Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.883.2024.1.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.883.2024.1.KP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia w odniesieniu do płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka „A” sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na długoterminowym oraz krótkoterminowym wynajmie pokoi w (…), pod adresami: ul. (…) oraz ul. (…). Usługi te świadczone są zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i firm.

Obecnie, w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka przyjmuje płatności wyłącznie w formie bezgotówkowej:

1.Za pośrednictwem platformy rezerwacyjnej (…) – środki z płatności dokonanych przez klientów wpływają na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem operatora płatności.

2.Za pośrednictwem płatności elektronicznych powiązanych z systemem rezerwacyjnym Spółki (tzw. „(…)” na stronie internetowej), np. (…), (…). Klient opłaca rezerwację online, a operator płatności przekazuje środki na rachunek bankowy Spółki w sposób zbliżony do rozliczeń z (…).

3.Za pomocą tradycyjnych przelewów bankowych.

W każdym z powyższych przypadków Spółka może jednoznacznie przypisać daną wpłatę do konkretnej rezerwacji (noclegu). Wykorzystuje w tym celu wewnętrzny system rezerwacyjny oraz raporty otrzymywane od operatorów płatności i platform rezerwacyjnych, co pozwala w sposób precyzyjny określić, za którą usługę wpłata została dokonana. Dzięki temu Spółka korzysta obecnie ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605 ze zm.), ponieważ spełnione są wszystkie warunki wymienione w tym przepisie.

W Spółce do tej pory nie powstał obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Usługi najmu świadczone przez Spółkę nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Spółka rozważa wprowadzenie dodatkowej formy płatności – płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala. W sytuacji, gdy klient zapłaci kartą, środki nadal trafiać będą na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem operatora płatności, który dostarczy raport z przeprowadzonych transakcji. Choć w momencie płatności kartą nie jest automatycznie przypisywany numer rezerwacji, Spółka po otrzymaniu raportu od operatora płatności będzie w stanie, na podstawie kwot, dat transakcji i danych płatnika, połączyć każdą płatność z właściwą rezerwacją w systemie.

W praktyce oznacza to, że po otrzymaniu środków i raportów, Spółka zaktualizuje swoje ewidencje tak, aby było jednoznacznie wiadomo, za jaki nocleg dana płatność została uregulowana. W efekcie, mimo wprowadzenia nowej metody płatności, Spółka w dalszym ciągu będzie spełniać wszystkie warunki zwolnienia określone w poz. 37 załącznika do wspomnianego rozporządzenia, ponieważ wciąż otrzymuje zapłatę w całości za pośrednictwem banku, a prowadzona dokumentacja (raporty i system rezerwacyjny) pozwala ustalić, której konkretnej rezerwacji dotyczy dany wpływ. Celem Spółki jest utrzymanie obecnej praktyki, tj. dalsze korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej, również po wprowadzeniu płatności kartowych.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, gdy do obecnych bezgotówkowych form płatności zostanie dodana płatność kartą płatniczą przy użyciu terminala, a Spółka będzie w stanie po otrzymaniu raportów od operatora płatności przypisać każdą wpłatę kartą do konkretnej rezerwacji, zachowa prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z § 2 ust. 1 oraz poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 listopada 2023 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, po wprowadzeniu płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala, nadal będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Kryteria określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, tj. otrzymanie zapłaty w całości za pośrednictwem banku oraz możliwość jednoznacznego powiązania wpłaty z konkretną usługą, będą nadal spełnione.

Płatności kartą płatniczą, podobnie jak pozostałe formy płatności bezgotówkowych, nie angażują gotówki – środki trafiają na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem instytucji finansowych i operatora płatności. Spółka wykorzystuje wewnętrzny system rezerwacyjny oraz raporty operatorów płatności, aby przypisać każdą wpłatę do właściwej rezerwacji. Nie ma konieczności natychmiastowego przypisywania transakcji – ważne jest, aby ostateczna ewidencja pozwalała jednoznacznie ustalić, za jaką rezerwację dokonano płatności.

