
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostaw dokonywanych na podstawie posiadanych dokumentów wskazanych w Wariantach od I do VI.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Uwagi ogólne
sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub .Wnioskodawca”) zajmuje się produkcją artykułów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce (podatnik VAT UE).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje zarówno z polskimi podatnikami, jak i z podatnikami posiadającymi siedzibę w innych krajach Unii Europejskiej (dalej także: „UE”), zarejestrowanymi do celów rozliczania podatku od wartości dodanej (dalej: „Kontrahenci”). Wnioskodawca dokonuje na ich rzecz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej: „WDT”), o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. Transakcje te dokonywane są wyłącznie z Kontrahentami, którzy posiadają właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych i podali go Wnioskodawcy. Wnioskodawca każdorazowo weryfikuje Kontrahentów w systemie teleinformatycznym wymiany informacji o VAT (tj. VIES) w dniu wystawienia faktury.
W każdym z przypadków będących przedmiotem niniejszego wniosku miejscem rozpoczęcia transportu towarów jest terytorium Polski (tj. miejsca prowadzenia działalności Wnioskodawcy, w tym magazyny), a miejscem zakończenia transportu towarów jest terytorium innego państwa członkowskiego UE. Podmiotami odpowiedzialnymi za organizację transportu są zarówno Kontrahenci, jak i Wnioskodawca. Towary mogą być transportowane za pośrednictwem przewoźników, a także środkami własnymi Kontrahentów lub Wnioskodawcy.
Informacje o dokonywanych WDT Wnioskodawca wykazuje prawidłowo i terminowo w wysyłanych informacjach podsumowujących.
Wnioskodawca w celu zastosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT, gromadzi/będzie gromadzić dokumenty potwierdzające, iż towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski.
Warianty gromadzonej dokumentacji
U Wnioskodawcy występują i mogą wystąpić w przyszłości następujące warianty dokumentowania WDT
Wariant I - Wnioskodawca jest/będzie w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
·faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką;
·zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe oraz NIP Kontrahenta.
Wariant II - Wnioskodawca jest/będzie w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
·faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką;
·potwierdzenie otrzymania zapłaty przez Wnioskodawcę za dostarczony towar;
·zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia wynika/będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe oraz NIP Kontrahenta
Wariant III - Wnioskodawca jest/będzie w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
·faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką;
·faktura (lub jej kopia) wystawiona przez przewoźnika towarów, dokumentująca dokonany transport;
·zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia wynika/będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe oraz NIP Kontrahenta.
Wariant IV - Wnioskodawca jest/będzie w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
·faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru (z uwagi na transport własny Kontrahenta, podpis lub parafka odbiorcy na dokumencie przewozowym widnieje w miejscu przeznaczonym dla przewoźnika oraz w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy);
·dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu. Dokument taki będzie zawierać m in. następujące dane: dane nabywcy, numer identyfikacji podatkowej, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, datę, pieczątkę i parafkę osoby odbierającej towar,
·zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe.
Wariant V - u Wnioskodawcy może wystąpić w przyszłości następujący wariant dokumentowania WDT:
·faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·dokument zawierający oświadczenie przewoźnika o tym, że towary zostały dostarczone na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska. Na dokumencie mogą znajdować się dane pozwalające na identyfikację konkretnych dostaw, tj. m.in. numery faktur lub numery zamówień. Dokument ten może występować w formacie elektronicznym (korespondencja email) lub w postaci podpisanego podpisem własnoręcznym dokumentu przesłanego w formie załącznika (skanu) do wiadomości e-mail lub doręczonego pocztą lub
·dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o otrzymaniu towarów będących przedmiotem dokonanych w danym okresie WDT. Na dokumencie mogą znajdować się dane pozwalające na identyfikację konkretnych dostaw, tj. m.in. numery faktur lub numery zamówień. Dokument ten może występować w formacie elektronicznym (korespondencja email) lub w postaci podpisanego podpisem własnoręcznym dokumentu przesłanego w formie załącznika (skanu) do wiadomości e-mail lub doręczonego pocztą.
Wariant VI - u Wnioskodawcy może wystąpić w przyszłości następujący wariant dokumentowania WDT:
·faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu. Dokument taki będzie zawierać m.in. następujące dane: dane nabywcy, numer identyfikacji podatkowej, rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, datę, pieczątkę i podpis lub parafkę osoby odbierającej towar
Wnioskodawca zaznacza również, że we wszystkich przedstawionych powyżej wariantach dokumenty mogą być otrzymywane pocztą tradycyjną lub drogą elektroniczną (np. w formie skanów).
Pytania
1.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów, opisanych w Wariancie I powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
2.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie II powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
3.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie III powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
4.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie IV powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
5.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie V powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT (zdarzenie przyszłe)?
6.Czy dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie VI powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT (zdarzenie przyszłe)?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie I powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
2.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie II powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
3.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie III powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
4.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie IV powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
5.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie V powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
6.Dostawy udokumentowane przy pomocy dokumentów opisanych w Wariancie VI powyżej powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
Uzasadnienie
Uwagi Ogólne
Wnioskodawca pragnie wskazać, iż transakcje WDT zasadniczo podlegają opodatkowaniu według 0% stawki VAT.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT aby podatnik był uprawniony do zastosowania 0% VAT, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki tj.: „(...)
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE”.
