budynki/budowle w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. 2024 poz. 725 ze zm.)? -
Odpowiedział Pan: NIE NASTĄPIŁO ROZLICZENIE WW NAKŁADÓW.
Jeżeli tak należy wskazać (odpowiedzi udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli znajdujących się na moment sprzedaży na przedmiotowej nieruchomości):
a)Jakie budynki/budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.) znajdują się na przedmiotowej nieruchomości?
Odpowiedział Pan: NIE DOTYCZY
b)Czy te budynki/budowle są trwale związane z gruntem?
Odpowiedział Pan: NIE DOTYCZY
c)Czy z tytułu ich wybudowania przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Odpowiedział Pan: NIE/NIE DOTYCZY
d)Czy dla tych budynków/budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Czy od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata?
Odpowiedział Pan: NIE DOTYCZY
e)Czy ponosił Pan wydatki na ulepszenie tych budowli/budynków w rozumieniu przepisów o(...)podatku dochodowym? Jeżeli ponosił Pan takie wydatki to proszę wskazać dla każdej budowli/budynku oddzielnie:
Odpowiedział Pan: NIE PONOSIŁEM
- czy nakłady na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej?
Odpowiedział Pan: NIE DOTYCZY
- kiedy ulepszenie zostało dokonane?
Odpowiedział Pan: NIE DOTYCZY
- czy od tego ulepszenia przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o(...)kwotę podatku naliczonego?
Odpowiedział Pan: NIE DOTYCZY
IV.Czy działka nr (...) (część działki przeznaczonej na sprzedaż) znajduje się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie jest przeznaczenie poszczególnych działek zgodnie z obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego? Czy jeżeli dla poszczególnych działek. MPZP przewiduje różne przeznaczenie, to czy znajdują się w tym planie linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu?
Wskazał Pan, że:
Sprzedawana działka, która z podziału działki (...) otrzyma nr (…) znajduje się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Dzielnicy (…). Projektowane działki znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem (…). (…) - teren obiektów produkcyjnych, składów magazynów, zabudowy usługowej. Działka (...) (…) wydzielana będzie pod infrastrukturę techniczną. Pozostała moja działka, która otrzyma nr (...) (…) pozostanie w moim użytkowaniu. Dla obu działek jest/będzie to to samo przeznaczenie MPZP.
V.Czy jeżeli dla części działki nr (...) (części przeznaczonej do sprzedaży), nie będzie uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to czy dla działki będącej przedmiotem sprzedaży na dzień transakcji będą wydane warunki zabudowy? Kto wystąpi/ł o (...) te warunki zabudowy?
Wskazał Pan, że: NIE DOTYCZY - jest uchwalony MPZP.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu
Czy będzie Pan mógł sprzedać działkę, która po podziale działki nr (...) będzie miała nr ew. (...) bez podatku od towarów i usług skoro kupił Pan całą działkę nr (...) zwolnioną z (...) tego podatku i nie poniósł Pan na nią żadnych nakładów i wydatków związanych z (...) budową stacji bazowej, nie obniżył Pan także kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z (...) jej ulepszeniem ponieważ nie poniósł Pan takich kosztów?
Pana stanowisko w sprawie sformułowane w uzupełnieniu
Zakup działki był zwolniony od podatku od towarowi usług, to sprzedaż też jest zwolniona z podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Dla nieruchomości niezabudowanych przewidziane jest zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Powyższe przepisy jednoznacznie wskazują, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego, co wynika bezpośrednio z art. 2 pkt 33 ustawy.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.
W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Ponadto jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z ww. warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku przewidzianego w ww. przepisie.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan właścicielem działki (…) na której prowadzi Pan działalność gospodarczą. (…) r. na podstawie Aktu Notarialnego Rep (…) wraz z małżonką (…) zakupił Pan od firmy (…) tą działkę bez podatku od towarów i usług. (…) r. wydzierżawił Pan firmie (…). (...) niezabudowaną część tej działki (…m2) z przeznaczeniem na budowę infrastruktury telekomunikacyjnej, w tym wieży telekomunikacyjnej/masztu wolnostojącego. Stacja bazowa (…) sieci (…) została wybudowana przez firmę (…). w (…) r. Pan jako właściciel działki nie poczynił żadnych inwestycji na tej dzierżawionej części. (…). z o.o. wybudowała, za Pana zgodą, maszt na dzierżawionej działce. Zastanawia się Pan nad sprzedażą tej części działki firmie. (...). Działka będąca przedmiotem sprzedaży zostanie wydzielona i zostanie jej nadany nr (…) (…). Otrzymał już Pan postanowienie w sprawie zaopiniowania projektu podziału nieruchomości z dnia (…) października (…) r. z Urzędu Miasta, które uprawomocniło się w dniu (…). W grudniu złożył Pan wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości, która powinna być wydana do końca grudnia (…) roku.
