Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.498.2024.2.PJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.498.2024.2.PJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

- uznania sprzedaż licytacyjnej prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działki nr X. za czynność podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe,

- udokumentowania fakturą VAT sprzedaży licytacyjnej ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – jest nieprawidłowe,

- objęcia sprzedaży licytacyjnej ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zwolnieniem podatkowym wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 i 10a ustawy o VAT – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 11 października 2024 r. Uzupełnił go Pan pismem z 31 grudnia 2024 r. w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedmiotem wniosku jest prawo użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej, która będzie przedmiotem licytacji prowadzonej przez komornika sądowego.

Komornik prowadzi postępowanie egzekucyjne z prawa użytkowania wieczystego nieruchomości (...). Właścicielem przedmiotowej nieruchomości jest (...), użytkownikiem wieczystym jest Y. Przedmiotowe prawo będzie przedmiotem licytacji prowadzonej przez komornika.

Na teren nieruchomości gruntowej składa się działka ewidencyjna nr X. o powierzchni (...) ha. Teren przedmiotowej działki jest niezabudowany, otwarty i płaski, porośnięty roślinnością niską z kilkoma wsiewkami drzew i krzewów. Przez działkę przebiegają ścieżki piesze, częściowo utwardzone płytami chodnikowymi (trylinką). Kształt działki zbliżony do prostokąta, foremny. Nieruchomość nie jest użytkowana. Przez teren działki od strony północnej biegną sieci infrastruktury technicznej: wodociągowa, energetyczna, telefoniczna. Teren nieruchomości przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Nieruchomość będąca przedmiotem umowy posiada dostęp do drogi publicznej. Dla działek ewidencyjnych Z. oraz X. (...) uzyskano pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze z garażem podziemnym. Następnie decyzja ta uległa przeniesieniu na kolejnych inwestorów – ostatnia decyzja przenosząca z (...) 2017 r. nr (...).

Stan faktyczny:

- Komornik nie dysponuje dziennikiem budowy;

- Od momentu ostatniej decyzji przenoszącej upłynęło 7 lat;

- Na nieruchomości nie rozpoczęto żadnych prac budowlanych – nie zidentyfikowano placu budowy. W świetle powyższego brak jest podstaw do jednoznacznego stwierdzenia, że pozwolenie wygasło z mocy prawa, na skutek nie rozpoczęcia lub przerwania budowy przez okres dłuższy niż 3 lata.

Nieruchomość nie jest użytkowana. Nieruchomość położona jest na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

- Decyzją (...) z dnia (...) 2007 r. dokonano ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji: budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z częścią handlowo usługową, miejscami parkingowymi, infrastruktura techniczną;

- Decyzją (...) z dnia (...) 2013 r. dokonano przeniesienia warunków zabudowy, lokalizacji celu publicznego;

- Decyzją (...) z dnia (...) 2014 r. wydano pozwolenie na budowę budynku wielorodzinnego z usługami, garażem podziemnym;

- Decyzją (...) z dnia (...) 2016 r. dokonano zmiany dec. (...)- dot. budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze i garażem podziemnym w zakresie zagospodarowania terenu i architektoniczno-budowlanym;

- Decyzjami (...) z dnia (...) 2016 r. oraz (...) z dnia (...) 2017 r. przeniesiono decyzję o pozwoleniu na budowę nr (...) na nowego inwestora. Analiza studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (...) została przeprowadzona w oparciu o Obowiązujące Studium uchwalone przez (...). Nieruchomość położona jest w jednostce urbanistycznej zdefiniowanej jako „(...)”. Teren nieruchomości ulokowany jest na obszarze zieleni 2, oznaczonej symbolem MU, dla której zdefiniowano kierunki: obszary mieszkaniowo-usługowe.

Z analizy księgi wieczystej nieruchomości wynika, że każdy następny podmiot na który przenoszono prawo użytkowania wieczystego, w formie aktu notarialnego, do ceny sprzedaży doliczał należny podatek VAT. Nie stwierdzono przy tym żadnej załączonej faktury VAT. Nieruchomość nie była w okresie 5 lat i nie jest obecnie wykorzystywana na prowadzenie działalności gospodarczej oraz nie stanowi przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.

