Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku korekty naliczonego podatku od towarów i usług w zakresie Nieruchomości, przy których nabyciu odliczono podatek VAT naliczony, jeśli te Nieruchomości nabyte w drodze darowizny ZCP będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do działalności opodatkowanej. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 grudnia 2024 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja Rodzinna (…), została utworzona na mocy aktu założycielskiego sporządzonego w dniu (…) 2024 r. w formie aktu notarialnego przez notariuszem (…) za Repertorium A nr (…) (dalej jako: „Fundacja Rodzinna” lub „Wnioskodawca”). Fundacja Rodzinna została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim w dniu (…) 2024 r. pod numerem (…).
Głównymi celami Fundacji Rodzinnej, które wynikają z treści statutu jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie Beneficjentów Fundacji Rodzinnej oraz spełnianie świadczeń na rzecz Beneficjentów.
Cele szczegółowe Fundacji Rodzinnej są następujące:
1.zapewnienie sukcesji działalności gospodarczej i mienia prywatnego Fundatorów,
2.utrzymanie w przyszłości Fundatorów ze środków F.R., w tym poprzez zapewnienie dożywotnio dotychczasowego poziomu życia,
3.wsparcie Beneficjentów F.R. w edukacji,
4.udzielanie pomocy Beneficjentom w razie zaistnienia szczególnej potrzeby,
5.wsparcie w dofinansowaniu leczenia Beneficjentów,
6.dokonywanie inwestycji,
7.aktywne zarządzanie aktywami F.R. celem pomnażania majątku rodzinnego,
8.finansowanie funkcjonowania F.R. oraz spółek, w których F.R. posiada bezpośrednio lub pośrednio udział kapitałowy,
9.dążenie do zapewnienia rozwoju potencjału finansowego spółek, w których F.R. posiada bezpośrednio lub pośrednio udział kapitałowy,
10.utrzymywanie więzi rodzinnych.
Fundacja Rodzinna została zawiązana przez Pana A.A. i jego małżonkę B.B. z myślą o zabezpieczeniu i usprawnieniu procesu sukcesyjnego i tym samym wydzielenie do odrębnego podmiotu części majątku przynoszącego pasywny dochód w celu jego reinwestycji.
Fundator A.A. zamierza w przyszłości wnieść, jako darowiznę do Fundacji Rodzinnej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci działalności związanej z najmem. Działalność ta polega na tym, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej wynajmuje długoterminowo na rzecz podmiotów trzecich, niepowiązanych z Wnioskodawcą:
1.lokal o powierzchni ok. 1984,45, m2 znajdujący się w budynku stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności stanowiący wspólność ustawową małżeńską Wnioskodawcy i jego żony wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną i drogową oraz 94 miejsca parkingowe znajdujące się na nieruchomości położonej w (…), przy ul. (…), stanowiącą działkę nr 1, dla której prowadzona jest księga wieczysta numer (…)stanowiąca wspólność ustawową małżeńską Wnioskodawcy i jego żony oraz działkach numer 2 i 3 oraz 4, której użytkownikami wieczystymi są Wnioskodawca i jego żona, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr (…),
2.lokal użytkowy o łącznej powierzchni 151,1 m2 składający się z pomieszczeń na parterze o powierzchni 105,6 m2 oraz pomieszczenia w piwnicy o powierzchni 45,5 m2 wyposażony w instalację elektryczną, wodno-kanalizacyjną i centralnego ogrzewania położony na nieruchomości znajdującej się w (…)przy ul. (…), stanowiącą działkę oznaczoną numerem 5, dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…),
(dalej jako: „Nieruchomości”).
Wnioskodawca posiada zawarte umowy najmu z najemcami, których przedmiotem są Nieruchomości i uzyskuje z tego tytułu comiesięczny przychód. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, którą Fundator zamierza wnieść do Fundacji Rodzinnej wchodzą Nieruchomości, umowy najmu z najemcami, których przedmiotem są Nieruchomości oraz wszystkie przypisane do tej części działalności aktywa oraz pasywa (dalej jako: „ZCP”).
