Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.840.2024.1.SKJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.840.2024.1.SKJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) (dalej: Powiat) na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. z 1998 r. nr 96 poz. 603 ze zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego. Powiat, będący jednostką samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, a przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat, wypełniając wskazania ustawowe zawarte w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. 2024 poz. 107) wykonuje zadania publiczne określone ustawami o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie: edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, geodezji, kartografii i katastru, pomocy społecznej, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Niektóre czynności Powiat wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.

Powiat jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W związku z centralizacją rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r wszystkie jednostki organizacyjne powiatu rozliczają VAT wraz z Powiatem. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług powiatowych jednostek budżetowych prowadzi Starostwo (…) (dalej: Starostwo).

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Powiat (przy pomocy jednostki budżetowej Starostwo) dokonuje sprzedaży opodatkowanej (dzierżawy lokali użytkowych, sprzedaży gruntów budowlanych, itp.), zwolnionej (dzierżawa gruntów rolnych, obwodów łowieckich, sprzedaży nieruchomości i gruntów itp.) oraz wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu (pobiera opłaty publicznoprawne) stanowiące dochód budżetu Powiatu.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2024 r. poz. 361 ze zm.) Powiat (przy pomocy jednostki budżetowej Starostwo) odlicza podatek naliczony zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odnośnie kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza Powiat nie odlicza podatku.

W bieżącym roku Starostwo (…) dokonuje odliczenia podatku naliczonego za pomocą prewspółczynnika - 6% i współczynnika struktury sprzedaży - 19% od czynności związanych z prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Ponadto, Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego wchodzi w skład krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. 2023, poz. 1077 ze zm., dalej: ustawa KSC). Obowiązki podmiotu publicznego w zakresie cyberbezpieczeństwa określa art. 21-23 ustawy KSC.

(…) 2023 r. Powiat złożył wniosek o przyznanie grantu w ramach Programu (…). W dniu (…) 2024 r. Powiat podpisał umowę o (…). Realizacja tego zadania mieści się w katalogu zadań publicznych, do realizacji których Powiat został powołany.

Celem projektu jest poprawa cyberbezpiczeństwa obejmująca obszar organizacyjny, kompetencyjny i techniczny. Celem jest zminimalizowanie zagrożeń i skutków ataków, tworząc bezpieczne środowisko informatyczne dla samorządu i jego mieszkańców. Realizacja projektu będzie zgodna z zasadami prawnymi i normami ochrony danych, a także uwzględni zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami; równości kobiet i mężczyzn. Koncepcja projektu została zaprojektowana w celu skutecznej realizacji wskaźników i zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa cybernetycznego.

1.Obszar organizacyjny.

Podczas dokonywania wstępnego audytu stwierdzono znaczące niedociągnięcia w strukturze organizacyjnej. W szczególności, zidentyfikowano brak skutecznego Systemu (...), niezgodnego z obowiązującymi przepisami prawa. Aktualne polityki i procedury są ograniczone do ochrony danych osobowych, co nie spełnia standardów rozporządzenia KRI, które wymaga wdrożenia (...) zapewniającego wszechstronną ochronę wszystkich prawnie chronionych informacji. Powiat zdecydował się na opracowanie i wdrożenie (...) zgodnie z wymaganiami KRI (...).

Projekt zakłada również przeprowadzenie audytu końcowego w postaci audytu KRI wraz z raportem, audyt będzie miał na celu sprawdzenie wykonanych zadań w ramach projektu (...).

2.Obszar kompetencyjny.

Projekt przewiduje zwiększenie kompetencji pracowników działu IT z zakresu skutecznych sposobów implementacji mechanizmów obrony przed zagrożeniami. W szczególności planowane są szkolenia z następujących dziedzin:  (...).

3.Obszar techniczny.

W związku z dążeniem organizacji do podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa planuje się wdrożenie następujących rozwiązań sprzętowych i programowanych: (...).

Projekt będzie służył realizacji zadań Powiatu opisanych w ustawie o samorządzie powiatowym, zwiększy zdolność Powiatu w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Zakupy dokonane w ramach projektu mają służyć zwiększeniu cyberbezpieczeństwa przez Powiat, a nie być wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Pytanie

Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Powiat będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków związanych z realizacją Projektu grantowego „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (Powiatowi) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle ww. przepisu ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od takich wydatków.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2024 poz. 361 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że wszelka działalność Powiatu zmierzająca do realizacji nałożonych na niego przepisami prawa zadań nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z wyłączeniem tych realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. umowy najmu, dzierżawy itp.).

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując wydatki w ramach projektu nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków w zakresie cyberbezpieczeństwa, ponieważ nabyte mienie polegające na wdrożeniu systemów zapewniających cyberbezpieczeństwo, modernizacji infrastruktury informatycznej, zakupie sprzętu, oprogramowania, licencji oraz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa będzie wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych co pozwoli zwiększyć zdolność Powiatu w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, a nie do działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Realizacja projektu nie doprowadzi do zawarcia innych, nowych umów cywilnoprawnych i nie doprowadzi do świadczenia dodatkowej działalności. Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane w ramach projektu zadania nie będą stanowiły czynności opodatkowanych lecz zwiększą zdolność Powiatu w zakresie realizacji usług publicznych na drodze informatycznej. Nabyty w ramach projektu sprzęt zapewniający bezpieczeństwo w sieci będzie wykorzystywany do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa obsługi administracyjnej czyli działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zadania publiczne Powiatu (zadania administracji publicznej) wykonywane są nieodpłatnie i mają na celu korzyść ogółu.

Poza tym Wnioskodawca, wykazuje VAT jako wydatek kwalifikowalny w projekcie, ponieważ zakres przedmiotowy projektu, w tym planowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności opodatkowanej, nie mają na nią przełożenia.

Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nie powstanie sprzedaż opodatkowana. Nie będzie związku zakupów w ramach projektu z działalnością opodatkowaną, a co za tym idzie Powiat nie będzie miał prawa do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków w ramach projektu.

Powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94) stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Powiat przystępując do konkursu grantowego nie zamierzał wykorzystywać zakupionych w ramach projektu towarów/usług do działalności opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 tej ustawy stanowi, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107):

Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że powiat wykonując we własnym imieniu i na własnym rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zakupy nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.