
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 października 2024 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 21 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 13 stycznia 2025 r. (wpływ 13 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Związek (...) („Wnioskodawca”) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Rejestrze Stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik czynny podatku od towarów i usług.
Działalność Wnioskodawcy jest prowadzona na trzech płaszczyznach. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca prowadzi biuro, które wspiera oddziały, zaś celem działania Wnioskodawcy jest wspieranie (...).
W ramach tych działań organizowane są targi oraz konferencje, których celem jest promocja (...). Wnioskodawca jest organizatorem tych wydarzeń i ponosi koszty ich organizacji oraz dokonuje sprzedaży w zakresie możliwości udziału na rzecz wystawców. W związku z powyższym Wnioskodawca dokonuje sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT.
Wnioskodawca realizuje również projekty dofinansowane z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa „KOWR”. Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku realizowane są następujące projekty:
- „(...)” Projekt 1 - działania realizowane są na rynku afrykańskim,
- „(...)” Projekt 2 - działania realizowane na rynku azjatyckim,
- „(...)” Projekt 3 - działania realizowane są na rynku europejskim.
Dofinansowanie z KOWR następuje na podstawie umów, zgodnie z którymi koszty objęte dofinansowaniem nie mogą być przenoszone na osoby trzecie. Zatem zgodnie z umowami Wnioskodawca nie może uzyskiwać przychodów z realizacji projektów omówionych powyżej.
W związku z powyższym w ramach realizacji projektów Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT.
Wnioskodawca w ramach realizacji projektów „(...)” i „(...)” (Projekt 1 i Projekt 2) ponosi wydatki z tytułu organizacji targów, eventów, konferencji prasowych, Public Relation, kanałów w mediach społecznościowych, sporządzania ekspertyz w zakresie efektów prowadzonych działań, które realizowane są przez firmę mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych. W związku z powyższym Wnioskodawca jest obowiązany do rozliczenia importu usług, zgodnie z miejscem świadczenia określonym w art. 28b i art. 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. („Ustawa p.t.u.”).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
1)W jakim celu nabywacie Państwo od firmy z USA usługę organizacji targów, eventów, konferencji prasowych, Public Relation, kanałów w mediach społecznościowych, sporządzania ekspertyz w zakresie efektów prowadzonych działań? Jakim działaniom podjętym przez Państwa miała służyć nabyta usługa?
Nabywanie usług od firmy mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych ma na celu realizację działań kampanii zaplanowanych w budżecie. Głównym celem kampanii informacyjno-promocyjnych realizowanych na rynkach trzecich jest promocja(...), która ma na celu zwiększenie eksportu (...) oraz świadomości na temat walorów (...) i bezpieczeństwa (...) w Unii Europejskiej. Działania uwzględnione w programach takie jak: działania PR, reklama w prasie, social media, strona www, misje studyjne, udział w targach branżowych skierowane są do dwóch grup docelowych: importerów oraz konsumentów.
2)Do kogo skierowane są działania wykonywane przez Państwa w ramach realizacji projektów „(...)” i „(...)” (Projekt 1 i Projekt 2), kto jest ich uczestnikiem?
Działania takie jak reklama w prasie, social media, strona www, misje studyjne, udział w targach branżowych skierowane są do uczestników, którymi jest szeroko rozumiana branża spożywcza na rynkach docelowych tj.: importerzy, hotele, restauracje, gastronomia oraz konsumenci, którzy mają pośredni wpływ na decyzje zakupowe wyżej wymienionych podmiotów.
3)Czy mają Państwo zawarte umowy z uczestnikami targów? Jeśli tak, prosiłem opisać czego dotyczą.
Wnioskodawca nie zawarł umów z uczestnikami targów, ponieważ realizowane działania nie są skierowane do konkretnych podmiotów gospodarczych wyżej wymienionych grup, tylko do ogółu, który może być ewentualnie zainteresowany zakresem działań.
4)Czy świadczone w ramach projektów usługi mają charakter odpłatny dla ich uczestników i na czyją rzecz uczestnicy dokonują zapłaty za uczestnictwo w targach – prosiłem dokładnie opisać okoliczności zdarzenia.
Świadczenia dla uczestników są nieodpłatne, ponieważ ich charakter wyklucza możliwość pobierania opłat. Ewentualne opłaty za uczestnictwo (np. wejściówki) pobiera organizator wydarzenia, a nie Wnioskodawca, który jest wystawcą.
Pytanie
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług w zakresie nabycia usług wymienionych w opisie stanu faktycznego (tj. organizacji targów, eventów, konferencji prasowych, Public Relation, kanałów w mediach społecznościowych, sporządzania ekspertyz w zakresie efektów prowadzonych działań), które realizowane są przez firmę mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych?
Państwa stanowisko w sprawie
Stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy p.t.u., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Wnioskodawca jest obowiązany do rozliczenia VAT z tytułu importu usług z tytułu nabycia świadczeń w postaci organizacji targów, eventów, konferencji prasowych, Public Relation, kanałów w mediach społecznościowych, sporządzania ekspertyz w zakresie efektów prowadzonych działań, które realizowane są przez firmę mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych.
