Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywać majątek (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
·braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Uzupełnili go Państwo pismem z 14 stycznia 2025 r. (wpływ 14 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządnie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.
W strukturze organizacyjnej Gminy występuje m.in. A (dalej: „A”) będący jednostką organizacyjną Gminy, działający w formie jednostki budżetowej. A działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).
Obecnie Gmina, za pośrednictwem A, realizuje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego. W powyższym zakresie Gmina za pośrednictwem A planuje realizację zadania inwestycyjnego pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”). Realizacja przedmiotowego projektu współfinansowana będzie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W związku z realizacją Inwestycji, Gmina w ramach działalności A planuje zrealizować następujące podzadania odnośnie infrastruktury drogowej w zakresie:
Etap I:
·Infrastruktury przystankowej, w tym:
-Rozbudowa Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – w ramach tego dziania zostaną zamontowane dodatkowe tablice wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach w celu ułatwienia korzystania z komunikacji miejskiej szczególnie osobom słabowidzącym. Będą to 5-cio wierszowe tablice elektroniczne prezentujące rozkład jazdy autobusów komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym oraz bieżące komunikaty. Ponadto, niniejsze zadanie obejmować będzie wykonanie przyłączy do istniejących słupów oświetleniowych;
-Montaż koszy do segregacji odpadów na przystankach – w ramach tego działania zostaną zakupione kosze do segregacji odpadów do umieszczenia na przystankach. Będą to kosze na odpady posiadające 4 niezależne wkłady (pojemniki) na 4 frakcje odpadów (plastik, szkło, papier i odpadu zmieszane);
-Montaż wiat przystankowych – w ramach tego działania zostaną zamontowane wiaty przystankowe wyposażone w oświetlenie LED, gabloty informacyjne i wnętrza wiat. Ponadto, część przystanków będzie wyposażona dodatkowo w zieleń na tylnej ścianie wiaty;
-Przebudowa pętli autobusowych – (…) – w ramach tego działania zostanie przebudowana pętla w zakresie jezdni oraz płyt peronowych, wiat przystankowych. (…) – pętla dwustanowiskowa, (…) – pętla jednostanowiskowa, (…) – pętla dwustanowiskowa. Dodatkowo na (…) zostanie zamontowany biletomat. Ponadto, płyty peronowe zostaną wyposażone w linie naprowadzające dla niewidomych;
-Montaż biletomatów – w ramach tego działania zostaną zamontowane biletomaty stacjonarne na przystankach. Biletomaty będą obsługiwać bilety papierowe jak również elektroniczne. Montaż ww. urządzeń rozszerzy sieć dystrybucji biletów oraz poprawi dostępność do usług przewozowych;
-Budowa punktów socjalnych/toalet dla kierowców autobusów – w ramach tego działania zostaną wybudowane toalety i pomieszczenia socjalne dla kierowców. Będą to obiekty typu kontenerowego w wymiarach 3x6 m, z dwoma toaletami oraz pokojem socjalnym, jak i z wyposażeniem umożliwiającym podgrzanie posiłku czy też przygotowanie ciepłego napoju. Ponadto, obiekty zostaną wyposażone w fotowoltaikę w celu oświetlenia;
-Węzeł przesiadkowy (…) – w ramach tego działania zostanie wybudowana pętla autobusowa wraz z kładką dla pieszych, łączącą przystanek kolejowy (…) (planowany do budowy przez (…)) z nową pętlą autobusową, zlokalizowaną przy parkingu Park&Ride przy ul. (…), jezdnią prowadzącą do ul. (…) do nowej pętli oraz parę przystanków w zatokach zlokalizowanych na wysokości istniejącej pętli. Poza tym wybudowany zostanie parking Bike&Ride, wiaty przystankowe, w tym jedna z zielonym tyłem, pomieszczenie socjalne z toaletą dla kierowców, biletomat oraz przeniesiona zostanie stacja ładowania autobusów elektrycznych z obecnej pętli przy ul. (…). Całość będzie stanowić węzeł przesiadkowy integrujący komunikację kolejową z komunikacją miejską;
-Węzeł przesiadkowy (…) – w ramach tego działania zostanie wybudowana pętla autobusowa wyposażona w perony z krawężnikiem typu peronowego, linie naprowadzające, wiaty przystankowe, parking Bike&Ride, punkt socjalny dla kierowców, biletomat oraz przeniesiona zostanie stacja ładowania autobusów elektrycznych z pętli przy ul. (…). Całość będzie stanowić węzeł przesiadkowy integrujący komunikację kolejową z komunikacją miejską;
-Przebudowa zatok i peronów przystankowych – w ramach tego działania zostaną przebudowane zatoki i perony przystankowe oraz zostaną wykonane linie naprowadzające ułatwiające korzystanie z usług przewozowych osobom niepełnosprawnym, niewidomym lub o ograniczonej mobilności. Ponadto, perony zostaną wyposażone w krawężniki typu peronowego o podwyższonej wysokości ułatwiające wejście do autobusów;
·Taboru autobusowego, w tym:
-Zakup taboru autobusowego – w ramach tego działania zostanie zakupionych (…) sztuk autobusów klasy maxi o długości ok. 12 m z napędem elektrycznym oraz ładowarek zajezdniowych. Autobusy zostaną wyposażone w baterie o zwiększonej pojemności, które dadzą możliwość obsługi linii bez konieczności doładowania baterii pomiędzy kursami, ponieważ ładowanie odbywać się będzie tylko w zajezdni. Autobusy będą niskopodłogowe, zostaną wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych lub niedowidzących poprzez montaż systemów głosowych i wizualnych zapowiedzi przystanków. Oprócz powyższego autobusy zostaną wyposażone w tablice kierunkowe zewnętrzne typu diodowego, których intensywność świecenia będzie dostosowana do natężenia światła zewnętrznego. Ponadto urządzenia systemu katy miejskiej umożliwią zakup biletu przy użyciu karty płatniczej;
