Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.758.2024.2.WK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.758.2024.2.WK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku podlegania opodatkowaniu otrzymanego przez Gminę dofinansowania na realizację Projektu oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji Projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 grudnia 2024 r. (wpływ 13 grudnia 2024 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2025 r. (wpływ 20 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w piśmie z 12 grudnia 2024 r.)

Miasto (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym miesięczne deklaracje VAT-7 wraz z podległymi jednostkami samorządu terytorialnego. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 r. poz. 361).

Miasto (...) ubiega się o środki z Unii Europejskiej na realizację projektu (...).

Przedmiotem Projektu jest budowa lub rozbudowa magazynów energii elektrycznej oraz magazynów ciepła poprawiających sprawność wykorzystania energii z OZE na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Miasta (...).

Wsparcie będzie udzielane przez Miasto (...) – Grantodawcę przyszłym Grantobiorcom (mieszkańcom (...)) w postaci grantów, co szczegółowo opisuje regulamin naboru grantów załączony do projektu.

Celem głównym Projektu jest poprawa sprawności wykorzystania energii z odnawialnych źródeł energii przez budowę lub rozbudowę magazynów energii elektrycznej oraz magazynów ciepła na potrzeby mieszkańców Miasta (...). Natomiast celami szczegółowymi projektu są:

1.Poprawa efektywności energetycznej budynków mieszkalnych w (...) poprzez gromadzenie i wykorzystywanie energii elektrycznej i ciepła w okresach o niższym zapotrzebowaniu.

2.Zmniejszenie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych poprzez lepsze wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.

3.Zapewnienie stabilności dostaw energii elektrycznej i ciepła dla mieszkańców (...), niezależnie od zmienności warunków pogodowych czy awarii sieci.

4.Promowanie i wspieranie wykorzystania energii z odnawialnych źródeł.

5.Oszczędność finansowa dla mieszkańców (...) na rachunkach za energię poprzez bardziej efektywne wykorzystanie energii z magazynów.

6.Zwiększenie niezależności energetycznej mieszkańców, którzy będą mogli produkować, przechowywać i wykorzystywać własną energię elektryczną i ciepło.

W ramach Projektu zrealizowane zostaną zadania związane z:

1.Zakup i montaż magazynów energii elektrycznej: (…)

2.Zakup i montaż magazynów ciepła: (…)

3.Wydatki na działania edukacyjno-informacyjne (warsztaty dla młodzieży): (…)

4.Koszty pośrednie (koordynator do spraw technicznych, nazywany umownie inspektorem nadzoru, ale nie w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2021 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych): (…).

W ramach Projektu zostanie zainstalowanych (...) magazynów energii elektrycznej o łącznej pojemności (...) kWh oraz (...) magazynów energii cieplnej o łącznej pojemności (...) kWh na potrzeby budynków mieszkalnych.

Dodatkowo w ramach Projektu zaplanowano działania edukacyjno-promocyjne. Zostaną przeprowadzone (...) spotkania z młodzieżą szkół podstawowych na terenie miasta (...), w tym: (...) spotkania dla młodzieży z klas 1-3 i (...) spotkania dla młodzieży z klas 4-8. Spotkania będą miały charakter edukacyjny, informacyjny i promocyjny w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Działania edukacyjno-informacyjne będą dotyczyły ochrony środowiska jak również racjonalnego używania energii, sposobów jej wytwarzania.

Ze względu na niekomercyjny charakter Projektu, nie jest on objęty pomocą publiczną.

Źródła finansowania Projektu to dofinansowanie z UE, środki krajowe (budżet gminy-inspektor nadzoru, działania edukacyjno-informacyjne).

Docelowymi odbiorcami przedmiotowego Projektu będą Mieszkańcy Miasta (...).

Otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie mieć związku z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz Mieszkańców. W ramach Projektu Gmina nie będzie bowiem świadczyć usług ani dokonywać dostaw na rzecz Mieszkańców.

To sam Mieszkaniec dokonuje wyboru Wykonawcy Magazynu energii i zawiera z nim stosowną umowę, a następnie to na Mieszkańca Wykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi.

Dodatkowo, to Mieszkaniec od momentu wykonania Magazynu energii na jego nieruchomości jest jej właścicielem. Jedyne czynności stanowiące świadczenie usług są więc wykonywane wyłącznie pomiędzy Mieszkańcem a wybranym przez niego Wykonawcą.