Podejście to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 13 lipca 2023 r. (sygn. akt I SA/Kr 530/23) wskazano, że płatność kartą jest formą zapłaty bezgotówkowej i przy spełnieniu warunku jednoznacznej identyfikacji usługi podatnik może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 39 załącznika do rozporządzenia. Spółka, mając odpowiednie procedury i narzędzia, wypełnia ten warunek również w przypadku płatności kartowych.

Powyższe stanowisko zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.259.2024.2.ALN). W związku z tym zdaniem Spółki rozszerzenie dostępnych form płatności o możliwość zapłaty kartą nie pozbawi jej prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2025 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 42 załącznika do ww. rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

- ciągników,

- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,

- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,

- pojazdów silnikowych do transportu towarów,

- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych

- z wyłączeniem motocykli,

h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz 

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą polegającą na długoterminowym oraz krótkoterminowym wynajmie pokoi. Usługi te świadczone są zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i firm. Obecnie, w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przyjmujecie Państwo płatności wyłącznie w formie bezgotówkowej. Korzystacie Państwo obecnie ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ spełnione są wszystkie warunki wymienione w tym przepisie. Rozważacie Państwo wprowadzenie dodatkowej formy płatności – płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala. W sytuacji, gdy klient zapłaci kartą, środki nadal trafiać będą na Państwa rachunek bankowy za pośrednictwem operatora płatności, który dostarczy raport z przeprowadzonych transakcji. Choć w momencie płatności kartą nie jest automatycznie przypisywany numer rezerwacji, po otrzymaniu raportu od operatora płatności będziecie Państwo w stanie, na podstawie kwot, dat transakcji i danych płatnika, połączyć każdą płatność z właściwą rezerwacją w systemie. W praktyce oznacza to, że po otrzymaniu środków i raportów, zaktualizujecie Państwo swoje ewidencje tak, aby było jednoznacznie wiadomo, za jaki nocleg dana płatność została uregulowana. W efekcie, mimo wprowadzenia nowej metody płatności, w dalszym ciągu będziecie Państwo spełniać wszystkie warunki zwolnienia określone w poz. 37 załącznika do wspomnianego rozporządzenia, ponieważ wciąż otrzymujecie zapłatę w całości za pośrednictwem banku, a prowadzona dokumentacja (raporty i system rezerwacyjny) pozwala ustalić, której konkretnej rezerwacji dotyczy dany wpływ.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy po wprowadzeniu płatności za usługę za pomocą karty płatniczej w terminalu, będą Państwo mogli dalej korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że opisane we wniosku płatności dokonywane na rzecz Spółki za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają kryteria płatności bezgotówkowych. Płatność kartą skutkuje bowiem przekazaniem środków z jednego rachunku bankowego na drugi, jest to więc transakcja o charakterze bezgotówkowym, gdyż w ramach płatności z wykorzystaniem karty płatniczej, na żadnym etapie nie mamy do czynienia z wpłatą gotówki.

W opisanych okolicznościach warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 42 załącznika do niego zostaną spełnione, bowiem klient zapłaci kartą płatniczą za pomocą terminala a środki będą wpływać na Państwa rachunek bankowy za pośrednictwem operatora płatności. Tym samym w wyniku ww. formy płatności będą Państwo dostawać środki pieniężne na rachunek bankowy. Jednocześnie wskazali Państwo, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynikać będzie jednoznacznie jakiej ta zapłata czynności konkretnie dotyczyła i dla kogo była realizowana. Ponadto, co istotne nie będą Państwo dokonywać świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia.

W efekcie należy stwierdzić, że będą Państwo mogli, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia do 31 grudnia 2027 r., stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do świadczonych usług najmu krótkoterminowego oraz długoterminowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które zapłata przez klientów (osoby fizyczne) nastąpi kartą płatniczą w terminalu, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczyła ta zapłata.

W efekcie Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Informuję, że od 1 stycznia 2025 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Tym samym wskazuję, że zwolnienie dotyczące świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła znajduje się pod poz. 42 a nie jak Państwo wskazali pod poz. 37. Jednocześnie wskazuję, że treść przepisu poz. 42 pozostała w niezmienionej treści i nie wpłynęła na Państwa stanowisko.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.