
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie podatku od towarów i usług (we wniosku pytanie nr 5), jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków związanych z rozliczeniem podatku VAT z tytułu wypłaty środków Cashback na rzecz Klientów (Beneficjentów), wpłynął 14 listopada 2024 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
… (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „Organizator”) zmieniła model sprzedaży programów (dalej jako: „Produktów”) firmy XXX (dalej jako: „Producent”).
Spółka nie będzie więc już prowadziła bezpośredniej sprzedaży Produktów. Będzie natomiast, w oparciu o umowę agencyjną, otrzymywać prowizję za pozyskanych Klientów (dalej także jako: „Beneficjenci” lub „Uczestnicy”), którzy zakupią Produkty bezpośrednio u Producenta - Klienci sami będą składać zamówienie. Za zakup towaru Klient będzie otrzymywał fakturę od firmy Producenta - poza udziałem Spółki. Klient końcowy nie będzie więc dokonywał bezpośredniego zakupu Produktów od Spółki, a Spółka nie będzie wystawiała mu z tego tytułu faktur VAT. Płatność za zakupiony Produkt będzie odbywała się bezpośrednio od Klienta do firmy Producenta.
Spółka, pomimo iż będzie bezpośrednio współpracowała z Klientem w doborze odpowiedniego Produktu, nie będzie dostarczała Klientowi tego towaru. Spółka będzie otrzymywała wynagrodzenie prowizyjne od Producenta.
Program wsparcia sprzedaży; Uwagi ogólne
W celu wsparcia sprzedaży Produktów i uzyskania przewagi konkurencyjnej, Spółka planuje wdrożyć program premiowania podmiotów, które nabywają Produkty od Producenta (dalej jako: „Program”), w postaci bonusów pieniężnych bądź zwrotów gotówki. Klienci otrzymają zwrot części zapłaconej przez siebie ceny za Produkt. Programem premiowania zostaną objęci Klienci, którzy nie będą nabywać Produktów bezpośrednio od Spółki i nie otrzymają od niej z tego tytułu faktur VAT (Klienci będą nabywali Produkty od Producenta, który będzie fakturował na ich rzecz te transakcje). Beneficjenci będą dowiadywać się o możliwości wzięcia udziału w programie poprzez informacje udzielane przez Spółkę, np. udostępniane na jej stronie internetowej.
Program realizowany będzie na podstawie Regulaminu programu „zwrot za zakupy” (dalej jako: „Regulamin”). Beneficjenci będą mieli wgląd i będą akceptować ten Regulamin w momencie wysyłania elektronicznego formularza zgłoszeniowego, którego złożenie będzie warunkiem uczestnictwa w Programie. Regulamin będzie stanowił m. in., że:
- organizatorem Programu jest Spółka;
- uczestnikiem jest Klient prowadzący działalność gospodarczą lub wykonujący wolny zawód, dokonujący zakupu w ramach prowadzonej działalności (wolnego zawodu), nieposiadający w związku z tym przy tej transakcji statusu konsumenta;
- ofertę handlową należy rozumieć jako ofertę obejmującą nabycie towarów od Partnera, Dostawcy lub Producenta (będącego podmiotem bezpośrednio współpracującym ze Spółką), na podstawie której Uczestnik może otrzymać zwrot za zakupy.
Program będzie uruchamiany akcyjnie bądź okresowo.
Warunki udzielenia zwrotu części kwoty zakupu (dalej jako: „Cashback”)
Beneficjenci uprawnieni będą do wystąpienia do Spółki – poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy zamieszczony na stronie internetowej – o otrzymanie zwrotu części ceny uiszczonej za zakupione Produkty - Cashback. Uczestnikowi zostanie naliczony zwrot za zakupy w momencie poprawnego zarejestrowania transakcji zakupu. Regulamin będzie określał szczegółowe warunki poprawnej rejestracji zakupu.
Procedura udzielenia kwoty Cashback Beneficjentom
Po weryfikacji poprawności rejestracji zakupu i otrzymaniu prawidłowego zgłoszenia, Uczestnik otrzyma częściowy zwrot za zakupy na wskazane przez siebie konto bankowe, w terminie określonym w Regulaminie. Dane Klientów, składane oferty oraz informacje czy Klient z polecenia Spółki faktycznie dokonał zakupu od Producenta, będą sprawdzane za pośrednictwem systemu CRM, pozwalającego na weryfikację tych danych.
Rozliczenia pomiędzy Spółką a Producentem
Spółka będzie dokonywała weryfikacji złożonych zgłoszeń Uczestników oraz na tej podstawie wypłaci kwoty Cashback przelewem na konta Beneficjentów. Faktyczne koszty Programu będą więc ponoszone przez Spółkę. Producent natomiast będzie wypłacał na rzecz Spółki wynagrodzenie prowizyjne za świadczone przez nią usługi. Z tytułu należnej prowizji agencyjnej Producent zastosuje samofakturowanie (Self Bill).
