
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek (wg daty wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości składającej się z działki gruntu nr 1 zabudowanej budynkiem usługowym i budynkiem garażowym.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 stycznia 2025 r. (data wpływu 17 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107) oraz art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145) Powiat może dokonywać sprzedaży nieruchomości. Powiat ... zamierza sprzedać nieruchomość oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr 1 o pow. … ha, obręb … - ..., Gmina Miasto ..., dla której Sąd Rejonowy w ... Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ... w drodze przetargu pisemnego nieograniczonego.
Z dniem … r. mienie Skarbu Państwa, będące we władaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w ... (działka nr 2 o pow. … ha) stało się z mocy prawa mieniem Powiatu ... na podstawie prawomocnej decyzji Wojewody ... z dnia … r. nr ..., wydanej na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 w związku z art. 47 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 13.10.1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną i rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23.11.1998 r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył oraz art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest budynkiem usługowym o pow. użytk. … m2, murowanym, jednopiętrowym, częściowo podpiwniczonym, wybudowanym w ... roku i budynkiem garażowym murowanym o pow. użyt. … m2. Jak wynika z operatu szacunkowego sporządzonego w 2024 r. w celu określenia wartości rynkowej nieruchomości dla potrzeb sprzedaży, stan techniczny budynku użytkowego określono jako średni, wymaga generalnego remontu, wewnątrz zdewastowany w części, natomiast budynek garażowy zdewastowany, przeznaczony do rozbiórki. Posesja ogrodzona, w części utwardzona trylinką, porośnięta dziką i niepielęgnowaną zielenią. Dojazd drogą wojewódzką, uzbrojenie pełne. W otoczeniu znajduje się zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna.
Aktem notarialnym Rep. ... z dnia … r. Powiat ... przekazał nieruchomość, oznaczoną nr 2 o pow. … ha w darowiźnie na rzecz Gminy ... na realizację zadań ochrony zdrowia oraz zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mieszkańców gminy. Aktem notarialnym Rep. … z dnia … r. dokonano zmiany celu darowizny: realizacja zadań ochrony zdrowia oraz zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mieszkańców gminy i zadań z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.
Aktem notarialnym Rep. … z dnia … r. odwołano darowiznę na rzecz Gminy ... w związku z niewykorzystywaniem nieruchomości na cel wskazany w umowie darowizny. Od czasu odwołania darowizny nieruchomość pozostaje niezagospodarowana.
Nieruchomość w tym czasie uległa podziałowi na działkę nr 3 o pow. … ha i nr 4 o pow. … ha (droga wojewódzka). Następnie działka nr 3 uległa podziałowi na działki nr 5 o pow. … ha i działkę nr 6 o pow. … ha (droga dojazdowa - własność Gminy ...). W wyniku zasiedzenia z dniem … r. części nieruchomości, oznaczonej nr 5 (zasiedzenie pow. … ha), powstała przedmiotowa działka nr 1 o pow. … ha będąca własnością Powiatu .... Powiat ... zamierza sprzedać nieruchomość oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr 1 w drodze przetargu pisemnego nieograniczonego.
Od momentu nabycia działki Powiat ... nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków a także do momentu planowanej sprzedaży nie będzie ich ponosił.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Planowana przez Powiat ... sprzedaż działki nr 1 o pow. … ha wraz z posadowionymi na niej budynkami będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponieważ wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, należy stwierdzić, że planowana sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną a nie publicznoprawną. Wobec powyższego dla planowanej czynności sprzedaży działki nr 1, Powiat ... będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji planowana sprzedaż przedmiotowej nieruchomości wraz z posadowionymi na niej budynkami będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Planowana przez Powiat ... sprzedaż budynków, które są trwale związane z gruntem (dz. 1) nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednocześnie okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków a planowaną dostawą będzie dłuższy niż 2 lata. Ponadto Powiat od momentu nabycia przedmiotowej nieruchomości nie ponosił i nie będzie ponosił do momentu planowanej sprzedaży, wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30%wartości początkowej tych obiektów.
Powiatowi ... nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do budynków, a także Powiat nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle lub ich części na nim posadowione. W świetle powyższego, planowana dostawa gruntu - działki nr 1, zabudowanej budynkiem usługowym i budynkiem garażowym, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Ogrodzenie posesji znajduje się na działce 1.
Utwardzenie trylinką znajduje się na działce 1.
W dniu sprzedaży posesja będzie ogrodzona i utwardzona trylinką.
Ogrodzenie posesji stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane i jest powiązane z budynkiem usługowym i garażowym.
