
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe/w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie internetu wykorzystywanego wyłącznie do działalności gospodarczej prowadzonej w mieszkaniu,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie prądu wykorzystywanego zarówno na cele prywatne, jak i do działalności gospodarczej prowadzonej w mieszkaniu,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków za najem mieszkania wykorzystywanego zarówno na cele prywatne, jak i do działalności gospodarczej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie internetu i prądu oraz od wydatków za najem mieszkania wykorzystywanych zarówno na cele prywatne, jak i do działalności gospodarczej.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 stycznia 2025 r. (wpływ 21 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W mieszkaniu wynajętym na cele mieszkalne będzie Pan prowadził jednoosobową działalność gospodarczą. Nie przeznacza Pan części mieszkania na cele działalności gospodarczej. Czynności związane z działalnością będzie Pan prowadził na komputerze. W swojej działalności świadczy Pan usługi programistyczne dla klientów, z którymi komunikuje się Pan za pomocą komunikatorów internetowych. Adres mieszkania będzie umieszczony w CEIDG.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na wezwanie wskazał Pan:
1.Czy już Pan zarejestrował swoją jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług programistycznych w CEiDG (z jaką datą) i czy jest/będzie to działalność opodatkowana podatkiem VAT lub korzystająca ze zwolnienia od podatku VAT lub niepodlegająca temu podatkowi?
Odpowiedź: Działalność jest już zarejestrowana w CEIDG z datą (…) listopada 2024 r. i podlega podatkowi VAT.
2.Czy w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej jest Pan/będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT (kiedy dokonała Pan/planuje dokonać ewentualnej rejestracji jako podatnik VAT czynny – proszę wskazać datę)?
Odpowiedź: W zakresie działalności jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
3.Czy otrzymał Pan/otrzymuje faktury od dostawców energii elektrycznej i internetu, a jeśli tak, to kto widnieje na nich jako nabywca – Pan jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (faktura bez NIP), czy Pan jako firma (faktura z danymi i z numerem NIP jednoosobowej działalności gospodarczej)?
Odpowiedź: Otrzymuje Pan faktury od dostawcy energii, ale wystawiane są one na właściciela mieszkania. Pan będzie otrzymywał faktury za internet i wystawiane będą one na firmę.
4.Czy najem mieszkania jest dokumentowany przez wynajmującego fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT, a jeśli tak, to kto widnieje na nich jako najemca – Pan jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (faktura bez NIP), czy Pan jako firma (faktura z danymi i z numerem NIP jednoosobowej działalności gospodarczej)?
Odpowiedź: Najem nie jest dokumentowany przez wynajmującego fakturami z wykazaną kwotą VAT.
5.Czy w momencie otrzymania ewentualnych faktur za najem, prąd i internet będzie Pan podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia od podatku VAT?
Odpowiedź: W momencie otrzymania faktur będę podatnikiem niekorzystającym ze zwolnienia od podatku VAT.
6.Czy w wynajmowanym mieszkaniu przyjmuje/będzie Pan przyjmował potencjalnych klientów zainteresowanych Pana usługami?
Odpowiedź: W mieszkaniu nie będzie Pan przyjmował potencjalnych klientów zainteresowanych Pana usługami.
7.W jakich sytuacjach i w jakim zakresie mieszkanie jest/będzie przez Pana wykorzystywane na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą/cele prywatne (osobiste)?
Odpowiedź: Mieszkanie będzie wykorzystywane na cele mieszkalne przez 2/3 doby.
8.Czy jest Pan w stanie obiektywnie określić, w jakim zakresie nabyty prąd, internet oraz wynajęte mieszkanie są/będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT – jak będzie Pan to wyliczał i na podstawie jakich kryteriów będzie Pan przyporządkowywał poniesione koszty zużytego prądu, internetu czy koszty najmu mieszkania do działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Jest Pan w stanie określić w jakim zakresie nabyty prąd oraz internet będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności.
Internet będzie wykorzystywany tylko do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, więc będzie Pan wliczał 100% do kosztów.
Koszty prądu będzie Pan wyliczał przy użyciu miernika zużycia energii, który będzie mierzył zużycie prądu przez komputer, który będzie Pan wykorzystywał do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a następnie będzie Pan wyliczał koszt wykorzystując formułę: (zużycie prądu wskazane przez miernik w okresie rozliczeniowym) / (zużycie prądu w okresie rozliczeniowym) * (wysokość opłat na fakturze).
Kosztów najmu mieszkania nie będzie Pan wliczał w koszty.
9.Czy w celu prowadzenia działalności gospodarczej wyznaczy Pan w mieszkaniu np. odrębny pokój, w którym ta działalność będzie prowadzona?
Odpowiedź: Nie wyznacza Pan odrębnego pokoju w mieszkaniu na cele prowadzenia działalności gospodarczej.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT od rachunków za prąd oraz czynsz administracyjny proporcjonalnie do czasu przeznaczonego na prowadzenie działalności?
