Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.840.2024.2.PRM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie wyłączenia z limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy świadczenia usług polegających na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy oraz braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny. Uzupełniła go Pani pismem z 7 stycznia 2025 r. (wpływ 8 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym MR - PKD 86.90.E. Pani zleceniodawcą jest placówka medyczna, z którą ma Pani podpisaną umowę o świadczenie usług. Oprócz tych usług, w ramach tej samej umowy, wykonuje Pani również usługi kierowania pracownią diagnostyki obrazowej polegające na koordynacji pracowni badań MR w szczególności w zakresie realizacji standardów i procedur medycznych, zarządzeń wewnętrznych, polityki kadrowej pracowni, nadzorze nad pracą personelu pracowni i harmonogramami prac, nadzorze nad realizacją kontraktu z NFZ i prawidłowością obiegu i przechowywania dokumentacji medycznej, zapewnieniu bezpieczeństwa i ciągłości funkcjonowania pracowni, rozwojem sprzedaży komercyjnej.

Do chwili obecnej korzystała Pani ze zwolnienia z art. 43 w związku z usługami medycznymi oraz z art. 113 ustawy o VAT (w związku z usługami kierowania pracownią).

Usługi medyczne - badania są rozliczane godzinowo i wartość stanowi iloczyn godzin i stawki za godzinę. Usługi kierowania i koordynacji pracowni MR są rozliczane stawką ryczałtową w jednakowej wysokości co miesiąc. Wszystkie usługi wykonywane są na rzecz tej samej placówki medycznej na podstawie zawartej umowy na sprzęcie zleceniodawcy i w wyznaczonym miejscu.

Nie świadczy Pani oddzielnie żadnych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

30 listopada wystawiła Pani faktury za wyżej wymienione usługi wykonane w listopadzie, które łącznie spowodują osiągnięcie i przekroczenie limitu przychodu w wysokości 200 000 zł w Pani firmie.

Usługi kierowania i koordynacji pracownią diagnostyczną nigdy nie przekroczyły limitu 200 000 zł samodzielnie.

Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego

Podstawą korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych przez Panią usług medycznych jest art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT.

Wykonywane przez Panią usługi polegające na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Usługi realizowane przez Panią polegające na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym świadczone są na rzecz podmiotu leczniczego, na terenie którego znajduje się pracownia rezonansu magnetycznego, w której wykonuje Pani ww. usługi. Sprzęt, na którym wykonuje Pani usługi jest własnością podmiotu leczniczego, który zlecił Pani wykonywanie tych usług. Na terenie tej placówki medycznej wykonywane są również inne usługi medyczne i lecznicze.

Nie świadczyła Pani i nie świadczy oraz nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Oprócz usług wykonywania badań rezonansem magnetycznym na rzecz tego samego podmiotu leczniczego wykonuje i będzie Pani wykonywała usługi kierowania pracownią diagnostyki obrazowej polegające na koordynacji pracowni badań diagnostycznych, które do chwili obecnej korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W listopadzie 2024 r. uzyskała Pani łączne przychody z obu rodzajów usług jakie Pani wykonuje w wysokości przekraczającej łącznie 200 000 zł, a art. 113. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje że, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Pytania (pytanie nr 1 i 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

1)Czy w związku z tym, zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy nie wlicza się do limitu 200 000 zł usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18a ustawy o VAT czyli usług wykonywanych przez Panią polegających na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym?

2)Czy zatem na podstawie tych przepisów powinna Pani te usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy wyłączyć z łącznej kwoty sprzedaży i rozpatrywać limit zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy tylko w stosunku do usług kierowania pracownią diagnostyki obrazowej?

3)Czy w związku z łącznym przekroczeniem limitu w obu świadczonych usługach powinna Pani złożyć wniosek o rejestrację jako czynny podatnik VAT?

Pani stanowisko w sprawie (stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

W odniesieniu do ww. pytań uważa Pani, że ze wskazanych wyżej przepisów wynika, że usługi kierowania pracownią diagnostyki obrazowej polegające na koordynacji pracowni badań diagnostycznych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do limitu 200 000 zł, a ww. usługi medyczne korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT nie wliczają się do limitu sprzedaży podanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W Pani ocenie, jeśli będzie Pani mogła nadal korzystać ze zwolnienia z VAT w obu rodzajach usług, to nie ma Pani obowiązku rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 15 ust. 1 wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Podkreślić należy, że zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w art. 43 ust. 17a ustawy wskazano, że:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty lecznicze lub inne podmioty wykonujące te usługi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Zatem, zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej ma charakter podmiotowo – przedmiotowy.

Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca przewiduje również zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. W myśl tego przepisu:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W treści art. 113 ust. 2 ustawy został wymieniony katalog czynności, których nie wlicza się do limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą m.in. kwestii wyłączenia z limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy świadczenia usług polegających na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym. Świadczone przez Panią ww. usługi stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Badania rezonansem magnetycznym świadczy Pani na rzecz podmiotu leczniczego, na terenie którego znajduje się pracownia rezonansu magnetycznego. Sprzęt, na którym wykonuje Pani ww. usługi jest własnością podmiotu leczniczego zlecającego Pani ich wykonanie. Na terenie podmiotu leczniczego wykonywane są również inne usługi medyczne i lecznicze. Z tytułu świadczenia tych usług korzysta Pani ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.

Poza ww. usługami świadczy Pani również usługi kierowania pracownią diagnostyki obrazowej polegające na koordynacji pracowni badań diagnostycznych dla ww. podmiotu leczniczego. Z tytułu tych usług korzysta Pani ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie m.in. art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy. W konsekwencji wartości sprzedaży wynikającej ze świadczenia przez Panią usług polegających na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym, na warunkach opisanych powyżej, nie należy wliczać do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że - co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

Zatem dla świadczonych przez Panią usług kierowania pracownią diagnostyki obrazowej polegających na koordynacji pracowni badań diagnostycznych może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Ustalając limit sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy nie jest Pani zobowiązana do wliczania wartości świadczonych przez Panią usług badań rezonansem magnetycznym, zwolnionych od podatku VAT, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy. Jednocześnie podkreślić należy, że utraci Pani to prawo, w przypadku przekroczenia wartości sprzedaży, w prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, określonej w art. 113 ust. 1 ustawy lub gdy zacznie Pani wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą także ustalenia, czy w związku z łącznym przekroczeniem limitu w obu świadczonych przez Panią usługach powinna Pani złożyć wniosek o rejestrację jako podatnik VAT czynny.

Odnośnie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać, że w myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Obowiązkiem rejestracji jako podatnik VAT czynny objęty jest m.in. podatnik, który utracił prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy (art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy).

Wskazała Pani, że usługi kierowania i koordynacji pracownią diagnostyczną nigdy nie przekroczyły limitu 200 000 zł samodzielnie. Zatem mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że obowiązkiem rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie Pani objęta w przypadku, gdy z tytułu świadczonych przez Panią usług - z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy - kierowania pracownią diagnostyki obrazowej polegające na koordynacji pracowni badań diagnostycznych przekroczy Pani wskazaną, w art. 113 ust. 1 ustawy, wartość sprzedaży tj. 200 000 zł, lub gdy zacznie Pani wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jak wyżej wskazano, świadczone przez Panią usługi badań rezonansem magnetycznym korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy nie są wliczane do limitu sprzedaży wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem, w Pani przypadku, przekroczenie wartości sprzedaży 200 000 zł łącznie z usług badań rezonansem magnetycznym oraz kierowania pracownią diagnostyki obrazowej nie wpłynie na Pani obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Pani stanowisko oceniając całościowo uznaję za prawidłowe.

Informuję, że od 1 stycznia 2025 r. weszły w życie nowe przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dotyczące m.in. zwolnienia podmiotowego. Jednocześnie wskazuję, że treść nowych przepisów nie wpłynęła na Pani stanowisko.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmieniam również, że wskazanie przez Panią przepisu art. 113 pkt 2 ust. 2 ustawy w treści pytania nr 1 uznano za oczywistą omyłkę. Prawidłowo – odnosząc się do treści przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - pytanie to powinien brzmieć:

„Czy w związku z tym zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy nie wlicza się do limitu 200 000 zł usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18a ustawy o VAT czyli usług wykonywanych przeze mnie polegających na wykonywaniu badań rezonansem magnetycznym?”.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.