Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Projektu. Uzupełnili go Państwo pismami z 19 grudnia 2024 r. oraz 7 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…), będąca realizatorem projektu, wystąpiła 19 grudnia 2023 r. z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027.

Projekt będzie polegał na kompleksowej termomodernizacji budynku użyteczności publicznej jakim jest hala sportowa Szkoły Podstawowej (…) w (…).

Za cel strategiczny projektu przyjęto poprawę efektywności energetycznej i redukcję emisji gazów cieplarnianych w sektorze budynków użyteczności publicznej w Gminie (…), poprzez głęboką termomodernizację i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE) w infrastrukturze publicznej. Osiągnięcie tego celu pośrednio przyczyni się do przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu oraz wzrostowi spójności społecznej.

Projekt będzie realizowany przez Gminę (…), która odpowiada za stan budynków użyteczności publicznej na jej terenie. Przedmiotem inwestycji jest termomodernizacja sali gimnastycznej z zapleczem przy Szkole Podstawowej (…) na dz. o nr ewid. (…), obręb (…) (…). Wskazany budynek nie spełnia obowiązujących norm w zakresie izolacyjności cieplnej, przez co generowane są duże straty ciepła oraz znaczna emisja CO2 do atmosfery. Budynek wymaga przeprowadzenia kompleksowej termomodernizacji.

W ramach projektu planuje się przeprowadzenie takich działań jak:

(...)

Organizacja warsztatów dla uczniów Szkoły Podstawowej (…) w (…), a mianowicie:

(…).

Planowana inwestycja zakłada przede wszystkim osiągnięcie jak najlepszych parametrów wpływających na efektywność energetyczną budynku, przy optymalnym wykorzystaniu środków finansowych. Zakres działań został opracowany ze szczególnym uwzględnieniem krajowych i europejskich dokumentów strategicznych w kwestii energetycznej, klimatycznej i środowiskowej. Rezultatem tych działań będzie spadek zużycia energii pierwotnej o 51,96%. Zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło i energię elektryczną oraz zastosowanie OZE przyczyni się do redukcji emisji CO2 o 91%. Oszczędności energetyczne pozwolą na przeznaczenie środków na inne potrzeby placówki. Efektywna gospodarka energetyczna zmniejszy również emisję zanieczyszczających substancji, poprawi jakość powietrza i oszczędność zasobów energii. Ponadto ograniczenie niekontrolowanej infiltracji powietrza i kompleksowa termomodernizacja, w połączeniu z odnowieniem elewacji, podniesie walory estetyczne budynku.

Projekt termomodernizacji hali sportowej przy Szkole Podstawowej (…) w (…), skierowany jest do kilku kluczowych grup docelowych, których potrzeby i oczekiwania zostały wzięte pod uwagę. Centralnym punktem aktywności szkolnej i sportowej jest hala sportowa, która jest wykorzystywana przez około (…) osób, w tym (…) pracowników szkoły. Pierwszą i najważniejszą grupą docelową są uczniowie, dla których hala sportowa stanowi miejsce zajęć edukacyjnych i treningów sportowych. Termomodernizacja budynku zwiększy ich komfort termiczny i bezpieczeństwo, co ma bezpośredni wpływ na zdrowie, samopoczucie oraz efektywność nauki i sportu.

Odpowiednie warunki w hali sportowej są niezbędne dla ich koncentracji i osiągnięć. Drugą grupą są nauczyciele, dla których termomodernizacja przyniesie lepsze warunki do prowadzenia zajęć.

Poprawa temperatury w hali sportowej nie tylko ułatwi organizację lekcji, ale także zwiększy bezpieczeństwo uczniów, minimalizując ryzyko kontuzji lub innych problemów zdrowotnych.

Trenerzy sportowi, prowadzący zajęcia poza godzinami lekcyjnymi, stanowią kolejną grupę docelową. Dla nich odpowiednie warunki termiczne w hali są kluczowe dla efektywności treningów i rozwoju sportowego uczniów. Gmina (…), będąca wnioskodawcą, również odniesie wymierne korzyści z projektu, w postaci oszczędności w kosztach utrzymania budynku. Modernizacja przyczyni się do redukcji wydatków gminy na ogrzewanie i inne usługi, co przekłada się na lepszą kondycję finansową. Mieszkańcy (…) również skorzystają z tej inwestycji, gdyż poprawa efektywności energetycznej budynku wpłynie pozytywnie na środowisko, redukując emisję szkodliwych gazów i poprawiając jakość powietrza w mieście. Dodatkowo uczniowie Szkoły Podstawowej (…) wezmą udział w warsztatach edukacyjnych dotyczących odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Warsztaty dla różnych grup wiekowych, od klas III do VIII, pozwolą im zrozumieć, jak energetyka oparta na zasobach naturalnych przyczynia się do ochrony środowiska i jak ważne są działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Podsumowując, termomodernizacja hali sportowej przy Szkole Podstawowej (…) w (…) przyniesie korzyści wielu grupom: uczniom, nauczycielom, trenerom, gminie oraz mieszkańcom miasta, wpływając pozytywnie na jakość edukacji, bezpieczeństwo, środowisko naturalne oraz kondycję finansową gminy.

