
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, sprawy edukacji publicznej oraz zadania w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Gmina realizuje projekt pn. „(…)” (dalej: Projekt) dofinansowanego w ramach operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, na operacje typu „Kształtowanie przestrzeni publicznej” oraz na operacje typu: „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Projektem objęte zostały budynki dwóch świetlic wiejskich w miejscowości A. i B. oraz budynek po byłym gimnazjum zaadaptowany na Gminne Centrum Kultury (GCK). W ramach ww. Projektu w zmodernizowanych obiektach planowane są również nieodpłatne zajęcia artystyczne, opiekuńczo-wychowawcze, które będą miały charakter ciągły lub będą się odbywały cyklicznie. Zgodnie z zamiarem Gminy, zmodernizowane pomieszczenia będą wyłącznie nieodpłatnie udostępniane korzystającym, w szczególności na potrzeby organizacji przewidzianych w ramach Projektu zajęć, spotkań gminnych, integracji społeczności lokalnej, działalności Kół Gospodyń Wiejskich. Gmina nie będzie pobierała odpłatności również od korzystających ze zmodernizowanych obiektów mieszkańców z tytułu ewentualnego udostępnienia im pomieszczeń obiektów na cele organizacji imprez okolicznościowych.
W związku z brakiem wykorzystania przedmiotowych budynków (nawet częściowo) do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie dokonuje odliczeń VAT naliczonego od wydatków związanych z ich utrzymaniem i funkcjonowaniem.
Gmina nie przewiduje zmiany sposobu użytkowania budynków obu świetlic wiejskich oraz budynku GCK w kolejnych latach, po zakończeniu projektu. W szczególności Gmina nie zamierza dokonać sprzedaży czy wydzierżawienia tych budynków, jak również nie zamierza odpłatnie udostępniać znajdujących się w nich pomieszczeń. Projekt podzielony został na dwa etapy, prace związane z I etapem zostały zakończone, realizacja II etapu przewidziana jest na pierwszą połowę 2025 roku.
W ramach I etapu projektu w świetlicach wiejskich w m. A. i B. wykonano następujące prace: roboty rozbiórkowe, roboty budowlane wewnętrzne, elewacja budynku wraz z dociepleniem, dach, schody zewnętrzne, roboty remontowe instalacyjne, demontaże elektryczne, instalacja elektryczna, altana drewniana. W m. B. wykonano również zadaszenie oraz ułożono kostkę brukową. W związku z realizacją I etapu Gmina poniosła wydatki udokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT. Wydatki te stanowiły wydatki na ulepszenie nieruchomości. Nie dokonano odliczeń podatku VAT.
Na początku 2025 r., Gmina planuje ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację II etapu Projektu, który obejmuje modernizację budynku Gminnego Centrum Kultury, zakup instrumentów muzycznych. Modernizacja budynku GCK przewiduje: remont pomieszczeń, remont schodów zewnętrznych do budynku, wymianę utwardzenia z kostki brukowej, remont pochylni, pokrycie dachów papą termozgrzewalną, remont muru ogrodzeniowego, wymianę ogrodzenia, montaż elementów rekreacyjnych. W ramach II etapu planowany jest również zakup i montaż 3 szt. instalacji fotowoltaicznych dla budynków obu świetlic oraz budynku GCK. W związku z realizacją II etapu projektu Gmina będzie ponosić wydatki udokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT. Wydatki te będą stanowiły wydatki na ulepszenie nieruchomości. Zdaniem Gminy, wydatki poniesione przez nią na realizację Projektu - etap I oraz etap II - będą związane wyłącznie z działalnością, którą Gmina traktuje jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT i nie będą służyły Gminie do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
W ramach projektu dla wszystkich trzech zmodernizowanych obiektów planowany jest zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych. We wszystkich trzech budynkach instalacje fotowoltaiczne będą montowane na dachach budynków. Gmina będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.). Wszystkie zamontowane instalacje będą stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Gmina planuje zawrzeć umowy z przedsiębiorstwem energetycznym dla wszystkich zamontowanych w ramach projektu instalacji fotowoltaicznych. W ramach podpisanych z przedsiębiorstwem energetycznym umów dla wszystkich zamontowanych w ramach Projektu instalacji fotowoltaicznych określone zostaną zasady rozliczenia polegające na tym, że ponoszone koszty energii pobranej z sieci energetycznej pomniejszone będą o koszt energii wprowadzonej do sieci po potrąceniu kosztów przesyłu. Gmina korzystać będzie z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Zaplanowana ilość produkowanej energii przez poszczególne instalacje fotowoltaiczne zamontowane w ramach Projektu pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne obiektów tj. źródła ciepła w postaci klimatyzatorów (nie będzie nadwyżek energii do odsprzedaży). Dla wszystkich zamontowanych w ramach Projektu instalacjach fotowoltaicznych nie mają zastosowania przepisy określone w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Wszystkie powstałe w ramach Projektu instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie przewiduje zmiany sposobu użytkowania zarówno budynków świetlic wiejskich jak i Gminnego Centrum Kultury w kolejnych latach, po zakończeniu Projektu. Gmina nie zamierza dokonać wydzierżawienia tych budynków, jak również nie zamierza odpłatnie udostępniać znajdujących się w nich pomieszczeń.
