Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina w latach 2024- 2027 zrealizuje projekt pn. „...” (...) na terenie Gminy (...) w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027, Osi Priorytetowej IV. Przestrzeń społeczna wysokiej jakości, Działanie 4.3 Inwestycje społeczne, Typ projektu: Inwestycje mające na celu poprawę dostępności w szczególności na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym osób z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych i osób starszych).
Projekt polega na udzieleniu przez Gminę (...) grantów (środków finansowych programu Fundusze Europejskie dla (...)), które mieszkańcy Gminy (...) przeznaczą na wykonanie prac remontowych i/lub zakup specjalistycznego sprzętu w zakresie realizacji inwestycji polegającej na poprawie dostępności w codziennym funkcjonowaniu w szczególności osób niepełnosprawnych.
Projekt zakłada, iż do marca 2027 roku zostanie udzielone wsparcie 20 osobom zamieszkującym Gminę (...), które wymagają wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym osób z niepełnosprawnościami.
Głównym celem Projektu pn. „...” jest uniezależnienie się osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz podniesienie komfortu ich życia.
Niniejszy projekt składa się z 3 zadań tj.:
1.Wykonanie prac remontowych i/lub zakup specjalistycznego sprzętu,
2.Nadzór inwestorski,
3.Koszty pośrednie.
Realizacja ww. zakresu działań będzie stanowić odpowiedź na następujące, wiodące zidentyfikowane problemy w postaci starzejącego się społeczeństwa, gdzie starsze osoby zwłaszcza te o niższych dochodach lub ograniczonych zasobach są bardziej narażone na ryzyko marginalizacji społecznej. Wzrost ubóstwa wśród osób starszych prowadzi do większej liczby przypadków wykluczenia społecznego i braku dostępu do podstawowych potrzeb takich jak mieszkanie, opieka zdrowotna i aktywności społeczne.
Ciężka sytuacja materialna osób dotkniętych niepełnosprawnością, osób starszych, przewlekle chorych powoduje, iż osoby te nie są w stanie dokonywać modernizacji mieszkań pod pojawiające się potrzeby bądź zakupić niezbędny sprzęt do samodzielnego funkcjonowania. Większość mieszkańców zamieszkuje tradycyjne domy wiejskie, które po wielu latach użytkowania wymagają remontów i modernizacji. Infrastruktura nie jest dostosowana do pojawiających się potrzeb. Do głównych niedogodności należą: brak podjazdów, wysokie stopnie i progi, brak uchwytów pomocniczych, niedostosowane sanitariaty bądź ich kompletny brak.
Realizacja ww. potrzeb opiera się na kilku kluczowych argumentach realizacji projektu, który przyczyni się do poprawy jakości życia osób potrzebujących mieszkających na terenie Gminy (...). Uzyskanie dofinansowań pozwoli na dostosowanie mieszkań dla osób potrzebujących, co zwiększy ich bezpieczeństwo. Osobom starszym oraz osobom z niepełnosprawnościami pozwoli zachować samodzielność, godność, utrzymanie większej niezależności oraz kontrolowanie własnego życia, co ma znaczenie dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego.
W ramach niniejszego zadania zakłada się realizację prac remontowo-instalacyjnych, mających na celu adaptację lokali mieszkalnych Grantobiorców do wskazanych przez nich indywidualnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności, trwałej choroby czy wieku. Dodatkowo przewiduje się możliwość zakupu wyposażenia specjalistycznego sprzętu (np. łóżko rehabilitacyjne, podnośnik sufitowy).
W związku z planowanymi do wykonania pracami budowlanymi niezbędnym jest zatrudnienie Inspektora Nadzoru. Inspektor Nadzoru zostanie powołany przez Gminę (...). Do jego zadań należeć będzie końcowy odbiór inwestycji, mających na celu poprawę dostępności na rzecz osób niepełnosprawnych oraz potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Odbiór końcowy polegać będzie na weryfikacji prawidłowego wykonania inwestycji oraz jej zgodnością z dokumentacją techniczną. Na powyższą usługę wystawiona zostanie na Gminę (...) faktura VAT.
W ramach projektu ponoszone będą również koszty pośrednie. W celu zagwarantowania prawidłowej realizacji projektu zaplanowano wydatki związane z jego obsługą. Będą one obejmować m.in. koszty koordynatora projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie i monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych.
Celami szczegółowymi projektu „...” są:
1.poprawa dostępności mieszkań dla osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym osób z niepełnosprawnością,
2.zwiększenie bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnościami poprzez eliminację potencjalnych zagrożeń wynikających z niewłaściwej infrastruktury,
3.podniesienie jakości życia,
4.wspieranie samodzielności,
5.promowanie równych szans,
6.edukacja i świadomość społeczna,
7.stworzenie długotrwałego efektu, który pozwoli osobom potrzebującym na korzystanie z dostosowanych mieszkań bądź do korzystania z zakupionego specjalistycznego sprzętu do stabilnych i satysfakcjonujących warunków życia.