Zgodnie z art. 18 Ustawy o podatku od towarów i usług VAT Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Dłużnik Y. jest wpisany do GUS jako prowadzący działalność gospodarczą z numerem PKD 4120Z: roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Dodatkowo Spółka wpisana jest do KRS, natomiast nie figuruje w rejestrze VAT.

Dodatkowo komornik wskazuje, że:

1)Nabycie przez Dłużnika nieruchomości objętej zakresem wniosku, tj. prawa użytkowania wieczystego nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, podatkiem od towarów i usług.

2)ww. czynność nie była udokumentowana fakturą VAT z wykazaną kwotą podatku VAT.

3)Komornik nie posiada informacji dotyczących tego, czy z tytułu nabycia ww. działek - prawa użytkowania wieczystego, Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku wskazanych informacji 1) i 2) – wynikają one z analizy księgi wieczystej nieruchomości. W przypadku informacji 3) wynika ona z braku informacji jaki jest wynikiem braku możliwości uzyskania ich od dłużnika.

W uzupełnieniu wniosku, odpowiadając na pytania zawarte w wezwaniu wskazał Pan ponadto, że:

1)czy ścieżki piesze, sieci wodociągowe, energetyczne i telefoniczne znajdujące się na działce stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)?

- Tak. Stanowią one budowle w rozumieniu prawa budowlanego.

1)czy sieci wodociągowe, energetyczne i telefoniczne będą przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej?

- Ścieżki piesze utwardzone z trylinki, będą objęte przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej gdyż stanowią one część składową nieruchomości. Sieci przesyłowe nie będą przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej, ze względu na fakt iż stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Art. 49 § 1. kc.

2)jeśli ścieżki piesze, sieci wodociągowe, energetyczne i telefoniczne znajdujące się na działce stanowią budowle, które będą przedmiotem sprzedaży prosimy wskazać odrębnie dla każdej budowli:

a)czy Dłużna spółka wybudowała te budowle (jeżeli tak, to kiedy zakończono budowę), czy też obiekty te znajdowały się na działce w momencie jej nabycia przez Dłużną spółkę?

 dłużna spółka nie wybudowała nic na wskazanej działce.

b)czy w okresie dwóch lat poprzedzających planowaną sprzedaż egzekucyjną Dłużna spółka ponosiła wydatki na ulepszenie budowli, które przekroczyły 30% wartości początkowej budowli?

- dłużna spółka nie ponosiła żadnych wydatków w okresie 2 lat poprzedzających planowaną sprzedaż.

c)czy Dłużnej spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wybudowaniem lub ulepszeniem budowli?

- dłużnej spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku.

2)czy działka jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?

- Nie, obie działki Z. oraz X., nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

3)czy dla działki wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy?

- Dla działek została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze i garażem podziemnym;

Decyzją (...) z dnia (...) 2014 r. wydano pozwolenie na budowę budynku wielorodzinnego z usługami, garażem podziemnym;

Decyzją (...) z dnia (...) 2016 r. dokonano zmiany dec. (...)- dot. budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w  parterze i garażem podziemnym w zakresie zagospodarowania terenu i architektoniczno-budowlanym;

Decyzjami (...) z dnia (...) 2016 r. oraz (...) z dnia (...) 2017 r. przeniesiono decyzję o pozwoleniu na budowę nr (...) na nowego inwestora.

4)czy działka i budowle które będą przedmiotem sprzedaży, były wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

- działki nie były wykorzystywane w żaden sposób.

5)czy przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki Dłużnej spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

- Komornik prowadził udokumentowane działania opisane w niniejszym punkcie, które nie doprowadziły na skutek braku możliwości do uzyskania informacji wskazanych w niniejszym punkcie.

6)czy prowadził Pan udokumentowane działania, które nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnej spółki, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a ustawy o podatku od towarów i usług?