·Karty miejskiej w telefonie, w tym:
-Karta Miejska w telefonie – w ramach tego działania zostanie opracowana aplikacja na telefony, której funkcjonalność pozwoli na zakup biletów na komunikację miejską i strefę płatnego parkowania przy użyciu telefonu komórkowego. Dodatkowo w aplikacji wprowadzony zostanie serwis informacyjny z zakresu komunikacji miejskiej. System centralny zarządzania aplikacją rozsyłać będzie komunikaty dotyczące bieżącego funkcjonowania komunikacji. W ramach tego działania wszystkie autobusy zostaną wyposażone w urządzenia pokładowe z nowymi modułami łączności, kasownikami i innymi urządzeniami obsługującymi system dynamicznej informacji pasażerskiej i karty miejskiej, w tym zakup biletu przy użyciu katy płatniczej. Zakupione zostaną również czytniki kontrolerskie, jak zakupione zostanie oprogramowanie i infrastruktura informatyczna oraz niezbędne urządzenia;
·Systemu Inteligentnych Systemów Transportowych, w tym:
-Budowa Inteligentnych Systemów Transportowych na terenie Gminy – w ramach tego działania zostanie zrealizowana budowa inteligentnego systemu transportowego z uprzywilejowaniem dla komunikacji miejskiej, m.in. przebudowa skrzyżowań i montaż urządzeń sterujących ruchem i nadających pierwszeństwo autobusom (wyznaczenie bus-pasa na ulicy), przebudowa sygnalizacji i geometrii skrzyżowań. Oprócz powyższego droga zostanie wyposażona w określone urządzenia – czujniki pomiarowe, kamery, znaki zmiennej treści – wraz z konstrukcjami wsporczymi, wykonanie sieci komunikacyjnej, zapewnienie oprogramowania oraz stworzenie zaplecza dla osób nadzorujących funkcjonowanie systemu;
-Inteligentne Systemy Transportowe – wykonanie studium i programu funkcjonalno-użytkowego;
·Ścieżek rowerowych, ciągów pieszych, parkingów Bike&Ride, w tym:
-Budowa parkingów Bike&Ride – w ramach tego działania zostaną wybudowane parkingi dla rowerów wraz z posadowieniem stojaków;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika wraz z budową ścieżek rowerowych;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika;
-Przebudowa drogi gminnej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej wraz z chodnikiem;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej;
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi pieszo-rowerowej – w ramach tego zadania zostanie wybudowana ścieżka rowerowa;
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi rowerowej wraz z chodnikiem od (…) do planowanego skrzyżowania o ruchu okrężnym (…);
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi rowerowej wraz z chodnikiem;
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi rowerowej wraz z chodnikiem;
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie ścieżki pieszo-rowerowej – w ramach tego działania zostaną wykonane roboty ziemne, które przewidują wykonanie koryta pod konstrukcję ścieżki pieszo-rowerowej, zjazdu publicznego i chodnika. Ścieżka pieszo-rowerowa powiązana będzie z istniejącymi chodnikami;
-Rozbiórka i budowa kładki dla pieszych (…) w ciągu ruchu pieszego na wysokości budynku ul. (…) – w ramach tego działania zostanie dokonana rozbiórka istniejącej kładki dla pieszych na ul. (…), budowa nowej kładki dla pieszych, budowa obustronnych pochylni dla pieszych z wydzieleniem pasa dla niepełnosprawnych, jak i budowa odwodnienia kładki wraz z włączeniem do istniejącej kanalizacji deszczowej;
-Budowa nowej kładki dla pieszych wraz z odwodnieniem nad ul. (…) w ciągu ruchu pieszego na wysokości budynków (…) – w ramach tego działania zaplanowana jest budowa nowej kładki dla pieszych, budowa obustronnych pochylni dla pieszych z wydzieleniem pasa dla niepełnosprawnych oraz budowa odwodnienia kładki wraz z włączeniem do istniejącej kanalizacji deszczowej;
-Rozbudowa ul. (…) wraz z rozbudową (…) (zawężenie jezdni, budowa chodnika i ścieżki rowerowej) – w ramach tego działania zostaną wykonane roboty drogowe polegające na zawężeniu jezdni, budowie chodnika i ścieżki rowerowej. Dodatkowo korekta i wymiana istniejących wpustów, studzienek i przykanalików kanalizacji deszczowej. Ponadto, przełożenie kabli średniego i niskiego napięcia oraz wymiana istniejącego oświetlenia na energooszczędne. W związku z przebudową jezdni i budową ścieżki rowerowej oraz chodnika położonych na powierzchni mostu konieczna będzie również przebudowa mostu znajdującego się w ciągu drogi, tak aby zapewnić jego dalszą i bezpieczną eksploatację, m.in. poprzez oczyszczenie płyty pomostu, oczyszczenie strumieniowo-ścierne powierzchni betonu, wykonanie robót naprawczych ubytków betonu oraz zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonu powłokami;
-Przebudowa ul. (…) wraz ze ścieżką rowerową (…) (budowa dodatkowego przejścia dla pieszych, przebudowa i synchronizacja sygnalizacji świetlnych) – w ramach tego działania zostaną przebudowane skrzyżowania – korekta geometrii jezdni, pasy do prawoskrętów, przebudowa sygnalizacji świetlnej wraz z synchronizacją sygnalizacji na sąsiednich skrzyżowaniach. Dodatkowo, oprócz powyższego zostanie wybudowane przejście dla pieszych i ścieżka rowerowa, jak i odbędzie się budowa odwodnienia drogi.
