Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.690.2024.2.AAR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii sposobu spełnienia warunku dot. zawarcia umowy, o którym mowa w § 10a ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670 ze zm.), tj. w przypadku gdy umowa zawarta jest po przekazaniu towarów/usług. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 grudnia 2024 r. (wpływ 12 grudnia 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy (która prowadzona jest w Polsce) jest produkcja (…) będących przedmiotem sprzedaży i źródłem uzyskiwanego obrotu. Ponadto, Spółka dokonuje sprzedaży towarów innych niż (…), m.in. sprzedaży energii elektrycznej. Sprzedaż ww. towarów [(…) i energii)] podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż zwolniona. Spółka realizuje także sprzedaż usług zwolnionych z VAT, usługi te stanowią jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług (proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem za ostatnie lata przekraczała 99,5%).

Prowadzenie działalności wydobywczej i hutniczej oddziałuje na środowisko naturalne, jego walory krajobrazowe, zagospodarowanie przestrzeni, czy też na interesy lokalnej społeczności. Intencją Spółki jest więc funkcjonowanie w sposób zgodny z zasadami dobrego sąsiedztwa oraz współdziałania z regionem i zamieszkującymi go społecznościami.

Praktyczną formą realizacji tych założeń jest niesienie przez Wnioskodawcę pomocy, w związku z powodzią jaka miała miejsce we wrześniu bieżącego roku na terenie (...) (a więc w regionie, gdzie Spółka prowadzi działalność gospodarczą). Pomoc ta przybiera postać nieodpłatnych przekazań (darowizn) towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, które będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Przedmiotem ww. darowizn są towary będące już w posiadaniu Spółki, jak i nabywane przez Spółkę (od innych podatników VAT) w związku ze zgłaszanymi przez powodzian potrzebami.

Obdarowanymi podmiotami od 18 września 2024 r. są jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) oraz przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U z 2024 r. poz. 566).

Każdorazowo udzielana pomoc jest potwierdzana umową, która wprost wskazuje, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Przy czym ze względów funkcjonalnych, bardziej efektywne okazało się przekazywanie w uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym konkretnej pomocy, na podstawie sporządzanych protokołów przekazania (następczo potwierdzone zawartą umową darowizny) niż realizacja powyższego w odwrotnej kolejności (tj. najpierw zawarcie umowy, następnie przekazanie darowizny). Jest to bowiem związane z tym, że jeśli pomoc ma polegać np. na nieodpłatnym wykonaniu usług związanych z usuwaniem skutków powodzi koparką/ładowarką - przed wykonaniem danej pracy nie jest dokładnie wiadomo, ile zajmie ona roboczogodzin, a w konsekwencji jaka będzie jej wartość. Dopiero po realizacji danych prac jest natomiast możliwe ich wycenienie a w konsekwencji - również wpisanie ich wartości do umowy.

Z uwagi na miesięczne okresy rozliczenia VAT, zasadą jest przyjęcie rozwiązania organizacyjnego, zgodnie z którym dokonywane na przestrzeni danego miesiąca nieodpłatne przekazania towarów i usług, są potwierdzane umową sporządzaną/zawieraną po ostatnim dniu kalendarzowym miesiąca, w którym dokonano darowizn/nieodpłatnych świadczeń. Umowa zobowiązuje ponadto Obdarowanego do przedstawienia w formie pisemnej, do dnia 31 grudnia 2024 r., starannie i rzetelnie wypełnionego rozliczenia, potwierdzającego przekazanie darowizny na cele związane z pomocą powodzianom.

Nadmienić należy, że w odniesieniu do dokonywanych darowizn:

  • towarów - Wnioskodawca dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia, importu lub wytworzenia,
  • usług - Wnioskodawca dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika dla celów ich świadczenia.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że w ramach opisanego powyżej schematu zamierza udzielać pomocy do końca 2024 r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zakresu przedmiotu wniosku

Przedmiotem interpretacji ma być wyłącznie kwestia sposobu spełnienia warunku dot. zawarcia umowy, o którym mowa w § 10a ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670 ze zm.), tj. w przypadku gdy umowa zawarta jest po przekazaniu towarów/usług.

