Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.779.2024.2.HW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwa pismem z 12 stycznia 2025 r. (wpływ 13 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Do zadań własnych Gminy, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.; dalej: USG), należą sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W związku z powyższym Gmina planuje wykonanie projektu grantowego w zakresie odnawialnych źródeł energii o nazwie: „(…)” (dalej: Inwestycja lub Projekt).

W ramach Projektu planowana jest instalacja magazynów energii elektrycznej oraz magazynów ciepła w gospodarstwach domowych na terenie Gminy (dalej łącznie magazyny energii elektrycznej oraz magazyn ciepła jako: Magazyny), umożliwiających gromadzenie energii/ciepła i wykorzystywanie podczas niedoboru z instalacji powstałych do produkcji energii ze źródeł odnawialnych (dalej: Instalacje OZE). Dodatkowo, w ramach Projektu prowadzone będą także działania edukacyjne, koordynacyjne oraz doradztwo dla potencjalnych grantobiorców w zakresie odnawialnych źródeł energii i Magazynów.

W związku z realizacją Projektu zostanie oddelegowana kompetentna osoba do pełnienia funkcji koordynatora technicznego lub pozyskany z zewnątrz koordynator techniczny (dalej: Koordynator Techniczny). Koordynator Techniczny jest niezbędny do zapewnienia jakości technicznej, w tym doboru właściwej pojemności Magazynów, adekwatnej do zapotrzebowania i mocy zainstalowanych Instalacji OZE.

Gmina zwróciła uwagę, że Magazyny powstaną przy Instalacjach OZE wykorzystywanych wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem gospodarstw domowych mieszkańców Gminy (dalej: Mieszkańcy lub Grantobiorcy). Nie ma możliwości montażu w ramach Projektu Magazynu w budynku Mieszkańca, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Magazyny energii nie powstaną także w ramach budynków użyteczności publicznej lub jakichkolwiek innych budynków należących do Gminy (lub jej jednostek organizacyjnych objętych centralizacją rozliczeń VAT).

Koszty (wydatki) kwalifikowane Projektu obejmą:

  • Zakup i montaż Magazynów;
  • Działania edukacyjne (organizacja pikniku, konkurs promocyjny, wyjazd edukacyjny dla uczniów, broszura);
  • Koszty pośrednie (w ramach kosztów pośrednich ujęto koordynację techniczną, koordynację projektu, koszty administracyjno-biurowe).

W związku z realizacją Projektu Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Dofinansowane pokryje (...)% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich (kosztów związanych z budową Magazynów u Mieszkańców i kosztów prowadzonych działań edukacyjnych) oraz (...)% kwalifikowanych kosztów pośrednich (obejmujących m.in. koordynację techniczną, koordynację projektu, koszty administracyjno-biurowe), kalkulowanych jako (...)% kosztów bezpośrednich.

Pozostałe (...)% kosztów (wydatków):

(i)w zakresie dostawy i montażu Magazynów poniosą Mieszkańcy,

(ii)   w zakresie działań edukacyjnych oraz kosztów pośrednich zostanie sfinansowane ze środków własnych Gminy.

W związku z realizacją Projektu Gmina będzie udzielała granty na realizację zadań służących osiągnięciu celu Projektu przez Grantobiorców (Mieszkańców gospodarstw domowych na terenie Gminy). Gmina będąca Grantodawcą, w ramach konkursu wyłoni Grantobiorców, z którymi podpisze umowę o powierzenie grantu [dalej: Umowa], na podstawie której nastąpi refundacja poniesionych wydatków na Magazyny. Umowa będzie określała szczegółowo zasady, tryb i warunki przekazania, wykorzystania i rozliczania grantu na budowę Magazynów w ramach Projektu.

Grantobiorca po podpisaniu Umowy z Gminą (występującą jako Grantodawca) będzie ponosić koszty związane z wykonaniem Magazynów, a następnie będzie ubiegać się o ich refundację, składając do Gminy wniosek o płatność (wniosek o wypłatę grantu). Dowodem potwierdzającym zakup i montaż Magazynów w gospodarstwie domowym Grantobiorcy będą faktury VAT/rachunki oraz protokół odbioru.

Innymi słowy, mieszkańcy poniosą pierwotnie cały ciężar zakupu i montażu Magazynów, który następnie w części (nie większej niż (...)%) zostanie zrefundowany mieszkańcowi przez Gminę z dofinansowania otrzymanego od Instytucji Zarządzającej Programem Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027 (dalej: Instytucja Zarządzająca). Przy czym w przypadku Magazynu energii elektrycznej – cena za zakup i montaż magazynu za każdą 1 kWh pojemności nie może przekroczyć 6 tysięcy zł brutto. Natomiast w przypadku Magazynu ciepła – cena za zakup i montaż zasobnika c.w.u./buforu ciepła, nie może przekroczyć 6 tysięcy zł brutto.