Należy przy tym zaznaczyć, iż stosowanie 0% stawki VAT z tytułu WDT nie powinno być postrzegane jako wyjątek od zasady, lecz jako zasada, od której wyjątkiem jest stosowanie stawki krajowej. Jak bowiem zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 16 stycznia 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1220/11) „dokonanie dostaw skutkować powinno stawką podatkową 0%, która - wbrew stanowisku Organów - w ramach WDT nie jest żadną stawką preferencyjną, lecz jedyną i podstawową.”
Jak wskazano w opisie stanowiska, zarówno warunek wskazany w pkt 1, jak i warunek wskazany w pkt 3 zacytowanego powyżej przepisu, są i będą przez Wnioskodawcę spełnione. Wnioskodawca dokonuje bowiem dostaw na rzecz Kontrahentów posiadających właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (nadany przez właściwe państwo członkowskie; ta przesłanka jest każdorazowo weryfikowana przez Wnioskodawcę), a także jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Wnioskodawca spełnia i będzie spełniać również warunek, o którym mowa w dodanym z dniem 1.07.2020 r. do ustawy o VAT art. 42 ust. 1a, tj. składa i będzie składał prawidłowo i terminowo informacje podsumowujące VAT-UE.
Tym samym, warunkiem jaki powinien podlegać analizie w celu stwierdzenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki VAT w przypadku realizowanych dostaw, jest ten, dotyczący posiadania dokumentacji potwierdzającej, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego (stosownie do treści art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).
Dowody dokumentujące wywóz towarów z terytorium kraju i dostarczenie ich na terytorium innego kraju członkowskiego
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT wskazanymi powyżej dowodami, są:
1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
- jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT.
Art. 42 ust. 4 ustawy o VAT modyfikuje ww. warunki dla przypadków, gdy wywóz towarów dokonywany jest bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy. W takim przypadku podatnik powinien posiadać także dokument zawierający co najmniej:
1)imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
2)adres, pod który są przewożone towary, w przypadku, gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
3)określenie towarów i ich ilości;
4)potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
5)rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu -w przypadku, gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.
Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie z dominującym w orzecznictwie podejściem, posiadanie specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku w postaci odrębnego od faktury dokumentu nie jest konieczne do zastosowania stawki 0% VAT z tytułu WDT. Jeżeli na fakturze wskazano dane, które powinna zawierać specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (m.in. nazwa i ilość towarów), to faktura taka stanowi w istocie również specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. Przedstawioną tezę potwierdził, przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 9 czerwca 2014 r. sygn. ILPP4/443-117/14-2/BA, w której organ wskazał, że „w związku z tym, że faktura jaką Wnioskodawca posiada w swojej dokumentacji zawiera treść wypełniającą znamiona specyfikacji, to dokument, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy (specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku) nie musi być przez nią sporządzony oddzielnie”.
Ponadto, zgodnie z treścią przepisu art. 42 ust. 11 ustawy o VAT w przypadku, gdy dokumenty wymienione w ust. 3 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu.
3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku - inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.
4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, iż wymieniony powyżej katalog tzw. Dokumentów pomocniczych ma charakter otwarty, co oznacza, iż podatnik ma prawo potwierdzać fakt dokonania dostawy na rzecz podatnika w innym państwie członkowskim również innymi niż wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT dokumentami.
Jak wskazują bowiem przedstawiciele doktryny prawa podatkowego, w celu udokumentowania WDT podatnik może posłużyć się zupełnie dowolnymi dokumentami. Takie stanowisko zostało również potwierdzone w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: .NSA”), w uchwale wydanej przez poszerzony skład siedmiu sędziów, z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której stwierdzono m.in., że przepisy wskazane w art. 42 powinny być stosowane z uwzględnieniem normy określonej w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r.. poz. 749. z późn. zm.), w świetle której jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem”. Co więcej, NSA wskazał wyraźnie, iż dowody określone w art. 42 ust. 3 i 4 ustawy o VAT nie mają charakteru bezwzględnie obligatoryjnych. Dlatego też w przypadku, gdy podatnik nie dysponuje kompletem dokumentów wskazanych w art. 42 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, bądź posiadane dokumenty zawierają pewne braki formalne, może on posłużyć się innymi dowodami potwierdzającymi dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej.
W tej samej uchwale stwierdzono także, że „dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełniono dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju”.
W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że dla zastosowania stawki 0% VAT z tytułu WDT nie jest konieczne posiadanie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a jedynie posiadanie jednego z dowodów wskazanych w tym przepisie razem z innymi dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT (bądź też innymi dowodami, niewymienionymi w tym przepisie), które łącznie, jednoznacznie potwierdzają dostawę towarów do finalnego nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego.
Dokumenty otrzymywane drogą elektroniczną
W opinii Wnioskodawcy, przepisy art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy o VAT nie zawierają wymogu, by dokumentacja potwierdzająca dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów gromadzona była wyłącznie w formie papierowej. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy dopuszczalne jest, aby niektóre dokumenty dodatkowe przyjęły formę elektroniczną, bądź też były Wnioskodawcy przesłane w formie elektronicznej. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż do takiego wniosku prowadzi m.in. analiza wyroku WSA w Warszawie z dnia 12 lutego 2009 r. (sygn.. akt III SA/Wa 1909/08), w którym Sąd stwierdził, iż: „z przywołanych przepisów nie wynika wymóg, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały formę papierową. Biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, zasadniczo dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Zgodzić się zatem należy z twierdzeniem, że dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem”.