Etap II:
·Infrastruktury przystankowej, w tym:
-Montaż wiat przystankowych – w ramach tego działania zostaną zamontowane wiaty przystankowe wyposażone w oświetlenie LED, gabloty informacyjne i wnętrza wiat. Część przystanków wyposażona dodatkowo zostanie w zieleń na tylnej ścianie wiaty;
-Przebudowa zatok autobusowych – w ramach tego działania zostaną przebudowane zatoki z krawężnikami typu peronowego o podwyższonej wysokości, ułatwiające wejście do autobusów o podwyższonej nośności;
-Przebudowa peronów przystankowych – w ramach zadania zostaną wykonane linie naprowadzające ułatwiające korzystanie z usług przewozowych osobom niepełnosprawnym, niewidomym lub o ograniczonej mobilności. Perony zostaną wyposażone w krawężniki typu peronowego o podwyższonej wysokości ułatwiające wejście do autobusów. Ponadto, płyty peronowe zostaną wyposażone w linie naprowadzające dla niewidomych;
-Montaż biletomatów – w ramach tego działania zostaną zamontowane biletomaty stacjonarne na przystankach. Biletomaty będą obsługiwać bilety papierowe jak również elektroniczne. Montaż urządzeń rozszerzy sieć dystrybucji biletów oraz poprawi dostępność do usług przewozowych;
-Węzeł przesiadkowy – (…) – w ramach tego działania zostanie wybudowany zespół przystankowy stanowiący węzeł przesiadkowy, tj. przystanki na każdym wylocie ze skrzyżowania. Główną ideą dla tego rozwiązania jest utworzenie lepszych warunków dla dokonywania przesiadek pomiędzy liniami oraz przyspieszenie przejazdu autobusów. Na realizację zamówienia składają się następujące zadania obejmujące projekt budowy węzła przesiadkowego – (…), tj. zaprojektowanie przystanków autobusowych, zatok i peronów autobusowych wraz z niezbędną infrastrukturą, zaprojektowanie posadowienia tablicy wyposażonej w system dynamicznej informacji pasażerskiej i biletomatów wraz z przyłączami elektroenergetycznymi do urządzeń, jak i posadowienia wiat przystankowych wraz z przyłączem elektroenergetycznym, wiaty rowerowej na 5 stojaków U-kształtnych oraz zaprojektowanie korekty infrastruktury pieszej i rowerowej w celu dopasowania do projektowanych warunków ruchu;
-Rozbudowa drogi gminnej (…) wraz z budową pętli autobusowej z wiatą z oświetleniem LED;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) wraz z budową przystanków autobusowych z oświetleniem LED;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy przystanku autobusowego;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) wraz z budową przystanku autobusowego z wiatą z oświetleniem LED;
·Ścieżek rowerowych, ciągów pieszych, parkingów Bike&Ride, w tym:
-Rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi gminnej (…) oraz drogi gminnej (…) w zakresie przebudowy chodnika wraz z budową tarczy wyniesionego skrzyżowania – w ramach tego zadania zostanie przebudowany chodnik znajdujący się w strefie konserwatorskiej wraz ze skrzyżowaniem wyniesionym celem poprawy bezpieczeństwa pieszych;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi gminnej (…) w zakresie przebudowy chodnika znajdującego się w strefie konserwatorskiej;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie budowy chodnika oraz bus-pasa;
-Przebudowa drogi (…) w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej oraz budowy ciągu pieszo rowerowego wraz z odwodnieniem;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy ciągu pieszo rowerowego;
-Rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
·Strefy Płatnego Parkowania, w tym:
-Rozbudowa Strefy Płatnego Parkowania – w ramach tego działania zostanie:
owykonana dokumentacja systemu informacji o wolnych stanowiskach postojowych w obrębie Strefy Płatnego Parkowania obejmująca obsługę systemu, instalację tablic oraz czujników parkowania;
oprzygotowana pełna dokumentacja do uruchomienia stacji dwustanowiskowej ładowania pojazdów elektrycznych typu X w miejscu wskazanym przez zamawiającego;
ozamontowana stacja ładowania pojazdów;
owykonany system do przeprowadzenia e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania z uwzględnieniem ilości aut elektrycznych niezbędnych do jej realizacji przy założeniu dalszego rozwoju Strefy Płatnego Parkowania o 30% względem projektowej;
owykonany system do monitorowania zajętości miejsc parkingowych,
Jednocześnie, Gmina pragnie uściślić, iż niniejszy wniosek o interpretację dotyczy Inwestycji z wyłączeniem wydatków planowanych do poniesienia na:
1.montaż biletomatów w ramach poszczególnych podzadań w infrastrukturę przystankową,
2.montaż wiat przystankowych w ramach poszczególnych podzadań w infrastrukturę przystankową,
3.wyposażenie w system dynamicznej informacji pasażerskiej w ramach poszczególnych podzadań w infrastrukturę przystankową,
4.zakup taboru autobusowego,
5.kartę miejską w telefonie oraz
6.kanalizację deszczową wybudowaną w ramach przedmiotowego projektu
– dalej łącznie jako: „Infrastruktura drogowa” lub „Projekt”.
Innymi słowy przedmiotowym zakresem wniosku nie zostały objęte wydatki wymienione powyżej w pkt. 1, 2, 3, 4, 5 i 6.
Ponoszone w ramach Projektu wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Wnioskodawcy.
