Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.728.2024.2.KS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania w ramach odpłatnych, prywatnych zajęć pozalekcyjnych.

Arytmetyka mentalna to metoda obliczeń ustnych, dzięki której dziecko bardzo szybko rozwija zdolności umysłowe, manualne oraz inteligencję. Obejmuje technikę szybkiego liczenia na specjalnym japońskim liczydełku Soroban.

Z kolei metoda szybkiego zapamiętywania to praca nad pamięcią ejdetyczną (nauka EIDETICS). Polega ona na odtwarzaniu złożonych obrazów, dźwięków i innych obiektów z bardzo dużą dokładnością, którą według badań dysponują nieliczne osoby.

Natomiast technika szybkiego czytania pozwala na znaczne zwiększenie prędkości czytania ze średnich 400 słów na minutę do nawet 35000 słów na minutę, co pozwala przeczytać około 300-400 stronicową książkę w kilka minut.

Wszystkie trzy techniki będą realizowane w ramach jednego programu zajęć, bez możliwości wyboru poszczególnych technik.

Wnioskodawca planuje prowadzić zajęcia w grupach 5-10 osób lub też zajęcia indywidualne, które będą przeznaczone dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Zajęcia będą odbywały się 4 razy w miesiącu (8 godzin lekcyjnych po 30 minut lub 45 minut).

Wnioskodawca planuje prowadzić 2 kursy - Kurs A - arytmetyka mentalna (który będzie prowadzony w oparciu o umowę franczyzy) oraz Kurs B - techniki pamięciowe (będący kursem autorskim).

Kurs A będzie przeznaczony dla dzieci w wieku od 5 do 14 lat. Kurs A będzie trwał od roku do półtora, w zależności od czasu potrzebnego grupie na opanowanie materiału. Program będzie podzielony na cztery poziomy, przez które przechodzi każda grupa wiekowa. Na każdym kolejnym poziomie będzie wzrastał stopień trudności. Aby przejść na wyższy poziom, uczestnik kursu będzie musiał wykonać trzy przykłady pod rząd poprawnie z zakresu szybkiego liczenia w wyobraźni. Po ukończeniu całego kursu każdy z uczestników otrzyma certyfikat ukończenia kursu arytmetyki mentalnej.

Osoby, które będą prowadzić kursy są studentami, najczęściej psychologii lub pedagogiki, w wieku od 18 do 26 lat. Wymagane będzie od nich doświadczenie w pracy z dziećmi. Przed rozpoczęciem pracy, każdy z prowadzących zajęcia będzie musiał przejść szkolenie, które składa się z trzech etapów. Najpierw będzie odbywać się część teoretyczna, w której trenerzy będą oglądać 16 godzin filmów szkoleniowych i wykonywać testy wiedzy. Drugi etap to praktyka - trenerzy będą nagrywać film z prezentacją oferty, który będzie następnie analizowany przez koordynatora. Kolejnym krokiem jest udział w zajęciach z innym trenerem i przeprowadzenie wybranego elementu programu w celu oceny ich pracy z dziećmi. Następnie trener będzie przechodził szkolenie Online z koordynatorem, gdzie wspólnie będą ćwiczyć wszystkie elementy zajęć. Trzecia część szkolenia będzie odbywać się stacjonarnie - trenerzy będą ćwiczyć z koordynatorem wszystkie elementy programu, uczyć się używania określonych systemów, a na koniec poprowadzą pierwszą lekcję pokazową. Na kolejnych etapach współpracy, trenerzy będą doszkalani z bardziej zaawansowanych poziomów.

Forma prowadzenia zajęć (zdalna lub stacjonarna) będzie zależała od preferencji rodziców. Po rozpoczęciu kursu w określonej formie nie będzie możliwości jej zmiany aż do ukończenia kursu.

Kurs B będzie przeznaczony dla dzieci w wieku od 9 do 18 lat i będzie miał na celu poprawę pamięci i kształcenie kompetencji liderskich. Kurs będzie trwał od półtora roku do dwóch lat - w zależności od czasu potrzebnego grupie na opanowanie materiału lub zapotrzebowania rodziców. Podczas realizacji całego kursu dzieci będą poznawać różne techniki pamięciowe, które stopniowo będą zwiększać swoją trudność. Głównym elementem kursu będzie kod alfanumeryczny, jego znajomość, prędkość, na której dziecko jest w stanie zapamiętać konkretną sekwencję kodu, decyduje o stopniu zaawansowania. W ciągu całego kursu dzieci poznają kod, jak i zdobędą umiejętność jego wykorzystania oraz będą rozwiązywać testy sprawdzające wiedzę z bieżącego materiału. Po ukończeniu całego kursu dzieci otrzymują certyfikat ukończenia kursu.

