
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „...”, w sytuacji gdy środki finansowe na nabycia dokonywane w związku z ww. zadaniem będą pochodziły ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Polski Ład”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina A posiada osobowość prawną oraz status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków itp.).
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), zgodnie z którą wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez własne jednostki budżetowe (od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonuje rozliczenia podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi). Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej m.in. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1), wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).
Gmina A złożyła wnioski o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na realizację kilku zadań inwestycyjnych, w tym m.in. na zadanie pn. ..., który został objęty dofinansowaniem.
Zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie:
Przedmiotem zadania inwestycyjnego pn. ... jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z wyprowadzeniami w granicach pasa drogowego: w drodze powiatowej nr ... - ul. ... na odcinku od ul. ... w ... do ul. ... w ... o długości około 3,2 km, w ulicy ... w ... na odcinku od ulicy ... do ... w ... o długości około 0,9 km, w ulicy ... w ... na odcinku od ulicy ... do linii kolejowej o długości około 0,7 km, w ulicy ... w ... o długości około 0,4 km.
Łączna długość sieci kanalizacji to około 5,2 km.
Ponadto w ramach zadania przewiduje się budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z wyprowadzeniami w granicach pasa drogowego oraz przepompowniami ścieków w miejscowości ... i ... o łącznej długości około 10,5 km.
W ramach całego zadania inwestycyjnego łącznie wybudowana zostanie sieć kanalizacji sanitarnej o długości około 15,7 km wraz z wyprowadzeniami w granicach pasa drogowego oraz przepompowniami ścieków.
Przewidywany okres realizacji Inwestycji: Powyżej 12 miesięcy. Przewidywany termin zakończenia inwestycji: 2025-12-31. Przewidywana wartość Inwestycji (w PLN): …. Deklarowana kwota udziału własnego (w PLN): …. Procentowy udział własny Wnioskodawcy w realizacji inwestycji: 5,00%. Kwota wnioskowanych środków (w PLN): ….
Gmina otrzymała Promesę dofinansowania Inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych. Kwota Promesy wynosi …PLN co stanowi 72,05% ostatecznej wartości Inwestycji. Kwota Promesy stanowi maksymalną kwotę dofinansowania, które może być wypłacone Beneficjentowi na jej podstawie.
Wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. zadania będą każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.
Gmina przystąpiła do realizacji przedmiotowej Inwestycji z zamiarem odpłatnego udostępniania wybudowanych sieci kanalizacji sanitarnych na rzecz gminnej Spółki pn. B Sp. z o.o. (zw. B), tj. z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Nadto towary i usługi związane z budową kanalizacji nabywane przez Gminę będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Infrastruktura powstała w ramach inwestycji, o której mowa w opisie sprawy będzie służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT 23%.
Po wybudowaniu ww. infrastruktury Gmina zawiera umowy dzierżawy ze swoją Spółką, gdzie czynsz dzierżawy podlega opodatkowaniu 23%.
Towary i usługi związane z budową infrastruktury sanitarnej nabywane przez Gminę, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych VAT ani zwolnionych z VAT). Po zakończeniu realizacji inwestycji planowane jest zawarcie odpłatnej umowy dzierżawy ze spółką gminną pn. B Sp. z o.o. (zw. B), których przedmiotem będzie dzierżawa kanalizacji powstałych w wyniku realizacji Inwestycji.
Z tytułu odpłatnego udostępnienia kanalizacji Spółce (100% udział Gminy), Gmina będzie pobierać określone w umowie dzierżawy wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), na podstawie wystawianych faktur.
W Gminie eksploatacją infrastruktury sanitarnej będzie zajmowało się B Sp. z o. o, które posiada swój odrębny NIP i rozlicza się indywidualnie z podatku VAT.
Sieci wybudowanych kanalizacji Gmina udostępni B Sp. z o.o. na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy, po zakończeniu zadań inwestycyjnych i oddaniu sieci kanalizacyjnych do użytkowania. Co do zasady Gmina oddaje Spółce w dzierżawę części dotyczące infrastruktury wodno-kanalizacyjnej /kanalizacji sanitarnej/deszczowej na okres 5 lat, a następnie umowy te są przedłużane.