Między Wydzierżawiającym a Dzierżawcą - firmą (…). nie nastąpiły i nie nastąpią rozliczenia z tytułu nakładów poniesionych w związku z wybudowaniem stacji bazowej telefonii komórkowej (…) znajdującej się na ww. gruncie. (…). sama wybudowała maszt i poniosła z tego tytułu wszystkie wydatki. (…). załatwiła wszystkie formalne sprawy, by maszt wybudować zgodnie z przepisami prawa. Nie miały/będą miały miejsca rozliczenia ww. nakładów przed sprzedażą działki. Umowa sprzedaży ww. działki nie będzie zawierała rozliczenie ww. nakładów. Nie ponosił Pan wydatków na ulepszenie tych budowli/budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Sprzedawana działka, która z podziału działki (…) otrzyma nr (…) (…) znajduje się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Dzielnicy (…). Projektowane działki znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem (…). (…) - teren obiektów produkcyjnych, składów magazynów, zabudowy usługowej. Działka (…) (…) wydzielana będzie pod infrastrukturę techniczną. Pozostała Pana działka, która otrzyma nr (…) (…) pozostanie w Pana użytkowaniu. Dla obu działek jest/będzie to samo przeznaczenie MPZP.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, sprzedaży Pana działki, która po podziale działki nr (…) będzie miała nr ew. (…) (…) (…m2) bez podatku od towarów i usług.
Jak wynika z wniosku działka, którą ma Pan zamiar sprzedać, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę. Dlatego dostawa ta nie będzie objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W tej sytuacji nie znajdzie również zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy. Zwolnienie to dotyczy dostawy budynków i budowli. Jak wynika z wniosku Stacja bazowa (…) znajdująca się na działce została wybudowana przez firmę (…). Jednocześnie pomiędzy Panem a Spółką i nie nastąpiły i nie nastąpią rozliczenia z tytułu nakładów poniesionych w związku z wybudowaniem stacji bazowej (…).
Należy mieć na uwadze, że z punktu widzenia prawa cywilnego (art. 46-48 kodeksu cywilnego) sprzedający jako właściciel gruntu jest również właścicielem naniesień znajdujących się na gruncie, w szczególności budynków i innych urządzeń trwale z gruntem związanych, a przedmiotem sprzedaży będzie cała nieruchomość (grunt z tymi naniesieniami).
Jednakże mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy i stan sprawy zauważyć należy, że - jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy - dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie to ma szerszy zakres niż sprzedaż w ujęciu cywilnoprawnym. Przede wszystkim przeniesienie prawa do rozporządzania towarem to nie tylko przeniesienie jego własności. Dostawa towarów nie będzie więc obejmowała tylko sprzedaży towarów (w sensie cywilnoprawnym). Dla uznania, że miała miejsce dostawa towarów, wystarczy, że podmiot nabędzie tzw. własność ekonomiczną, tzn. będzie miał możliwość dowolnego rozporządzania i dysponowania otrzymanym towarem.
Uwagi powyższe wskazują jednoznacznie, że rozważając skutki transakcji należy mieć na uwadze nie jej aspekty cywilnoprawne, lecz te, które mają znaczenie z punktu widzenia ustawy. O ile jest oczywiste, że zbycie prawa własności działki gruntu spowoduje przeniesienie na nowego właściciela także własności posadowionych na nim budynków i budowli, jako części składowych gruntu, to bynajmniej nie jest oczywiste, że tym samym dojdzie do dostawy towarów, jakimi są naniesienia na gruncie należące do podmiotów trzecich.
Zatem, w tym przypadku przedmiotem dostawy (w rozumieniu podatku VAT) nie są naniesienia znajdujące się na zbywanej działce należące do operatora sieci komórkowej.
Dlatego też na gruncie podatku VAT w tym przypadku przedmiotem dostawy jest tylko działka, bez zabudowań, czyli bez możliwości zastosowania zwolnień wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.
Opisana dostawa nie będzie objęta również zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Przedmiotowa działka była przedmiotem dzierżawy. W tym miejscu należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Umowa dzierżawy jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego/wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy/dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług umowa dzierżawy wypełnia definicję świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w wyniku zawartej umowy powstaje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym.
Jednocześnie dla dzierżawy nieruchomości, przeznaczonych pod cele inne niż rolnicze, przepisy nie przewidują zwolnienia z podatku.
Skoro zatem sprzedawana działka była przedmiotem dzierżawy, to nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku VAT, co jest jednym z warunków zastosowania zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W związku z powyższym sprzedaż przez Pana części działki nr (…) (…) będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie inne kwestie poruszone w stanowisku nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383 zezm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) zopisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), naadres Krajowej Informacji Skarbowej naplatformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.