Fundacja Rodzinna po nabyciu ZCP zamierza kontynuować najem Nieruchomości na podobnych warunkach jak Wnioskodawca. W szczególności, planowane jest przez Fundację Rodzinną zawarcie umów cesji z aktualnymi najemcami Nieruchomości.
Przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez fundatora na rzecz Fundacji Rodzinnej, w tym Nieruchomości, ma chronić je przed podziałem, umożliwić jego pomnażanie, a więc także czerpanie z niego korzyści, które będzie można przeznaczyć na pokrycie kosztów utrzymania osób wskazanych przez Wnioskodawcę - synów Wnioskodawcy oraz ich zstępnych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Słowo „Wnioskodawca” odnosi się do fundacji rodzinnej.
W momencie przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa fundacja rodzinna będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Fundatorowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie budynków, w których wyodrębniono lokale.
Fundator zaliczył oba lokale do środków trwałych w swoim przedsiębiorstwie.
Pytanie
Czy Fundacja Rodzinna będzie miała obowiązek dokonania korekty naliczonego podatku od towarów i usług w zakresie Nieruchomości, przy których nabyciu odliczono podatek VAT naliczony, jeśli te Nieruchomości nabyte w drodze darowizny ZCP będą wykorzystywane przez Fundację Rodzinną wyłącznie do działalności opodatkowanej?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Strony, Fundacja Rodzinna nie będzie miała obowiązku korekty naliczonego podatku od towarów i usług, jeśli Nieruchomości nabyte w drodze darowizny ZCP będą wykorzystywane przez Fundację Rodzinną wyłącznie do działalności opodatkowanej.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Jak stanowi art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Przepisy art. 91 ust. 3-8 ustawy regulują zasady dokonywania korekty, o której mowa w ust. 1.
I tak, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Z powyższych przepisów wynika, że korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługiwało, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym oraz gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości.
W sytuacji Fundacji Rodzinnej, na moment wniesienia przez Fundatora A.A. ZCP do fundacji rodzinnej składniki majątku podlegające wniesieniu do fundacji stanowić będą zorganizowany kompleks praw, obowiązków zdolny do realizacji zadań gospodarczych przypisanych ZCP i umożliwiający prowadzenie działalności gospodarczej związanej z najmem Nieruchomości. W oparciu o nabyte przez Fundację Rodzinną składniki, Fundacja Rodzinna będzie kontynuowała dokładnie w takim samym zakresie działalność dotychczas prowadzoną przez A.A. w zakresie najmu.
Kontynuowanie działalności gospodarczej przy zbyciu ZCP, w ocenie Wnioskodawcy należy rozumieć, jako sytuację, w której nabywca w związku z dokonanym nabyciem nadal prowadzi tę działalność.
Z założenia Fundacja Rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów, dodatkowo przepisy ustawy o fundacji rodzinnej precyzują zakres prowadzenia przez nią działalności gospodarczej wymieniając szereg czynności jakie fundacja rodzinna może wykonywać w ramach swojej działalności, wśród których znajduje się najem, dzierżawa lub udostępnienia mienia do korzystania na innej podstawie.
Powyższe oznacza, że z uwagi na fakt, że Fundacja Rodzinna po wniesieniu przez Fundatora A.A. ZCP będzie kontynuowała identyczną jak Fundator działalność gospodarczą nie zmieniając przeznaczenia nabytego ZCP (a działalność ta będzie prowadzona w zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej), to w takiej sytuacji fundacja rodzinna nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego w zakresie Nieruchomości o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy w związku z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zagadnienie korekty związane jest z prawem do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
1)nabycia towarów i usług,
2)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
- podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT.
Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy:
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jednocześnie art. 6 ustawy wyłącza określone czynności spod zakresu ustawy:
Art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Aby czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Działalność fundacji rodzinnej reguluje ustawa z dnia 21 lutego 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.), zwanej dalej ustawą o fundacji rodzinnej.
Art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej:
1.Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
2.Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Fundacja rodzinna tworzona jest w celu gromadzenia majątku rodzinnego przedsiębiorstwa, zarządzania nim oraz zabezpieczenia potrzeb finansowych beneficjentów tej fundacji. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji, dodatkowo przepisy ustawy o fundacji rodzinnej określają również zakres, w jakim fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
Gdy fundacja rodzinna wykonuje czynności wpisujące się w definicje dostawy towarów czy świadczenia usług - w rozumieniu art. 5 ustawy - może być uznana za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą, tak jak każda inna osoba prawna i na takich samych zasadach. Z uwagi na specyfikę podatku VAT sama definicja działalności gospodarczej funkcjonuje w pewien sposób autonomicznie i nie jest rozpatrywana z perspektywy innych przepisów krajowych.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.
Art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Zasady dokonywania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy, regulują przepisy art. 91 ust. 2-8 ustawy.
Art. 91 ust. 9 ustawy:
W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przepisy art. 91 ustawy wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie związek podatku do odliczenia z poszczególnymi rodzajami czynności (opodatkowanymi lub nieopodatkowanymi) ma charakter prognozowany, planowany. Zatem może się zmienić przekreślając prawo do odliczenia lub uzasadniając to odliczenie.
Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości, ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Z art. 91 ust. 9 ustawy wynika, że w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obowiązki związane z korektą przechodzą na nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Innymi słowy, korekty wieloletnie przewidziane w tym przepisie są kontynuowane przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (stan w zakresie korekt wieloletnich jest w pewnym sensie „przejmowany” przez nabywcę). Przy czym przepis art. 91 ust. 9 ustawy w żadnym razie nie powoduje, że automatyczną konsekwencją nabycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest obowiązek dokonania przez nabywcę korekty podatku naliczonego.
Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, ma miejsce wówczas, gdy cały majątek zorganizowanej części przedsiębiorstwa przechodzi na własność nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy. Wynika to również z treści art. 91 ust. 9 ustawy, który stanowi, że - w przypadku transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa – korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa. Aksjomat racjonalności ustawodawcy oraz kategoryczność sformułowania tego przepisu nakazuje przyjąć, że z transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy mamy do czynienia tylko wówczas, gdy nabywca kontynuuje działalność gospodarczą przy użyciu nabytej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Kontynuowanie działalności gospodarczej przy zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć jako sytuację, w której nabywca w związku z dokonanym nabyciem nadal prowadzi przedsiębiorstwo w tym zakresie. Przy czym nie chodzi tu o prowadzenie jakiejkolwiek działalności z wykorzystaniem składników nabytego przedsiębiorstwa, a o prowadzenie nabytej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo fundacją rodzinną. Fundator zamierza w przyszłości wnieść, jako darowiznę do Fundacji Rodzinnej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci działalności związanej z najmem. Po nabyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zamierzają Państwo kontynuować najem Nieruchomości.
Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem darowizny będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, a Państwo, jako czynny podatnik VAT, będą kontynuować identyczną jak Fundator działalność gospodarczą nie zmieniając przeznaczenia nabytego majątku przedsiębiorstwa, wówczas nie będą Państwo zobowiązani do korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy w związku z art. 91 ust. 9 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydając interpretację, jako element opisu sprawy przyjąłem, że Fundator zamierza w przyszłości wnieść, jako darowiznę, do Fundacji Rodzinnej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci działalności związanej z najmem. Zatem w niniejszej interpretacji nie dokonywałem analizy w tym zakresie.
Interpretacja dotyczy tylko Państwa jako wnioskodawcy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, i nie wywołuje skutków prawnych dla Fundatora jako podmiotu uczestniczącego w transakcji darowizny składników majątku na Państwa rzecz.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.