Gmina stosuje następującą zasadę wyliczania stawki czynszu dzierżawnego: wartość infrastruktury x stawka amortyzacji stosowana przez Gminę:
12 -m-cy = stawka w zł/1 m-c netto + VAT, np. przykład wyliczenia w zakresie realizacji zadania pn.: … (wartość majątku: … zł):
1. Stawka amortyzacji - 4,5% w skali roku
2. czynsz:
netto/miesiąc (… zł x 4,5%): 12 = … zł
VAT: … zł x 23% = … zł
brutto/miesiąc: … zł + VAT … zł = … zł
Czynniki uwzględnianie przy dokonywaniu kalkulacji czynszu:
‒wartość faktycznie wybudowanej infrastruktury,
‒stawka amortyzacji przypisanej do poszczególnych sieci, obowiązującej w Gminie A (stawka max wg rozporządzenia),
‒okres amortyzacji infrastruktury,
‒uznanie, że majątek podlega wyłącznie dzierżawie na rzecz Spółki Wysokość czynszu nie jest kalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.
Gmina nie bierze pod uwagę realiów rynkowych, ale bierze pod uwagę faktyczną wartość wybudowanej infrastruktury tj. wartość wynikającą z oferty przetargowej, przy uwzględnieniu potencjalnych robót dodatkowych (czyli faktyczny koszt wybudowania infrastruktury). Jednocześnie uwzględniamy coroczny wskaźnik amortyzacji majątku. Wynagrodzenie należne Gminie z tytułu dzierżawy będzie wartością realną, ustaloną wg realnych kosztów wytworzenia majątku, z założeniem, że powinno wynosić co najmniej wartość rynkową. Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy będzie skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych na realizację inwestycji w części dotyczącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej. Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała w okresie obowiązywania umowy. Stawka uwzględniona w umowie dzierżawy dotyczy wyłącznie faktycznych kosztów budowy infrastruktury. Stawka nie obejmuje innych kosztów tj. wynagrodzenia należnego Gminie. Wysokość czynszu umożliwi zwrot poniesionych w ramach inwestycji nakładów na infrastrukturę w perspektywie 10-15 lat.
Planowany obrót z tytułu dzierżawy inwestycji będzie wpływał w sposób przeciętny na budżet Gminy, tj. będzie znaczący dla budżetu Gminy w szczególności w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez Gminę z tytułu najmu/dzierżawy w skali roku, natomiast dochody uzyskiwane z najmu/dzierżawy nieruchomości, w stosunku do ogólnej wartości budżetu stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez Gminę obrotu.
Poziom kształtowania się dochodów z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy (dane na podstawie roku 2023): średni wpływ w 2023 roku do dochodów ogółem 2%, do dochodów własnych 3%.
Inwestycje dotyczące infrastruktury kanalizacji sanitarnej wykorzystywane są w Gminie wyłącznie i w całości do odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy na rzecz spółki B Sp. z o.o.
Odpisy amortyzacyjne od wydzierżawionej infrastruktury są dokonywane przez Gminę A. Eksploatacja sieci kanalizacyjnych przez B Sp. z o. o. na mocy umowy dzierżawy polegać będzie na zarządzaniu wyżej opisaną infrastrukturą, eksploatacji, utrzymaniu i konserwacji oraz utrzymywaniu urządzeń i obiektów niezbędnych do jej prawidłowego funkcjonowania. Przedsiębiorstwo będzie również zawierało umowy cywilnoprawne na odprowadzanie ścieków z mieszkańcami i podmiotami funkcjonującymi na terenie Gminy A oraz wystawiało faktury VAT.
Koszty związane z utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym powstałej infrastruktury, po oddaniu ich w odpłatną dzierżawę będzie ponosił dzierżawca tj. Spółka B Sp. z o. o. Po oddaniu w dzierżawę sieci kanalizacyjnych powstałych w wyniku realizacji Inwestycji, Gmina i jej jednostki organizacyjne będą z niej korzystały jedynie zgodnie z przepisami ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 757 z późn. zm.) i aktami wykonawczymi w tym zakresie.