Złożony o wydanie interpretacji Wniosek nie obejmuje szerszego zakresu, tj. kwestii zastosowania stawki 0% VAT do dokonywanych darowizn towarów i usług.

Pytanie

Czy w odniesieniu do darowizn towarów i usług, dokonywanych od dnia 18 września 2024 r. na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczonych na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Spółka będzie mogła korzystać ze stawki podatku VAT w wys. 0% również w sytuacji, kiedy dostawy te będą potwierdzane umową zawieraną po ich przekazaniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do darowizn towarów i usług, dokonywanych od dnia 18 września 2024 r. na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczonych na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Spółka będzie mogła korzystać ze stawki podatku VAT w wys. 0% również w sytuacji, kiedy dostawy te będą potwierdzane umową zawieraną po ich przekazaniu.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., dalej: Ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak natomiast stanowi art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Aktualnie obowiązująca stawka podstawowa podatku VAT, wynikająca z brzmienia art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, wynosi 23%.

Regulacje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm., dalej: Rozporządzenie), wydanego na podstawie delegacji ustawowej znajdującej się w art. 146ej ustawy o VAT, przewidują jednak możliwość stosowania dla niektórych dostaw stawek obniżonych. W szczególności, zgodnie z § 10a ust. 1 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2024 r. obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do:

1)dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2)świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy

- na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.

W myśl § 10a ust. 2 rozporządzenia, obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1)organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

2)jednostek samorządu terytorialnego;

3)podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799);

4)Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Jak natomiast stanowi § 10a ust. 3 rozporządzenia, obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.

W uzasadnieniu przepisów wprowadzających 0% stawkę podatku VAT dla dostaw związanych z pomocą poszkodowanym wskutek powodzi w 2024 r. (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 1381) dostępnym na stronie Rządowego Centrum Legislacji (https://legislacja.gov.pl/projekt/12389454) wskazano przy tym, że „Niniejszy projekt przewiduje obniżenie stawki podatku VAT do wysokości 0% dla nieodpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz ww. podmiotów - na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi. Stawka 0% będzie zatem stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju świadczeń, które mogą się okazać niezbędne do wsparcia złagodzenia skutków kataklizmu (…). Jednocześnie, w celu utrzymania „szczelności” systemu VAT, stawka w wysokości 0% będzie miała zastosowanie pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy pomiędzy podatnikiem a jednym ze wskazanych wyżej podmiotów, z której będzie wynikało, że darowane towary lub usługi będą związane z pomocą poszkodowanym w wyniku tego kataklizmu. Wprowadzenie ww. mechanizmu zapewni minimum kontroli nad ukierunkowaniem wprowadzanej preferencji oraz pozwoli podatnikom skierować swoją pomoc do podmiotów, które gwarantują prawidłowe wykorzystanie darowanych towarów lub usług”.

Jak wskazuje brzmienie powołanych regulacji (oraz cyt. uzasadnienia), skorzystanie z przedmiotowej preferencji jest możliwe pod warunkiem:

  • przeznaczenia pomocy na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.
  • przekazania jej na rzecz organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych lub Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,
  • zawarcia pisemnej umowy, z której będzie wynikało, że darowane towary lub usługi są związane z pomocą poszkodowanym w wyniku powodzi.

W opinii Wnioskodawcy, w analizowanej sytuacji wszystkie ww. warunki są spełnione. W szczególności, Spółka zawiera umowy z wskazanymi w rozporządzeniu podmiotami (którymi są jednostki samorządu terytorialnego), z których wynika, że pomoc będzie wykorzystana na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Jednocześnie z żadnego przepisu rozporządzenia nie wynika, by dla zachowania 0% VAT dla darowizn na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek powodzi każdorazowo konieczne było najpierw zawarcie pisemnej umowy darowizny, a dopiero potem przekazanie darowizny (co jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - czasem było niemożliwe, chociażby ze względu na brak możliwości określenia a priori wartości przekazywanej pomocy).

