
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 22 stycznia 2025 r. (wpływ 23 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 22 stycznia 2025 r.)
Gmina (...) złożyła wniosek o przyznanie środków UE na realizację zadania: „(...)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…), priorytet: (…).
Projekt obejmuje prace remontowe istniejących obiektów pełniących funkcje kulturalne oraz zagospodarowanie terenu przy świetlicach objętych projektem.
Realizacja przedsięwzięcia ma na celu zwiększenie funkcjonalności oraz stanu technicznego budynków (…) świetlic wiejskich, z których korzystać mogą mieszkańcy Gminy niezależnie od wieku czy innych predyspozycji, w tym dzieci i młodzież, jak również seniorzy, osoby dorosłe względem których realizowana jest oferta kulturalna połączona z możliwością aktywizacji i integracji społecznej.
Przedmiotem przedsięwzięcia podejmowanego przez (…) jest modernizacja budynków świetlic wiejskich obejmująca prace mające na celu podnieść standard techniczno-technologiczny oraz użytkowy obiektów i zagospodarowanie terenu. Nie przewiduje się prac mających na celu zmianę konstrukcji budynków.
W zakresie rzeczowym przedsięwzięcia ujęto zadania związane z przeprowadzeniem robót budowlanych, w ramach których ujęto również koszt zakupu (…).
Inwestor, tj. (...) w ramach działań bezkosztowych zrealizuje obowiązki informacyjno-promocyjne.
Zakres projektu obejmuje 1 zadanie, tj.:
- Roboty budowlane – zakres prac obejmuje roboty remontowe ogólne pomieszczeń, prace w zakresie ścianek działowych, remont instalacji wentylacji, montaż instalacji klimatyzacji w budynkach wybranych świetlic, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, jak również zmianę technologii ogrzewania obiektów na bardziej energooszczędną – zastosowane zostaną pompy ciepła. Dodatkowo w (…) świetlicy zostaną wykonane prace związane z budową podjazdu dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto, dla (…) świetlic zostaną zakupione i zamontowane ławki służące zagospodarowaniu przestrzeni.
Wnioskodawcą i realizatorem projektu będzie (...).
W ramach projektu nie występuje pomoc publiczna ani pomoc de minimis.
Projekt ze względu na swój zakres i specyfikę nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, ale niezbędne jest dokonanie zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowalnych – Wnioskodawca dokonał zgłoszenia, a organ nie wniósł sprzeciwu. Zatem inwestycja jest gotowa do realizacji.
Całkowity koszt inwestycji: (…) PLN, w tym dofinansowanie: (…) PLN. W związku z rozliczeniem zadania Gmina nie osiągnie żadnych korzyści materiałowych. Dodatkowo Gminę będą obciążały nakłady konieczne do utrzymania inwestycji w stanie nie pogorszonym.
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie oferowania towarów i usług.
Przedmiot zadania będzie wykorzystywany wyłącznie do zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Faktury będą wystawiane na Gminę (…).
Nabyte towary i usługi w ramach projektu pn. „(...)” nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Realizowane zadanie należy do zadań własnych Gminy.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 stycznia 2025 r.)
Czy Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia/zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 22 stycznia 2025 r.)
W ocenie Wnioskującego, (...) nie może obniżyć kwoty podatku należnego, ani nie może odzyskać (zwrotu) naliczonego podatku VAT wynikającego z projektu.
Należy zaznaczyć, że Gmina jest podatnikiem w zakresie podatku od towaru i usług wyłącznie w następujących dziedzinach działania:
-dostarczanie wody;
-odprowadzenie ścieków komunalnych;
-wynajem pomieszczeń gminnych.
Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest koniecznym załącznikiem do wniosku o przyznanie pomocy w ramach zadania współfinansowanego ze środków UE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o przyznanie środków UE na realizację zadania: „(...)” w ramach programu Fundusze Europejskie (…), priorytet: (…). Projekt obejmuje prace remontowe istniejących obiektów pełniących funkcje kulturalne oraz zagospodarowanie terenu przy świetlicach objętych projektem. Realizacja przedsięwzięcia ma na celu zwiększenie funkcjonalności oraz stanu technicznego budynków czterech świetlic wiejskich, z których korzystać mogą mieszkańcy Gminy niezależnie od wieku czy innych predyspozycji, w tym dzieci i młodzież, jak również seniorzy, osoby dorosłe względem których realizowana jest oferta kulturalna połączona z możliwością aktywizacji i integracji społecznej. Przedmiotem przedsięwzięcia podejmowanego przez Gminę jest modernizacja budynków świetlic wiejskich obejmująca prace mające na celu podnieść standard techniczno-technologiczny oraz użytkowy obiektów i zagospodarowanie terenu. Nie przewiduje się prac mających na celu zmianę konstrukcji budynków. W zakresie rzeczowym przedsięwzięcia ujęto zadania związane z przeprowadzeniem robót budowlanych, w ramach których ujęto również koszt zakupu ławek na potrzeby (...) świetlic. Zakres prac obejmuje roboty remontowe ogólne pomieszczeń, prace w zakresie ścianek działowych, remont instalacji wentylacji, montaż instalacji klimatyzacji w budynkach wybranych świetlic, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, jak również zmianę technologii ogrzewania obiektów na bardziej energooszczędną – zastosowane zostaną pompy ciepła. Dodatkowo w (…) świetlicy zostaną wykonane prace związane z budową podjazdu dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto, dla (…) świetlic zostaną zakupione i zamontowane ławki służące zagospodarowaniu przestrzeni. W związku z rozliczeniem zadania Gmina nie osiągnie żadnych korzyści materiałowych. Przedmiot zadania będzie wykorzystywany wyłącznie do zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
Faktury będą wystawiane na Gminę. Nabyte towary i usługi w ramach projektu pn. „(...)” nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizowane zadanie należy do zadań własnych Gminy.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(...)”.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak Państwo wskazali w opisie sprawy – przedmiot zadania będzie wykorzystywany wyłącznie do zaspokojenia potrzeb mieszkańców. Realizowane zadanie należy do zadań własnych Gminy. Ponadto, nabyte towary i usługi w ramach projektu pn. „(...)” nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
W konsekwencji, Gminie z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia ww. warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.