Powyżej wskazane podejście prezentowane jest również przez organy podatkowe. Przykładowo:
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 stycznia 2023 r, sygn. 0114-KDIP1-2.4012 480.2022.2.RST, stwierdził, że: „Przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku w wysokości 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. (...) Dokumenty zeskanowane przez Spółkę i przechowywane tylko w postaci elektronicznej nadal będą stanowiły dowody dokonania dostaw wewnątrzwspólnotowych, które zgodnie z art. 43 ust. 3 i ust. 11 ustawy upoważniają Spółkę do zastosowania stawki 0% dla zrealizowanych dostaw. CMR lub inne dokumenty potwierdzające wywóz towarów gromadzone i przechowywane w formie elektronicznej, będą dokumentami, o których mowa w art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy.”
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 listopada 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.480 2020.1.IZ podkreślił, że: „Należy wskazać, że przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy.”
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.293.2019.2.PR stwierdził, że „Przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku w wysokości 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. (...) dokumenty przewozowe (listy przewozowe CMR) gromadzone i przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej bez jednoczesnego przechowywania ich w formie papierowej będą miały moc dowodową dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy.”
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.614.2017.3.IT stwierdził, że „Dla zastosowania stawki w wysokości 0% dla transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie jest konieczne zatem posiadanie oryginałów dokumentów w formie papierowej, wystarczy ich wersja elektroniczna. Jeżeli są to dokumenty przesyłane w formie elektronicznej, nie budzące wątpliwości co do ich autentyczności, mogą one stanowić dowody (dokumenty) potwierdzające, że towary będące przedmiotem danej wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały dostarczone na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.”
Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało w: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 czerwca 2017 r., sygn.. 0112-KDIL1-3.4012.117.2017.1.KB, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lipca 2015 r., sygn. IBPP4/4512-191/15/EK, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 lipca 2013 r., sygn. IPPP3/443-484/13-4/JK, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 maja 2014 r., sygn. ITPP3/443-98/14/MD, interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 marca 2015 r., sygn. IPTPP2/443-929/14-2/DS oraz z dnia 18 lutego 2015 r. (sygn. IPTPP2/443-856/14-4/IR).
Mając na względzie powyższe uwagi, w ocenie Wnioskodawcy otrzymywane drogą elektroniczną dokumenty takie jak:
·zamówienia poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (w tym w postaci skanu);
·oświadczenia Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu (w tym w postaci skanu);
·oświadczenia przewoźnika o tym, że towary zostały dostarczone na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska (w tym w postaci skanu);
·oświadczenia Kontrahenta o otrzymaniu towarów będących przedmiotem dokonanych w danym okresie WDT (w tym w postaci skanu);
·potwierdzenia otrzymania zapłaty przez Wnioskodawcę za dostarczony towar
- będą stanowić dowody, o których mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT.
Analiza dokumentacji posiadanej przez Wnioskodawcę
Dokumentacja gromadzona przez Wnioskodawcę - uwagi ogólne
Jak wynika z przedstawionych przez Wnioskodawcę wariantów dokumentacji WDT, Wnioskodawca posiada/będzie posiadał:
·fakturę (lub jej kopię) dokumentującą dokonaną WDT, zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopię) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru. W przypadku, gdy Kontrahent dokonuje wywozu towarów własnym środkiem transportu podpis lub parafka odbiorcy na dokumencie przewozowym widnieje zarówno w miejscu przewoźnika jak i odbiorcy;
·w przypadku, gdy Kontrahent dokonuje wywozu własnym transportem także dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu.
Ponadto Wnioskodawca gromadzi i zamierza gromadzić dodatkową dokumentację potwierdzającą wywóz i dostawę towarów na terytorium innego państwa członkowskiego - zarówno dowody wymienione wprost w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, jak i takie niewymienione wprost w przepisach - w zależności od danego wariantu opisanego powyżej) takie jak:
·potwierdzenie otrzymania zapłaty przez Wnioskodawcę za dostarczony towar;
·faktura (lub jej kopia) wystawiona przez przewoźnika towarów, dokumentująca transport towarów;
·zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów;
·oświadczenie przewoźnika o tym, że towary zostały dostarczone na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska;
·dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o otrzymaniu towarów będących przedmiotem dokonanych w danym okresie WDT
Wnioskodawca zakłada, iż w przyszłości może się zdarzyć, że będzie on jedynie w posiadaniu faktury (lub jej kopii) dokumentującej WDT i zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz jednego z dodatkowych dokumentów: oświadczenia przewoźnika o dostarczeniu towarów do Kontrahenta, oświadczenia Kontrahenta o odebraniu towarów lub dokumentu potwierdzającego dokonanie transportu towaru przez Kontrahenta (w przypadku, gdy towar, będzie wywożony własnym środkiem transportu Kontrahenta).
W ocenie Wnioskodawcy, posiadane przez niego dokumenty, w przypadku każdego z przedstawionych wariantów, potwierdzają/będą potwierdzać jednoznacznie dokonanie dostawy towarów do nabywcy na terytorium innego państwa UE.
Mając natomiast na uwadze przywołaną powyżej uchwałę NSA z dnia 11 października 2010 r., sygn. I FPS 1/10, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla zastosowania stawki 0% VAT w przypadku WDT nie jest konieczne posiadanie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a jedynie posiadanie jednego z dowodów wskazanych w tym przepisie (np. specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku) razem z innymi dokumentami (mogą to być dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub też inne dowody), które łącznie, jednoznacznie potwierdzają dostawę towarów do nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego.
Wobec tego Wnioskodawca w szczególności wskazuje, że jego zdaniem brak czytelnego podpisu odbiorcy czy też przewoźnika, a jedynie umieszczenie parafki na liście przewozowym, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do zastosowania 0% stawki VAT. Tym bardziej nie ma to znaczenia w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie dysponować dodatkową dokumentacją, która łącznie i jednoznacznie potwierdzi dostawę towarów do Kontrahenta na terytorium innego państwa członkowskiego UE.