- Komornik prowadził udokumentowane działania opisane w niniejszym punkcie.

Pytania

1)Czy sprzedaż przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – niezabudowanej działki składającej się z działek ewidencyjnych nr X. powinna nastąpić w trybie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?

2)Czy Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT sprzedaż ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości?

3)Czy sprzedaż przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – niezabudowanej działki składającej się z działek ewidencyjnych nr X., korzysta ze zwolnienia podatkowego wskazanego w:

a)art. 43.9 [winno być: art. 43 ust. 1 pkt 9] ustawy o VAT,

b)art. 43.10 [winno być: art. 43 ust. 1 pkt 10] ustawy o VAT,

c)art. 43.10a [winno być: art. 43 ust. 1 pkt 10a] ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1)

Sprzedaż przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – niezabudowanej działki składającej się z działek ewidencyjnych nr X. (...) powinna nastąpić w trybie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, z uwagi na przepis art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Ad 2)

Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT sprzedaż ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z uwagi na przepis art. 18 ustawy: Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. W przypadku sprzedaży opodatkowanej dokumentem potwierdzającym jej nabycie w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jest faktura. W tym przypadku Dłużna spółka nie została wykreślona z KRS i w ocenie komornika jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, bez względu na to czy figuruje w dostępnych rejestrach VAT czy też nie, a tym samym zgodnie z art. 106b ustawy o VAT, taką transakcję należy udokumentować fakturą.

Ad 3)

Sprzedaż przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – niezabudowanej działki składającej się z działek ewidencyjnych nr X. (...), nie będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego wskazanego w art. 43.9 [winno być: art. 43 ust. 1 pkt 9] lub 43.10 [winno być: art. 43 ust. 1 pkt 10] albo 43.10a [winno być: art. 43 ust. 1 pkt 10a].

a)

Obowiązujące Studium uchwalone przez (...) w dniu (...) 2018 r. wskazuje, że nieruchomość położona jest w jednostce urbanistycznej zdefiniowanej jako „(...)”. Teren nieruchomości ulokowany jest na obszarze zieleni 2, oznaczonej symbolem MU, dla której zdefiniowano kierunki: obszary mieszkaniowo-usługowe. Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy. Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy - ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - na podstawie ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego; sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy. O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Jak to wykazano w opisie powyżej, działka X. objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Tym samym, z planu zagospodarowania przestrzennego wynika, iż są to tereny inne niż te które ustawodawca wymienia w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, iż na moment sprzedaży działka będzie objęta decyzją o warunkach zabudowy wydaną w oparciu o udzielone pełnomocnictwo. Tym samym, ww. działka będzie stanowiła teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie, jej sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

b)

Jak wspomniano wyżej, sprzedaży podlegać będzie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – niezabudowanej działki składającej się z działek ewidencyjnych nr X. (...), a to w ocenie Wnioskodawcy definiuje przedmiot sprzedaż tj. grunt. Nie wyłącza się tutaj oczywiście sytuacji kiedy dostawie podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, których sprzedaż połączona jest z gruntem.

c)

Analogicznie jak w pkt b) – sprzedaży podlegać będzie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – niezabudowanej działki składającej się z działek ewidencyjnych nr X. (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie:

- uznania sprzedaż licytacyjnej prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działki nr X. za czynność podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe,

- udokumentowania fakturą VAT sprzedaży licytacyjnej ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – jest nieprawidłowe,

- objęcia sprzedaży licytacyjnej ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zwolnieniem podatkowym wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 i 10 a ustawy o VAT – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i pkt 7 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Należy zauważyć, że użytkowanie wieczyste stanowi wprawdzie prawo do rzeczy cudzej, ale daje użytkownikowi wieczystemu uprawnienia do dysponowania rzeczą w sposób zbliżony do właściciela.