Gmina występowała już o wydanie interpretacji indywidualnej w ramach ww. zadania z zapytaniem: Czy Gminie A przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty (100%) podatku VAT naliczonego od wydatków opisanych we wniosku w ramach zadania inwestycyjnego pn. ... dofinansowanej z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego? W odpowiedzi na złożony wniosek Gminie została wydana interpretacja indywidualna znak pisma: 0113-KDIPT1-1.4012.429.2024.2.MG z dnia 05 lipca 2024 roku, na mocy której uznano, że stanowisko Gminy jest prawidłowe i „w konsekwencji, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo (100%) do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji realizowanej w ramach programu „Polski Ład”, ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego”.
Reasumując:
1)Gmina A (jednostka samorządu terytorialnego) posiada osobowość prawną oraz status podatnika podatku VAT czynnego (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków itp.),
2)faktury dokumentujące poniesione wydatki z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego w związku z realizowaną inwestycją będą wystawiane na Gminę A,
3)infrastruktura powstała w ramach inwestycji, o której mowa w opisie sprawy będzie służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT 23% (po wybudowaniu ww. infrastruktury Gmina zawiera umowy dzierżawy ze swoją Spółką, gdzie czynsz dzierżawy podlega opodatkowaniu 23%),
4)nabyte podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
5)realizacja inwestycji należy do zadań własnych gminy, o których mowa art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.) obejmujących sprawy z zakresu m.in.:
‒ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1),
‒wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3),
6)inwestycja będzie prowadzona ze środków własnych oraz przy udziale zewnętrznego dofinansowania (z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych),
7)świadczenie usług polegających na odpłatnym dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków przy użyciu powstałej w ramach inwestycji infrastruktury będzie należało do B Sp. z o. o. (w Gminie A infrastruktura sieci wodociągowych / deszczowych / sanitarnych powstała w wyniku realizowanych inwestycji stanowi własność Gminy, jednakże wybudowane sieci po zakończeniu budowy są oddawane do użytkowania i przekazywane w formie odpłatnej umowy dzierżawy spółce prawa handlowego pn. B Sp. z .o. o. NIP: ..., którego jedynym wspólnikiem jest Gmina),
8)zdaniem Gminy planowane do poniesienia wydatki w ramach omawianej inwestycji mają związek z jej działalnością opodatkowaną, tym samym Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo (100%) do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych wydatków od inwestycji realizowanej w ramach programu „Polski Ład”, ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego - co uznano za stanowisko prawidłowe na mocy otrzymanej przez Gminę A interpretacji indywidualnej znak pisma: 0113-KDIPT1-1.4012.429.2024.2.MG z dnia 05 lipca 2024 roku, na mocy której uznano, że stanowisko Gminy jest prawidłowe i „w konsekwencji, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo (100%) do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji realizowanej w ramach programu „Polski Ład”, ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego”.
Pytanie
Czy w trakcie realizacji inwestycji, Gmina może płacić kwotę brutto z faktur ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Polski Ład”, a następnie skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT, tj. czy nie zachodzi przesłanka podwójnego finansowania - środki z programu „Polski Ład” przeznaczane są na sfinansowanie podatku VAT, a następnie zwrot z budżetu państwa podatku naliczonego?
(podkreślić bowiem należy, że program strategiczny „Polski Ład” finansuje inwestycje w kwocie brutto niezależnie czy VAT zostanie przez gminę odliczony, czy nie.
Wówczas odliczony VAT pozostanie w gminie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy, prawo do odliczenia przysługuje Gminie pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Przy czym z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Zatem przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki. Odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe, co oznacza, że płatność za faktury od wykonawcy robót ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” w kwocie brutto, nie będzie przesłanką negatywną wymienioną w art. 88 ustawy o VAT, która nie daje gminie prawa do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym: Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe.
Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.