Natomiast Umowy zawarte w Projekcie pomiędzy Gminą a Mieszkańcami mają na celu jedynie uregulowanie warunków przekazania Mieszkańcom grantów na zakup i montaż Magazynów energii. Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej na cele zakupu i montażu Magazynu energii nie stanowi świadczenia usług. W ocenie Gminy, przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych biorących udział w Projekcie jakichkolwiek czynności. To Mieszkaniec (jako inwestor) ma możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego Wykonawcy i sam nabywa te towary i usługi.

Mieszkaniec nie uiszcza żadnej opłaty/wkładu własnego, bowiem to Mieszkaniec ponosi pełny koszt zakupu i montażu Magazynu energii, który częściowo sfinansowany jest za pomocą grantu.

Dodatkowo Gmina wskazuje, że Magazyny energii będą służyć Mieszkańcom wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a przez to Mieszkańcy nie będą mieli prawnej możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych przez nich na ich zakup i montaż. Dodatkowo, celem Umów zawieranych z Mieszkańcami będzie jedynie uregulowanie zasad dotyczących form i warunków wypłaty grantów na zakup i montaż Magazynów energii. W szczególności Umowy te nie będą zobowiązywać Gminy do spełnienia jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Mieszkańców. Umowy nie będą przywidywać obowiązku zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz Gminy – w szczególności, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od Mieszkańców w związku z ich udziałem w Projekcie, na żadnym jego etapie. Wobec tego uznać należy, że także na podstawie zawieranych w Projekcie Umów nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące wydatki:

1. Granty mieszkańcom na zakup i montaż magazynów energii elektrycznej (…)

2. Granty mieszkańcom na zakup i montaż magazynów ciepła (…)

3. Wydatki na działania edukacyjno-informacyjne (warsztaty dla młodzieży) (…)

4. Wydatki na inspektora nadzoru (…)

Miasto wobec Mieszkańców występuje wyłącznie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz mieszkańców.

Faktury VAT dokumentujące wydatki będą wystawiane na Grantobiorców.

Zakupione przez Miasto w ramach Projektu usługi i towary związane z nadzorem oraz działalnością edukacyjno-informacyjną, będą wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi VAT.

Pytania

1.Czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

2.Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy:

1.Dofinansowanie otrzymane przez Gminę na realizację Projektu nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

2.Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu.

Ad. 1

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stąd też dla uznania, że dana dotacja (subwencja lub inna dopłata) podlega opodatkowaniu konieczne jest wykazanie jej bezpośredniego związku z ceną.

W wyroku C-184/00 Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że subwencja (dotacja) będzie traktowana jako zapłata, jeśli stanowi całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, i która jest wypłacana przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Przy czym, w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy, by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

Z kolei w wyroku C-353/00 Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (w tym organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej.

Mając na uwadze powyższe przesłanki i odnosząc je do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, że przedmiotowa dotacja, którą Gmina otrzymuje jako pośrednik, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, bowiem Gmina nigdy nie jest beneficjentem otrzymanego wsparcia w jakiejkolwiek postaci, tj. ani nie otrzymuje środków pieniężnych ani usług. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie mieć związku z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz Mieszkańców. W ramach Projektu Gmina nie będzie bowiem świadczyć usług ani dokonywać dostaw na rzecz Mieszkańców.

To sam Mieszkaniec dokonuje wyboru Wykonawcy Magazynu energii i zawiera z nim stosowną umowę, a następnie to na Mieszkańca Wykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi. Dodatkowo, to Mieszkaniec od momentu wykonania Magazynu energii na jego nieruchomości jest jej właścicielem. Jedyne czynności stanowiące świadczenie usług są więc wykonywane wyłącznie pomiędzy Mieszkańcem a wybranym przez niego Wykonawcą.

Natomiast Umowy zawarte w Projekcie pomiędzy Gminą a Mieszkańcami mają na celu jedynie uregulowanie warunków przekazania Mieszkańcom grantów na zakup i montaż Magazynów energii. Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej na cele zakupu i montażu Magazynu energii nie stanowi świadczenia usług. W ocenie Gminy, przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych biorących udział w Projekcie jakichkolwiek czynności. To Mieszkaniec (jako inwestor) ma możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego Wykonawcy i sam nabywa te towary i usługi.