2.Czy Wnioskodawca może odliczyć cały podatek VAT od internetu, który będzie wykorzystywany tylko w działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
1.Uważa Pan, że powinna być możliwość proporcjonalnego odliczenia podatku VAT od rachunku za prąd oraz czynsz administracyjny proporcjonalnie do czasu przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej (zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług), ponieważ prowadząc działalność generuje zużycie prądu oraz przedmiotów ujętych w czynsz administracyjny.
2.Uważa Pan, że przysługuje Panu odliczenie pełnego podatku VAT, ponieważ internet będzie używany tylko w celach związanych z działalnością gospodarczą.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
- prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie internetu wykorzystywanego wyłącznie do działalności gospodarczej prowadzonej w mieszkaniu,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie prądu wykorzystywanego zarówno na cele prywatne, jak i do działalności gospodarczej prowadzonej w mieszkaniu,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków za najem mieszkania wykorzystywanego zarówno na cele prywatne, jak i do działalności gospodarczej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a. nabycia towarów i usług,
b. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie zobowiązuje w żaden sposób podatnika, któremu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego do jego odliczenia. Jest to elementarne prawo podatnika i od niego samego zależy, czy z niego skorzysta, czy też nie.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Ponadto, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ww. ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Z opisu sprawy wynika, że:
- w wynajętym na cele mieszkalne mieszkaniu zarejestrował Pan w CEiDG z dniem (…) listopada 2024 r. swoją jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług programistycznych, która podlega podatkowi VAT,
- w zakresie tej działalności jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT niekorzystający ze zwolnienia od podatku VAT,
- mieszkanie będzie wykorzystywane przez Pana na cele mieszkalne przez 2/3 doby, nie przeznacza Pan części mieszkania (np. odrębnego pokoju) na cele działalności gospodarczej,
- w mieszkaniu nie będzie Pan przyjmował potencjalnych klientów zainteresowanych Pana usługami, czynności związane z działalnością będzie Pan prowadził na komputerze, w swojej działalności świadczy Pan usługi programistyczne dla klientów, z którymi komunikuje się Pan za pomocą komunikatorów internetowych.
W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentującej nabycie prądu i internetu zużywanego na cele prywatne i na cele działalności gospodarczej oraz od wydatków za najem mieszkania.
Aby podatnik mógł dokonać chociażby częściowego odliczenia podatku VAT powinien posiadać fakturę zakupu, z której jasno będzie wynikało, że to właśnie on jest nabywcą towaru lub usługi. W przypadku gdy podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na fakturze powinno znaleźć się jego imię i nazwisko, adres oraz numer NIP. Ponadto dokument powinien zawierać wszystkie niezbędne dane wymagane ustawą, które zostały określone w art. 106e ust. 1 ustawy.
Zgodnie z treścią art. 178 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2006/112/WE”:
W celu skorzystania z prawa do odliczenia, podatnik musi spełnić następujące warunki: w celu dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 168 lit. a), w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, musi posiadać faktury sporządzone zgodnie z tytułem XI rozdział 3 sekcje 3-6.
Zatem, na gruncie podatku od towarów i usług istotne jest posiadanie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług. Faktury te są bowiem dokumentami źródłowymi potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze, na podstawie których podatnik podatku VAT odlicza podatek naliczony.
Jednocześnie trzeba mieć na względzie, że obowiązujące przepisy prawa nie dopuszczają możliwości zastąpienia faktury innym dokumentem. Krajowe przepisy ustawy o VAT nie wskazują bowiem na inny dokument, który mógłby pełnić rolę faktury.
Trzeba również mieć na uwadze, że faktura dokumentująca dokonanie dostawy towarów/świadczenia usług pełni funkcję kontrolną (umożliwia bowiem administracji podatkowej realizację czynności kontrolnych i weryfikację poprawności zadeklarowanej przez podatnika sprzedaży), ale z perspektywy podatnika najistotniejszą funkcją faktury jest zapewnienie neutralności opodatkowania poprzez umożliwienie odliczenia podatku naliczonego na poprzednim etapie obrotu od podatku należnego. Faktura jest niejako „nośnikiem” podatku naliczonego, w związku z czym zasadniczo realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego nie może obyć się bez faktury. Wynika to wprost z treści cyt. wyżej art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.
W konsekwencji podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego w oparciu o posiadane faktury. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związane jest z otrzymaniem przez podatnika faktury, w której określana jest kwota podatku naliczonego. Podatnik jest zobowiązany posiadać fakturę jako warunek niezbędny do realizacji przysługującego prawa do odliczenia podatku naliczonego. O ile bowiem prawo to powstaje w związku z dokonaniem określonych czynności wywołujących skutek w zakresie podatku od towarów i usług, to realizacja tego prawa następuje tylko w wyniku dysponowania przez podatnika fakturą potwierdzającą zakup przez niego towarów lub usług.