Gmina A posiada status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT. Gmina złożyła wnioski o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na realizację kilku zadań inwestycyjnych, w tym m.in. na zadanie pn. ..., który został objęty dofinansowaniem. Gmina otrzymała Promesę dofinansowania Inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych. Kwota Promesy wynosi … PLN co stanowi 72,05% ostatecznej wartości Inwestycji. Po zakończeniu realizacji inwestycji planowane jest zawarcie odpłatnej umowy dzierżawy ze spółką gminną pn. B Sp. z o.o. (zw. B), których przedmiotem będzie dzierżawa kanalizacji powstałych w wyniku realizacji Inwestycji. Z tytułu odpłatnego udostępnienia kanalizacji Spółce (100% udział Gminy), Gmina będzie pobierać określone w umowie dzierżawy wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), na podstawie wystawianych faktur. Wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. zadania będą każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.
Gmina przystąpiła do realizacji przedmiotowej Inwestycji z zamiarem odpłatnego udostępniania wybudowanych sieci kanalizacji sanitarnych na rzecz gminnej Spółki pn. B Sp. z o.o. (zw. B), tj. z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Nadto towary i usługi związane z budową kanalizacji nabywane przez Gminę będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wynagrodzenie należne Gminie z tytułu dzierżawy będzie wartością realną, ustaloną wg realnych kosztów wytworzenia majątku, z założeniem, że powinno wynosić co najmniej wartość rynkową. Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy będzie skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych na realizację inwestycji w części dotyczącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej (4,5%). Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała w okresie obowiązywania umowy. Udział procentowy czynszu: 4,5%.
Obecnie łącznie koszt budowy kanalizacji sanitarnej wynosi … zł brutto, … zł netto. Ostateczną wartość przedmiotowej inwestycji Gmina pozna po zakończeniu procesu inwestycyjnego. Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację ww. zadania szczegółowo: z pożyczki: … zł, z dotacji: … zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie wkładu własnego Gminy. Ponadto Gmina uzyskała dofinansowanie w kwocie … zł ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Według informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie to dofinansowanie Gmina bierze do wartości brutto. Wysokość wkładu własnego Gminy w ww. zadanie: … zł netto, … zł brutto. Wkład własny obejmuje wartość netto lub brutto inwestycji pomniejszoną o środki z Polskiego Ładu i odpowiednio podatek VAT (dofinansowanie ze środków WFOŚiGW w ... w formie pożyczki i dotacji Gmina pozyskała na sfinansowanie wkładu własnego). Wysokość miesięcznej kwoty czynszu dzierżawnego sieci kanalizacji sanitarnych powstałych w wyniku realizacji ww. zadania: … zł netto/1 m-c, … brutto/1 m-c. Wysokość czynszu dzierżawnego sieci kanalizacji sanitarnych powstałych w wyniku realizacji ww. zadania w skali roku będzie wynosić odpowiednio: … zł netto, … zł brutto. W Gminie A dla sieci kanalizacji sanitarnych stosowana jest stawka maksymalna, tj. 4,5%. Wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem realnych kosztów inwestycji, tj. ostatecznie poniesionych nakładów na koniec 2025 roku.
Wysokość czynszu dzierżawnego ustalana jest w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej majątku. Czynsz z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnych powstałych w wyniku realizacji ww. zadania ustalony zostanie na bazie rzeczywistych kosztów zadania.
W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy dokonać analizy czy odpłatne udostępnienie sieci kanalizacyjnych i wodociągowych na podstawie umowy dzierżawy będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna.
Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki.
W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W związku z tym dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) sieci kanalizacyjnych, za którą Gmina będzie pobierać wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.
Analiza przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi więc do stwierdzenia, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Gminę sieci kanalizacyjnych w oparciu o umowę dzierżawy, za którą Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, Gmina nie będzie działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
W analizowanym przypadku Gmina będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem będzie określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Analiza przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. ... będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług - wobec powyższego Gmina A będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty (100%) podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. .... Prawo to będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.
Przy czym, z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów.
Przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki - odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe (czy z budżetu podatnika, czy z innych źródeł np. Banku Gospodarstwa Krajowego).
