Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dodatkowych usług związanych z odbiorem odpadów komunalnych i ich zagospodarowaniem. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 10 grudnia 2024 r. (wpływ 10 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania, dla których została powołana na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, realizuje zadania własne określone w ww. ustawie.

Jednym z zadań Gminy jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w tym sprawy utrzymania czystości i porządku i unieszkodliwianie odpadów komunalnych.

Zgodnie z art 3 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości, w tym zakresie gmina zobowiązana jest do stworzenia warunków do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy, zobowiązana jest objąć wszystkich mieszkańców gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, zapewnienia selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zapewnienia łatwego dostępu do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w którym można oddać nadwyżki papieru, tworzyw sztucznych, szkła, bioodpadów poza tym można w ww. punkcie pozostawić odpady niebezpieczne, przeterminowane leki, chemikalia, odpady medyczne typu igły po iniekcji, strzykawki, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble, zużyte opony, tekstylia i odzież a także odpady budowlane i rozbiórkowe.

Na terenie Gminy, mieszkańcy zgłaszali problem z odbiorem papy, onduliny, odpadami rolniczymi typu: folie po kiszonkach, sznurek i siatka po balotach, opakowania po nawozach i opakowania typu big-bag.

Gmina jest zobowiązana wskazać miejsce na terenie Gminy, gdzie można oddać odpady rolnicze. W związku z tym, że na terenie Gminy nie ma punktu, w którym odbywałby się odbiór odpadów rolniczych, Rada Miejska w (...) podjęła uchwały dot. uregulowania zasad gospodarowania odpadami komunalnymi:

1.„(…)”.

Będą to odpady wielkogabarytowe stanowiące ilości ponad ustalony limit oraz papa i ondulina.

2.„(…)”.

Odpady rolnicze to folie rolnicze, opakowania po nawozach i odpady typu big-bag, sznurek i siatka do owijania balotów.

Wykonanie powyższych uchwały będzie realizowane od 1 stycznia 2025 r.

Gmina nie rozlicza podatku od opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie składanych deklaracji (czynności w tym zakresie Gmina uznaje za niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości, z uzyskanych opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina pokrywa koszty utrzymania funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują m.in. koszty związane z odbieraniem, transportem, zbieraniem, odzyskiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych, tworzeniem i utrzymaniem punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu związanego z gospodarką odpadami.

W zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się zasadniczo wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.

Na podstawie art. 6r ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada Miejska może w formie uchwały wprowadzić dodatkową usługę świadczoną przez Gminę w zakresie odbierania od mieszkańców odpadów komunalnych i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usługi oraz na podstawie art. 6ra ww. ustawy, Rada Miejska może podjąć decyzję o odbieraniu odpadów z działalności rolniczej niestanowiących odpadów komunalnych.

Osoby zamieszkujące na terenie Gminy, zgłoszone do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na podstawie złożonych deklaracji, zobowiązane są do uiszczania opłat za odpady.

Gmina nie rozlicza podatku należnego od opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które są pobierane na podstawie złożonych, stosownie do ilości osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym osób. Czynności w tym zakresie, Gmina uznaje za niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Wprowadzenie powyższych uchwał zapewni mieszkańcom Gminy możliwość pozbywania się odpadów problematycznych oraz odpadów rolniczych w sposób zgodny z prawem. Gmina postanowiła ustanowić limit na odbiór odpadów gabarytowych, ponieważ tonaż tych odpadów był coraz większy, co powodowało zwiększenie kosztów odbioru tych odpadów. W celu umożliwienia mieszkańcom pozbycia się każdej ilości odpadów gabarytowych, Rada Miejska podjęła decyzje o wprowadzeniu możliwości oddania tego rodzaju odpadów za dodatkową odpłatnością.

Usługa dodatkowa będzie świadczona wg indywidualnych potrzeb mieszkańców Gminy, opłata którą mieszkańcy wpłacą na rzecz Gminy, będzie adekwatna do ilości pozostawionych odpadów w punkcie selektywnej zbiórki odpadów. Gmina, w ramach wpłat za odbiór odpadów z usługi dodatkowej, pokryje koszty związane z wywozem i zagospodarowaniem tych odpadów.

Pytanie

Czy świadczenie przez Gminę usług dodatkowych, związanych z odbiorem odpadów komunalnych i ich zagospodarowaniem (gabaryty, papa, ondulina i odpady rolnicze), wprowadzonych Uchwałami Rady Miejskiej w (...), będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, świadczenie przez Gminę usług dodatkowych, określonych Uchwałami Rady Miejskiej w (...), nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ pobierane opłaty będą miały charakter „daniny publicznej”, stanowiącej dochód Gminy, związany z działaniami w interesie publicznym i przeznaczony na działania wykonywane w interesie publicznym.