Osobami, które będą prowadzić kursy są studenci, w wieku od 18 do 26 lat. Kryterium, na które Spółka będzie zwracać uwagę przy rekrutacji to doświadczenie w pracy z dziećmi, które będzie obowiązkowe, charyzma, ciągła chęć rozwoju oraz wysokie kompetencje autoprezentacji. Szkolenie prowadzącego będzie składać się z trzech etapów. Najpierw kandydaci będą oglądać filmy szkoleniowe i w oparciu o nie odpowiadać na pytania. Kolejnym krokiem będzie obejrzenie lekcji pokazowej prowadzonej przez doświadczonego trenera w czasie rzeczywistym. Następnie przyszli trenerzy będą nagrywać film z prezentacją oferty, który będzie następnie analizowany przez koordynatora metodycznego. Następnie kandydat przeprowadzi całą lekcję pokazową dla koordynatora metodycznego. W dalszej kolejności przyszły trener weźmie udział w zajęciach z innym trenerem i przeprowadzi jeden z elementów programu lekcji pokazowej w celu oceny jego pracy z dziećmi. Ostatnią częścią szkolenia będzie trening na żywo z koordynatorem. Trenerzy będą ćwiczyć i udoskonalać z koordynatorem wszystkie elementy lekcji pokazowej, a na koniec poprowadzą pierwszą lekcję pokazową. Na kolejnych etapach współpracy trenerzy będą stale doszkalani i ich wiedza będzie ciągle sprawdzana i w razie potrzeby korygowana. Spółka planuje prowadzić zajęcia w ramach tego kursu wyłącznie zdalnie, jednak w razie zapotrzebowania jest gotowa wprowadzić także formę stacjonarną.

Wnioskodawca aktualnie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737), nie jest także żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b Ustawy o VAT.

Wnioskodawca zamierza uzyskać status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza, czego potwierdzeniem będzie wpis do ewidencji prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący placówkę oświatowo-wychowawczą, uzyska wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), a tym samym wpisem do ewidencji będą objęte świadczone przez niego usługi w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawy o VAT, Wnioskodawca, po uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty, w rozumieniu przepis w ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, będzie mógł przy świadczeniu usług polegających na organizacji kursów w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania korzystać ze zwolnienia od VAT przewidzianego w tym przepisie?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawy o VAT, Wnioskodawca, po uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepis w ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, będzie mógł przy świadczeniu usług polegających na organizacji kurs w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania korzystać ze zwolnienia od VAT przewidzianego w tym przepisie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towar w oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W świetle przywołanych powyżej przepis należy stwierdzić, iż obowiązująca na gruncie przepis w Ustawy o VAT definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający wobec definicji dostawy towarów. W konsekwencji, co do zasady, opodatkowaniu VAT podlega każda czynność niebędąca dostawą towarów, która polega na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania. Niewątpliwie Spółka będzie świadczyć na rzecz swoich kursantów w usługi, które będą polegały na prowadzeniu kursów. Za prowadzenie kursów Spółka będzie otrzymywać wynagrodzenie pieniężne. Należy zatem stwierdzić, że Spółka będzie dokonywać odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu Ustawy o VAT. Usługi te będą zatem objęte zakresem ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, można uznać, że podmiot wykonujący czynności polegające na przekazywaniu informacji celem zdobycia wiedzy, rozwijania umiejętności oraz kształtowania cech charakteru, świadczy usługi w zakresie kształcenia.

Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie ww. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania (por. przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 kwietnia 2021 r. nr 0112-KDIL3.4012.710.2020.3.LS).

Warto także podkreślić, że cytowany powyżej przepis stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie. Porównanie obu tych przepisów w ich przedmiotowym zakresie wskazuje, że krajowy ustawodawca zwolnione usługi określił pojęciem „kształcenia i wychowania”. Natomiast regulacja unijna mówi o kształceniu dzieci i młodzieży, kształceniu powszechnym lub wyższym, kształceniu zawodowym lub przekwalifikowaniu. Wspólnym mianownikiem obydwu tych regulacji jest więc „kształcenie”, przy czym Dyrektywa VAT dodatkowo wymaga, aby kształcenie to dotyczyło dzieci i młodzieży.

W ramach usług, które będą świadczone przez Spółkę, uczestnicy kursów (dzieci i młodzież w wieku szkolnym) będą zdobywać wiedzę z zakresu szybkiego liczenia, czytania i zapamiętywania. Będą także doskonalić posiadane już umiejętności w ww. zakresie oraz poszerzać swoją wiedzę. Usługi świadczone przez spółkę będą polegały właśnie na kształceniu, bowiem w ramach usług, uczestnikom „przekazana zostanie wiedza”, świadcząc usługi nauki szybkiego liczenia, czytania i zapamiętywania Spółka będzie „czynić starania aby uczestnicy rozwijali swoją wiedzę oraz umiejętności”. Nauka szybkiego liczenia, czytania i zapamiętywania powoduje również pozytywny skutek w „rozwijaniu cech charakteru” przez zwiększenie pewności siebie oraz naukę radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Końcowo należy wskazać, że ustawodawca nie wprowadził żadnych ograniczeń co do formy realizowania aktywności edukacyjnej, o której mowa w ww. przepisie. W związku z tym należy uznać, że świadczenie usługi kształcenia w postaci zdalnej nie może przesądzać o braku możliwości jego przyporządkowania do usługi wskazanej w art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy o VAT. W związku z tym dla uznania danego świadczenia za usługę kształcenia, podlegającą zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, wystarczającym jest, aby świadczona usługa była usługą w zakresie kształcenia lub wychowania (por. T. Krywań, Usługi edukacyjne a podatek od towarów i usług, Komentarz praktyczny ABC, LEX). Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 sierpnia 2020 r., Nr 0113-KDIPT1-1.4012.382.2020.3.AK, w której organ podatkowy stwierdził, że „z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy”. Podobnie wskazano także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 lutego 2021 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.522.2020.3.PM.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa wymagana do zastosowania zwolnienia od VAT opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawy o VAT została spełniona.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawy o VAT, Wnioskodawca, po uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, będzie mógł przy świadczeniu usług polegających na organizacji kursów w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania korzystać ze zwolnienia od VAT przewidzianego w tym przepisie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…)