Magazyny będą montowane przez wybranych indywidualnie przez Grantobiorców wykonawców, którzy dostarczą Magazyny i zamontują je na nieruchomości danego Mieszkańca. Faktury VAT za zakup i montaż Magazynów zostaną wystawione na Mieszkańców przez wykonawcę, który dostarczy Magazyn i zamontuje go na nieruchomości Grantobiorcy.

Po ich zamontowaniu Magazyny będą własnością mieszkańców (Gmina na żadnym etapie realizacji Projektu nie stanie się właścicielem Magazynów), nie krócej niż przez tzw. okres trwałości Projektu, czyli 5 lat od daty przekazania ostatecznej płatności na rzecz Gminy przez Instytucję Zarządzającą.

W przypadku kosztów (wydatków) kwalifikowanych Projektu na działania edukacyjne oraz kosztów pośrednich, o których mowa powyżej, faktury VAT zostaną wystawione przed dostawców i wykonawców na Gminę.

Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy

1.Gmina będzie wykorzystywała towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w zakresie opisanym we wniosku dotyczącym prowadzonych działań edukacyjnych, koordynacyjnych oraz doradztwa dla potencjalnych Grantobiorców w zakresie odnawialnych źródeł energii i Magazynów, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.Efekty projektu pn. „(…)” Gmina będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w przedstawionych okolicznościach Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Wedle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast w myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei w art. 88 Ustawy VAT, wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest ex lege wyłączone.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje, gdy są spełnione tzw. pozytywne przesłanki odliczenia (tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do czynności opodatkowanych) oraz gdy nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia wskazane w art. 88 Ustawy VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia).

Podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 Ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym kontekście wskazać należy, iż stosownie do art. 2 ust. 1 USG, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 USG, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 USG).

Powyższe oznacza, iż organ władzy publicznej jest podatnikiem VAT w tych przypadkach, w których:

(i)wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach zadań własnych lub

(ii)wykonuje czynności mieszczące się wprawdzie w ramach zadań własnych, gdy mają on swoje źródło w stosunku cywilnoprawnym, tj. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Tylko w tym zakresie wykonywane przez Gminę czynności mogą zatem mieć przymiot działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT.

Jednocześnie, powołane wyżej przepisy Ustawy VAT wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

(i)odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

(ii)           wystąpi związek między nabywanymi towarami lub usługami z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, a następnie – w ramach tej działalności – związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w rozpatrywanych okolicznościach nie zostaną spełnione wskazane wyżej warunki do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu, ponieważ w zakresie kosztów obejmujących:

1)zakup i montaż Magazynów – to nie Gmina dokona nabycia towarów i usług,

2)działania edukacyjne – Gmina nie będzie ponosiła wydatków jako podatnik VAT, a także usługi/towary nabyte w ramach działań edukacyjnych nie będą wykorzystywane przez Gminę w prowadzonej działalności gospodarczej (czynnościach opodatkowanych),

3)koszty pośrednie (m.in. koordynację techniczną, koordynację projektu, koszty administracyjno-biurowe)

-Gmina nie będzie ponosiła wydatków jako podatnik VAT, a także usługi/towary te nie będą wykorzystywane przez Gminę w prowadzonej działalności gospodarczej (czynnościach opodatkowanych).

Jak Gmina wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Projekt będzie realizowany w formie przyznawania grantów na zakup i montaż Magazynów. Beneficjentami Projektu będą wyłącznie Mieszkańcy, biorący w nim udział. Mieszkańcy sami będą nabywać towary i usługi w ramach Projektu, częściowo finansując je w ramach przyznanego grantu. Po zakończeniu robót (dostawy i montażu Magazynu), na podstawie otrzymanych faktur VAT/rachunków oraz protokołów odbioru, Mieszkańcy będą składać wnioski o wypłatę grantu w celu ich refundacji za pomocą grantu.

Nie będzie dochodzić zatem do świadczenia usług ze strony Gminy na rzecz Mieszkańca, które podlegałoby opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.

Dodatkowo Gmina wskazała, że Magazyny będą służyć Mieszkańcom wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a przez to Mieszkańcy nie będą mieli prawnej możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych przez nich na ich zakup i montaż.

Gmina zaznaczyła, że celem Umów zawieranych z Mieszkańcami będzie jedynie uregulowanie zasad dotyczących form i warunków wypłaty grantów na zakup i montaż Magazynów. W szczególności Umowy te nie będą zobowiązywać Gminy do spełnienia jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Mieszkańców. Umowy nie będą przywidywać obowiązku zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz Gminy – w szczególności, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od Mieszkańców w związku z ich udziałem w Projekcie, na żadnym jego etapie. Wobec tego uznać należy, że także na podstawie zawieranych w Projekcie Umów nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu VAT po stronie Gminy.

