
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT darowizny nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Województwo (…) jest czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem VAT UE. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566), Województwo wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 47 ust. 1 tejże ustawy, mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.
Województwo (…) jest właścicielem nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych budynkami (zabudowa gospodarstw rolnych), które zostały wybudowane przez poprzednich właścicieli i które użytkowali poprzedni właściciele, stanowiących tereny rolne, położonych na obszarze województwa (…) w obrębie gmin: (…) o łącznej powierzchni ok. (...) ha ((...) działek). Województwo nabyło przedmiotowe nieruchomości w latach 2005-2012 na podstawie umów cywilnoprawnych od osób fizycznych „pod budowę zbiornika retencyjnego (…)”.
Nabycie nastąpiło w związku z:
-§ 4 uchwały nr (…) Sejmiku Województwa (…) z dnia 31 stycznia 2000 r. w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata, który stanowi, że Zarząd Województwa (…) może nabywać do zasobu nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych i prawnych oraz przysługujące tym osobom prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, uwzględniając wynikające z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego potrzeby rozwoju regionu (…) oraz obowiązek wykonywania zadań publicznych,
-art. 6 pkt 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym celem publicznym jest budowa oraz utrzymanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,
-zapisami Strategii Rozwoju Województwa (…) do roku 2020, zgodnie z którymi cel poprawy stanu środowiska i racjonalnego gospodarowania zasobami przyrodniczymi oraz cel poprawy jakości rolnicze, przestrzeni produkcyjnej realizuje się m.in. poprzez zwiększenie sztucznej retencji,
-zapisami w planie zagospodarowania przestrzennego Województwa (…), dotyczącymi zwiększenia skali retencjonowania wód w celu zapewnienia równowagi w środowisku przyrodniczym oraz przeciwdziałania skutkom deficytu wód poprzez budowę zbiornika retencyjnego (…) oraz modernizację i rozbudowę budowli hydrotechnicznych.
Przy nabyciu nieruchomości wraz z zabudowaniami Województwu (…) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również Województwo nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie nieruchomości oraz zabudowań. Województwo (…) nie wybudowało na nieruchomości, która podlegać będzie przedmiotowej darowiźnie, nowych obiektów, co do których przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym zakresie.
Do momentu rozpoczęcia budowy zbiornika, Województwo, na podstawie umów dzierżawy, udostępnia przedmiotowe nieruchomości na rzecz osób fizycznych, w większości byłym właścicielom, na cele rolne.
Ponadto, w odniesieniu do jednej z działek wchodzących w skład darowanej nieruchomości położonej w (…), gmina (…), ustanowiono nieodpłatną służebność przesyła na rzecz (…) na podstawie aktu notarialnego Repetytorium (…) z 5 listopada 2012 r. W stosunku do działki, na której została ustanowiona służebność przesyłu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia i tym samym nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tej nieruchomości.
Ostatecznie Województwo (…) nie rozpoczęło budowy zbiornika, nie dokonało obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym zakresie.
Jednocześnie, w związku z nową ustawą Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 r., obowiązek budowy zbiornika (…) przejęło (…). Tym samym zaistniała konieczność przekazania prawa własności ww. nieruchomości w drodze darowizny na cel publiczny, na podstawie art. 258 ust. 8a Prawa wodnego z dnia 20 lipca 2017 r., tj. na rzecz Skarbu Państwa, w imieniu i na rzecz którego działać będzie (…).
Pytanie
Czy darowizna nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w imieniu i na rzecz którego działać będzie (…) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Województwa (…), darowizna nieruchomości pod budowę zbiornika (…) na rzecz Skarbu Państwa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, w myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., dalej: Ustawa VAT).
Zgodne z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
-odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
-eksport towarów;
-import towarów na terytorium kraju;
-wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
-wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez towary – zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, definicję tę spełniają grunty oraz budowle.
Na podstawie art. 7 ust 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni, ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2)wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu usług lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zważywszy na powyższe przepisy, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów, a także wszystkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Tym samym, niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania w formie darowizny, jako wyłączonego spod zakresu działania Ustawy VAT, bez względu na cel i rezultat.
Przy nabyciu nieruchomości Województwu (…) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Województwo nie działało jako podatnik. Województwo działało jako podmiot prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Samorząd terytorialny, którym pozostaje Województwo (…), jest organem władzy publicznej, bowiem mieści się w pojęciu tzw. wszelkich organów władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej.
W myśl art. 15 ust 1 Ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawę zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE.2006.347.1 z 11 grudnia 2006 r. z póżn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami i transakcjami. Jednakże, w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I Dyrektywy, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Nabywając nieruchomości pod zbiornik (…), Województwo (…) wykonywało zadania, określone w art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, tj. o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie zagospodarowania przestrzennego. Tym samym, nie działał jako podatnik, a jako organ władzy publicznej. Jednocześnie, Województwo (…) jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy nieruchomości itp.