Jak wynika z powyższego, zarówno sprzedaż prawa użytkowania wieczystego, jak również oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić że dostawa nieruchomości opisanej we wniosku (działki nr X.) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła bowiem towaru w rozumieniu ustawy, tj. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, stanowiącej składnik majątkowy przedsiębiorstwa Dłużnika oraz dokonana będzie przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej nr X. będzie stanowiła czynności opodatkowaną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Przedmiotem Pana wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 3 jest możliwość objęcia sprzedaży licytacyjnej nieruchomości o której mowa we wniosku jednym ze zwolnień, uregulowanych w art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 i 10a ustawy o VAT. Ocena Pana stanowiska w zakresie tego pytania jest niezbędna do oceny prawidłowości Pana stanowiska dotyczącego pytania nr 2 (tj. obowiązku udokumentowania sprzedaży licytacyjnej fakturą), zatem zostanie ona dokonana w pierwszej kolejności.

Jak już wykazano wcześniej Dłużnik w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości – działki nr X. działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem jej sprzedaż przez Wnioskodawcę – komornika sądowego – w drodze licytacji publicznej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego, co wynika bezpośrednio z art. 2 pkt 33 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy,

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z nich.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że we wniosku przedstawił Pan stanowisko w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem sprzedaży licytacyjnej działki niezabudowanej. Tymczasem, jak wynika z uzupełnienia wniosku na działce nr X. znajdują się ścieżki piesze utwardzone z trylinki, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego i które będą przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej, gdyż stanowią one część składową nieruchomości. Zatem działka nr X. nie stanowi terenu niezabudowanego, w stosunku do dostawy którego mogłoby znaleźć zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Sprzedaż licytacyjna nieruchomości opisanej we wniosku powinna być oceniana jako dostawa budowli (ścieżek pieszych utwardzonych z trylinki), do której może znaleźć zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia, Dłużna spółka nie wybudowała nic na wskazanej działce, a więc również ścieżek pieszych znajdujących się na działce, które stanowią budowle i które będą przedmiotem sprzedaży, a tym samym obiekty te znajdowały się na działce w momencie jej nabycia przez Dłużną spółkę. Ponadto Dłużna spółka nie ponosiła żadnych wydatków w okresie 2 lat poprzedzających planowaną sprzedaż, w tym też wydatków na ulepszenie budowli, których dotyczyło pytanie Organu.

Wobec powyższego nie można uznać, że dostawa budowli (ścieżek pieszych) znajdujących się na działce nr X. będzie odbywała się w ramach pierwszego zasiedlenia bądź w okresie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, za które należy uznać zarówno wybudowanie budowli jak i jej ulepszenie, na które poniesiono wydatki przekraczające 30% ich wartości początkowej.

Tym samym dostawa ww. budowli będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy zwolnienie obejmie również dostawę prawa użytkowania gruntu, na którym budowle te są posadowione.

Wobec powyższego nie można uznać za prawidłowe Pana stanowiska w zakresie pytania nr 3, w którym uznał Pan, że sprzedaż licytacyjna działki nr X. nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do Pana wątpliwości w zakresie pytania nr 2 należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wynika z powyższego fakturę wystawia się w celu udokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast z art. 106b ust. 3 ustawy wynika, że:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 106c ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1)organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2)komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik wystawiał fakturę.

Z opisu sprawy wynika, że jako komornik będzie Pan dokonywał sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT nieruchomości należącej do Dłużnej spółki, która w ramach tej transakcji będzie podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie, jak wyżej wskazano, sprzedaż działki będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, nie będzie miał Pan obowiązku wystawienia faktury dokumentującej egzekucyjną sprzedaż korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT, jednakże nie ma przeszkód, aby w odniesieniu do powyższej transakcji taką fakturę Pan wystawił.

We wniosku, przedstawił Pan własne stanowisko zgodnie z którym: „Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT sprzedaż ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości (...)” – w związku z powyższym, w tym zakresie Pana stanowisko stanowiące bezpośrednią odpowiedź na postawione we wniosku pytanie czy winien Pan udokumentować fakturą VAT sprzedaż ww. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, należy uznać za nieprawidłowe, gdyż jak wskazano powyżej ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku, zatem jest to Pana prawo, a nie obowiązek.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zadanych pytań), w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.