Konsekwencją powyższego jest to, że w przypadku zakupu przez Gminę w ramach Projektu usług i towarów związanych z działaniami edukacyjnymi, działaniami koordynacyjnymi oraz administracyjno-biurowymi itp., towary i usługi te nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze, w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Gminę w zakresie (i) działań edukacyjnych, (ii) koordynacji technicznej, (iii) koordynacji projektu, (iv) kosztów administracyjno-biurowych należy wskazać, że Gmina nabywając w tym zakresie usługi/towary działa w ramach reżimu publicznoprawnego. W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca będzie występować jako organ władzy publicznej, w ramach i w celu realizacji zadań własnych, nałożonych nań odrębnymi przepisami prawa. A zatem, na podstawie art. 15 ust. 6 Ustawy VAT, Gmina nie będzie tu działać w charakterze podatnika VAT.

Ponadto, w kontekście drugiej z ww. przesłanek, należy zauważyć, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy związek pomiędzy nabyciem towarów/usług a sprzedażą opodatkowaną jest dostatecznie oczywisty. Jak natomiast zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, nabycie przez Gminę usług/towarów w zakresie (i) działań edukacyjnych, (ii) koordynacji technicznej, (iii) koordynacji projektu, (iv) kosztów administracyjno-biurowych służy realizacji Projektu prowadzonego w celu wypełniania zadań własnych Gminy z zakresu ochrony środowiska. Nie ulega wątpliwości, że nabycie ww. usług lub towarów nie służy sprzedaży opodatkowanej VAT.

Zatem, z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, nie będą spełnione, ponieważ Gmina w ramach Projektu nie będzie wykonywała odpłatnych świadczeń na rzecz Mieszkańców, a nabywane przez Gminę usługi/towary nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu, gdyż nie zostaną spełnione przesłanki zarówno wskazane w art. 15 ust. 1 i nast. Ustawy VAT, jak i wskazane w art. 86 ust. 1 tej ustawy.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wydanych w zbliżonych do Gminy stanach faktycznych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: DKIS] interpretacjach indywidualnych. Tytułem przykładu należy wskazać:

-interpretację indywidualną DKIS z dnia 3 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.408.2024.1.MSO, w której organ wskazał, że „W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie występuje. Jak bowiem Państwo wskazali, nabywane przez Państwa usługi związane z realizacją projektu (tj. m.in. promocją, nadzór, przygotowanie i zarządzanie Projektem) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nie będą Państwo wykonywali dostaw towarów ani nie będą Państwo świadczyli usług, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. W związku z realizacją projektu po Państwa stronie nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego, gdyż nie będą Państwo pobierali żadnych odpłatności od grantobiorców. Jak wynika z opisu sprawy - w ramach Projektu Mieszkańcy samodzielnie i indywidualnie będą dokonywać wyboru Wykonawcy, u którego dokonają zakupu Magazynów energii oraz usługi na nieruchomości stanowiącej ich własność. W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Podsumowując, nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu „(...)”;

-interpretacja indywidualna DKIS z dnia 29 sierpnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.464.2024.1.MG, w której organ wskazał, że „W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie występuje. Jak bowiem Państwo wskazali, nabywane przez Państwa usługi związane z realizacją projektu (tj. wydatki związane z nadzorem inwestorskim, operatorem projektu oraz promocją projektu) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nie będą Państwo wykonywali dostaw jakichkolwiek towarów ani nie będą świadczyć jakichkolwiek usług, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. W związku z realizacją projektu po Państwa stronie nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego, nie będą Państwo pobierali żadnych odpłatności od Grantobiorców. Jak wynika z opisu sprawy –  wszystkie czynności związane z wyborem wykonawcy inwestycji i montażem instalacji OZE będą po stronie Grantobiorców, którzy będą stronami umów z wykonawcami poszczególnych inwestycji i sami będą nabywali w tym zakresie towary i usługi. W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy”.

Mając na uwadze powyższe rozważania i wszystkie przywołane argumenty należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą”.

W myśl ust. 1 tego artykułu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

nabycia towarów i usług,

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii ustalenia, czy w przedstawionych okolicznościach Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwa we wniosku – Gmina będzie wykorzystywała towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym we wniosku dotyczącym prowadzonych działań edukacyjnych, koordynacyjnych oraz doradztwa dla potencjalnych Grantobiorców w zakresie odnawialnych źródeł energii i Magazynów, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, co również wskazali Państwo w opisie sprawy, efekty projektu Gmina będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą Państwo mieli prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego art. 86 ust. 1 ustawy wynikającego z faktur otrzymanych, podczas realizacji Projektu.

Podsumowanie

W przedstawionych okolicznościach Gmina nie będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwa do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.