Zgodnie z zapisami umów o dofinansowanie z KOWR wydatki, które są ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektów: „(...)” i „(...)” (Projekt 1 i Projekt 2) nie mogą być przenoszone na osoby trzecie. Dokonując oceny w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony Wnioskodawca powinien ocenić związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W ocenie Wnioskodawcy należy oddzielić organizację targów, za które następuje odpłatność, od realizacji projektów za granicą, które pokrywane są z dotacji i zgodnie z umową na ich realizację Wnioskodawca nie ma możliwości przeniesienia kosztów na podmioty trzecie.
W związku z powyższym, że powyższe wydatki nie wykazują związku ze sprzedażą opodatkowaną, tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT z tytułu importu usług w zakresie nabycia usług organizacji targów, eventów, konferencji prasowych, Public Relation, kanałów w mediach społecznościowych, sporządzania ekspertyz w zakresie efektów prowadzonych działań), które realizowane są przez firmę mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.); zwanej dalej „ustawą”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 4 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
4. kwota podatku należnego z tytułu:
a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług - rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a) usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b) usługobiorcą jest:
‒ w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
‒ w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
‒ w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, która podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski.
W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, ponieważ od określenia miejsca świadczenia zależy miejsce ich opodatkowania.
Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Ustawodawca w art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak stanowi art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Z powyższego przepisu wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo stowarzyszeniem zarejestrowanym w Rejestrze Stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W ramach Państwa działań organizowane są targi oraz konferencje, których celem jest promocja (...) Jesteście Państwo organizatorem tych wydarzeń i ponosicie koszty ich organizacji oraz dokonujecie sprzedaży w zakresie możliwości udziału na rzecz wystawców. W związku z powyższym dokonujecie Państwo sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT. Realizujecie również Państwo projekty dofinansowane z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa „KOWR”. Dofinansowanie z KOWR następuje na podstawie umów, zgodnie z którymi koszty objęte dofinansowaniem nie mogą być przenoszone na osoby trzecie. Zatem zgodnie z umowami nie możecie Państwo uzyskiwać przychodów z realizacji tych projektów. W związku z powyższym w ramach realizacji projektów nie dokonujecie Państwo sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT. W ramach realizacji projektów „(...)” i „(...)” (Projekt 1 i Projekt 2) ponosicie Państwo wydatki z tytułu organizacji targów, eventów, konferencji prasowych, Public Relation, kanałów w mediach społecznościowych, sporządzania ekspertyz w zakresie efektów prowadzonych działań, które realizowane są przez firmę mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych. W związku z powyższym dokonujecie Państwo rozliczenia importu usług. Wskazaliście Państwo, że nabywanie usług od firmy mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych ma na celu realizację działań kampanii zaplanowanych w budżecie. Głównym celem kampanii informacyjno-promocyjnych realizowanych na rynkach trzecich jest promocja(...), która ma na celu zwiększenie eksportu (...) oraz świadomości na temat walorów (...) i bezpieczeństwa produkcji (...) w Unii Europejskiej. Działania uwzględnione w programach takie jak: działania PR, reklama w prasie, social media, strona www, misje studyjne, udział w targach branżowych skierowane są do uczestników, którymi jest szeroko rozumiana branża spożywcza na rynkach docelowych tj.: importerzy, hotele, restauracje, gastronomia oraz konsumenci, którzy mają pośredni wpływ na decyzje zakupowe wyżej wymienionych podmiotów. Wskazaliście Państwo ponadto, że nie zawarliście umów z uczestnikami targów, ponieważ realizowane działania nie są skierowane do konkretnych podmiotów gospodarczych ww. grup, tylko do ogółu, który może być ewentualnie zainteresowany zakresem działań. Świadczenia dla uczestników są nieodpłatne, ponieważ ich charakter wyklucza możliwość pobierania opłat. Ewentualne opłaty za uczestnictwo (np. wejściówki) pobiera organizator wydarzenia, a nie Wnioskodawca, który jest wystawcą.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług w zakresie nabycia usług wymienionych w opisie stanu faktycznego (tj. organizacji targów, eventów, konferencji prasowych, Public Relation, kanałów w mediach społecznościowych, sporządzania ekspertyz w zakresie efektów prowadzonych działań), które realizowane są przez firmę mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie pomimo tego, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług nabytych od firmy ze Stanów Zjednoczonych, ponieważ nabyte usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wynika z opisu sprawy, nie zawarliście Państwo umów z uczestnikami targów, ponieważ realizowane działania nie są skierowane do konkretnych podmiotów gospodarczych, tylko do ogółu, który może być ewentualnie zainteresowany zakresem działań. Świadczenia dla uczestników są nieodpłatne, ich charakter wyklucza możliwość pobierania opłat, a ewentualne opłaty za uczestnictwo (np. wejściówki) pobiera organizator wydarzenia, a nie Wnioskodawca, który jest wystawcą.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.