Warto również podkreślić, że podpisanie umowy po przekazaniu darowizny pozwala potwierdzić jej przeznaczenie (na wypadek potrzeby przeprowadzenia kontroli/weryfikacji tej kwestii), a zarazem umożliwia realizację celu społecznego jakim jest wsparcie poszkodowanych przez klęski żywiołowe. Wydaje się przy tym, że intencją ustawodawcy wprowadzającego ww. regulacje było stworzenie narzędzia wsparcia dla poszkodowanych przez klęski żywiołowe, a nie tworzenie przeszkód formalnych. Konieczność każdorazowego zawarcia umowy przed przekazaniem darowizny mogłaby natomiast stanowić nieproporcjonalne obciążenie, zwłaszcza dla darczyńców działających w nagłych przypadkach (jak pomoc po wystąpieniu opadów we wrześniu 2024 r.).

Reasumując, w świetle ww. regulacji, w odniesieniu do darowizn towarów i usług, dokonywanych od dnia 18 września 2024 r. na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczonych na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Spółka będzie mogła korzystać ze stawki podatku VAT w wys. 0% również w sytuacji, kiedy dostawy te będą potwierdzane umową zawieraną po ich przekazaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2, a w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

I tak, według art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3 % wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23 %;

2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;

3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;

4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie delegacji ustawowej określonej przepisem art. 146ej ust. 1 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670, ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem z 9 grudnia 2023 r.” obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.

§ 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 1381) w ww. rozporządzeniu z 9 grudnia 2023 r. dodano § 10a, zgodnie z którym:

1. Do dnia 31 grudnia 2024 r. obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do:

1) dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2) świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy

- na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.

2. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1) organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

2) jednostek samorządu terytorialnego;

3) podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799);

4) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

3. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniającego rozporządzenie z 9 grudnia 2023 r.:

1. Obniżona stawka podatku, o której mowa w § 10a ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, może być stosowana do dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w tym przepisie, dokonanych w okresie od dnia 12 września 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, warunek, o którym mowa w § 10a ust. 3 rozporządzenia zmienianego w § 1, uznaje się za spełniony również, gdy podatnik i podmiot, o którym mowa w § 10a ust. 2 tego rozporządzenia, potwierdzą na piśmie dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, o których mowa w § 10a ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Państwa podstawowa działalność (prowadzona w Polsce) produkcja (…), będących przedmiotem sprzedaży i źródłem uzyskiwanego obrotu. Dokonują Państwo też sprzedaży towarów innych niż (…), m.in. sprzedaży energii elektrycznej. Sprzedaż ww. towarów [(…) i energii) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż zwolniona. Realizują Państwo także sprzedaż usług zwolnionych z VAT, usługi te stanowią jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług (proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem za ostatnie lata przekraczała 99,5%).

Zaangażowali się Państwo w pomoc w związku z powodzią jaka miała miejsce we wrześniu bieżącego roku w regionie, gdzie prowadzą Państwo działalność gospodarczą. Pomoc ta przybiera postać nieodpłatnych przekazań (darowizn) towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, które będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Przedmiotem ww. darowizn są towary będące już w Państwa posiadaniu, jak i nabywane przez Państwa (od innych podatników VAT) w związku ze zgłaszanymi przez powodzian potrzebami.

Obdarowanymi podmiotami od 18 września 2024 r. są jednostki samorządu terytorialnego.

Każdorazowo udzielana pomoc jest potwierdzana umową, która wprost wskazuje, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r. Przy czym ze względów funkcjonalnych, bardziej efektywne okazało się przekazywanie w uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym konkretnej pomocy, na podstawie sporządzanych protokołów przekazania (następczo potwierdzone zawartą umową darowizny) niż realizacja powyższego w odwrotnej kolejności (tj. najpierw zawarcie umowy, następnie przekazanie darowizny). Jest to bowiem związane z tym, że jeśli pomoc ma polegać np. na nieodpłatnym wykonaniu usług związanych z usuwaniem skutków powodzi koparką/ładowarką - przed wykonaniem danej pracy nie jest dokładnie wiadomo, ile zajmie ona roboczogodzin, a w konsekwencji jaka będzie jej wartość. Dopiero po realizacji danych prac jest natomiast możliwe ich wycenienie a w konsekwencji - również wpisanie ich wartości do umowy.

