Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.564.2024.4.PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.564.2024.4.PM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT – wobec objęcia zwolnieniem od podatku świadczonych usług opieki nad dziećmi do lat 3 – przyjmowania od rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku, a następnie zwracania rodzicom równowartości wypłaconego dofinansowania (przed wprowadzeniem programu „Aktywny rodzic”) oraz w sytuacji przyjmowania od rodziców i zwracania im równowartości wypłaconego świadczenia „Aktywnie w żłobku” (w ramach obowiązującego programu „Aktywny rodzic”) – pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 grudnia 2024 r. (wpływ 17 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest w szczególności prowadzenie niepublicznego żłobka (kod PKD: 88.91 .Z Opieka dzienna nad dziećmi). Żłobek prowadzony jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, na podstawie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca rozlicza się w formie podatku liniowego.

Na podstawie art. 64c ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, rodzicom dzieci uczęszczających do żłobka przysługiwało dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku.

Zgodnie z art. 64c ust. 5 przywołanej ustawy, dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1, wynosi 400 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, nie więcej jednak niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.

Z kolei zgodnie z art. 64c ust. 6 ustawy, dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.

Przywołane przepisy ustawy zostały uchylone na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 858), natomiast w okresie obowiązywania ww. przepisów ustawy niektórzy rodzice dzieci uczęszczających do żłobka korzystali z dofinansowania obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku.

Obniżenie opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę odbywało się w następujący sposób:

·Rodzic dziecka dokonywał wpłaty na rzecz żłobka opłaty za pobyt dziecka w żłobku w pełnej wysokości wynikającej z umowy o świadczenie usług opiekuńczych;

·Po otrzymaniu przez Wnioskodawcę dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Wnioskodawca dokonywał na rzecz rodziców dziecka zwrotu kwoty dofinansowania w wysokości dofinansowania otrzymanego z ZUS.

Prawidłowość takiej praktyki potwierdzona została przez organ sprawujący nadzór nad żłobkiem (właściwego burmistrza), do którego uprawnień należy m.in. weryfikowanie czy żłobek dokonał obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku o kwotę otrzymanego dofinansowania.

Od środków otrzymanych od rodziców, które następnie są zwracane po otrzymaniu dofinansowania z ZUS, Wnioskodawca nie otrzymywał odsetek na rachunku bankowym.

Dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku wprowadzone na mocy ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. zostało zastąpione tzw. świadczeniem „aktywnie w żłobku” wprowadzonym na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka –„Aktywny rodzic”, świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowaną przez dziennego opiekuna.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 3 ustawy, świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje w wysokości 1500 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, a w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji – w wysokości 1900 zł miesięcznie. Wysokość świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może być jednak wyższa niż wysokość opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.

Po myśli art. 15 ust. 9 ustawy, świadczenie „aktywnie w żłobku” jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.

Zgodnie z brzmieniem art. 25a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy jest obowiązany do obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku”, o którym mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.

Wnioskodawca zamierza dokonywać obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku” w sposób analogiczny do obniżenia opłaty za pobyt dziecka o dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, tj.:

·Pobierać opłatę za pobyt dziecka w pełnej wysokości wynikającej z umowy o świadczenie usług opiekuńczych;

·Po otrzymaniu na rachunek bankowy świadczenia „aktywnie w żłobku” wypłacanego przez ZUS, Wnioskodawca dokona zwrotu na rzecz rodziców dziecka równowartości otrzymanego świadczenia.

Od środków otrzymanych od rodziców, które następnie będą zwracane po otrzymaniu świadczenia z ZUS, Wnioskodawca nie będzie otrzymywał odsetek na rachunku bankowym.

Pytania

1.Czy dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku na podstawie przepisów art. 64c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r. (tj. do wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” rodzi po stronie Wnioskodawcy jakiekolwiek skutki podatkowe na gruncie podatku VAT?

2.Czy dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego świadczenia aktywnie w żłobku wprowadzonego na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” rodzi po stronie Wnioskodawcy jakiekolwiek skutki podatkowe na gruncie podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku na podstawie przepisów art. 64c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r. (tj. do wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” nie rodzi żadnych skutków podatkowych na gruncie podatku VAT.