Mieszkaniec nie uiszcza żadnej opłaty/wkładu własnego, bowiem to Mieszkaniec ponosi pełny koszt zakupu i montażu Magazynu energii, który częściowo sfinansowany jest za pomocą grantu.

Mając powyższe na uwadze, w ramach Projektu pomiędzy Gminą a Mieszkańcem dochodzi jedynie do pokrycia części kosztów nabycia Magazynu energii, poniesionych przez Mieszkańca, w ramach przyznanego grantu, rozliczanych ostatecznie po dokonaniu odpowiedniego odbioru u Mieszkańca, ze środków otrzymanych przez Gminę w ramach dofinansowania. Zatem, Gmina jest na stanowisku, że w stosunku do tej części dofinansowania, która jest przekazywana Mieszkańcom, nie występuje żadna czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, a przekazywanych środków nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi na rzecz Mieszkańców.

Dodatkowo, część dofinansowania, która będzie przeznaczona na pokrycie kosztów pośrednich (promocja, nadzór, przygotowanie i zarządzenie Projektem) poniesionych przez Gminę, również nie będzie związana z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz innego podmiotu. W związku z powyższym dofinansowanie, które otrzyma Gmina na realizację opisanego Projektu nie jest dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę dostarczanych towarów i usług, nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczone towary, gdyż w przedmiotowej sytuacji Gmina nie nabywa towarów ani usług i nie odsprzedaje ich dalej na rzecz Mieszkańców, a w konsekwencji nie zwiększa podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Tym samym otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak natomiast stanowi art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące m.in.: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; promocji gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy.

Jak Gmina wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Projekt będzie realizowany w formie przyznawania grantów na zakup i montaż Magazynów energii. Beneficjentami Projektu będą wyłącznie Mieszkańcy, biorący w nim udział. Mieszkańcy sami będą nabywać towary i usługi w ramach Projektu, częściowo finansując je w ramach przyznanego grantu. Po zakończeniu robót i dokonaniu odpowiednich odbiorów, weryfikowane będą koszty ostatecznie poniesione przez Mieszkańców w celu rozliczenia przyznanych grantów.

Nie będzie dochodzić zatem do świadczenia usług ze strony Gminy na rzecz Mieszkańca, które podlegałoby opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo Gmina wskazuje, że Magazyny energii będą służyć Mieszkańcom wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a przez to Mieszkańcy nie będą mieli prawnej możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych przez nich na ich zakup i montaż. Dodatkowo, celem Umów zawieranych z Mieszkańcami będzie jedynie uregulowanie zasad dotyczących form i warunków wypłaty grantów na zakup i montaż Magazynów energii. W szczególności Umowy te nie będą zobowiązywać Gminy do spełnienia jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Mieszkańców. Umowy nie będą przywidywać obowiązku zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz Gminy – w szczególności, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od Mieszkańców w związku z ich udziałem w Projekcie, na żadnym jego etapie. Wobec tego uznać należy, że także na podstawie zawieranych w Projekcie Umów nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Konsekwencją powyższego jest to, że w przypadku zakupu przez Gminę w ramach Projektu usług i towarów związanych z promocją, nadzorem, przygotowaniem Projektu, zarządzaniem Projektem itp., towary i usługi te nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Gminy, warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony, bowiem, jak Gmina wskazywała powyżej, realizacja Projektu będzie należeć do zakresu jej zadań własnych, a dodatkowo z okoliczności sprawy wynika, że wydatki na działania związane z promocją, nadzorem, przygotowaniem Projektu, zarządzaniem Projektem itp., które będą ponoszone przez Gminę, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, w ocenie Gminy, nie będzie przysługiwać jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatne dostawy towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (wyrok w sprawie C-184/00, pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (pkt 29 wyroku C‑144/02).

Otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację projektu będzie podlegać opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższej kwestii, w pierwszej kolejności, należy ustalić czy środki otrzymane przez Gminę z Unii Europejskiej na realizację Projektu stanowią dopłatę do ceny zakupu i montażu magazynów.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy – docelowymi odbiorcami przedmiotowego Projektu będą Mieszkańcy Miasta. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie mieć związku z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz Mieszkańców. W ramach Projektu Gmina nie będzie bowiem świadczyć usług ani dokonywać dostaw na rzecz Mieszkańców. To sam Mieszkaniec dokonuje wyboru Wykonawcy Magazynu energii i zawiera z nim stosowną umowę, a następnie to na Mieszkańca Wykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi. Dodatkowo, to Mieszkaniec od momentu wykonania Magazynu energii na jego nieruchomości jest jej właścicielem. Jedyne czynności stanowiące świadczenie usług są więc wykonywane wyłącznie pomiędzy Mieszkańcem a wybranym przez niego Wykonawcą. Natomiast Umowy zawarte w Projekcie pomiędzy Gminą a Mieszkańcami mają na celu jedynie uregulowanie warunków przekazania Mieszkańcom grantów na zakup i montaż Magazynów energii. Mieszkaniec nie uiszcza żadnej opłaty/wkładu własnego, bowiem to Mieszkaniec ponosi pełny koszt zakupu i montażu Magazynu energii, który częściowo sfinansowany jest za pomocą grantu. Dodatkowo, celem Umów zawieranych z Mieszkańcami będzie jedynie uregulowanie zasad dotyczących form i warunków wypłaty grantów na zakup i montaż Magazynów energii. W szczególności Umowy te nie będą zobowiązywać Gminy do spełnienia jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Mieszkańców. Umowy nie będą przywidywać obowiązku zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz Gminy – w szczególności, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od Mieszkańców w związku z ich udziałem w Projekcie, na żadnym jego etapie. Ponadto, na podstawie zawieranych w Projekcie Umów nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Miasto wobec Mieszkańców występuje wyłącznie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Mieszkańców. Faktury VAT dokumentujące wydatki będą wystawiane na Grantobiorców.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że przekazywane przez Gminę środki Grantobiorcom w postaci grantów na zakup i montaż Magazynów energii, nie będą stanowić dopłaty do ceny usług. Nie wejdą Państwo w rolę inwestora (dostawcy), co za tym idzie – nie będą Państwo świadczyli usług ani nie będą Państwo dokonywali dostawy towaru na rzecz mieszkańców biorących udział w Projekcie.

W konsekwencji, przekazanie przez Gminę na rzecz Mieszkańców grantów na zakup i montaż Magazynów energii nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych Mieszkańcowi (Grantobiorcy) nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru) w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast odnosząc się do części dotacji przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z nadzorem oraz działalnością edukacyjno-informacyjną poniesionych przez Gminę, wskazali Państwo, że będą wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi VAT. Z okoliczności sprawy wynika, że w ramach Projektu zaplanowano działania edukacyjno-promocyjne. Zostaną przeprowadzone (...) spotkania z młodzieżą szkół podstawowych na terenie miasta (...), w tym: (...) spotkania dla młodzieży z klas 1-3 i (...) spotkania dla młodzieży z klas 4-8. Spotkania będą miały charakter edukacyjny, informacyjny i promocyjny w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Działania edukacyjno-informacyjne będą dotyczyły ochrony środowiska jak również racjonalnego używania energii, sposobów jej wytwarzania. Ze względu na niekomercyjny charakter Projektu, nie jest on objęty pomocą publiczną. Źródła finansowania Projektu to dofinansowanie z UE, środki krajowe (budżet gminy – inspektor nadzoru, działania edukacyjno-informacyjne). Z okoliczności sprawy wynika, że celem Państwa działania jest interes społeczny w związku ze sferą działań publicznych jednostki samorządu terytorialnego, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa działania w zakresie nadzoru, działania edukacyjno-informacyjne, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie wystąpi związek pomiędzy dofinansowaniem otrzymanym ze środków europejskich a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego, Państwa działania w ramach Projektu nie będą stanowiły dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji otrzymane dofinansowanie nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy.

Podsumowanie

Otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – realizacja Projektu będzie należeć do zakresu zadań własnych Gminy. Ponadto, na podstawie zawieranych w Projekcie przez Gminę Umów z Mieszkańcami nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Przekazanie przez Gminę na rzecz Mieszkańców grantów na zakup i montaż Magazynów energii nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Ponadto, w przypadku zakupu przez Gminę w ramach Projektu usług i towarów związanych z promocją, nadzorem, przygotowaniem Projektu, zarządzaniem Projektem itp., towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupione przez Miasto w ramach Projektu usługi i towary związane z nadzorem oraz działalnością edukacyjno-informacyjną, będą wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi VAT.

W związku z powyższym, nie bedą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. Projektu.

Podsumowanie

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. Projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.