Wnioskodawca będzie wykazywać te faktury w JPK jako wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług. Algorytm wyliczenia prowizji zostanie zapisany w umowie. Wg umowy agencyjnej (i przewodnika do tej umowy) prowizje za zakończony miesiąc będą ustalane (co do należnej Spółce wartości) i wypłacane w dwóch ratach:
- za sprzedaż zrealizowaną do Klientów w okresie od 1. do 15. dnia zakończonego miesiąca wartość prowizji zostanie ustalona przez Producenta i wypłacona do 15. dnia miesiąca następnego; z tą samą datą Producent wystawi samofakturę (Self Bill);
- za drugą połowę miesiąca zakończonego, wartość prowizji zostanie ustalona przez Producenta i wypłacona w okolicach 20-27 dnia następnego miesiąca. Z tą samą datą Producent wystawi samofakturę (Self Bill). W ramach dokumentacji Spółka, oprócz ustanowienia Regulaminu Programu, będzie prowadziła również ewidencję (przy wykorzystaniu systemu CRM) pozwalającą na powiązanie wypłaconej gotówki z tytułu Cashback z zakupem Klienta, od którego Spółka otrzyma prowizję od Producenta.
Pytanie (we wniosku pytanie nr 5, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)
Czy w Spółce powstaną obowiązki związane z rozliczeniem podatku VAT z tytułu wypłaty środków Cashback na rzecz Klientów (Beneficjentów)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług definiuje ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa o VAT”) Artykuł 2 pkt 6 tej ustawy stanowi, że przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zatem skoro środki pieniężne – jako środek płatniczy – nie uznaje się za towar w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, to wypłaty przez Wnioskodawcę środków Cashback na rzecz uprawnionych Użytkowników nie będzie można utożsamiać z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy.
Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie stanowi, co do zasady, usługę. Muszą być jednak przy tym spełnione następujące warunki:
- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługę świadczoną na rzecz usługobiorcy,
- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,
- odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
W przedmiotowej sprawie wypłata przez Spółkę środków Cashback Beneficjentom nie będzie wynagrodzeniem za świadczenie usług, ponieważ Beneficjenci nie będą świadczyli na rzecz Spółki jakiejkolwiek usługi. Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że wypłata przez Spółkę środków Cashback na rzecz Uczestników Programu nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ustawy. W konsekwencji, skoro czynności polegające na wypłacie przez Wnioskodawcę środków Cashback na rzecz Klientów nie będą stanowiły dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, ani wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, to ww. czynności nie będą mieściły się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.
Konkludując, zdaniem Wnioskodawcy wypłata przez Spółkę środków Cashback na rzecz Beneficjentów nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Niniejsze stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26.04.2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.91.2022.2.JSZ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel [...].
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).
Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Jednocześnie pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.
Wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, że Klienci (Beneficjenci) zakupią Produkty bezpośrednio u Producenta, od którego otrzymają fakturę (poza udziałem Spółki). Klient końcowy nie będzie dokonywał bezpośredniego zakupu Produktów od Spółki, a Spółka nie będzie wystawiała mu z tego tytułu faktur VAT. Płatność za zakupiony Produkt będzie odbywała się bezpośrednio od Klienta do Producenta. Spółka natomiast będzie otrzymywała wynagrodzenie prowizyjne od Producenta za pozyskanych Klientów, w oparciu o umowę agencyjną. W celu wsparcia sprzedaży Produktów i uzyskania przewagi konkurencyjnej, Spółka planuje wdrożyć program premiowania podmiotów, które nabywają Produkty od Producenta, w postaci bonusów pieniężnych bądź zwrotów gotówki. Klienci otrzymają zwrot części zapłaconej przez siebie ceny za Produkt. Programem premiowania zostaną objęci Klienci, którzy nie będą nabywać Produktów bezpośrednio od Spółki i nie otrzymają od niej z tego tytułu faktur VAT (Klienci będą nabywali Produkty od Producenta, który będzie fakturował na ich rzecz te transakcje). Program realizowany będzie na podstawie Regulaminu. Po weryfikacji poprawności rejestracji zakupu i otrzymaniu prawidłowego zgłoszenia, Uczestnik otrzyma częściowy zwrot za zakupy (Cashback) na wskazane przez siebie konto bankowe, w terminie określonym w Regulaminie.
Państwa wątpliwość dotyczy rozpoznania, czy w Spółce powstaną obowiązki związane z rozliczeniem podatku VAT z tytułu wypłaty środków Cashback na rzecz Klientów (Beneficjentów).
Co do zasady czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.
W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości w określonym czasie. Wówczas takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług, a wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów lub sprzedaży ilościowej z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty (zakupy ujmowane wartościowo lub ilościowo), lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.
Odnosząc się zatem do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że między Spółką a Beneficjentem (Klientem) nie wystąpi świadczenie wzajemne. Wypłata środków określonych jako Cashback będzie wynikała z dokonywanego przez Beneficjentów zakupu Produktów od Producenta i udziału w Programie. Spółkę nie będzie łączył stosunek zobowiązaniowy z Beneficjentami. W zamian za otrzymywaną wypłatę środków (Cashback), Beneficjent nie jest zobligowany do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy. Przystąpienie Beneficjenta do Programu i przestrzeganie Regulaminu spowoduje, że uczestnikowi zostanie naliczony zwrot za zakupy w momencie poprawnego zarejestrowania transakcji zakupu. Tak opisana czynność wypłaty Beneficjentowi środków w ramach Cashback nie będzie związana z jakimikolwiek obowiązkami w zakresie podatku VAT, spoczywającymi na Spółce.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, którego dotyczą pozostałe zadane przez Spółkę pytania, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako :„PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.