W związku z centralizacją VAT przez jednostki samorządu terytorialnego, Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Koszt projektu łącznie z podatkiem VAT wynosi (…) zł (słownie: (…)) .

Podczas opracowania wniosku o przyznanie dofinansowania nr (…), podatek VAT został przez wnioskodawcę zaliczony jako wydatek kwalifikowany.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego z 19 grudnia 2024 r.

Efekty realizacji projektu związane z działaniami dodatkowymi z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury oraz działania edukacyjne w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej będą dotyczyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Budynek Szkoły Podstawowej (…) w (…), który będzie objęty termomodernizacją, będzie służył Szkole do wykonywania działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a także w minimalnym zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT polegającej na wynajmowaniu hali sportowej.

Łączna kwota za wynajem hali sportowej z ostatnich 12 miesięcy wyniosła (…) zł i nadal będzie ona oscylować na zbliżonym poziomie.

Łączna kwota w zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT Gminy (…) z ostatnich 12 miesięcy wyniosła (…) zł i również może ona nadal oscylować na podobnym poziomie.

Gmina nie jest w stanie przyporządkować ponoszonych w ramach poszczególnych działań wydatków odrębnie do prowadzonej przez Szkołę działalności opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego z 7 stycznia 2025 r.

a)Do działań realizowanych w ramach projektu możemy przyporządkować wydatki w zakresie błękitno-zielonej infrastruktury, tj.

(...)

Te dodatkowe działania w ramach projektu są ważne, ponieważ przyczyniają się do realizacji szerszych celów zrównoważonego rozwoju, w tym poprawy jakości życia w obszarze miejskim, wspierania bioróżnorodności oraz walki ze zmianami klimatu.

b)Do działań edukacyjnych realizowanych w ramach projektu możemy przyporządkować wydatki w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej, tj. organizacja warsztatów w ramach godzin wychowawczych oraz edukacji przyrodniczej i biologii dla uczniów Szkoły Podstawowej (…) w (…), a mianowicie: warsztaty dwugodzinne dla uczniów klas III z tematyki: „(…)” oraz warsztaty dwugodzinne dla uczniów klas VIII z tematyki: „(…)”. Warsztaty zostaną zorganizowane w okresie realizacji projektu. Ewentualne koszty organizacji warsztatów poniesie szkoła we własnym zakresie.

c)Do działań realizowanych w ramach projektu możemy przyporządkować wydatki w zakresie termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej (…) w (…), tj. montaż pompy ciepła, montaż wentylacji mechanicznej wraz z robotami towarzyszącymi oraz docieplenie budynku i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej.

Pytanie

Czy gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizacji projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie będzie związku ze sprzedażą opodatkowaną, a tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie (…) prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

Analizując stan faktyczny i prawny Gmina (…) stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty jego realizacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały szczegółowo określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jeden z nich wskazany został w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Według art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związana z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej licznie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością,

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością i poza tą działalnością,

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza,

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie wskazanej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Na podstawie § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 rozporządzenia ustawodawca wskazał wzory, według których ustalane są sposoby określenia proporcji odpowiednie dla poszczególnych jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik – w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT – ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy wskazuje, kto jest podatnikiem VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Z opisu sprawy wynika, że będą Państwo realizować projekt polegający na przeprowadzeniu następujących działań:

a)kompleksowej termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej (…) w (…),

b)działań dodatkowych z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury,

c)działań edukacyjno-informacyjnych w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej.

Efekty realizacji projektu związane z działaniami dodatkowymi z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury oraz działania edukacyjne w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej będą dotyczyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast budynek szkoły, który będzie objęty termomodernizacją, będzie służył do wykonywania działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a także w minimalnym zakresie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT polegającej na wynajmowaniu hali sportowej.

Będą Państwo w stanie przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych działań.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizacji Projektu.

Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak jest takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – także proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Zatem w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Projektu w zakresie błękitno-zielonej infrastruktury i działań edukacyjno-informacyjnych, nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ efekty tych działań będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast wydatki związane z termomodernizacją Szkoły Podstawowej (…) w (…) będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT oraz opodatkowanymi podatkiem VAT (wynajem hali sportowej). Wskazali Państwo, że nie będą w stanie przyporządkować ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów prowadzonej przez Szkołę działalności. W związku z tym w odniesieniu do wydatków na termomodernizację mają Państwo prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z zastosowaniem tzw. prewspółczynnika określonego w art. 86 ust. 2a ustawy z uwzględnieniem przepisów § 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 roku. Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, które są określone w art. 88 ustawy.

Zatem nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z działaniami w zakresie błękitno-zielonej infrastruktury oraz działań edukacyjno-informacyjnych, natomiast będą mieli Państwo możliwość częściowego odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazuję, że jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i to Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.