Majątek wytworzony w ramach Inwestycji z wyłączaniem:
1.montażu biletomatów w ramach poszczególnych podzadań w infrastrukturę przystankową,
2.montażu wiat przystankowych w ramach poszczególnych podzadań w infrastrukturę przystankową,
3.wyposażenia w system dynamicznej informacji pasażerskiej w ramach poszczególnych podzadań w infrastrukturę przystankową,
4.zakupu taboru autobusowego,
5.karty miejskiej w telefonie oraz
6.kanalizacji deszczowej wybudowanej w ramach przedmiotowego projektu,
będzie wykorzystywany nieodpłatnie, wyłącznie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania gminnej Infrastruktury drogowej. Po zakończeniu realizacji Projektu, Gmina (również w ramach działalności A) nie będzie wykorzystywać Infrastruktury drogowej do jakichkolwiek czynności odpłatnych, w szczególności zamiarem Gminy nie jest jakakolwiek forma odpłatnego udostępniania przedmiotowego majątku na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze. W konsekwencji, Gmina w ramach działalności A nie będzie czerpać jakichkolwiek dochodów w przedmiotowym zakresie.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Pytanie 1:
Które z wymienionych przez Gminę elementów Inwestycji (wydatków) są objęte przedmiotem wniosku? Prosimy o ich jednoznaczne wymienienie, bez przytaczania elementów Inwestycji (wydatków), które nie zostały objęte zakresem wniosku.
Odpowiedź 1:
Przedmiotem Wniosku są objęte wydatki w zakresie:
W ramach Etapu I Inwestycji:
·Infrastruktury przystankowej, w tym:
-Montaż koszy do segregacji odpadów na przystankach;
-Przebudowa pętli autobusowych – (…) – przebudowa pętli w zakresie jezdni oraz płyt peronowych;
-Budowa punktów socjalnych/toalet dla kierowców wraz z wyposażeniem w fotowoltaikę w celu oświetlenia;
-Węzeł przesiadkowy (...) – w zakresie budowy pętli autobusowej wraz z kładką dla pieszych, jezdnią, parkingu Bike&Ride, pomieszczenia socjalnego z toaletą dla kierowców oraz przeniesienia stacji ładowania autobusów elektrycznych z obecnej pętli przy ul. (…);
-Węzeł przesiadkowy (…) – w zakresie budowy pętli autobusowej wyposażonej w perony z krawężnikiem typu peronowego, linii naprowadzających, parkingu Bike&Ride, punktu socjalnego dla kierowców oraz przeniesienia stacji ładowania autobusów elektrycznych z pętli przy ul. (…);
-Przebudowa zatok i peronów przystankowych – w zakresie przebudowania zatok i peronów przystankowych oraz linii naprowadzających ułatwiające korzystanie z usług przewozowych osobom niepełnosprawnym, niewidomym lub o ograniczonej mobilności oraz wyposażenia peronów w krawężniki typu peronowego;
·Systemu Inteligentnych Systemów Transportowych, w tym:
-Budowa Inteligentnych Systemów Transportowych na terenie Gminy – w zakresie budowy inteligentnego systemu transportowego z uprzywilejowaniem dla komunikacji miejskiej, m.in. przebudowa skrzyżowań i montaż urządzeń sterujących ruchem i nadających pierwszeństwo autobusom (wyznaczenie bus-pasa na ulicy), przebudowa sygnalizacji i geometrii skrzyżowań, a także wyposażenie dróg w urządzenia – czujniki pomiarowe, kamery, znaki zmiennej treści – wraz z konstrukcjami wsporczymi, wykonanie sieci komunikacyjnej, zapewnienie oprogramowania oraz stworzenie zaplecza dla osób nadzorujących funkcjonowanie systemu;
-Inteligentne Systemy Transportowe – w zakresie wykonania studium i programu funkcjonalnoużytkowego;
·Ścieżek rowerowych, ciągów pieszych, parkingów Bike&Ride, w tym:
-Budowa parkingów Bike&Ride – w zakresie budowy parkingu dla rowerów wraz z posadowieniem stojaków;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika wraz z budową ścieżek rowerowych;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika;
-Przebudowa drogi gminnej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej wraz z chodnikiem;
-Przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej;
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi pieszo-rowerowej – w zakresie budowy ścieżki rowerowej;
-Przebudowa ul. (…) w zakresie budowy drogi rowerowej wraz z chodnikiem;
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi rowerowej wraz z chodnikiem;
-Przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi rowerowej wraz z chodnikiem;
-Przebudowa ul. (…) – w zakresie wykonania robót ziemnych, które przewidują wykonanie koryta pod konstrukcję ścieżki pieszo-rowerowej, zjazdu publicznego i chodnika;
-Rozbiórka i budowa kładki dla pieszych (…) w ciągu ruchu pieszego na wysokości budynku ul. (…) – w zakresie rozbiórki istniejącej kładki dla pieszych na ul. (…), budowy nowej kładki dla pieszych, budowy obustronnych pochylni dla pieszych z wydzieleniem pasa dla niepełnosprawnych;
-Budowa nowej kładki dla pieszych nad ul. (…) w ciągu ruchu pieszego na wysokości budynków (…) – w zakresie budowy nowej kładki dla pieszych, budowy obustronnych pochylni dla pieszych z wydzieleniem pasa dla niepełnosprawnych;
-Rozbudowa ul. (…) wraz z rozbudową (…) (zawężenie jezdni, budowa chodnika i ścieżki rowerowej) – w zakresie robót drogowych polegających na zawężeniu jezdni, budowie chodnika i ścieżki rowerowej, przełożenia kabli średniego i niskiego napięcia oraz wymiany istniejącego oświetlenia na energooszczędne, a także przebudowie mostu znajdującego się w ciągu drogi, tak aby zapewnić jego dalszą i bezpieczną eksploatację, m.in. poprzez oczyszczenie płyty pomostu, oczyszczenie strumieniowo-ścierne powierzchni betonu, wykonanie robót naprawczych ubytków betonu oraz zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonu powłokami;
-Przebudowa ul. (…) wraz ze ścieżką rowerową (…) (budowa dodatkowego przejścia dla pieszych, przebudowa i synchronizacja sygnalizacji świetlnych) – w zakresie przebudowy skrzyżowania – korekta geometrii jezdni, pasy do prawoskrętów, przebudowy sygnalizacji świetlnej wraz z synchronizacją sygnalizacji na sąsiednich skrzyżowaniach oraz wybudowania przejście dla pieszych i ścieżki rowerowej.
