Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- uznania dłużnika za podatnika podatku od towarów i usług,
- opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości, w drodze licytacji publicznej,
- obowiązku pobrania i zapłaty podatku od towarów i usług przez Pana jako komornika.
Uzupełnił go Pan pismem z 3 stycznia 2025 r. (wpływ 3 stycznia 2025 r.) oraz z 7 stycznia 2025 r. (data wpływu 7 stycznia 2025 r.) w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jako Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne z nieruchomości o nr … obejmującą działkę nr 1 o obszarze … położonej w …, będącej własnością dłużnika … spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji, …, NIP: …. Obecnie egzekucja z nieruchomości jest na etapie wyznaczenia I terminu licytacji i sprzedaż licytacyjna nastąpi najszybciej prawdopodobnie w 2025 r.
Nieruchomość składa się z działki nr 1. Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 28.09.2022 r. na nieruchomości znajdują się następujące budowle:
a)budynek przemysłowy o pow. x m2 (1 kondygnacja),
b)budynek przemysłowy o pow. y m2 (1 kondygnacja),
c)budynek przemysłowy o pow. v m2 (1 kondygnacja),
d)budynek biurowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
e)budynek biurowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja,)
f)budynek handlowo-usługowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
g)budynek przemysłowy o pow. ... m2 (5 kondygnacji).
Dłużna spółka nie jest czynnym podatnikiem VAT - została wykreślona z dniem 12.05.2023 r. Spółka pozostaje w likwidacji od 2017 r., ostatnie sprawozdanie finansowe dłużna spółka złożyła w 2013 r. Właściwy do rozliczeń podatkowych jest Urząd Skarbowy ..... Wszystkie budynki znajdujące się na zajętej nieruchomości były wcześniej wykorzystywane na cele działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka nie prowadzi aktualnie żadnej działalności gospodarczej, zakończenie tej działalności nie było w żaden formalny sposób zgłaszane ani rozliczane z Urzędem Skarbowym.
W toku postępowania egzekucyjnego komornik zwrócił się z poniższymi pytaniami zarówno do byłego pełnomocnika dłużnej spółki, jak również do obecnego kuratora dłużej spółki, jednakże nie udało się uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy nieruchomość o nr … obejmująca działkę nr 1 o obszarze … jest przedmiotem najmu?
- W jaki sposób i kiedy dłużnik nabył przedmiotową nieruchomość i czy przysługiwało mu prawo odliczenia podatku VAT?
- Jakie i kiedy dłużnik poczynił nakłady na ww. nieruchomości czy przekraczały one 30% wartości początkowej nieruchomości?
- W jaki sposób przez cały czas posiadania, działka nr 1 oraz budynki, budowle lub ich części na niej posadowione były wykorzystywane przez dłużnika?
- Czy były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?
Należy się odnieść do każdego budynku, budowli lub ich części oddzielnie. (Zaznaczam, że zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 28.09.2022 r. na nieruchomości znajdują się następujące budowle:
a)budynek przemysłowy o pow. x m2 (1 kondygnacja),
b)budynek przemysłowy o pow. y m2 (1 kondygnacja),
c)budynek przemysłowy o pow. v m2 (1 kondygnacja),
d)budynek biurowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
e)budynek biurowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
f)budynek handlowo-usługowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
g)budynek przemysłowy o pow. ... m2 (5 kondygnacji),
Jeżeli dłużnik wybudował ewentualne budynki, budowle lub ich części na działce nr 1 to należy podać kiedy zostały oddane do użytkowania.
Należy się odnieść do każdego budynku, budowli lub ich części oddzielnie.
- Czy w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części, były ponoszone przez dłużnika wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jeżeli tak to:
a)kiedy nakłady były ponoszone?
b)czy były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych obiektów?
c)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego od tych ulepszeń?
Należy się odnieść do każdego budynku i budowli lub ich części oddzielnie.
- Jeżeli dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej, proszę podać kiedy wskazany budynek oraz ewentualne budowle lub ich części były przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług po ich ewentualnym ulepszeniu i jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą,
- czy jest to okres dłuższy niż 2 lata?
Należy się odnieść do wskazanych we wniosku budynków, budowli lub ich części oddzielnie.
Na pytania Organu w piśmie z 27 grudnia 2024 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.854.2024.1.RG:
1)W ramach jakich transakcji dłużnik nabył nieruchomość będącą przedmiotem wniosku, stanowiącą zabudowaną działkę nr 1, tj. czy w ramach czynności:
- opodatkowanych podatkiem VAT,
- zwolnionych z opodatkowania,
- niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2)Czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości?
3)Czy budynki znajdujące się na działce nr 1:
a)budynek przemysłowy o pow. x m2 (1 kondygnacja),
b)budynek przemysłowy o pow. y m2 (1 kondygnacja),
c)budynek przemysłowy o pow. v m2 (1 kondygnacja),
d)budynek biurowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
e)budynek biurowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja,)
f)budynek handlowo-usługowy o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
g)budynek przemysłowy o pow. ... m2 (5 kondygnacji).
zostały nabyte czy wybudowane przez dłużnika?
4)Czy z tytułu nabycia/wybudowania ww. budynków dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
5)Czy ww. budynki są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r., poz. 725 ze zm.)?
6)Czy ww. budynki są trwale związane z gruntem?
7)Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
8)Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków, to należy wskazać w jakiej w części?
9)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynków? Należy wskazać dokładną datę.
10)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
11)Czy ww. budynki były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były budynki, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
12)Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli tak, to:
13)Które budynki były ulepszane? Należy je wymienić.