W wyniku realizacji projektu zostanie udzielone wsparcie osobom zamieszkującym Gminę (...), które wymagają pomocy w codziennym funkcjonowaniu w tym osób z niepełnosprawnościami. Liczba osób objętych wsparciem: 20 osób.
Właścicielami działek, na których zlokalizowany jest projekt są mieszkańcy Gminy (...).
1.Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
2.Opisany we wniosku projekt „...”, dotyczy zdarzenia przyszłego i realizowany będzie w związku z działalnością statutową gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 6a, 16, 16a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465).
3.Zdarzenie przyszłe polegać będzie na udzieleniu grantów - środków finansowych mieszkańcom Gminy (...) oraz pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu i koszty pośrednie. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania pn. „...” będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy realizując zdarzenie przeszłe w ramach projektu pn. „...”, Gmina (...) ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (...) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pn. „...”.
Gmina – jednostka samorządu terytorialnego, czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie grantodawcą w zadaniu pn. „...”. Nie będąc właścicielem terenu, na którym zostanie wykonany remont bądź zostanie zakupiony specjalistyczny sprzęt nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury. Po wykonaniu inwestycji bądź dokonaniu zakupu mieszkańcy Gminy (...) pozostaną właścicielami wyremontowanych mieszkań i pozyskanego sprzętu, a Gmina nie zamierza czerpać jakichkolwiek dochodów z tytułu np. korzystania z nieruchomości.
Faktury związane z realizacją inwestycji będą wystawiane na mieszkańców Gminy (...) z zastosowaniem ich numerów NIP. Zrealizowane zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Faktury za nadzór i inne usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę (...) z zastosowaniem nr NIP 9662101673 nadanego Gminie. Zrealizowane usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 wymienionej ustawy określa, że obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dalej, art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ww. ustawy określa, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, polityki senioralnej (art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 6a, 16 i 16a).
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, możliwe jest pod warunkiem, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ powstały w wyniku realizacji projektu majątek nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania, nie będzie przysługiwało jej z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosowanie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak wynika z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 6a, 16 i 16a ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
5)ochrony zdrowia;
6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
16a) polityki senioralnej.
Jak wynika z opisu sprawy są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W latach 2024- 2027 zrealizują Państwo projekt pn. „...”.
Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 6a, 16, 16a ustawy o samorządzie gminnym. Projekt polega na udzieleniu przez Państwa grantów (środków finansowych programu Fundusze Europejskie dla (...)), które mieszkańcy gminy przeznaczą na wykonanie prac remontowych i/lub zakup specjalistycznego sprzętu w zakresie realizacji inwestycji polegającej na poprawie dostępności w codziennym funkcjonowaniu w szczególności osób niepełnosprawnych.
Projekt zakłada, iż do marca 2027 roku zostanie udzielone wsparcie 20 osobom zamieszkującym gminę, które wymagają wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym osób z niepełnosprawnościami.
Projekt składa się z 3 zadań tj.:
1.Wykonanie prac remontowych i/lub zakup specjalistycznego sprzętu,
2.Nadzór inwestorski,
3.Koszty pośrednie.
W ramach niniejszego zadania zakłada się realizację prac remontowo-instalacyjnych, mających na celu adaptację lokali mieszkalnych Grantobiorców do wskazanych przez nich indywidualnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności, trwałej choroby czy wieku. Dodatkowo przewiduje się możliwość zakupu wyposażenia specjalistycznego sprzętu (np. łóżko rehabilitacyjne, podnośnik sufitowy).
W związku z planowanymi do wykonania pracami budowlanymi niezbędnym jest zatrudnienie Inspektora Nadzoru. Inspektor Nadzoru zostanie powołany przez Państwa. Do jego zadań należeć będzie końcowy odbiór inwestycji, mających na celu poprawę dostępności na rzecz osób niepełnosprawnych oraz potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Odbiór końcowy polegać będzie na weryfikacji prawidłowego wykonania inwestycji oraz jej zgodnością z dokumentacją techniczną. Na powyższą usługę wystawiona zostanie na Państwa faktura.
W ramach projektu ponoszone będą również koszty pośrednie. W celu zagwarantowania prawidłowej realizacji projektu zaplanowano wydatki związane z jego obsługą. Będą one obejmować m.in. koszty koordynatora projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie i monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych.
W wyniku realizacji projektu zostanie udzielone wsparcie osobom zamieszkującym gminę, które wymagają pomocy w codziennym funkcjonowaniu w tym osób z niepełnosprawnościami. Liczba osób objętych wsparciem: 20 osób. Właścicielami działek, na których zlokalizowany jest projekt są mieszkańcy gminy.
Nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania pn. „...” będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak Państwo wskazali, nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania pn. „...” będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt polega na udzieleniu przez Państwa grantów (środków finansowych programu Fundusze Europejskie dla (...)), które mieszkańcy gminy przeznaczą na wykonanie prac remontowych i/lub zakup specjalistycznego sprzętu w zakresie realizacji inwestycji polegającej na poprawie dostępności w codziennym funkcjonowaniu w szczególności osób niepełnosprawnych.
Nie będzie więc spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „...”. Nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.