Pobodnie dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego świadczenia aktywnie w żłobku wprowadzonego na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” nie rodzi żadnych skutków podatkowych na gruncie podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Wobec objęcia zwolnieniem przedmiotowym usług polegających na sprawowaniu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, pobieranie przez Wnioskodawcę opłat za pobyt dziecka w żłobku uiszczonych przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka w pełnej wysokości, a następnie zwracanie części tych opłat w kwocie wynikającej z wysokości dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku świadczenia „aktywnie w żłobku” nie rodzi skutków podatkowych na gruncie podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. W postaci świadczenia wzajemnego).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Wskazać należy również, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podsumowując, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Ustawodawca uregulował w przepisach ustawy zwolnienia od podatku dla niektórych czynności.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat;

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi Pan działalność gospodarczą – żłobek. Za pobyt dziecka w żłobku przyjmował Pan od rodziców opłaty w pełnej wysokości. Następnie po otrzymaniu przez Pana dofinansowania z ZUS (według ówczesnych zasad), dokonywał Pan na rzecz rodziców dziecka zwrotu wpłaconej przez nich opłaty w wysokości otrzymanego dofinansowania. Obecnie pobiera Pan od rodziców opłatę za pobyt dziecka również w pełnej wysokości. Po otrzymaniu z ZUS świadczenia „Aktywnie w żłobku” zwraca Pan równowartość tego świadczenia rodzicom dziecka. Od środków pobieranych od rodziców, które następnie są zwracane po otrzymaniu świadczenia z ZUS, nie otrzymuje Pan odsetek na rachunku bankowym.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT – wobec objęcia zwolnieniem od podatku świadczonych usług opieki nad dziećmi do lat 3 – przyjmowania od rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku, a następnie zwracania rodzicom równowartości wypłaconego dofinansowania (przed wprowadzeniem programu „Aktywny rodzic”) oraz w sytuacji przyjmowania od rodziców i zwracania im równowartości wypłaconego świadczenia „Aktywnie w żłobku” (w ramach obowiązującego programu „Aktywny rodzic”) – pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2.

Zgodnie z treścią art. 23 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 338 ze zm.):

Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym.

Stosownie do treści art. 25a ust. 1 dodanym od 1 października 2024 r. do ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3:

Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy jest obowiązany do obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku”, o którym mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.

Zgodnie natomiast z art. 25a ust. 2 dodanym od 1 października 2024 r. do ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3:

Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, który otrzymał świadczenie „aktywnie w żłobku”, o którym mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”, i nie obniżył opłaty rodzica za pobyt dziecka odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku”, jest obowiązany do zwrotu tego świadczenia. Przepisy art. 52 ust. 3-6 i 8-10 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 64c ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r.:

Rodzicom przysługuje dofinansowanie obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.

Stosownie do treści art. 64c ust. 5 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r.:

Dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1, wynosi 400 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, nie więcej jednak niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.

W myśl art. 64c ust. 6 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r.:

Dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 858):

Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje rodzicom na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, nie dłużej jednak niż do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3. rok życia, lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym - 4. rok życia.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy:

Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowaną przez dziennego opiekuna.

W myśl art. 15 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”:

Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje w wysokości 1500 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, a w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji – w wysokości 1900 zł miesięcznie. Wysokość świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może być jednak wyższa niż wysokość opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.

Zgodnie z art. 15 ust. 9 ww. ustawy:

Świadczenie „aktywnie w żłobku” jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.

Zgodnie natomiast z treścią art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Jak stanowi art. 19a ust. 3 ustawy:

Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Zgodnie z treścią art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy :

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak stanowi natomiast art. 99 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że kwoty uiszczane przez rodziców stanowią zapłatę wynikającą z umowy za usługi opieki nad dziećmi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zauważyć należy, że rodzice dzieci uiszczają opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu w pełnej wysokości wynikającej z umowy o świadczenie usług opiekuńczych. Następnie, zgodnie z przepisami obowiązującymi do 30 września 2024 r. rodzicom przysługuje dofinansowanie obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, a dofinansowanie jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek.

Natomiast zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 października 2024 r., świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje rodzicom na dziecko, które uczęszcza do żłobka i świadczenie to przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku. Jest ono przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek. Podmiot prowadzący żłobek jest obowiązany do obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku”.