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla świadczenia usług polegających na organizacji kurs w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania po uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepis w ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.):

system oświaty obejmuje:

1)przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;

2)szkoły:

a)podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b)ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,

c)artystyczne;

3)placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

4)placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;

5)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

6)poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

7)młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8)placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9)placówki doskonalenia nauczycieli;

10) biblioteki pedagogiczne;

11) kolegia pracowników służb społecznych

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Prawa oświatowego:

szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

Według art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z powyższych przepisów wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo uzyskać status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r., Prawo oświatowe, jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza.

Zatem w opisanej sytuacji spełnione będzie kryterium podmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.

Ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy mogą korzystać jedynie usługi w zakresie kształcenia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związanych. Ponadto podkreślenia wymaga, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Odnośnie drugiej przesłanki - przedmiotowej - uzasadniającej zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, należy wskazać, że zamierzają Państwo prowadzić działalność gospodarczą w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania w ramach odpłatnych, prywatnych zajęć pozalekcyjnych. Arytmetyka mentalna to metoda obliczeń ustnych, dzięki której dziecko bardzo szybko rozwija zdolności umysłowe, manualne oraz inteligencję. Z kolei metoda szybkiego zapamiętywania to praca nad pamięcią ejdetyczną (nauka EIDETICS). Polega ona na odtwarzaniu złożonych obrazów, dźwięków i innych obiektów z bardzo dużą dokładnością, którą według badań dysponują nieliczne osoby. Technika szybkiego czytania pozwala na znaczne zwiększenie prędkości czytania ze średnich 400 słów na minutę do nawet 35000 słów na minutę, co pozwala przeczytać około 300-400 stronicową książkę w kilka minut. Planują Państwo prowadzić 2 kursy - Kurs A - arytmetyka mentalna (który będzie prowadzony w oparciu o umowę franczyzy) oraz Kurs B - techniki pamięciowe (będący kursem autorskim). Kurs A będzie przeznaczony dla dzieci w wieku od 5 do 14 lat. Kurs A będzie trwał od roku do półtora, w zależności od czasu potrzebnego grupie na opanowanie materiału. Program będzie podzielony na cztery poziomy, przez które przechodzi każda grupa wiekowa. Na każdym kolejnym poziomie będzie wzrastał stopień trudności. Aby przejść na wyższy poziom, uczestnik kursu będzie musiał wykonać trzy przykłady pod rząd poprawnie z zakresu szybkiego liczenia w wyobraźni. Po ukończeniu całego kursu każdy z uczestników otrzyma certyfikat ukończenia kursu arytmetyki mentalnej. Kurs B będzie przeznaczony dla dzieci w wieku od 9 do 18 lat i będzie miał na celu poprawę pamięci i kształcenie kompetencji liderskich. Kurs będzie trwał od półtora roku do dwóch lat - w zależności od czasu potrzebnego grupie na opanowanie materiału lub zapotrzebowania rodziców. Podczas realizacji całego kursu dzieci będą poznawać różne techniki pamięciowe, które stopniowo będą zwiększać swoją trudność. Głównym elementem kursu będzie kod alfanumeryczny, jego znajomość, prędkość, na której dziecko jest w stanie zapamiętać konkretną sekwencję kodu, decyduje o stopniu zaawansowania. W ciągu całego kursu dzieci poznają kod, jak i zdobędą umiejętność jego wykorzystania oraz będą rozwiązywać testy sprawdzające wiedzę z bieżącego materiału. Po ukończeniu całego kursu dzieci otrzymują certyfikat ukończenia kursu. Jako podmiot prowadzący placówkę oświatowo-wychowawczą, uzyskają Państwo wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, a tym samym wpisem do ewidencji będą objęte świadczone przez Państwa usługi w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania.

Zatem, w analizowanym przypadku świadczone przez Państwa usługi będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy

W konsekwencji, opisane usługi kształcenia w zakresie nauki arytmetyki mentalnej, nauki szybkiego czytania oraz szybkiego zapamiętywania w ramach odpłatnych, prywatnych zajęć pozalekcyjnych, które planują Państwo świadczyć, po uzyskaniu status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.