Odbiór odpadów wskazanych w powołanych uchwałach, będzie stanowił uzupełnienie podstawowego świadczenia wyłącznie dla właścicieli nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy, a usługa powiązana jest wyłącznie z zadaniem własnym Gminy, jakim jest prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi dla mieszkańców gminnej społeczności lokalnej. Usługa skierowana jest wyłącznie do nich i nie stanowi komercyjnej działalności usługowej.

Pobierana opłata za odbiór odpadów z usługi dodatkowej, będzie miała na celu pokrycie kosztów wywozu i zagospodarowania powyższych odpadów, wobec czego będzie pełniła takie same funkcje i będzie miała ten sam charakter, jak opłaty pobierane z tytułu gospodarki odpadami komunalnymi za działalność obejmującą mieszkańców Gminy na podstawie złożonych deklaracji przez właścicieli nieruchomości Gminy.

Działając w szczególności na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości, w tym zakresie Gmina tworzy warunki do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy, obejmując wszystkich mieszkańców Gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym zapewniając selektywne zbieranie odpadów komunalnych oraz zapewniając łatwy dostęp do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w którym mieszkańcy Gminy objęci systemem gospodarowania mogą oddać nadwyżki papieru, tworzyw sztucznych, szkła, bioodpadów, jak również odpady niebezpieczne, przeterminowane leki, chemikalia, odpady medyczne typu igły po iniekcji, strzykawki, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble, zużyte opony, tekstylia i odzież a także odpady budowlane i rozbiórkowe.

Celem uzupełnienia obecnego systemu gospodarowania Gmina wprowadza usługi dodatkowe, mieszczące się w systemie i ściśle z nim powiązane. W ramach usług dodatkowych zapewniony będzie odbiór i zagospodarowanie papy, onduliny, odpadów gabarytowych ponad limit oraz odpadów rolniczych.

Działając na podstawie art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości, z uzyskanych opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnymi, także w odniesieniu do wprowadzanych usług dodatkowych, Gmina będzie pokrywała koszty utrzymania funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują m.in. koszty związane z odbieraniem, transportem, zbieraniem, odzyskiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych, tworzeniem i utrzymaniem punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu związanego z gospodarką odpadami. Usługa dodatkowa, jako element systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy jest wprowadzana uchwałą Rady Miejskiej, której podstawa prawna znajduje się w art. 6r ust. 4 oraz art. 6ra ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Uchwała obejmuje wprowadzenie dodatkowej usługi świadczonej przez Gminę w zakresie odbierania od mieszkańców odpadów komunalnych i zagospodarowania tych odpadów, sposób ich świadczenia oraz wysokość cen za te usługi, jak również wprowadzenie odbioru odpadów z działalności rolniczej niestanowiących odpadów komunalnych. Osoby zamieszkujące na terenie Gminy, zgłoszone do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na podstawie złożonych deklaracji, zobowiązane są do uiszczania opłat za odpady. W ramach systemu będą funkcjonowały również usługi dodatkowe.

Wprowadzenie usług dodatkowych do obowiązującego już systemu gospodarowania odpadami komunalnymi zapewni mieszkańcom Gminy możliwość pozbywania się odpadów problematycznych oraz odpadów rolniczych w sposób zgodny z prawem. Dotyczy to w szczególności odpadów gabarytowych, których tonaż regularnie wzrastał, a jednocześnie wprowadzane przepisy będą limitowały możliwość oddawania tych odpadów. Z tej też przyczyny usługa dodatkowa obejmuje między innymi umożliwienie mieszkańcom pozbycia się odpadów gabarytowych ponad ustalony w ramach podstawowej opłaty limit za dodatkową odpłatnością. Usługi dodatkowe będą świadczone według indywidualnych potrzeb mieszkańców zaś uiszczane opłaty będę adekwatne do ilości pozostawionych odpadów w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

Gmina nie rozlicza podatku należnego od opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a opłaty są pobierane wyłącznie na podstawie złożonych deklaracji, stosownie do ilości osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym osób. Również opłaty za usługi dodatkowe nie będą objęte opodatkowaniem.

Reasumując Gmina stoi na stanowisku, iż opłaty za świadczenie usług dodatkowych w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, na podstawie uchwał wskazanych powyżej, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo–przedmiotowego, w przypadku którego muszą zostać spełnione dwa warunki:

-dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

-odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:

Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.) zawiera uregulowania dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę.

Zgodnie z art. 6c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

W myśl art. 6c ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Jak stanowi art. 6h ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi są obowiązani ponosić właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na rzecz gminy, na terenie której są położone nieruchomości lub lokale.

Art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mówi, że:

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.