14)W jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynków?
15)Jeżeli dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków?
16)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 12 i 15 jest twierdząca, to należy wskazać:
a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków po ulepszeniu?
b)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków?
c)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?
d)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
e)Czy ww. ulepszone budynki były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?
Odpowiedzi na pytania 3-12 i 14-15a)-e) należy udzielić odrębnie dla każdego budynku.
17)Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10, pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
- czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana jako Komornika działań?
- czy działania te zostały udokumentowane?
- czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?
odpowiedział Pan:
W odpowiedzi na pismo w sprawie 0113-KDIPT1-1.4012.854.2024.1.RG wzywające do doprecyzowania opisu stanu faktycznego informuję, że brak owych informacji w przedmiotowej sprawie wynikał z podjętych już wcześniej przeze mnie działań oraz udokumentowanych informacji zarówno od dłużnika i obecnego kuratora dłużnej spółki. Wszystkie posiadane oraz udokumentowane działania znalazły się w zapytaniu które do KIS wcześniej skierowałem. Reasumując w świetle zgromadzonego przeze mnie materiału dowodowego oraz posiadanych informacji nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytania zawarte w piśmie z dnia 23 października 2024 r.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego dłużnik będzie podatnikiem VAT w myśl art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług?
Czy sprzedaż ww. nieruchomości, w drodze licytacji publicznej, która nastąpi nie szybciej niż w 2024 r. będzie opodatkowana podatkiem VAT?
Czy jako organ egzekucyjny dokonujący sprzedaży ww. nieruchomości w drodze licytacji będzie Pan zobowiązany do pobrania i zapłaty jako płatnik podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, (ostatecznie przedstawionej w uzupełnieniu wniosku z 7 stycznia 2024 r.) mając zatem na uwadze opis sprawy w piśmie z dnia 23.10.2024 r. w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży ww. nieruchomości zabudowanej, dłużnik nie będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy. W konsekwencji czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.
W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.
Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.
Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że - jako Komornik Sądowy - zamierza Pan dokonać sprzedaży licytacyjnej nieruchomości będącej własnością dłużnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji, obejmującej działkę nr 1 zabudowaną:
a)budynkiem przemysłowym o pow. x m2 (1 kondygnacja),
b)budynkiem przemysłowym o pow. y m2 (1 kondygnacja),
c)budynkiem przemysłowym o pow. v m2 (1 kondygnacja),
d)budynkiem biurowym o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
e)budynkiem biurowym o pow. ... m2 (1 kondygnacja,)
f)budynkiem handlowo-usługowym o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
g)budynkiem przemysłowym o pow. ... m2 (5 kondygnacji).
Wszystkie budynki znajdujące się na zajętej nieruchomości były wcześniej wykorzystywane na cele działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dłużna spółka nie jest czynnym podatnikiem VAT - została wykreślona z dniem 12.05.2023 r. Spółka pozostaje w likwidacji od 2017 r., ostatnie sprawozdanie finansowe dłużna spółka złożyła w 2013 r.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku wykorzystywanego przez dłużnika w prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem w odniesieniu do sprzedaży licytacyjnej działki nr 1, zabudowanej ww. budynkami dłużnik będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji, dostawa przez Pana jako komornika zabudowanej działki nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. ..., art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku lub jego części oddano go do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku lub jego części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku.
W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu możliwości zastosowania zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy licytacyjna sprzedaż nieruchomości obejmującej działkę nr 1 wraz z budynkami:
- budynkiem przemysłowym o pow. x m2 (1 kondygnacja),
- budynkiem przemysłowym o pow. y m2 (1 kondygnacja),
- budynkiem przemysłowym o pow. v m2 (1 kondygnacja),
- budynkiem biurowym o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
- budynkiem biurowym o pow. ... m2 (1 kondygnacja,)
- budynkiem handlowo-usługowym o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
- budynkiem przemysłowym o pow. ... m2 (5 kondygnacji).
będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy.
W odpowiedzi na pytanie w wezwaniu Organu dotyczące braku informacji, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie do dostawy budynków położonych na działce nr 1 będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10, pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, wskazał Pan, że brak informacji w przedmiotowej sprawie wynikał z podjętych już wcześniej przez Pana działań oraz udokumentowanych informacji zarówno od dłużnika i obecnego kuratora dłużnej spółki. Wszystkie posiadane oraz udokumentowane działania znalazły się w zapytaniu, które do KIS wcześniej Pan skierował.
W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, skoro podjęte przez Pana jako komornika udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.
Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana jako Komornika nie była przedmiotem interpretacji.
W związku z powyższym, dostawa:
- budynku przemysłowego o pow. x m2 (1 kondygnacja),
- budynku przemysłowego o pow. y m2 (1 kondygnacja),
- budynku przemysłowego o pow. v m2 (1 kondygnacja),
- budynku biurowego o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
- budynku biurowego o pow. ... m2 (1 kondygnacja,)
- budynku handlowo-usługowego o pow. ... m2 (1 kondygnacja),
- budynku przemysłowego o pow. ... m2 (5 kondygnacji).
podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług.
Ponadto, skoro sprzedaż w drodze licytacji komorniczej ww. budynków położonych na działce nr 1 podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, to dostawa gruntu, tj. działki nr 1, na której znajdują się ww. budynki, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również jest opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.
Zatem, w analizowanym przypadku licytacyjna sprzedaż nieruchomości składającej się z zabudowanej działki nr 1 podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego jest Pan zobowiązany jako płatnik do pobrania i zapłaty podatku od towarów i usług.
Tym samym Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.