Z uwagi na miesięczne okresy rozliczenia VAT, zasadą jest przyjęcie rozwiązania organizacyjnego, zgodnie z którym dokonywane na przestrzeni danego miesiąca nieodpłatne przekazania towarów i usług, są potwierdzane umową sporządzaną/zawieraną po ostatnim dniu kalendarzowym miesiąca w którym dokonano darowizn/nieodpłatnych świadczeń. Umowa zobowiązuje ponadto Obdarowanego do przedstawienia w formie pisemnej, do dnia 31 grudnia 2024 r., starannie i rzetelnie wypełnionego rozliczenia, potwierdzającego przekazanie darowizny na cele związane z pomocą powodzianom.

W ramach opisanego powyżej schematu, zamierzają Państwo udzielać pomocy do końca 2024 r.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii sposobu spełnienia warunku dotyczącego zawarcia umowy, o którym mowa w § 10a ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, tj. w przypadku gdy umowa zawarta jest po przekazaniu towarów/usług.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, stawka 0% VAT dotyczy nieodpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi. Stawkę tę stosować można wyłącznie do czynności dokonywanych bezpośrednio na rzecz organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych oraz Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Warunkiem preferencji jest też zawarcie pisemnej umowy pomiędzy podatnikiem a jednym ze wskazanych wyżej podmiotów, z której wynika, że darowane towary lub usługi będą związane z pomocą poszkodowanym w wyniku tego kataklizmu.

Obniżona stawka podatku może być stosowana również wstecznie, do czynności dokonanych w okresie od 12 września 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie rozporządzenia z dnia 17 września 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług. W tym wypadku podatnik i wskazany w § 10a ust. 2 rozporządzenia z 9 grudnia 2023 r. potwierdzają na piśmie nieodpłatne otrzymanie towarów lub usług z przeznaczeniem na pomoc poszkodowanym.

Przepisy rozporządzenia nie wskazują, by dla zastosowania stawki 0% VAT dla darowizn na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek powodzi konieczne było najpierw zawarcie pisemnej umowy darowizny, a dopiero potem przekazanie darowizny.

Mając na uwadze wskazane w opisie sprawy aspekty funkcjonalne stosowania § 10a ust. 3 rozporządzenia, takie jak np. brak możliwości uprzedniego określenia wymiaru usługi, która ma zostać wyświadczona, jak również kwestie celowościowe wprowadzonych regulacji, należy stwierdzić, że warunek zawarcia umowy wynikający z §10a ust. 3 rozporządzenia jest/będzie spełniony również w przypadku, gdy umowa zostanie zawarta po przekazaniu towarów lub wyświadczeniu usługi.

Istotna przy tym jest jednak okoliczność, aby dysponowali Państwo zawartą stosowną umową/zawartymi stosownymi umowami, w momencie złożenia deklaracji podatkowych dotyczących rozliczenia nieodpłatnych przekazań towarów/świadczeń usług objętych tymi umowami, w których stosują Państwo stawkę 0%.

Podsumowując, warunek zawarcia umowy, o którym mowa w § 10a ust. 3 powołanego rozporządzenia będzie spełniony także w sytuacji, gdy umowa zostanie zawarta po przekazaniu towarów lub wyświadczeniu usługi.

Zatem w świetle ww. regulacji, w odniesieniu do darowizn towarów i usług, dokonywanych od dnia 18 września 2024 r. na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczonych na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r., zawarcie umowy po nieodpłatnym przekazaniu będzie uprawniało Państwa do zastosowania stawki 0%, przy spełnieniu również pozostałych warunków, przy czym te kwestie nie są przedmiotem niniejszej interpretacji.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy będą mogli Państwo korzystać ze stawki podatku VAT w wysokości 0% w stosunku do dokonywanych darowizn towarów i usług, ponieważ interpretacja indywidualna nie obejmuje weryfikacji pozostałych warunków koniecznych do zastosowania stawki 0% (zgodnie z Państwa wskazaniem, kwestia zastosowania stawki 0% VAT do dokonywanych darowizn towarów i usług nie stanowi przedmiotu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.