Stosownie do art. 6k ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Rada gminy, w drodze uchwały:

1)dokona wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spośród metod określonych w art. 6j ust. 1 i 2 oraz ustali stawkę takiej opłaty; dopuszcza się stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat na obszarze gminy;

2)ustali stawkę opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności, przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości.

Według art. 6l ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Rada gminy określi, biorąc pod uwagę warunki miejscowe, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym wskazanie czy opłatę uiszcza się z dołu czy z góry.

Zgodnie z art. 6m ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są obowiązani złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

W myśl art. 6r ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy.

Art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wskazuje, że:

Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

1)odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

2)tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3)obsługi administracyjnej tego systemu;

4)edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Stosownie do art. 6r ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Rada gminy może określić, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposób ich świadczenia oraz wysokość cen za te usługi.

We wniosku wskazali Państwo, że jednym z zadań Gminy jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w tym sprawy utrzymania czystości i porządku i unieszkodliwianie odpadów komunalnych.

Na terenie Państwa Gminy, mieszkańcy zgłaszali problem z odbiorem papy, onduliny, odpadami rolniczymi typu : folie po kiszonkach, sznurek i siatka po balotach, opakowania po nawozach i opakowania typy big-bag. W związku z tym, Rada Miejska podjęła uchwały dot. uregulowania zasad gospodarowania odpadami komunalnymi. Wprowadzenie powyższych uchwał zapewni mieszkańcom Gminy możliwość pozbywania się odpadów problematycznych oraz odpadów rolniczych w sposób zgodny z prawem. Gmina postanowiła ustanowić limit na odbiór odpadów gabarytowych, ponieważ tonaż tych odpadów był coraz większy, co powodowało zwiększenie kosztów odbioru tych odpadów. W celu umożliwienia mieszkańcom pozbycia się każdej ilości odpadów gabarytowych, Rada Miejska podjęła decyzje o wprowadzeniu możliwości oddania tego rodzaju odpadów za dodatkową odpłatnością. Usługa dodatkowa będzie świadczona wg indywidualnych potrzeb mieszkańców Gminy, opłata którą mieszkańcy wpłacą na rzecz Gminy, będzie adekwatna do ilości pozostawionych odpadów w punkcie selektywnej zbiórki odpadów. Gmina, w ramach wpłat za odbiór odpadów z usługi dodatkowej, pokryje koszty związane z wywozem i zagospodarowaniem tych odpadów.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczenie dodatkowych usług związanych z odbiorem odpadów komunalnych i ich zagospodarowaniem (gabaryty, papa, ondulina i odpady rolnicze), będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opisane zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że usługi polegające na odbiorze dodatkowych odpadów komunalnych, będą miały ten sam charakter przedmiotowy, tzn. będą polegać na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych oraz znajdować będą swoją podstawę w przepisach ustawy oraz przepisach prawa miejscowego. Zatem, usługi dodatkowe świadczone przez Państwa w ramach przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, będą usługami w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, które będą stanowić zadanie własne gminy.

Wobec powyższego, w świetle regulacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wskazać należy, że ustalając stawkę opłaty za świadczenie usług dodatkowych i pobierając ją od właścicieli nieruchomości, będą Państwo występować w pozycji nadrzędnej w stosunku do podmiotów uczestniczących w danej czynności (właścicieli nieruchomości), wykonując zadania z zakresu władzy publicznej określone w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – w wymienionym wyżej art. 7 ust. 1 pkt 3.

Zatem, dodatkowe usługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych będą stanowić uzupełnienie podstawowego świadczenia Gminy dla mieszkańców. Określony w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach charakter opłaty wskazuje, że w istocie będziemy mieć do czynienia z „daniną publiczną” – opłata ustalana jest w sposób określony w ustawie i stanowi dochód gminy przeznaczony na działania wykonywane w interesie publicznym.

W związku z powyższym, skoro będą Państwo pobierać od właścicieli nieruchomości opłaty za ustalone na podstawie art. 6r ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, dodatkowe usługi świadczone przez Państwa, w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, to będą Państwo działać w odniesieniu do tych czynności jako organ władzy publicznej, w zakresie realizacji zadań własnych powierzonych Państwu na podstawie ustawy. W konsekwencji, z tytułu realizacji świadczeń objętych wnioskiem, będą Państwo wyłączeni z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, a pobierana opłata, której obowiązek uiszczenia wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, będzie miała charakter publicznoprawny i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że ustalona i pobierana od mieszkańców opłata za dodatkowe usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych ustalona uchwałą Rady Gminy, nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług. Opłata ta ma charakter daniny publicznej i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując stwierdzam, że świadczenie przez Państwa usług dodatkowych, związanych z odbiorem odpadów komunalnych i ich zagospodarowaniem (gabaryty, papa, ondulina i odpady rolnicze), wprowadzonych Uchwałami Rady Miejskiej, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.