W ramach Etapu II Inwestycji:
·Infrastruktury przystankowej, w tym:
-Przebudowa zatok autobusowych – w zakresie przebudowy zatoki z krawężnikami typu peronowego o podwyższonej wysokości, ułatwiające wejście do autobusów o podwyższonej nośności;
-Przebudowa peronów przystankowych – w zakresie wykonania linii naprowadzających, ułatwiające korzystanie z usług przewozowych osobom niepełnosprawnym, niewidomym lub o ograniczonej mobilności oraz wyposażenia w krawężniki typu peronowego o podwyższonej wysokości ułatwiające wejście do autobusów;
-Węzeł przesiadkowy – (…) – w zakresie zaprojektowania przystanków autobusowych, zatok i peronów autobusowych wraz z niezbędną infrastrukturą, zaprojektowania korekty infrastruktury pieszej i rowerowej w celu dopasowania do projektowanych warunków ruchu oraz wiaty rowerowej na 5 stojaków U-kształtnych;
-Rozbudowa drogi gminnej (…) wraz z budową pętli autobusowej;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) wraz z budową przystanków autobusowych z oświetleniem LED;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy przystanku autobusowego;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) wraz z budową przystanku autobusowego z oświetleniem LED;
·Ścieżek rowerowych, ciągów pieszych, parkingów Bike&Ride, w tym:
-Rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi gminnej (…) oraz drogi gminnej (…) w zakresie przebudowy chodnika wraz z budową tarczy wyniesionego skrzyżowania;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi gminnej (…) w zakresie przebudowy chodnika znajdującego się w strefie konserwatorskiej;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie budowy chodnika oraz bus-pasa;
-Przebudowa drogi (…) w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej oraz budowy ciągu pieszo rowerowego;
-Przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy ciągu pieszo rowerowego;
-Rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
-Przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego;
·Strefy Płatnego Parkowania, w tym:
-Rozbudowa Strefy Płatnego Parkowania w zakresie:
owykonania dokumentacji systemu informacji o wolnych stanowiskach postojowych w obrębie Strefy Płatnego Parkowania obejmująca obsługę systemu, instalację tablic oraz czujników parkowania;
oprzygotowania pełnej dokumentacji do uruchomienia stacji dwustanowiskowej ładowania pojazdów elektrycznych typu X w miejscu wskazanym przez zamawiającego;
ozamontowania stacji ładowania pojazdów;
owykonania systemu do przeprowadzenia e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania z uwzględnieniem ilości aut elektrycznych niezbędnych do jej realizacji przy założeniu dalszego rozwoju Strefy Płatnego Parkowania o 30% względem projektowej;
owykonania systemu do monitorowania zajętości miejsc parkingowych.
Pytanie 2:
W jaki konkretnie sposób będzie przez Gminę wykorzystywany majątek powstały w ramach Projektu (ww. poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków)?
Odpowiedź 2:
Majątek wytworzony w ramach Projektu, będący przedmiotem Wniosku, szczegółowo wymieniony w odpowiedzi powyżej, będzie wykorzystywany nieodpłatnie, wyłącznie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania gminnej Infrastruktury drogowej.
Pytanie 3:
Czy powyższe czynności Gmina będzie świadczyła na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?
Odpowiedź 3:
Po zakończeniu realizacji Inwestycji, Gmina (również w ramach działalności A) nie będzie wykorzystywać Infrastruktury drogowej (szczegółowo wymienionej w odpowiedzi do pytania nr 1) w do jakichkolwiek czynności odpłatnych, w szczególności Gmina nie będzie świadczyła odpłatnych usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Pytanie 4:
Czy realizacja powyższych czynności będzie należała do zadań własnych Gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.)? Jeżeli tak, to prosimy wskazać podstawę prawną tych działań.
Odpowiedź 4:
Realizacja powyższych czynności w ramach Projektu będzie należała do zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego.
Pytanie 5:
Czy majątek powstały w ramach Projektu (ww. poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków) będzie przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług?
Odpowiedź 5:
Majątek powstały w ramach Projektu (poszczególnych elementów Inwestycji szczegółowo wymienionych w odpowiedzi do pytania nr 1) nie będzie przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
Pytanie 6:
Czy majątek powstały w ramach Projektu (ww. poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków) będzie ogólnodostępny? Czy ww. majątek udostępniany będzie wyłącznie ograniczonej grupie odbiorców – jakiej (np. wyłącznie osobom korzystającym z opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT usług komunikacji miejskiej)?
Odpowiedź 6:
Majątek powstały w ramach Projektu (poszczególnych elementów Inwestycji szczegółowo wymienionych w odpowiedzi do pytania nr 1) będzie ogólnodostępny, udostępniany nieodpłatnie.