Wariant I
W tym wariancie Wnioskodawca dysponuje i będzie dysponować:
·fakturą (lub jej kopią) dokumentującą dokonaną WDT, zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowym listem przewozowym CMR (lub jego kopią) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką;
·zamówieniem poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe oraz NIP Kontrahenta.
W ocenie Wnioskodawcy zarówno umieszczony na dokumencie przewozowym CMR podpis, parafka oraz pieczątka Kontrahenta (odbiorcy) jednoznacznie dowodzą, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy posiadany przez niego dokument zawierający parafkę lub podpis będzie stanowił dowód, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Przepis ten nie wymaga bowiem, aby odbiór towarów potwierdziła konkretna osoba - warunkiem jest wyłącznie jednoznaczne potwierdzenie, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przykładowo w następujących interpretacjach indywidualnych:
·Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Dyrektor KIS w interpretacji z 23 lutego 2021 r. sygn. 0111 -KDIB3-3.4012.718.2020.2.JS: „(...) W pierwszym wariancie gromadzenia dokumentacji, Spółka wskazała, że jest w posiadaniu kopii faktury zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, międzynarodowego listu przewozowego CMR (transport zlecony jest przewoźnikowi/spedytorowi) wraz z podpisem lub parafką nabywcy UE, a w niektórych przypadkach również z pieczątką nabywcy UE, w treści którego wskazany jest m.in. odbiorca towarów (jest nim dany nabywca UE z siedzibą w innym państwie członkowskim niż terytorium kraju, wskazany na fakturze sprzedaży), miejsce dostawy na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, podpis lub parafką przewoźnika (spedytora lub kuriera), któremu zlecono transport (...) Analiza przedstawionego pierwszego wariantu gromadzenia dokumentacji pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawca dysponujący łącznie ww. dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów z terytorium kraju i dostarczenie do nabywcy UE wymienionymi w art. 42 ust. 3 jest uprawniony do zastosowania stawki w wysokości 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie (...).”
Wariant II i III
W tych wariantach Wnioskodawca będzie dysponować:
·fakturą (lub jej kopią) dokumentującą WDT i zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowym listem przewozowym CMR (lub jego kopią) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką.
Ponadto w opisanych powyżej wariantach Wnioskodawca gromadzi i będzie gromadzić dodatkowe dowody potwierdzające wywóz i dostawę towarów na terytorium innego państwa członkowskiego, takie jak:
·faktura (lub jej kopia) wystawiona przez przewoźnika towarów, dokumentująca transport towarów;
·potwierdzenie otrzymania zapłaty przez Wnioskodawcę za dostarczony towar;
·zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów.
W ocenie Wnioskodawcy zgromadzona w obu wariantach łączna dokumentacja (tj. zarówno podstawowa, jak i alternatywna) spełnia wymogi wynikające z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, tj. stanowi jednoznaczne potwierdzenie dostarczenia towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.
W szczególności wskazuje na to fakt, że w przypadku dołączenia alternatywnej dokumentacji w postaci faktury (lub jej kopii) wystawionej przez przewoźnika towarów, faktura ta w swojej treści może zawierać szereg informacji umożliwiających potwierdzenie szczegółów danej dostawy, tj.: miejsce dostarczenia towarów, dane nadawcy, dane odbiorcy, dane przewoźnika, dodatkowe informacje i referencje umożliwiające określenie towarów, datę dostawy towarów, datę wystawienia faktury, czasami także godzinę odbioru i doręczenia towaru, a czasami także CMR zamówienia WZ.
W przypadku dołączenia do dokumentów podstawowych oryginału lub skanu potwierdzenia otrzymania płatności pochodzącego z systemu bankowego Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie w stanie powiązać płatność z konkretną dostawą w oparciu o dane takie jak m.in. numer zamówienia (albo numer faktury) na potwierdzeniu płatności, kwotę płatności, datę płatności.
Natomiast dołączane przez Wnioskodawcę zamówienie (w tym w postaci skanu) jest dodatkowym dowodem pozwalającym na połączenie informacji o Kontrahencie, jak również o przedmiocie dostawy, z informacjami które są zawarte na fakturze (m.in. w zakresie specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku) i/lub na dokumencie CMR.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jego argumentacja znajduje potwierdzenie m.in. w następujących stanowiskach organów podatkowych.
·Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Dyrektor KIS w dniu 24 kwietnia 2024 r. sygn. 0114-KDIP1-2 4012.35.2024.3 GK: „(...) dokumentacja zgromadzona przez Państwa w związku z dokonywanymi wewnątrzwspólnotowymi dostawami towarów do Kontrahentów zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w innych niż Polska państwach Unii Europejskiej i posługujących się dla potrzeb ww. transakcji numerami VAT UE nadanymi im w tych państwach, tj. dowody (opisane w Wariantach A-H) w postaci:
F.kopii faktury oraz specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku (zawartej w fakturze lub stanowiącej osobny dokument, tzn. załącznik do faktury) oraz dokumentów przewozowych wystawionych przez przewoźnika (np. w formie listów przewozowych CMR), na których z różnych przyczyn nie widnieje podpis osoby odbierającej towar. Dokument przewozowy zawierać będzie szereg informacji umożliwiających określenie szczegółów danej dostawy, tj. informacje takie jak m.in. miejsce przeznaczenia, tj. miejsce dostarczenia towarów, dane nadawcy, dane odbiorcy, dane przewoźnika, dodatkowe informacje i referencje umożliwiające określenie towarów będących przedmiotem transportu m.in. oznaczenie towarów przyjęte przez przewoźnika czy datę wystawienia dokumentu. Powyższe dane zawarte na dokumencie wystawionym przez przewoźnika umożliwiać będą jednoznaczną identyfikację towarów będących przedmiotem transportu, jak również miejsce ich dostawy. Przy czym Spółka będzie również w posiadaniu potwierdzenia otrzymania zapłaty przez Kontrahenta za dostarczony towar, takie samo, jak opisane szczegółowo w Wariancie G;
G.kopii faktury oraz specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku (zawartej w fakturze lub stanowiącej osobny dokument, tzn. załącznik do faktury) oraz potwierdzenia otrzymania zapłaty przez Kontrahenta za dostarczony towar. Przy czym jak Państwo wskazali, terminy płatności są ustalane z Kontrahentami przed rozpoczęciem współpracy, a płatność za towar dokonywana jest zasadniczo po otrzymaniu towaru przez Kontrahenta. Szczegółowe warunki dotyczące płatności wynikają z ustaleń dokonanych pomiędzy Spółką z wybranym Kontrahentem. Ustalenia te mogę mieć formę m.in. umowy handlowej, zamówienia bądź korespondencji handlowej dotyczącej danej dostawy. Dokonanie płatności Spółka utożsamia z akceptacją dokonanej dostawy przez Kontrahenta. Dodatkowo, Spółka jest w stanie powiązać daną płatność z konkretną dostawą w oparciu o dane takie jak m.in. numer referencyjny zawarty na potwierdzeniu płatności, kwotę płatności, datę płatności lub - o ile jest to koniecznie - dodatkową korespondencję handlową, w której Kontrahent wskazuje zakres dostaw objętych poszczególnymi płatnościami;
stanowią/stanowić będą dowody dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust 3 i ust. 11 ustawy, łącznie potwierdzają/będą potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju a w konsekwencji upoważniają/będą upoważniały Państwa (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy) do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% (...)“.
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 sierpnia 2023 r. o sygn. 0114-KDIPI-2.4012.278 2023.2.RM. w której organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy: (…) Przykład 2 (Państwa Spółka odpowiada za transport, który jest realizowany przez profesjonalne firmy transportowe). Będą Państwo posiadać łącznie następujące dokumenty/komplet dokumentów potwierdzające wywóz towarów z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE:
a)fakturę za transport towarów (niezależnie od rodzaju transportu) od Spółki serwisowej wraz ze specyfikacją zrealizowanych transportów,
b)dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za ww. fakturę/transport towarów (dokument Państwa Spółki).
Przykład 5 (Nabywca odpowiada za transport, który jest realizowany przez profesjonalne Firmy transportowe). Będą Państwo posiadać łącznie następujące dokumenty/komplet dokumentów potwierdzające wywóz towarów z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE:
a)kopia specyfikacji ładunku (wydanego towaru oraz WZ (dokument Państwa Spółki),
b)dokument przewozowy CMR (dokument Państwa Spółki) z podpisem pracownika Państwa Spółki (głównie magazyniera) przekazującego towar kierowcy przewoźnika (realizującego transport na zlecenie nabywcy), bez podpisu kierowcy przewoźnika oraz odbiorcy towarów,
c)zaakceptowane przez kontrahenta zamówienia ze wskazanym adresem dostawy oraz zamawianą ilością oraz rodzajem towaru,
d)potwierdzenia płatności ze wskazaniem w tytule numeru faktury lub zgodnie ze specyfikacją, ewentualnie pomniejszoną o braki/różnice w dostawie oraz/lub reklamacje.
(...) każdy z opisanych we wniosku kompletów dokumentów - w Przykładzie nr 1 oraz w Przykładach od nr 3 do nr 6 - łącznie będzie potwierdzał dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Tym samym, wskazane powyżej komplety dokumentów będą uprawniały Państwa do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla realizowanych przez Państwa wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, na podstawie art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy (...) W Przykładzie nr 2 będą Państwo posiadać dwa dokumenty wydane przez dwie niezależne strony, tj. fakturę za transport towarów od Spółki serwisowej oraz dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za ww. fakturę dotyczącą transportu towarów pochodzące z Państwa systemu bankowego. W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem uznać, że dokumenty jakie będą Państwo posiadać w Przykładzie 2, stanowią dokumenty, o których mowa w art. 45a rozporządzenia. Tym samym, na podstawie wymienionych dokumentów będą Państwo mieli prawo do zastosowania stawki VAT 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów w Przykładzie nr 2, na podstawie art. 45a rozporządzenia 2018/1912 (...).”
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 marca 2020 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.80.2019.1.MŁ, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy: „(...) Spółka zamierza kompletować dokumenty zgodnie ze wskazanymi niżej opisami:
Przypadek 1a
Spółka jest w posiadaniu:
a)zamówienia klienta ze wskazanym adresem dostawy
b)kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy
c)kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
d)dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta (na potrzeby niniejszego wniosku intencją Wnioskodawcy jest objęcie niniejszym sformułowaniem wszelkich przypadków, w których posiadany przez niego dokument CMR nie może zostać uznany za podpisany przez kontrahenta (i jednocześnie stanowić dowodu na potrzeby udokumentowania WDT), tj. przykładowo - Spółka w ogóle nie otrzymuje podpisanego dokumentu CMR, Spółka otrzymuje skan dokumentu CMR z nieczytelnym podpisem/bez pieczątek/dat/faktycznego adresu dostawy)
e)potwierdzenia (w formie email) od klienta, iż otrzymał on towary będące przedmiotem dostawy
(...) Przypadek 1c
Spółka jest w posiadaniu:
a)kopii faktury ze wskazanym adresem dostawy podpisanej przez klienta
b)kopii specyfikacji ładunku (wydanego towaru) oraz WZ
c)dokumentu przewozowego CMR niepodpisanego przez klienta
d)potwierdzenia płatności ze wskazaniem w tytule numeru faktury lub zgodnie ze specyfikacją, ewentualnie pomniejszoną o braki/różnice w dostawie oraz/lub reklamacje
(...) Zatem Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (...).”
