Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.842.2024.1.LM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.842.2024.1.LM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w związku prowadzeniem pensjonatu dla koni.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani rezydentem polskim i właścicielką gospodarstwa rolnego o powierzchni 5 ha (własnych i dzierżawionych). Jest Pani rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Nie jest Pani zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na teranie gospodarstwa prowadzi Pani chów i hodowlę koni na własny rachunek. Planuje Pani dzierżawić dodatkowe grunty pod pastwiska.

Nie świadczy Pani usług schronisk dla koni ani usług weterynaryjnych.

Chciałaby Pani w przyszłości przeznaczyć część boksów dla koni pod odpłatny pensjonat dla koni. Planuje Pani przyjmować konie w każdym wieku, między innymi źrebne klacze, odsadki, młode konie.

Usługi chowu konia będą polegać na zapewnieniu koniowi:

  • Miejsca w boksie w stajni,
  • Obsługi stajennej w postaci sprzątania boksów, codziennego dościelania świeżej słomy,
  • Podawania pasz,
  • Codziennego ruchu na pastwisku.

Właścicielom koni udostępniona będzie bezpłatnie infrastruktura gospodarstwa, w szczególności padoki, plac do jazdy, miejsce do lonżowania, miejsce do przechowywania rzeczy, zaplecze sanitarne.

Wymagane okresowe szczepienia koni, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie konia będzie zapewniał właściciel. Będzie on również ponosił koszty tych zabiegów.

Pytanie

Czy usługa Pensjonatu dla koni świadczona przez rolnika ryczałtowego jest działalnością rolniczą zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Jest Pani rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT. W Pani ocenie usługa pensjonatu dla koni świadczona przez rolnika ryczałtowego jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT rolnik ryczałtowy to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnień od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwolniona z tego podatku jest dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywana przez rolnika ryczałtowego, oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Usługi rolnicze to usługi wymienione w załączniku nr 3 ustawy o VAT. Usługę pensjonatu dla koni są związane z chowem i hodowlą zwierząt i należy przypisać ją do grupowania PKWIU 01.62.10.0. (usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich).

W ramach usługi pensjonatu dla koni nie będą świadczone usługi weterynaryjne ani podkuwania.

Nie prowadzi Pani też usługi „schroniska dla zwierząt”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych - rozumie się przez to:

a)  usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b)  usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c)  usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d)  wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Z powyższych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy zwolniony jest z podatku VAT w zakresie m.in. świadczenia usług rolniczych, które zostały wymienione w art. 2 pkt 21 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Na teranie gospodarstwa prowadzi Pani chów i hodowlę koni na własny rachunek. Planuje Pani dzierżawić dodatkowe grunty pod pastwiska. Chciałaby Pani w przyszłości przeznaczyć część boksów dla koni pod odpłatny pensjonat dla koni. Planuje Pani przyjmować konie w każdym wieku, między innymi źrebne klacze, odsadki, młode konie. Usługi chowu koni będą polegać na zapewnieniu koniowi:

  • Miejsca w boksie w stajni,
  • Obsługi stajennej w postaci sprzątania boksów, codziennego dościelania świeżej słomy,
  • Podawania pasz,
  • Codziennego ruchu na pastwisku,

Właścicielom koni udostępniona będzie bezpłatnie infrastruktura gospodarstwa, w szczególności padoki, plac do jazdy, miejsce do lonżowania, miejsce do przechowywania rzeczy, zaplecze sanitarne. Wymagane okresowe szczepienia koni, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie konia będzie zapewniał właściciel. Będzie on również ponosił koszty tych zabiegów. Z opisu sprawy wynika również, że usługi te należy zaliczyć do grupowania PKWiU 01.62.10.0 Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Ponadto nie świadczy Pani usług weterynaryjnych, usług podkuwania koni i nie prowadzi Pani schroniska dla zwierząt gospodarskich. 

Pani wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku usług prowadzenia pensjonatu dla koni.

Należy wskazać, że ww. zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku VAT zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Odnosząc się do Pani wątpliwości, przede wszystkim należy zauważyć, że usługa, którą Pani świadczy, nie obejmuje świadczenia usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni. Usług chowu koni (prowadzenia pensjonatu dla koni) nie należy również utożsamiać z prowadzeniem schronisk dla zwierząt gospodarskich. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN „schronisko” oznacza przytułek dla bezdomnych zwierząt. Natomiast konie, którymi będzie się Pani opiekować, w ramach świadczonych usług prowadzenia pensjonatu dla koni, mają swoich właścicieli, którzy będą ponosić opłaty związane z powierzeniem konia. Tym samym świadczone przez Panią usługi mieszczą się w definicji usług rolniczych, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy pozwala stwierdzić, że skoro jest Pani rolnikiem ryczałtowym i w ramach prowadzonej działalności rolniczej będzie świadczyła Pani usługi prowadzenia pensjonatu dla koni jako usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, oraz nie wykonuje Pani usług weterynaryjnych ani usług podkuwania koni, ani nie prowadzi Pani schronisk dla zwierząt, to w ramach świadczenia tych usług może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko uznaję prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.