Mając na uwadze powyższe, ww. majątek nie będzie udostępniony wyłącznie ograniczonej grupie odbiorców.
Pytanie 7:
Czy majątek powstały w ramach Projektu (ww. poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków) będzie służył pojazdom komunikacji miejskiej? Jeżeli tak, to w jaki sposób?
Odpowiedź 7:
Majątek powstały w ramach Projektu (tj. poszczególne elementy Inwestycji szczegółowo wymienione w odpowiedzi do pytania nr 1) będzie służył pojazdom komunikacji miejskiej, w sposób nieodpłatny, zgodnie z przeznaczeniem, dla którego został wytworzony, tj. w szczególności w zakresie organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego.
Pytanie 8:
Czy w ramach świadczenia usług komunikacji miejskiej Gmina świadczy czynności:
·opodatkowane podatkiem od towarów i usług i/lub
·zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i/lub
·niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Prosimy wskazać.
Odpowiedź 8:
Gmina w złożonym Wniosku oraz w powyższych odpowiedziach na pytania Organu wskazała, że powstały w ramach Projektu (tj. poszczególne elementy Inwestycji szczegółowo wymienione w odpowiedzi do pytania nr 1) majątek będzie ogólnodostępny, udostępniany użytkownikom nieodpłatnie, a poprzez jego udostępnienie Gmina będzie realizować swoje zadania własne z zakresu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty dotyczących gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego.
Pytanie 9:
Czy rozbudowana w ramach Projektu Stefa Płatnego Parkowania będzie wyznaczona na drogach publicznych?
Odpowiedź 9:
Rozbudowana w ramach Projektu Strefa Płatnego Parkowania będzie wyznaczona na drogach publicznych.
Pytanie 10:
Czy w związku z wyposażeniem obiektów w fotowoltaikę w ramach Projektu Gmina będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)?
Pytanie 11:
Czy ww. instalacja będzie stanowić mikroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Pytanie 12:
Czy w związku z wyposażeniem obiektów w fotowoltaikę w ramach Projektu zostanie zawarta przez Gminę umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeśli tak, to:
a)jakie zasady rozliczenia energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej zostaną określone z przedsiębiorstwem energetycznym?
b)czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Gminy w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Pytanie 13:
Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez ww. instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)Gmina będzie mogła ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie;
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Pytanie 14:
Czy w przypadku ww. instalacji fotowoltaicznej Gmina będzie korzystała z rozliczenia:
a)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
b)wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Pytanie 15:
Czy ww. instalacja będzie się mieścić w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Odpowiedź 10-15:
Instalacje fotowoltaiczne zamontowane na przedmiotowych obiektach będą przekazywały wyprodukowaną energię elektryczną wyłącznie do magazynów energii, a w konsekwencji instalacje te nie będą podłączone do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej. Tym samym:
·Gmina nie będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii;
·instalacja fotowoltaiczna nie będzie stanowiła mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii;
·Gmina nie zawrze umowy z przedsiębiorstwem energetycznym;
·Gmina nie będzie się rozliczać z przedsiębiorstwem energetycznym, gdyż wyprodukowana energia elektryczna nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej; instalacje fotowoltaiczne objęte zakresem Wniosku nie będą mieścić się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Dodatkowo, uzyskanie interpretacji indywidulanej prawa podatkowego jest na potrzeby programu „(…)”.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Gmina, w ramach działalności A, będzie wykorzystywać majątek powstały w ramach Projektu, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”)?
2.Czy Gminie, w ramach działalności A, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Gmina, w ramach działalności A, będzie wykorzystywać majątek postały w ramach Projektu, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.
2.Gminie, w ramach działalności A, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie
Ad 1 i 2
Zważywszy na fakt, że towary i usługi nabywane w ramach Projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie na potrzeby rozwoju Infrastruktury drogowej, zdaniem Gminy, nie będą one wykorzystywane w ramach jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina, w ramach działalności A, wykorzystywać będzie przedmiotowe mienie w ramach wykonywanych zadań własnych związanych z działaniami w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego, jak i lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt. 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym). Infrastruktura drogowa nie będzie jednocześnie wykorzystywana do jakichkolwiek odpłatnych czynności. Tym samym, nie będzie tu dochodzić do odpłatnej dostawy towarów czy odpłatnego świadczenia usług, a Infrastruktura drogowa będzie związana wyłącznie z wykonywanymi przez Gminę zadaniami własnymi (czynności o charakterze publicznym, niepodlegające podatkowi VAT).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, brak jest bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które ponoszone będą na realizację Projektu, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W związku z powyższym, zdaniem Gminy, realizacja Projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowego Projektu.
Stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 7 maja 2024 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.277.2024.1.MŻ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż: „(…) celem głównym projektu jest kompleksowa poprawa lokalnego transportu zbiorowego oraz rozwój przyjaznego dla środowiska zeroemisyjnej mobilności miejskiej. Realizacja projektu wpłynie korzystnie na rozwój jakości życia mieszkańców, ich bezpieczeństwo, a także przyczyni się do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej i rolniczej. Ponadto, inwestycja polepszy komunikację tej części z okolicznymi miejscowościami. W wyniku realizacji inwestycji powstaną ogólnodostępne Centra (...) wraz z niezbędną infrastrukturą będące Państwa własnością. Projekt przyczyni się do realizacji rozwiązań integrujących usługi przewozowe oraz do poprawy stanu infrastruktury publicznej.
(…) W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Gmina z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji nie jest podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą. Inwestycja stanowi zadanie własne realizowane w ramach ustawy o samorządzie gminnym. Efekty realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą także wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Celem inwestycji nie jest generowanie dochodów.