Utwardzenie trylinką znajdujące się na działce 1 nie jest budowlą ani urządzeniem budowlanym w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy budowlanej.
Na działce 1 znajdują się następujące sieci: wodna, kanalizacyjna, energetyczna i telekomunikacyjna.
Wskazane w pkt 4 sieci stanowią urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane i są powiązane z budynkiem usługowym znajdującym się na działce 1.
Pytania
1.Czy Powiat ... jako jednostka samorządu terytorialnego, przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr 1 w ..., wystawiając fakturę za sprzedaż przedmiotowej nieruchomości powinien doliczyć podatek VAT?
2.Czy grunt zabudowanej działki także będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Powiat ... przy wystawieniu faktury VAT ze sprzedaży działki nr 1 w ... może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, ponieważ Powiat ... nabył przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji Wojewody ... znak: … potwierdzającej nabycie z mocy prawa nieruchomości Skarbu Państwa będącej we władaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w ... z dniem … r. i nie przysługiwało mu odliczenie podatku VAT od nabycia działki. Ponadto planowana przez Powiat ... sprzedaż działki i budynków, które są trwale związane z gruntem nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków, a planowaną dostawą będzie dłuższy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług). Powiat od momentu nabycia działki zabudowanej nie ponosił i nie będzie ponosił do momentu planowanej sprzedaży wydatków na ulepszenie budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Planowana dostawa gruntu - działki nr 1 zabudowanej budynkiem usługowym i budynkiem garażowym (art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle lub ich części na nim posadowione i z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, budynki i grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Analiza opisu sprawy oraz powołanych regulacji prowadzi do wniosku, że sprzedaż przez Państwa Powiat działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie jest wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do dostawy działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami nie działają Państwo jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia ww. działki zabudowanej objętej wnioskiem działają Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem transakcja sprzedaży działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jednocześnie wskazania wymaga, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku, należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Powiat zamierza sprzedać działkę zabudowaną nr 1. Przedmiotowa działka zabudowana jest budynkiem usługowym, murowanym, jednopiętrowym, częściowo podpiwniczonym, wybudowanym w ... roku i budynkiem garażowym murowanym. Ponadto na działce nr 1 znajduje się ogrodzenie posesji oraz następujące sieci: wodna, kanalizacyjna, energetyczna i telekomunikacyjna. W dniu sprzedaży posesja będzie ogrodzona i utwardzona trylinką. Ogrodzenie posesji stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane i jest powiązane z budynkiem usługowym i garażowym. Wskazane sieci stanowią urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane i są powiązane z budynkiem usługowym znajdującym się na działce 1. Utwardzenie trylinką znajdujące się na działce 1 nie jest budowlą ani urządzeniem budowlanym w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy budowlanej. Państwa Powiat nabył przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji Wojewody potwierdzającej nabycie z mocy prawa nieruchomości Skarbu Państwa będącej we władaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w ... z dniem … r. i nie przysługiwało mu odliczenie podatku VAT od nabycia działki. Wskazali Państwo w opisie sprawy, że planowana sprzedaż budynków, które są trwale związane z gruntem (dz. 1) nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednocześnie okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków a planowaną dostawą będzie dłuższy niż 2 lata. Ponadto Powiat od momentu nabycia przedmiotowej nieruchomości nie ponosił i nie będzie ponosił do momentu planowanej sprzedaży, wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dla dostawy ww. budynków znajdujących się na działce nr 1 zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Ponadto, jak wyżej wskazano, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenia budowlane w postaci ogrodzenia posesji znajdującego się na działce nr 1 jako elementu przynależnego do budynku usługowego i garażowego oraz urządzenia budowlane w postaci sieci: wodnej, kanalizacyjnej, energetycznej i telekomunikacyjnej znajdujące się na działce nr 1 jako elementów przynależnych do budynku usługowego winny być opodatkowane według tych samych zasad, co ww. budynki. Skoro zatem dostawa budynku usługowego i garażowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również dostawa ww. urządzeń budowlanych (ogrodzenie posesji i sieci: wodna, kanalizacyjna, energetyczna i telekomunikacyjna) będzie objęta tym zwolnieniem.
Jak wskazałem wyżej, na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu, na którym są one posadowione, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Tym samym dostawa działki nr 1, na której znajdują się ww. budynki - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Podsumowując, sprzedaż działki nr 1 zabudowanej budynkiem usługowym i budynkiem garażowym oraz ww. urządzeń budowlanych, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe. Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 również uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.