Wariant IV
W tym wariancie, Wnioskodawca będzie dysponować:
·fakturą (lub jej kopią) dokumentującą dokonaną WDT, zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
·międzynarodowym listem przewozowym CMR (lub jego kopią) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru;
·dokumentem zawierającym oświadczenie Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu. Dokument taki będzie zawierać m.in. następujące dane: dane nabywcy, numer identyfikacji podatkowej, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, datę, pieczątkę i parafkę lub podpis osoby odbierającej towar).
Ponadto w opisanym wariancie Wnioskodawca posiada i będzie posiadać także dodatkowy dokument w postaci zamówienia poszczególnych sztuk i rodzajów towarów.
W przypadku dołączenia do dokumentów podstawowych zamówienia (w tym w postaci skanu) zamówienie takie będzie dodatkowym dowodem pozwalającym na połączenie informacji o Kontrahencie, jak również o przedmiocie dostawy, z informacjami które są zawarte na fakturze (m.in. w zakresie specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku) oraz na dokumencie wystawionym przez Kontrahenta potwierdzającym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jego argumentacja w zakresie dokumentowania WDT przedstawiona w Wariancie IV znajduje potwierdzenie m.in. w następujących stanowiskach organów podatkowych:
·Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 sierpnia 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-3 4012.392 2024.2.MR. w której organ uznał, że (…) skoro posiadają/będą posiadać Państwo Dokumenty podstawowe, tj.:
a)fakturę dokumentującą WDT wystawioną przez Państwa lub fakturę dokumentującą WDT wystawioną przez Kontrahenta UE w Państwa imieniu i na Państwa rzecz w ramach tzw. samofakturowania,
b)zamówienie w systemie zamówień elektronicznych,
c)dokument dostawy (Delivery Note/Lieferschein),
d)list przewozowy CMR, podpisany przez Państwa pracownika,
wraz z jednym z poniższych Dokumentów uzupełniających:
a)CMR z podpisem przewoźnika,
b)potwierdzenie odebrania towarów przez Kontrahentów UE,
c)podpisane zbiorcze zestawienie,
d)wiadomość elektroniczną (e-mail) otrzymaną od Kontrahenta UE w odpowiedzi na przesłane przez Państwa zbiorcze zestawienie,
e)milczące potwierdzenie Kontrahenta UE akceptujące zbiorcze zestawienie,
oraz w sytuacji, gdy - jak wskazano w uzupełnieniu wniosku - zapłata za towar jest/będzie dokonana przez Kontrahenta po dostarczeniu towaru na terytorium innego państwa członkowskiego i mają/będą mieli Państwo możliwość ustalenia, której wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dotyczy ta zapłata, to ww. dokumenty stanowią/stanowić będą dowody dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust. 3, ust. 4 i ust. 11 ustawy o VAT, łącznie potwierdzają/będą potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (...).”
Wariant V
W tym wariancie Wnioskodawca będzie dysponować fakturą (lub jej kopią) dokumentującą dokonaną WDT, zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku - nie będzie natomiast posiadać międzynarodowego listu przewozowego CMR.
W ocenie Wnioskodawcy posiadanie jedynie tego dokumentu nie będzie wystarczającym dla spełnienia wymogów wskazanych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT. Dlatego też Wnioskodawca będzie uzupełniać swoją dokumentację innymi dowodami potwierdzającymi jednoznacznie dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego (innego niż terytorium kraju), a mianowicie:
·oświadczeniem przewoźnika o tym, że towary zostały dostarczone na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska. Oświadczenie będzie występować w formie elektronicznej (korespondencja email) lub jako podpisany własnoręcznym podpisem dokument w formie skanu lub kopii lub
·oświadczeniem Kontrahenta o otrzymaniu towarów będących przedmiotem dokonanych w danym okresie WDT. Oświadczenie będzie występować w formie elektronicznej (korespondencja email) lub jako podpisany własnoręcznym podpisem dokument w formie skanu lub kopii.
W ocenie Wnioskodawcy ww. dokumenty łącznie będą spełniać wymogi wynikające z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, tj. będą jednoznacznie potwierdzać dostarczenie towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska. W szczególności przemawia za tym fakt, że oświadczenia te będą Wnioskodawcy przesyłane albo pocztą tradycyjną albo w formie załączników do wiadomości e- mail z oficjalnego konta poczty elektronicznej.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Katowicach z 26 lutego 2015 r. o sygn. IBPP4/443-627/14/BP, w której organ wskazał że: „(...) w sytuacji gdy Wnioskodawca - zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym - dla potwierdzenia dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów posiada fakturę, specyfikację wysłanego towaru oraz potwierdzenie od przewoźnika o dostarczeniu towarów do miejsca przeznaczenia w innym państwie członkowskim, należy uznać, że dokumenty te łącznie uprawdopodobniają przemieszczenie towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego oraz ich dostarczenie do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Możliwe jest bowiem, przyporządkowanie faktury i specyfikacji do oświadczenia spedytora”.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jego argumentacja znajduje także potwierdzenie m.in. w następujących stanowiskach organów podatkowych, np.:
·Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 października 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.546.2022.2.KT „(...) skoro posiadają/będą posiadać Państwo następujące dokumenty:
w opisanym Wariancie II:
1)fakturę (lub jej kopię) zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku,
2)jedną z dokumentacji w postaci potwierdzenia odbioru towarów otrzymywanego od Kontrahenta:
a)korespondencję elektroniczną (mailową) z Kontrahentem zawierającą oświadczenie o odbiorze przez niego dostaw zrealizowanych w danym okresie, ze wskazaniem danych umożliwiających identyfikację poszczególnych dostaw (...)