Jak z powyższego wynika, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2024 r. jak i w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2024 r., rodzice dzieci uiszczają pełną należną kwotę (cenę) za usługi wynikającą z umowy o świadczenie usług opiekuńczych. Następnie dopiero po otrzymaniu przez żłobek dofinansowania, które przysługuje rodzicom, następuje zwrot na rzecz rodziców równowartości dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku.

Zauważyć należy, że w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2024 r. rodzicom przysługuje dofinansowanie obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, a w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2024 r. świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku. Oznacza to, że kwoty wypłacane najpierw przez ZUS żłobkowi i następnie przez żłobek rodzicom stanowią dofinansowanie kosztów objęcia dziecka usługami opieki.

Wpłata dokonana zgodnie z umową przez rodziców jest wprost zapłatą za usługę opieki nad dziećmi, niezależnie od tego, że w późniejszym terminie w całości lub w części jest zwracana, gdyż opłaty za pobyt dziecka w żłobku są dofinansowane.

Odnosząc się zatem do przedstawionej sytuacji należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy, usługi w zakresie opieki nad dziećmi wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat są zwolnione od podatku VAT. Dokonywane zatem przez rodziców wpłaty zgodne z umową o świadczenie usług opieki są zapłatą za zwolnione od podatku usługi opieki nad dziećmi.

Tym samym skutki na gruncie podatku VAT wywołuje w tym przypadku wykonanie usługi i otrzymanie za nią wynagrodzenia od rodziców i ta czynność rodzi skutek w postaci obowiązku wykazania wykonanej usługi jako zwolnionej od podatku w odpowiedniej deklaracji VAT zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego.

Natomiast późniejsze otrzymanie dofinansowania i przekazanie jego równowartości rodzicom nie wpływa w tym konkretnym przypadku na zmianę dokonanego wcześniej rozliczenia podatkowego.

Podobnego zagadnienia, choć pomiędzy innymi podmiotami i w zakresie innych usług, dotyczy orzeczenie TSUE w sprawie C-87/23. Tutaj również Stowarzyszenie dokonywało zwrotu części ceny beneficjentowi po uzyskaniu dofinansowania. W opinii Rzecznika Generalnego do tego orzeczenia wskazano w punkcie 41, że „Również określenie wysokości świadczenia wzajemnego w przypadku projektu ITC nie jest problematyczne, gdyż wydatek odbiorcy usługi szkoleniowej poniesiony wobec stowarzyszenia jest tak samo jasny, jak wydatek stowarzyszenia poniesiony wobec podmiotu świadczącego tą usługę. Pomoc wypłacona następnie stowarzyszeniu przez CFLA i przekazana następnie uczestnikowi szkolenia nie zmienia wysokości świadczenia wzajemnego za obie usługi, a jedynie zmniejsza ekonomiczne obciążenie uczestnika szkolenia. Wypłata i przekazanie pomocy CFLA uczestnikowi szkolenia za pośrednictwem stowarzyszenia nie ma zatem wpływu na zobowiązania podatkowe stowarzyszenia i odliczenie podatku naliczonego”.

Skoro zatem – jak zostało wskazane powyżej – skutki na gruncie podatku VAT wywołuje jedynie wykonanie usługi i otrzymanie za nią wynagrodzenia od rodziców, tym samym zwracanie przez Pana równowartości wypłaconego dofinansowania lub świadczenia pozostaje bez wpływu na dokonane wcześniej rozliczenie.

Zwracanie rodzicom przez Pana równowartości wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Świadczy Pan usługi opieki nad dziećmi, z tytułu których otrzymuje Pan wynagrodzenie od rodziców. Zatem to świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jednak stanowi usługę zwolnioną od tego podatku. Dalsze wykonywane przez Pana czynności w postaci zwrotu rodzicom równowartości wpłat nie wpływa na Pana sytuację prawnopodatkową na gruncie podatku VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że:

·dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Pana oraz następne zwracanie przez Pana równowartości wypłaconego dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku na podstawie przepisów art. 64c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r. (tj. do wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”) oraz

·dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Pana oraz następne zwracanie przez Pana równowartości wypłaconego świadczenia aktywnie w żłobku wprowadzonego na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”

podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ale korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem Pana stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 uznałem jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja rozstrzyga o skutkach podatkowych w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega odrębnemu rozpatrzeniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.