Tym samym w analizowanym przypadku nie poniosą Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz w związku z realizacją zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym, z tytułu których nie będą Państwo występować jako podatnik podatku VAT.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. »(…)« w ramach projektu »(…)«, zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu”.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy:
·majątek będący przedmiotem Projektu nie będzie wykorzystywany przez Gminę, w ramach działalności A, do jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT;
·nie będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Należy zauważyć, że z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usługi co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
·istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;
·wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy;
·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi;
·odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem;
·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.):
„Podatnikiem”' jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza”' obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Przepis ten wyjaśnia, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
·inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
·mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
·gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
·lokalnego transportu zbiorowego.
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo realizację zadania inwestycyjnego pn. „(…)” („Inwestycja”). W związku z realizacją Inwestycji, planują Państwo zrealizować podzadania odnośnie infrastruktury drogowej (wydatki objęte przedmiotem wniosku) w zakresie: infrastruktury przystankowej (w tym: montaż koszy do segregacji odpadów na przystankach; przebudowa pętli autobusowych – (…) – przebudowa pętli w zakresie jezdni oraz płyt peronowych; budowa punktów socjalnych/toalet dla kierowców wraz z wyposażeniem w fotowoltaikę w celu oświetlenia; węzeł przesiadkowy (…) – w zakresie budowy pętli autobusowej wraz z kładką dla pieszych, jezdnią, parkingu Bike&Ride, pomieszczenia socjalnego z toaletą dla kierowców oraz przeniesienia stacji ładowania autobusów elektrycznych z obecnej pętli przy ul. (…); węzeł przesiadkowy (…) – w zakresie budowy pętli autobusowej wyposażonej w perony z krawężnikiem typu peronowego, linii naprowadzających, parkingu Bike&Ride, punktu socjalnego dla kierowców oraz przeniesienia stacji ładowania autobusów elektrycznych z pętli przy ul. (…); przebudowa zatok i peronów przystankowych – w zakresie przebudowania zatok i peronów przystankowych oraz linii naprowadzających ułatwiające korzystanie z usług przewozowych osobom niepełnosprawnym, niewidomym lub o ograniczonej mobilności oraz wyposażenia peronów w krawężniki typu peronowego); Systemu Inteligentnych Systemów Transportowych (w tym: budowa Inteligentnych Systemów Transportowych na terenie Gminy – w zakresie budowy inteligentnego systemu transportowego z uprzywilejowaniem dla komunikacji miejskiej, m.in. przebudowa skrzyżowań i montaż urządzeń sterujących ruchem i nadających pierwszeństwo autobusom (wyznaczenie bus-pasa na ulicy), przebudowa sygnalizacji i geometrii skrzyżowań, a także wyposażenie dróg w urządzenia – czujniki pomiarowe, kamery, znaki zmiennej treści – wraz z konstrukcjami wsporczymi, wykonanie sieci komunikacyjnej, zapewnienie oprogramowania oraz stworzenie zaplecza dla osób nadzorujących funkcjonowanie systemu; Inteligentne Systemy Transportowe – w zakresie wykonania studium i programu funkcjonalnoużytkowego); ścieżek rowerowych, ciągów pieszych, parkingów Bike&Ride (w tym: budowa parkingów Bike&Ride – w zakresie budowy parkingu dla rowerów wraz z posadowieniem stojaków; przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika wraz z budową ścieżek rowerowych; przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika; przebudowa drogi gminnej – ul. (…) w zakresie przebudowy chodnika; przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej wraz z chodnikiem; przebudowa drogi powiatowej – ul. (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej; przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi pieszo-rowerowej – w zakresie budowy ścieżki rowerowej; przebudowa ul. (…) w zakresie budowy drogi rowerowej wraz z chodnikiem; przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi rowerowej wraz z chodnikiem; przebudowa ul. (…) polegająca na budowie drogi rowerowej wraz z chodnikiem; przebudowa ul. (…) – w zakresie wykonania robót ziemnych, które przewidują wykonanie koryta pod konstrukcję ścieżki pieszo-rowerowej, zjazdu publicznego i chodnika; rozbiórka i budowa kładki dla pieszych (…) w ciągu ruchu pieszego na wysokości budynku ul. (…) – w zakresie rozbiórki istniejącej kładki dla pieszych na ul. (…), budowy nowej kładki dla pieszych, budowy obustronnych pochylni dla pieszych z wydzieleniem pasa dla niepełnosprawnych; budowa nowej kładki dla pieszych nad ul. (…) w ciągu ruchu pieszego na wysokości budynków (…) – w zakresie budowy nowej kładki dla pieszych, budowy obustronnych pochylni dla pieszych z wydzieleniem pasa dla niepełnosprawnych; rozbudowa ul. (…) wraz z rozbudową (…) (zawężenie jezdni, budowa chodnika i ścieżki rowerowej) – w zakresie robót drogowych polegających na zawężeniu jezdni, budowie chodnika i ścieżki rowerowej, przełożenia kabli średniego i niskiego napięcia oraz wymiany istniejącego oświetlenia na energooszczędne, a także przebudowie mostu znajdującego się w ciągu drogi, tak aby zapewnić jego dalszą i bezpieczną eksploatację, m.in. poprzez oczyszczenie płyty pomostu, oczyszczenie strumieniowo-ścierne powierzchni betonu, wykonanie robót naprawczych ubytków betonu oraz zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonu powłokami; przebudowa ul. (…) wraz ze ścieżką rowerową (…) (budowa dodatkowego przejścia dla pieszych, przebudowa i synchronizacja sygnalizacji świetlnych) – w zakresie przebudowy skrzyżowania – korekta geometrii jezdni, pasy do prawoskrętów, przebudowy sygnalizacji świetlnej wraz z synchronizacją sygnalizacji na sąsiednich skrzyżowaniach oraz wybudowania przejście dla pieszych i ścieżki