w opisanym Wariancie III:
1)fakturę (lub jej kopię) zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku,
2)potwierdzenie płatności pozwalającą na powiązanie płatności dokonanej przez danego kontrahenta z dokonanymi na jego rzecz wewnątrzwspólnotowymi dostawami towarów,
3)jedną z dodatkowych dokumentacji potwierdzającej dokonanie WDT w postaci potwierdzenia dostarczenia określonych towarów do odbiorcy, otrzymywanej od zewnętrznego przewoźnika/kuriera odpowiedzialnego za transport towarów:
a)skan odsyłanej Państwu potwierdzonej przez przewoźnika listy zrealizowanych dostaw (wygenerowanej z wewnętrznego systemu Spółki), który zawiera/będzie zawierać dane dotyczące danych dostaw pozwalających na ich jednoznaczną identyfikację oraz podpis i pieczątkę przewoźnika (...) to ww. dokumenty stanowią/stanowić będą dowody dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy o VAT, łącznie potwierdzają/będą potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (...)”.
·Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.566.2020.2.MAZ „(...) Wnioskodawca będzie w posiadaniu faktury oraz dowodu wydania materiału, stanowiącego specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. Ponadto Wnioskodawca będzie miał: potwierdzenie dostarczenia towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, wystawione przez nabywcę; potwierdzenie to (...) jest otrzymywane przez Spółkę w drodze korespondencji mailowej z Kontrahentem (w wiadomości e-mail znajdą się informacje pozwalające na identyfikację potwierdzanej dostawy). Wnioskodawca będzie również w posiadaniu potwierdzenia zapłaty za wskazane towary (wyciąg bankowy). Powyższe oznacza, że Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania WDT opisanej w wariancie trzecim - stawką VAT w wysokości 0% (…).”
Wariant VI
W tym wariancie Wnioskodawca będzie dysponować fakturą (lub jej kopią) dokumentującą dokonaną WDT, zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku - nie będzie natomiast posiadać międzynarodowego listu przewozowego CMR.
W ocenie Wnioskodawcy posiadanie jedynie faktury zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku nie będzie wystarczającym dla spełnienia wymogów wskazanych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT. Dlatego też Wnioskodawca będzie uzupełniać swoją dokumentację alternatywnym dowodem, który będzie jednoznacznie potwierdzać dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego (innego niż terytorium kraju), a mianowicie:
·dokumentem zawierającym oświadczenie Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu. Dokument ten w swojej treści będzie zawierać m.in. następujące dane: dane nabywcy, numer identyfikacji podatkowej, rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, datę, pieczątkę i/ parafkę osoby odbierającej towar.
W ocenie Wnioskodawcy opisany w Wariancie VI sposób dokumentacji będzie spełniać wymogi wynikające z art. 42 ust. 3, w zw. z ust. 4 w zw. z ust. 11 ustawy o VAT, ponieważ zgromadzone dokumenty będą spełniać wszystkie wymagania ustawowe dotyczące rodzaju dokumentacji oraz zawartych w niej informacji. Ponadto będą one jednoznacznie potwierdzać wywóz towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jego argumentacja znajduje potwierdzenie m.in. w następujących stanowiskach organów podatkowych, np.:
·Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 września 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-3 4012.294.2021.2.JK, w której organ uznał, że: „(...) Wnioskodawca będzie dysponował oświadczeniem nabywcy, że towary zostaną wywiezione z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Oświadczenie będzie zawierało:
a)imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru oraz nabywcy tych towarów,
b)adres, pod który są przewożone towary,
c)określenie towarów i ich ilość,
d)potwierdzenie przyjęcia towaru przez nabywcę do miejsca znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
e)nr rejestracyjny środka transportu,
f)oświadczenie będzie podpisane przez nabywcę towaru.
(...) W przypadku opisanym we wniosku zastosowanie zatem znajdzie przepis art. 42 ust. 4 ustawy, wskazujący dokumenty, jakie powinien posiadać podatnik w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez nabywcę przy użyciu własnego środka transportu (...).”
Mając na względzie przedstawioną argumentację, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, iż wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów udokumentowane w sposób wskazany w Wariantach od I do VI powinny być opodatkowane stawką 0% VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z art. 13 ust. 1 ustawy wynika, że:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).
W kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej „rozporządzeniem 2018/1912”. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
I tak, zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:
1.Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
(i)pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
(ii)co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy. Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
b)następujące dokumenty:
(i)polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
(ii)dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
(iii)poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.
Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.
W myśl art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania. Jednak zastosowanie stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów uzależnione jest także od zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT UE, najpóźniej w momencie składania deklaracji uwzględniającej daną dostawę.
W myśl art. 42 ust. 1a ustawy:
Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1) podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2) złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, realizowanej z udziałem przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2) (uchylony)
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
4) (uchylony)
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Jednak w myśl art. 42 ust. 11 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Należy wskazać, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.
W związku z tym istotne jest to, aby ww. dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.
Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych.
Istotne jest aby dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Dokumenty mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju.
Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia, konsumpcji). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy o VAT wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy o VAT dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Przy czym przepisy regulujące prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku nie określają formy dokumentów potwierdzających wywiezienie i dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy. Obowiązujące w tym zakresie przepisy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, lub jako skan dokumentu załączony do wiadomości e-mail otrzymanej od przewoźnika lub kontrahenta, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy. Należy zatem przyjąć, że każda forma dokumentu jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność i integralność z dokumentami źródłowymi została wystarczająco uprawdopodobniona. Dokumenty powinny jednoznacznie dowodzić dostarczenie towarów do ich odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Odnosząc się do powołanych wyżej przepisów zauważyć należy, że prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że doszło do wywozu towarów poza terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym państwie członkowskim UE. Istotą przywołanych przepisów jest przede wszystkim zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju i zostały dostarczone do ich nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego. Zasadniczą kwestią jest zatem, aby posiadane przez Państwa dokumenty łącznie, jednoznacznie, potwierdzały, że towary te były przedmiotem WDT.
Z opisu sprawy wynika, że zajmują się Państwo produkcją artykułów. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce (podatnik VAT UE). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracują Państwo zarówno z polskimi podatnikami, jak i z podatnikami posiadającymi siedzibę w innych krajach Unii Europejskiej, zarejestrowanymi do celów rozliczania podatku od wartości dodanej (dalej: „Kontrahenci”). Dokonują Państwo na ich rzecz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Transakcje te dokonywane są wyłącznie z Kontrahentami, którzy posiadają właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych i podali go Państwu. Miejscem rozpoczęcia transportu towarów jest terytorium Polski (tj. miejsca prowadzenia Państwa działalności w tym magazyny), a miejscem zakończenia transportu towarów jest terytorium innego państwa członkowskiego UE. Podmiotami odpowiedzialnymi za organizację transportu są zarówno Kontrahenci, jak i Państwo. Towary mogą być transportowane za pośrednictwem przewoźników, a także środkami własnymi Kontrahentów lub Państwa. Informacje o dokonywanych WDT wykazują Państwo prawidłowo i terminowo w wysyłanych informacjach podsumowujących. W celu zastosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT, gromadzą/będą gromadzić Państwo dokumenty potwierdzające, iż towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski, które opisane zostały w wariantach I-VI.
Wariant I - Państwo są/będą w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
- faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
- międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką;
- zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe oraz NIP Kontrahenta.
Wariant II - Państwo są/będą w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
- faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
- międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką;
- potwierdzenie otrzymania zapłaty przez Państwa za dostarczony towar;
- zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia wynika/będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe oraz NIP Kontrahenta
Wariant III – Państwo są/będą w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
- faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
- międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy, pieczątką, podpisem lub parafką przewoźnika oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru, a w niektórych przypadkach również pieczątką;
- faktura (lub jej kopia) wystawiona przez przewoźnika towarów, dokumentująca dokonany transport;
- zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia wynika/będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe oraz NIP Kontrahenta.
Wariant IV – Państwo są/będą w posiadaniu następującego wariantu dokumentacji WDT:
- faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
- międzynarodowy list przewozowy CMR (lub jego kopia) z podpisem i pieczątką nadawcy oraz podpisem lub parafką odbiorcy towaru (z uwagi na transport własny Kontrahenta, podpis lub parafka odbiorcy na dokumencie przewozowym widnieje w miejscu przeznaczonym dla przewoźnika oraz w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy);
- dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu. Dokument taki będzie zawierać m in. następujące dane: dane nabywcy, numer identyfikacji podatkowej, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, datę, pieczątkę i parafkę osoby odbierającej towar,
- zamówienie poszczególnych sztuk i rodzajów towarów (zasadniczo w postaci korespondencji lub skanu z systemu nabywcy). Z treści zamówienia będzie wynikać jaki towar (nazwa i rodzaj produktu) oraz jaką ilość zamawia Kontrahent. Ponadto, zamówienie może zawierać także dane osoby zamawiającej, tj. imię, nazwisko i/lub stanowisko służbowe.
Wariant V - u Państwa może wystąpić w przyszłości następujący wariant dokumentowania WDT:
- faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
- dokument zawierający oświadczenie przewoźnika o tym, że towary zostały dostarczone na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska. Na dokumencie mogą znajdować się dane pozwalające na identyfikację konkretnych dostaw, tj. m.in. numery faktur lub numery zamówień. Dokument ten może występować w formacie elektronicznym (korespondencja email) lub w postaci podpisanego podpisem własnoręcznym dokumentu przesłanego w formie załącznika (skanu) do wiadomości e-mail lub doręczonego pocztą lub
- dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o otrzymaniu towarów będących przedmiotem dokonanych w danym okresie WDT. Na dokumencie mogą znajdować się dane pozwalające na identyfikację konkretnych dostaw, tj. m.in. numery faktur lub numery zamówień. Dokument ten może występować w formacie elektronicznym (korespondencja email) lub w postaci podpisanego podpisem własnoręcznym dokumentu przesłanego w formie załącznika (skanu) do wiadomości e-mail lub doręczonego pocztą.
Wariant VI - u Państwa może wystąpić w przyszłości następujący wariant dokumentowania WDT:
- faktura (lub jej kopia) dokumentująca dokonaną WDT, zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;
- dokument zawierający oświadczenie Kontrahenta o tym, że towary zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska jego własnym środkiem transportu. Dokument taki będzie zawierać m.in. następujące dane: dane nabywcy, numer identyfikacji podatkowej, rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, datę, pieczątkę i podpis lub parafkę osoby odbierającej towar.
Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że opisane wyżej dokumenty posiadane przez Państwa w odniesieniu do transakcji WDT realizowanych w Wariantach I-VI stanowią/stanowić będą dowody dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy, łącznie dla każdego z Wariantów, potwierdzają/będą potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, a w konsekwencji upoważniają/będą upoważniały Państwa (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy) do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.