Gmina planuje przedmiotowe środki przeznaczyć na sfinansowanie 100% faktury, tj. netto + VAT. Natomiast fakt posiadania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego nie powinien być wiązany ze źródłami finansowania i nie zachodzi więc ryzyko/niebezpieczeństwo podwójnego finansowania. Odnosząc się do kwestii ustalenia, czy w przypadku otrzymania przez Gminę zwrotu różnicy podatku VAT odliczonego z faktur zakupu związanych z przedmiotową inwestycją, będzie ona zobowiązana do zwrotu podatku VAT wcześniej otrzymanego z urzędu skarbowego, należy zauważyć, że Gmina otrzymała promesę w ramach Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację inwestycji. Dofinansowanie zostało przyznane w kwocie brutto i w takiej kwocie będzie zapłacone.
Reasumując:
Analizując okoliczności sprawy i przepisy ustawy, zdaniem Gminy:
‒Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją omawianej inwestycji - co potwierdzono w wydanej na rzecz Gminy interpretacji indywidualnej znak pisma: 0113-KDIPT1-1.4012.429.2024.2.MG z dnia 05 lipca 2024 roku, na mocy której uznano, że stanowisko Gminy jest prawidłowe i „w konsekwencji, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo (100%) do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji realizowanej w ramach programu „Polski Ład”, ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego”;
‒nie zachodzą przesłanki określone w art. 88 ustawy;
‒Gmina jest uprawniona do wnioskowania w okresie rozliczeniowym, gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, o zwrot różnicy podatku VAT na konto bankowe;
‒na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie zachodzą okoliczności, z których wynikałby obowiązek zwrotu odliczonego i otrzymanego z urzędu skarbowego podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowych Inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ustawy:
1.Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
1)(uchylony)
2)(uchylony)
3)(uchylony)
4)usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
5)(uchylony)
1a.Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.
2.(uchylony)
3.(uchylony)
3a.Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylona)
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3)(uchylony)
4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6)(uchylony)
7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
3b.Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur oraz kolejnych egzemplarzy faktur.
4.Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
5.(uchylony)
6.Nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c, w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10, w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT. Gmina A złożyła wnioski o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na realizację kilku zadań inwestycyjnych, w tym m.in. na zadanie pn. ..., który został objęty dofinansowaniem. Gmina otrzymała Promesę dofinansowania Inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych. Kwota Promesy wynosi … PLN co stanowi 72,05% ostatecznej wartości Inwestycji. Kwota Promesy stanowi maksymalną kwotę dofinansowania, które może być wypłacone Beneficjentowi na jej podstawie. Wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. zadania będą każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Gmina przystąpiła do realizacji przedmiotowej Inwestycji z zamiarem odpłatnego udostępniania wybudowanych sieci kanalizacji sanitarnych na rzecz gminnej Spółki, tj. z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nadto towary i usługi związane z budową kanalizacji nabywane przez Gminę będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarki ściekowej w sytuacji, gdy środki na realizację inwestycji będą pochodziły z rządowego programu Polski Ład.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Innymi słowy podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
Jak Państwo wskazali, Gmina występowała już o wydanie interpretacji indywidualnej w ramach ww. zadania z zapytaniem: Czy Gminie A przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty (100%) podatku VAT naliczonego od wydatków opisanych we wniosku w ramach zadania inwestycyjnego pn. ... dofinansowanej z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego? W odpowiedzi na złożony wniosek Gminie została wydana interpretacja indywidualna znak pisma: 0113-KDIPT1-1.4012.429.2024.2.MG z dnia 05 lipca 2024 roku, na mocy której uznano, że stanowisko Gminy jest prawidłowe i „w konsekwencji, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo (100%) do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji realizowanej w ramach programu „Polski Ład”, ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego”.
Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Przywołane przepisy, dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki – odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.
Wobec powyższego Państwa Gmina będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „...”, w sytuacji gdy środki finansowe na nabycia dokonywane w związku z ww. zadaniem będą pochodziły ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Polski Ład”.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W interpretacji tej, jako element opisu sprawy przyjąłem wskazane przez Państwa okoliczności, w szczególności, że towary i usługi związane z budową kanalizacji nabywane przez Gminę będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, oraz że Gminie będzie przysługiwało pełne prawo (100%) do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji realizowanej w ramach programu „Polski Ład”, ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.