W związku z brakiem wykorzystania przedmiotowych budynków (nawet częściowo) do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie będzie dokonywać odliczeń VAT naliczonego od wydatków związanych z ich utrzymaniem i funkcjonowaniem. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej - do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. Ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci Gmina będzie mogła wykorzystać nadwyżkę wyprodukowanej w danym okresie rozliczeniowym energii w kolejnych okresach rozliczeniowych (dobrane wielkości instalacji fotowoltaicznych w stosunku do ilości zużywanej energii przez klimatyzatory w poszczególnych budynkach, eliminują taką sytuację).
Pytania
1.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją I etapu Projektu (zaistniały stan faktyczny) ?
2.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją II etapu Projektu (zdarzenie przyszłe)?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją I etapu Projektu (zaistniały stan faktyczny).
2.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją II etapu Projektu (zdarzenie przyszłe).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek: wydatek musi zostać poniesiony przez podmiot działający w charakterze podatnika VAT, wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT, nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Nie jest również możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania przez tego podatnika czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) i jednocześnie nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powyższe, Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż w ramach realizacji Projektu poniesie ona wydatki związane z modernizacją budynków, które nie są i nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania odpłatnych, czynności realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym, w opinii Gminy, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków jakie zostaną poniesione na realizację Projektu, związanych zarówno z realizacją I etapu oraz II etapu.
W związku z powyższym, jako że zarówno oba budynki świetlic wiejskich w miejscowościach A. i B. oraz budynek Gminnego Centrum Kultury będące przedmiotem Projektu nie służą i nie będą służyły Gminie w żadnym stopniu do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w ocenie Gminy, nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją I etapu oraz II etapu Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
W art. 88 ustawy przedstawiona jest lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
- mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności – czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Projektem objęte zostały budynki dwóch świetlic wiejskich oraz budynek po byłym gimnazjum zaadaptowany na Gminne Centrum Kultury (GCK).
Projekt podzielony został na dwa etapy, prace związane z I etapem zostały zakończone, realizacja II etapu przewidziana jest na pierwszą połowę 2025 roku.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją I etapu Projektu oraz z realizacją II etapu Projektu.
Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.
Zgodnie z Państwa zamiarem, zmodernizowane pomieszczenia będą wyłącznie nieodpłatnie udostępniane korzystającym, w szczególności na potrzeby:
- organizacji przewidzianych w ramach Projektu nieodpłatnych zajęć artystycznych, opiekuńczo-wychowawczych, które będą miały charakter ciągły lub będą się odbywały cyklicznie,
- spotkań gminnych,
- integracji społeczności lokalnej,
- działalności Kół Gospodyń Wiejskich,
- mieszkańców z tytułu ewentualnego udostępnienia im pomieszczeń obiektów na cele organizacji imprez okolicznościowych.
W ramach I etapu projektu wykonano prace w świetlicach wiejskich.
Na początku 2025 r. planują Państwo ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację II etapu Projektu, który obejmuje modernizację budynku Gminnego Centrum Kultury, zakup instrumentów muzycznych.
W ramach II etapu planowany jest również zakup i montaż 3 szt. instalacji fotowoltaicznych dla budynków obu świetlic oraz budynku GCK. Wszystkie zamontowane instalacje będą stanowić mikroinstalację, a Państwo będą prosumentem energii odnawialnej. Zaplanowana ilość produkowanej energii przez poszczególne instalacje fotowoltaiczne zamontowane w ramach Projektu pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne obiektów tj. źródła ciepła w postaci klimatyzatorów (nie będzie nadwyżek energii do odsprzedaży). Dla wszystkich zamontowanych w ramach Projektu instalacji fotowoltaicznych nie mają zastosowania przepisy określone w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Wszystkie powstałe w ramach Projektu instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci będą Państwo mogli wykorzystać nadwyżkę wyprodukowanej w danym okresie rozliczeniowym energii w kolejnych okresach rozliczeniowych, ale dobrane wielkości instalacji fotowoltaicznych w stosunku do ilości zużywanej energii przez klimatyzatory w poszczególnych budynkach eliminują taką sytuację.
Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej.
Nie przewidują Państwo zmiany sposobu użytkowania zarówno budynków świetlic wiejskich jak i GCK w kolejnych latach, po zakończeniu Projektu. Nie zamierzają Państwo dokonać wydzierżawienia tych budynków, jak również nie zamierzają odpłatnie udostępniać znajdujących się w nich pomieszczeń.
Wskazali Państwo, że wydatki poniesione przez Państwa na realizację Projektu – etap I oraz etap II – będą związane wyłącznie z działalnością, którą traktują Państwo jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT i nie będą służyły Państwu do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
W konsekwencji nie została i nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją I etapu Projektu pn. „(…)” oraz nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją II etapu Projektu.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydając interpretację, jako element opisu sprawy przyjąłem, że zaplanowana ilość produkowanej energii przez poszczególne instalacje fotowoltaiczne zamontowane w ramach Projektu pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne obiektów tj. źródła ciepła w postaci klimatyzatorów (nie będzie nadwyżek energii do odsprzedaży). Dla wszystkich zamontowanych w ramach Projektu instalacjach fotowoltaicznych nie mają zastosowania przepisy określone w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Zatem w niniejszej interpretacji nie dokonywałem analizy w tym zakresie.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.