Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.670.2024.1.RST

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.670.2024.1.RST

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki 0% dla usług polegających na remoncie nabrzeży portowych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT na ogólnych zasadach. Konieczność rejestracji Miasta dla potrzeb VAT oraz dokonywania stosownych rozliczeń na gruncie VAT wynika z faktu dokonywania przez Miasto określonych czynności wskazanych w art. 5 ustawy o VAT (zasadniczo: odpłatnych dostaw towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju) w ramach zawieranych przez Miasto umów cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego Miasto jest jednak przede wszystkim organem władzy publicznej, który w zakresie swoich zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zmianami) ma sprawy z zakresu m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W związku z tak opisanymi zadaniami własnymi Miasto w najbliższym czasie zamierza przystąpić do remontów stanowiących własność Miasta następujących nabrzeży:

1.remont (...);

2.remont (...);

3.remont (...).

Opisane nabrzeża stanowią istniejącą obudowę brzegów w (...). Nabrzeża, które Miasto zamierza wyremontować stanowią konstrukcje pionowościenne wybudowane ponad (...) lat temu, przy czym nabrzeże (...) było remontowane w latach (...) - tych. Ekspertyzy dotyczące stanu technicznego przeprowadzone na zlecenie Miasta dla ww. nabrzeży w latach 2012 i 2024 wykazały, że ich stan jest zły i koniecznym jest ich gruntowny remont. Pozwoli on utrzymać funkcjonalności tych budowli hydrotechnicznych, co z kolei pozwoli utrzymać funkcjonalności ważnej części portu morskiego jakim jest (...).

Infrastruktura stanowiąca obudowę opisywanej części akwenu portowego uzyska właściwy, zakładany dla tego typu budowli stan techniczny. Realizacja remontów nabrzeży zapewni bezpieczeństwo w obszarze opisywanej części portu.

Zakres remontu wszystkich trzech ww. nabrzeży obejmował będzie: (...). Powyższe prace nie spowodują zmiany funkcjonalności remontowanych budowli, ani ich paramentów w sensie użytkowym lub technicznym. Akwen portowy, którego obudowę stanowią opisywane nabrzeża również, w wyniku realizacji prac remontowych, nie uzyska dodatkowych funkcjonalności czy parametrów użytkowych i technicznych. Podsumowując, celem przedsięwzięcia jest utrzymanie, sprawności i bezpieczeństwa żeglugi w (...) poprzez remont opisanej infrastruktury.

Pytanie

Czy w stosunku do wykonywanych w przyszłości usług związanych z wykonaniem remontu opisanych nabrzeży portowych zastosowanie może mieć stawka podatku VAT w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w stosunku do wykonywanych w przyszłości usług związanych z wykonaniem remontu opisanych nabrzeży portowych zastosowanie może mieć stawka podatku VAT w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się m.in. do usług związanych z „utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych”. Dodatkowo, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa m.in. w ust. 1 pkt 11 w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Niestety ustawodawca nie zdefiniował terminu „utrzymanie”, wobec czego w ocenie Miasta przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza „zachować w stanie niezmienionym, należytym”. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w stanie niezmienionym, niepogorszonym oraz należytym, czyli w stanie wymaganym dla pełnionej przez ten obiekt funkcji.

W konsekwencji, w ocenie Miasta przez usługi podlegające opodatkowaniu stawką VAT 0% w oparciu o przedmiotowy przepis ustawy o VAT należy rozumieć wszelkie usługi, których celem jest zapewnienie odpowiedniego stanu obiektów będących częścią akwenów portowych i torów podejściowych, takich jak np. nabrzeża wymienione w opisie zdarzenia przyszłego. Dane usługi będą usługami związanymi z ich utrzymaniem jeżeli ich efektem będzie prawidłowa funkcjonalność tych obiektów.

W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez takie budowle jak nabrzeża. W ocenie Miasta usługi budowlane dotyczące nabrzeży takie jak ich remont mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0% gdyż dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie.

W ocenie Miasta usługi wskazane w opisie zdarzenia przyszłego spełniają opisane powyżej warunki.

Miasto podkreśla, iż zakresem planowanych usług budowlanych nie jest jakakolwiek rozbudowa nabrzeży zmieniająca funkcjonalności remontowanych budowli, ani ich paramentów w sensie użytkowym lub technicznym. Akwen portowy, którego obudowę stanowią opisywane nabrzeża również, w wyniku realizacji prac remontowych, nie uzyska dodatkowych funkcjonalności czy parametrów użytkowych i technicznych.