rowerowej); infrastruktury przystankowej (w tym: przebudowa zatok autobusowych – w zakresie przebudowy zatoki z krawężnikami typu peronowego o podwyższonej wysokości, ułatwiające wejście do autobusów o podwyższonej nośności; przebudowa peronów przystankowych – w zakresie wykonania linii naprowadzających, ułatwiające korzystanie z usług przewozowych osobom niepełnosprawnym, niewidomym lub o ograniczonej mobilności oraz wyposażenia w krawężniki typu peronowego o podwyższonej wysokości ułatwiające wejście do autobusów; węzeł przesiadkowy – (…) – w zakresie zaprojektowania przystanków autobusowych, zatok i peronów autobusowych wraz z niezbędną infrastrukturą, zaprojektowania korekty infrastruktury pieszej i rowerowej w celu dopasowania do projektowanych warunków ruchu oraz wiaty rowerowej na 5 stojaków U-kształtnych; rozbudowa drogi gminnej (…) wraz z budową pętli autobusowej; przebudowa drogi wojewódzkiej (…) wraz z budową przystanków autobusowych z oświetleniem LED; przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy przystanku autobusowego; przebudowa drogi powiatowej (…) wraz z budową przystanku autobusowego z oświetleniem LED); ścieżek rowerowych, ciągów pieszych, parkingów Bike&Ride (w tym: rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego; rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego; przebudowa drogi gminnej (…) oraz drogi gminnej (…) w zakresie przebudowy chodnika wraz z budową tarczy wyniesionego skrzyżowania; przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego; przebudowa drogi gminnej (…) w zakresie przebudowy chodnika znajdującego się w strefie konserwatorskiej; przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie budowy chodnika oraz bus-pasa; przebudowa drogi (…) w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego; przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy ścieżki rowerowej oraz budowy ciągu pieszo rowerowego; przebudowa drogi wojewódzkiej (…) w zakresie budowy ciągu pieszo rowerowego; rozbudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego; przebudowa drogi powiatowej (…) w zakresie przebudowy chodnika oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego); Strefy Płatnego Parkowania (w tym: rozbudowa Strefy Płatnego Parkowania w zakresie: wykonania dokumentacji systemu informacji o wolnych stanowiskach postojowych w obrębie Strefy Płatnego Parkowania obejmująca obsługę systemu, instalację tablic oraz czujników parkowania; przygotowania pełnej dokumentacji do uruchomienia stacji dwustanowiskowej ładowania pojazdów elektrycznych typu X w miejscu wskazanym przez zamawiającego; zamontowania stacji ładowania pojazdów; wykonania systemu do przeprowadzenia e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania z uwzględnieniem ilości aut elektrycznych niezbędnych do jej realizacji przy założeniu dalszego rozwoju Strefy Płatnego Parkowania o 30% względem projektowej; wykonania systemu do monitorowania zajętości miejsc parkingowych).
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywać majątek (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa Inwestycji w powyższym zakresie będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak Państwo wskazali – w odniesieniu do wszystkich ww. poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków – majątek wytworzony w ramach Projektu, będący przedmiotem wniosku, będzie wykorzystywany nieodpłatnie, wyłącznie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania gminnej infrastruktury drogowej. Po zakończeniu realizacji Inwestycji, nie będą Państwo wykorzystywać infrastruktury drogowej – wszystkich ww. poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków – w do jakichkolwiek czynności odpłatnych, w szczególności nie będą Państwo świadczyli odpłatnych usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Realizacja powyższych czynności w ramach Projektu będzie należała do Państwa zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym. Majątek powstały w ramach Projektu (poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków) nie będzie przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Majątek powstały w ramach Projektu (poszczególnych elementów Inwestycji, tj. wydatków) będzie ogólnodostępny, udostępniany nieodpłatnie. Ww. majątek nie będzie udostępniony wyłącznie ograniczonej grupie odbiorców.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że realizując opisaną Inwestycję w powyższym zakresie, nie będą wykonywali Państwo działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostają tu spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), w związku z czym nie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.
W konsekwencji, Państwa działania w związku z realizacją Inwestycji w powyższym zakresie nie będą stanowiły ani dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podsumowując, stwierdzam, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywali majątek powstały w ramach Projektu (objęty przedmiotem wniosku), nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak rozstrzygnięto wyżej, czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywali majątek powstały w ramach Projektu (objęty przedmiotem wniosku), nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy.
W konsekwencji nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu w przedmiotowym zakresie.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że:
·„(…) majątek wytworzony w ramach Projektu, będący przedmiotem Wniosku (…) będzie wykorzystywany nieodpłatnie, wyłącznie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania gminnej Infrastruktury drogowej”;
·„(…) po zakończeniu realizacji Inwestycji, Gmina (również w ramach działalności A) nie będzie wykorzystywać Infrastruktury drogowej (…) w do jakichkolwiek czynności odpłatnych, w szczególności Gmina nie będzie świadczyła odpłatnych usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”;
·„Majątek powstały w ramach Projektu (…) nie będzie przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług;
·„(…) majątek powstały w ramach Projektu (…) będzie ogólnodostępny, udostępniany nieodpłatnie. Mając na uwadze powyższe, ww. majątek nie będzie udostępniony wyłącznie ograniczonej grupie odbiorców”.
W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.