Na uwarunkowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego od posiadania faktury wskazuje w orzeczeniach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 14 lipca 1988 r. w sprawach połączonych C-123/87 i C-330/87 TSUE stwierdził, że aby być uprawnionym do odliczenia podatku od wartości dodanej podatnik musi posiadać fakturę sporządzoną zgodnie z art. 22(3) VI Dyrektywy. Zgodnie z tym przepisem faktura musi wyraźnie określać kwotę bez VAT oraz odpowiadający jej podatek VAT w podziale na poszczególne stawki, a także wszelkie zwolnienia, zaś Państwa Członkowskie ustalą kryteria ustalenia, czy dany dokument stanowi fakturę. Podobnie w wyroku z 13 grudnia 1989 r. w sprawie C-342/87 Trybunał uznał, że w celu skorzystania z prawa do odliczeń podatnik musi posiadać fakturę. Wskazanie kwoty podatku od towarów i usług jest elementem faktury, od którego zależy skorzystanie z prawa do odliczenia.
Zatem podstawę do dokonania odliczenia podatku naliczonego może stanowić wyłącznie faktura odzwierciedlająca faktyczne zdarzenie gospodarcze w aspekcie podmiotowym, przedmiotowym oraz ilościowym. Tym samym faktura musi potwierdzać, że w rzeczywistości doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług pomiędzy konkretnymi podmiotami, w zakresie ściśle określonego towaru lub usługi oraz w zakresie ilości danego towaru lub usługi. Niezgodność któregokolwiek z tych aspektów eliminuje możliwość odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturze, która nie odzwierciedla rzeczywistego zdarzenia gospodarczego.
Jak wskazano na wstępie, odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Odliczenie podatku naliczonego może być też częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Z uwagi na treść cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju czynności, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności opodatkowanych i czynności niegenerujących podatku należnego.
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
- faktury za prąd otrzymuje Pan od dostawcy energii, ale wystawiane są one na właściciela mieszkania (wynajmującego),
- będzie Pan otrzymywał faktury za internet i będą one wystawiane na dane Pana firmy (jednoosobowej działalności gospodarczej),
- internet będzie wykorzystywany tylko do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, więc będzie Pan wliczał 100% do kosztów,
- koszty zużytego prądu będzie Pan wyliczał przy użyciu miernika zużycia energii, który będzie mierzył zużycie prądu przez komputer, który będzie Pan wykorzystywał do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a następnie będzie Pan wyliczał koszt wykorzystując formułę: (zużycie prądu wskazane przez miernik w okresie rozliczeniowym) / (zużycie prądu w okresie rozliczeniowym) * (wysokość opłat na fakturze),
- najem nie będzie dokumentowany przez wynajmującego fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT,
- kosztów najmu mieszkania nie będzie Pan wliczał w koszty.
Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że z tytułu nabycia prądu oraz usługi najmu mieszkania wykorzystywanych zarówno na cele prywatne, jak i w prowadzonej działalności należy stwierdzić, że nie będzie Panu w ogóle przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem jak sam Pan wskazał, najem mieszkania nie jest dokumentowany przez wynajmującego fakturami, natomiast na fakturach dokumentujących nabycie prądu, które Pan otrzymuje od dostawcy energii jako nabywca widnieje właściciel mieszkania (wynajmujący) a nie Pan.
Zatem, pomimo planowanych rzeczywistych operacji gospodarczych - nabyć towarów i usług, czyli zakupu energii elektrycznej i usługi najmu, które będą przez Pana wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i niezwiązanych z działalnością nie zostanie spełniony jeden z wymogów umożliwiających odliczenie podatku naliczonego. Nie będzie Pan bowiem w posiadaniu faktur, które dokumentują wykonanie na Pana rzecz przez dostawcę dostawy energii i wynajmującego usług najmu. Dokumenty, tj. faktury za prąd z danymi wynajmującego jako nabywcy energii, nie uprawniają Pana do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu.
Tym samym pomimo tego, że jest Pan podatnikiem podatku VAT i prowadzi Pan opodatkowaną tym podatkiem działalność gospodarczą, to z okoliczności sprawy wynika, że nie będzie Pan w posiadaniu faktur zakupu, z których jasno będzie wynikało, że to właśnie Pan jest nabywcą energii elektrycznej i usługi najmu. Jak wyżej wskazałem, faktura stanowi dla nabywcy towaru i usługi podstawę do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, ponieważ podatkiem naliczonym jest kwota podatku wynikająca z tej faktury.
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za nieprawidłowe.
Z okoliczności sprawy wynika natomiast, że będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup internetu. Prawo to przysługuje ponieważ jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym ze zwolnienia od podatku VAT i będzie Pan w posiadaniu faktur wystawionych na Pana firmę potwierdzających nabycie internetu. Ponadto, zgodnie z Pana wskazaniem, internet będzie wykorzystywany wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług programistycznych, opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym będzie Panu przysługiwało - w myśl art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup internetu.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym przysługuje Panu pełne prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT, ponieważ internet będzie używany tylko w celach związanych z działalnością gospodarczą, uznaję za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, że to Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać realizowanym w ramach działalności gospodarczej czynnościom opodatkowanym. W związku z tym, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania. Warto nadmienić, że zastosowane przez Wnioskodawcę metody czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego rozdziału wydatków dotyczących wykorzystania nabytych towarów i usług dla potrzeb działalności gospodarczej (tu programistycznej) i części wykorzystanej do celów prywatnych (mieszkalnych) spoczywa zawsze na podatniku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.