W przedmiotowej sprawie spełniony zostanie również warunek opisany w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, czyli konieczność prowadzenia przez wykonawcę usługi dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Biorąc bowiem pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz określone dla niego wymagania o charakterze administracyjnym i formalnoprawnym wynikające z licznych ustaw z zakresu prawa budowlanego, ładu przestrzennego, bezpieczeństwa itp., odpowiednia dokumentacja potwierdzająca charakter prac oraz spełnienie warunków określonych w tym przepisie zostanie zgromadzona.

Miasto chciałoby dodatkowo wskazać, iż stanowisko potwierdzające możliwości zastosowania przez wykonawców usług stawki VAT 0% przy tego rodzaju pracach budowlanych zostało potwierdzone w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach. Tak np. w interpretacji indywidualnej z 8 listopada 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.574.2024.1.KK Organ wskazał: „Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wskazał Wnioskodawca, zadanie pn. „(...)” ma charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej nabrzeża, co wiąże się z utrzymaniem akwenu portowego Portu „B”, to zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, usługi związane z realizacją tego zadania będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.”

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji z 8 listopada 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.573.2024.1.KK, z 4 lutego 2022 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.577.2021.1.SST, z 7 czerwca 2023 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.234.2023.1 KK oraz z 7 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.240.2023.1.KK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów na terytorium kraju;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy:

stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl 83 ust. 2 ustawy:

opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy wskazano, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. Ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia „utrzymanie”, wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego użyte w ww. przepisie pojęcie „usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych” obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

Z treści wniosku wynika, że Miasto w najbliższym czasie zamierza przystąpić do (...). Ekspertyzy dotyczące stanu technicznego przeprowadzone na zlecenie Miasta dla ww. nabrzeży w latach 2012 i 2024 wykazały, że ich stan jest zły i koniecznym jest ich gruntowny remont. Pozwoli on utrzymać funkcjonalności tych budowli hydrotechnicznych, co z kolei pozwoli utrzymać funkcjonalności ważnej części portu morskiego jakim jest (...). Infrastruktura stanowiąca obudowę opisywanej części akwenu portowego uzyska właściwy, zakładany dla tego typu budowli stan techniczny. Realizacja remontów nabrzeży zapewni bezpieczeństwo w obszarze opisywanej części portu. Zakres remontu wszystkich trzech ww. nabrzeży obejmował będzie: (...). Powyższe prace nie spowodują zmiany funkcjonalności remontowanych budowli, ani ich paramentów w sensie użytkowym lub technicznym. Akwen portowy, którego obudowę stanowią opisywane nabrzeża również, w wyniku realizacji prac remontowych, nie uzyska dodatkowych funkcjonalności czy parametrów użytkowych i technicznych. Podsumowując, celem przedsięwzięcia jest utrzymanie, sprawności i bezpieczeństwa żeglugi w (...) poprzez remont opisanej infrastruktury.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy stosunku do usług związanych z wykonaniem remontu opisanych nabrzeży portowych zastosowanie może mieć stawka podatku VAT w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy realizacja usług związanych z wykonaniem remontu nabrzeży portowych (tj. (...)) ma na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność oraz nie spowoduje zmian parametrów technicznych tych nabrzeży, to będą stanowić usługi związane z utrzymaniem akwenu portowego i toru podejściowego, które na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy podlegają, co do zasady, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, pod warunkiem posiadania przez Spółkę wymaganej w art. 83 ust. 2 ustawy dokumentacji.

Wskazali Państwo, że prace związane z remontem ww. nabrzeży nie spowodują zmiany ich funkcjonalności, ani ich paramentów w sensie użytkowym lub technicznym. Również akwen portowy, którego obudowę stanowią opisywane nabrzeża, w wyniku realizacji prac remontowych, nie uzyska dodatkowych funkcjonalności czy parametrów użytkowych i technicznych. Celem przedsięwzięcia jest utrzymanie, sprawności i bezpieczeństwa żeglugi w (...) poprzez remont opisanej infrastruktury. Zatem mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro usługi będą polegały na remoncie wskazanych nabrzeży w celu utrzymania, sprawności i bezpieczeństwa żeglugi w (...) to zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, usługi będące przedmiotem wniosku będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Przy czym, w celu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% Miasto musi posiadać dokumentację o której mowa art. 83 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.