Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do dalszego korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Uzupełnił go Pan pismem z 13 stycznia 2025 r. (wpływ 13 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca działa w branży reklamowej i IT – głównymi usługami jakie wykonuje jest „projektowanie i kodowanie stron internetowych” oraz „Projektowanie graficzne”. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest obecnie zwolniona od VAT – podstawa zwolnienia z VAT: art. 113 ust. 1 i 9 Ustawa o podatku od towarów i usług, a przychody z tej działalności nie przekraczają w roku 2024 dozwolonego limitu rocznego. Przewidywana wartość sprzedaży w ramach działalności Wnioskodawcy w roku 2025 również nie przekroczy dozwolonego limitu rocznego. W ramach działalności Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa i nie planuje świadczyć usług doradztwa. W ramach działalności Wnioskodawca nie świadczy „usług firm centralnych (head-office)”. Działalność Wnioskodawcy została założona (…) 2024 r., więc limit przychodów w ramach dozwolonego limitu rocznego w roku 2024 do zwolnienia od VAT wynosi proporcjonalnie (…) zł. W roku 2025 będzie to pełne 200 000,00 zł. Formą opodatkowania działalności Wnioskodawcy jest ryczałt ewidencjonowany, Wnioskodawca w dalszym ciągu spełnia wszystkie przesłanki do wyboru takiej formy opodatkowania i przewiduje, że będzie je spełniał również w najbliższej przyszłości (nie spełnia negatywnych przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Wnioskodawca nie prowadził wcześniej innej działalności gospodarczej. W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje rozszerzenie działalności w PKD o 70.22.2, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i w ramach tego kodu PKD realizować usługi „Zarządzania projektem”. Realizacja usługi „Zarządzania projektem” miałaby obejmować: kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny), nadzór nad realizacją projektu (pracą podwykonawców, działaniami uczestników projektu, monitorowanie postępów), dobór podwykonawców, bieżący kontakt z interesariuszami projektu i podwykonawcami, kontrola nad realizacją wydatków z budżetu projektu (zarządzanie budżetem projektu), reprezentowanie projektu, odbiór prac i etapów prac w ramach projektu, sprawozdawczość i dokumentacja, monitoring, ewaluacja projektu, realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu, harmonogramowanie, określanie zakresu projektu. Usługa „Zarządzania projektem” nie zawiera w sobie usług doradztwa.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Na pytanie:
Czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oprócz świadczenia usług będących przedmiotem wniosku zamierza Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Jeśli tak, należy wskazać, jakie to czynności. W szczególności czy zamierza Pan świadczyć usługi prawnicze lub usługi w zakresie doradztwa na rzecz klientów?
Udzielono odpowiedzi:
W ramach prowadzonej działalności oprócz świadczenia usług będących przedmiotem wniosku Wnioskodawca nie zamierza wykonywać czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Na pytanie:
Czy czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegać będą na udzieleniu porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa?
Udzielono odpowiedzi:
Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą polegać na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa. Czynności będą polegały na: kierowaniu wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny), nadzorze nad realizacją projektu (pracą podwykonawców, działaniami uczestników projektu, monitorowanie postępów), doborze podwykonawców, bieżący kontakt z interesariuszami projektu i podwykonawcami, kontroli nad realizacją wydatków z budżetu projektu (zarządzanie budżetem projektu), reprezentowaniu projektu, odbiorze prac i etapów prac w ramach projektu, sprawozdawczości i dokumentacji, monitoringu, ewaluacji projektu, realizacji zakupów materiałów i usług w ramach projektu, harmonogramowaniu, określaniu zakresu projektu.
Pytanie
Czy świadcząc w przyszłości ww. usługi „Zarządzania projektem” Wnioskodawca ma prawo w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) przy założeniu, że nie przekroczy rocznego limitu przychodów?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że ww. usługa „Zarządzania projektem” nie jest usługą doradztwa w kontekście ustawy o VAT, zatem świadczenie takich usług w ramach działalności gospodarczej w przyszłości będzie zwolnione z VAT, a działalność gospodarcza Wnioskodawcy w dalszym ciągu będzie mogła być podmiotowo zwolniona z VAT jeśli nie zostanie przekroczony roczny limit przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zauważenia wymaga, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2025 r.:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2025 r.:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2025 r.:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2025 r.:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
– wyrobów tytoniowych,
– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
– motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu.
Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, stwierdzenia wymaga, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie korzystają podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju świadczący usługi w zakresie doradztwa – oprócz doradztwa wskazanego w tym przepisie – czyli doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
W tym miejscu podkreślenia wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np. podatkowe, prawne, finansowe.
Zgodnie natomiast z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia wskazanego w powyższym przepisie nie mogą korzystać świadczone usługi w zakresie doradztwa. Natomiast do podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy rozpoczynają działalność w danym roku podatkowym ma zastosowanie art. 113 ust. 9 ustawy.
W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą głównymi usługami jakie Pan wykonuje jest „projektowanie i kodowanie stron internetowych” oraz „projektowanie graficzne”. Pana działalność gospodarcza jest obecnie zwolniona od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, a przychody z tej działalności nie przekraczały w roku 2024 dozwolonego limitu rocznego. Przewiduje Pan, że wartość sprzedaży w roku 2025 również nie przekroczy dozwolonego limitu rocznego. W ramach działalności nie świadczy i nie planuje Pan świadczyć usług doradztwa oraz nie świadczy Pan „usług firm centralnych (head-office)”. W najbliższym czasie planuje Pan rozszerzyć świadczone usługi o działalność sklasyfikowaną w PKWiU kod 70.22.2, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, w ramach którego realizować będzie Pan usługi „Zarządzania projektem”. Realizacja usługi „Zarządzania projektem” miałaby obejmować: kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny), nadzór nad realizacją projektu (pracą podwykonawców, działaniami uczestników projektu, monitorowanie postępów), dobór podwykonawców, bieżący kontakt z interesariuszami projektu i podwykonawcami, kontrola nad realizacją wydatków z budżetu projektu (zarządzanie budżetem projektu), reprezentowanie projektu, odbiór prac i etapów prac w ramach projektu, sprawozdawczość i dokumentacja, monitoring, ewaluacja projektu, realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu, harmonogramowanie, określanie zakresu projektu. Wskazuje Pan, że usługa „Zarządzania projektem” nie zawiera w sobie usług doradztwa i w ramach prowadzonej działalności oprócz świadczenia usług będących przedmiotem wniosku nie zamierza Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Ponadto czynności wykonywane Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą polegać na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa.
Pana wątpliwości dotyczą uznania, czy świadcząc ww. usługi „Zarządzania projektem” ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług, przy założeniu, że nie przekroczy Pan limitu przychodów.
Jak wynika z treści analizowanego wniosku, prowadzi Pan działalność gospodarczą, objętą zwolnieniem na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. Zamierza Pan rozszerzyć działalność o usługi z zakresu „Zarządzania projektami”. Nie świadczy Pan oraz nie zamierza Pan świadczyć usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Wartość sprzedaży liczona z całej Pana działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 i 2025 nie przekroczy kwoty 200 000 zł.
W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, świadcząc usługi „Zarzadzania projektem”, które nie będą polegać na udzielaniu, porad opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa, ma Pan prawo w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem nieprzekroczenia limitu wartości sprzedaży wskazanego w tym przepisie oraz niewykonywania czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że świadcząc w przyszłości usługi „Zarządzania projektem” – mając na uwadze, że czynności te nie obejmują usług w zakresie doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy – będzie miał Pan prawo w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.
Tym samym, Pana stanowisko uznaje za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega odrębnemu rozpatrzeniu.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.