Planowana czynność darowizny nieruchomości pod zbiornik (…), stanowiących własność Województwa (…), na rzecz Skarbu Państwa jest czynnością cywilnoprawną, która za przedmiot będzie miała – w świetle art. 2 pkt 6 Ustawy VAT – towar, i w wyniku, której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel. Z uwagi jednak, że Województwu nie przysługiwało prawo co obniżenia podatku należnego o kwotę podatku na naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości, nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towaru za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.
Należy nadmienić, ze powyższe stanowisko znalazło odzwierciedlenie w poniższych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, tj.:
-sygnatura 0114-KDIP4-3.4012.83.2023.2.JJ z dnia 28 kwietnia 2023 r.;
-sygnatura 0113-KDIPT1-2.4012.782.2021.2.JSZ z dnia 27 grudnia 2021 r.;
-sygnatura 0114-KDIP4-3.4012.318.2022.3.DM z dnia 5 września 2022 r.;
-sygnatura 0112-KDIL1-3.4012.551.2021.2.KK z dnia 05 styczn a 2022 r.
Wnioskując jak na wstępie, darowizna nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w imieniu na rzecz którego działać będzie (…), nie będzie stanowiła towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Niespełnienie powyższego warunku, jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 2 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, darowizny itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z okoliczności sprawy wynika, że:
·są Państwo czynnym podatnikiem VAT,
·są Państwo właścicielem nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych budynkami (zabudowa gospodarstw rolnych), które zostały wybudowane przez poprzednich właścicieli i które użytkowali poprzedni właściciele, stanowiących tereny rolne,
·nabyli Państwo przedmiotowe nieruchomości w latach 2005-2012 na podstawie umów cywilnoprawnych od osób fizycznych „pod budowę zbiornika retencyjnego (…)”,
·przy nabyciu nieruchomości wraz z zabudowaniami nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
·nie ponosili Państwo żadnych nakładów na ulepszenie nieruchomości oraz zabudowań, nie wybudowali Państwo na nieruchomości, która podlegać będzie przedmiotowej darowiźnie, nowych obiektów, co do których przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym zakresie,
·do momentu rozpoczęcia budowy zbiornika, na podstawie umów dzierżawy, udostępniali Państwo przedmiotowe nieruchomości na rzecz osób fizycznych, w większości byłym właścicielom, na cele rolne,
·w odniesieniu do jednej z działek wchodzących w skład darowanej nieruchomości, ustanowiono nieodpłatną służebność przesyłu na rzecz (…) na podstawie aktu notarialnego. W stosunku do działki, na której została ustanowiona służebność przesyłu, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia, i tym samym nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tej nieruchomości,
·nie rozpoczęli Państwo budowy zbiornika, nie dokonali obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym zakresie,
·obowiązek budowy zbiornika przejęło (…).
W związku z koniecznością przekazania prawa własności ww. nieruchomości w drodze darowizny na cel publiczny, na podstawie art. 258 ust. 8a ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, na rzecz Skarbu Państwa, w imieniu i na rzecz którego działać będzie (…), Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy darowizna ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Należy wskazać, że w świetle art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej ustawą Kodeks cywilny:
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Zgodnie z art. 47 § 1 ww. ustawy:
Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
W myśl art. 47 § 2 ustawy Kodeks cywilny:
Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Na podstawie art. 48 ustawy Kodeks cywilny:
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.
Jednak stosownie do art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.
Z powyższego przepisu wynika, że jeśli znajdujące się na działkach części infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, ciepłowniczej, telekomunikacyjnej, elektrycznej itd. są przyłączone do przedsiębiorstw świadczących usługi wodociągowe, telekomunikacyjne, elektroenergetyczne itd., to stanowią one własność tych przedsiębiorstw.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania wskazać należy, że zgodnie z art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.
Jak wskazano wyżej nieodpłatne przekazanie towarów (np. darowiznę) uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów lub ich części składowych. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania darowizny jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że darowizna nieruchomości, nabytych w celu budowy zbiornika retencyjnego, na rzecz Skarbu Państwa będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), stąd też dla zamierzonej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Mając na względzie powołane przepisy, wskazać należy, że planowana darowizna na rzecz Skarbu Państwa, co do zasady mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta jest czynnością cywilnoprawną, która za przedmiot będzie miała – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – towar, i w wyniku której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel. Jednakże z okoliczności sprawy wynika, że nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości wraz z zabudowaniami. Ponadto – jak Państwo wskazali we wniosku – nie ponoszono żadnych nakładów na ulepszenie nieruchomości i zabudowań oraz nie wybudowano na nieruchomości nowych obiektów, co do których przysługiwałoby Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towarów (nieruchomości) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.
Podsumowanie
Darowizna nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w imieniu i na rzecz którego działać będzie (…) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.