Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.36.2025.1.AMA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.36.2025.1.AMA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego i realizuje zadania w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a Jej nadrzędnym celem jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina (…) jest również zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przy współpracy z Liderem - Województwem (…), Gmina przystąpiła do projektu „(…)”, realizowanego wraz z lokalnymi samorządami dla wsparcia mieszkańców w procesie szerzenia wiedzy i świadomości proekologicznej. Projekt ma pomóc jst we wdrażaniu Programu (…). Program zakłada ograniczenie emisji (…).

Planowane interwencje będą dotyczyły w szczególności podnoszenia potencjału administracyjnego gmin w zakresie:

  • właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza,
  • komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego,
  • wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza,
  • monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.

Niniejszy projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jst i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza.

W zakresie Projektu znajdą się poniższe działania:

1.doradztwo energetyczne i ekologiczne - realizowane poprzez zatrudnienie ekodoradców (zadanie jst),

2.serwis internetowy wspierający procesy zarządzania jakością powietrza, obejmujący obszar całego województwa (zadanie Lidera),

3.edukacja ekologiczna - realizowana poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu wojewódzkim i lokalnym (zadanie jst i Lidera).

Wszystkie prace w ramach Projektu będą monitorowane, a każdy z uczestników będzie przedstawiał szczegółowe sprawozdanie ze swoich działań.

Gminy będą pełniły rolę Partnerów projektu. Zakres partycypacji gmin w projekcie będzie ograniczony do elementu związanego z działaniem ekodoradców. Do obowiązków gmin należy w szczególności:

1)złożenie deklaracji uczestnictwa w projekcie,

2)podpisanie umowy partnerskiej/porozumienia partnerskiego i innych dokumentów związanych z realizacją projektów, których podjęcie okaże się niezbędne w trakcie trwania Projektu,

3)przygotowanie zakresu obowiązków i uzyskanie jego akceptacji przez Lidera projektu,

4)przeprowadzenie naboru na ekodoradcę,

5)zatrudnienie ekodoradcy, ulokowanie go w strukturach organizacyjnych urzędu i zapewnienie ciągłości funkcjonowania stanowiska,

6)przygotowanie miejsca pracy ekodoradcy wraz z niezbędnym wyposażeniem zarówno biurowym jak i związanym z realizowanymi zadaniami,

7)zapewnienie możliwości współpracy ekodoradcy z komórkami wewnętrznymi jst,

8)prowadzenie działań informujących o powołaniu stanowiska ekodoradcy i jego zadaniach w gminie,

9)umożliwienie realizacji zadań zgodnie z zaakceptowanym przez Lidera projektu zakresem obowiązków,

10)umożliwienie prowadzenia działań edukacyjnych,

11)umożliwienie uczestnictwa ekodoradcy w szkoleniach, w tym we współpracy z podmiotem zewnętrznym,

12)nieobciążanie ekodoradcy zadaniami wychodzącymi, poza te wynikające z zakresu określonego w umowie i związanego z ochroną powietrza,

13)zapewnienie dostępu do dokumentów niezbędnych do realizacji obowiązków w szczególności związanych z ochroną powietrza i efektywnością energetyczną,

14)uczestniczenie w tworzeniu strategii ochrony powietrza przez ekodoradcę, a także w jej realizacji,

15)przygotowanie w porozumieniu z ekodoradcą planu działania ekodoradcy, w nawiązaniu do opracowanej strategii ochrony powietrza,

16)prowadzenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

17)monitorowanie i ocena pracy ekodoradcy,

18)odpowiedzialność za realizację zadań przez ekodoradcę,

19)przygotowywanie dokumentów finansowych i merytorycznych do rozliczeń,

20)nadzór nad realizacją przez ekodoradcę działań projektowych,

21)dostarczanie Liderowi wszelkich informacji dokumentów wymaganych na potrzeby koordynacji i monitorowania Projektu oraz niezbędnych do przygotowania raportów z postępu i raportów końcowych,

22)na żądanie dostarczanie Liderowi, w wyznaczonym terminie, wszelkich dodatkowych informacji związanych z raportowaniem,

23)informowanie Lidera o wszelkich zmianach związanych z nazwą instytucji, danymi kontaktowymi, statusem prawnym lub jakichkolwiek innych zmianach dotyczących instytucji, które mogą mieć wpływ na Projekt lub na jej kwalifikowalność w Projekcie,

24)powiadamianie Lidera o wszelkich czynnikach, które mogą mieć negatywny wpływ na realizację zadań leżących po stronie Partnera oraz mogących prowadzić do odstępstw,

25)rzetelne i terminowe przekazywanie Liderowi informacji i dokumentacji dotyczącej realizacji Projektu niezbędnej do właściwego sporządzania wniosku o dofinansowanie Projektu, podpisania Umowy o dofinansowanie Projektu, a także dokumentacji niezbędnej do rozliczania Projektu, w tym poświadczania wydatków ujmowanych we wniosku o płatność w zakresie i formie wskazanej przez Lidera z uwzględnieniem wymogów (…),

26)założenie i prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej wydatków Projektu w sposób przejrzysty, zgodnie z zasadami określonymi w Programie tak, aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem,

27)ścisłego przestrzegania zasad kwalifikowalności kosztów wynikających z wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz regulaminem wyboru Projektu,

28)gwarantowania rzetelnego zarządzania otrzymanymi środkami Programu oraz, w przypadku konieczności dokonania ich zwrotu na zasadach wskazanych przez Lidera, wraz z należnymi odsetkami,

29)zapewnienia, że poniesione wydatki są ściśle związane z działaniami projektowymi,

30)dostarczenie, w razie potrzeby dokumentów związanych z realizacją Projektu do siedziby Lidera, w celu kontroli w zakresie prawidłowości realizacji Projektu przez podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia na podstawie odrębnych przepisów,

31)poddanie się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji Projektu, przez Lidera i Partnerów, przez (…) oraz inne uprawnione do kontroli podmioty,

32)niezwłoczne informowanie Lidera o przeszkodach przy realizacji Projektu, w tym o ryzyku zaprzestania jego realizacji przez Partnera,

33)przestrzeganie obowiązków dotyczących informacji i promocji Projektu, współpraca z Liderem przy promocji Projektu oraz udostępnianie informacji dotyczących Projektu,

34)ewidencjonowanie środków trwałych, zakupionych w ramach Projektu, w wykazie posiadanych składników majątku,

35)realizacji zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

36)współpraca z Liderem i pozostałymi Partnerami.

Jednostki samorządu terytorialnego, biorące udział w Projekcie, będą przede wszystkim odpowiedzialne za zatrudnienie ekodoradców oraz rozliczane za nadzór nad pracą i ocenę ich działań.

Zadania Ekodoradców związane będą z realizacją w gminach działań służących wdrażaniu Programu (…) poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza, zwłaszcza pochodzących ze źródeł indywidualnych. W ramach Projektu realizacja tych zadań odbędzie się szczególnie poprzez:

1)obsługę systemów wytworzonych przez Województwo w ramach niniejszego projektu;

2)opracowanie strategii służącej poprawie jakości powietrza jako podsumowanie szkoleń początkowych, m.in. na podstawie dokumentów gminnych takich jak Plan (…), Program (…) oraz założenia do planu (…) itp. W strategii konieczne będzie uwzględnienie co najmniej potrzeb gminy, uwarunkowań, a także prac niezbędnych do podjęcia w celu osiągnięcia efektów środowiskowych wynikających z Programu (…), uchwały antysmogowej i norm jakości powietrza. Ostateczna wersja strategii zostanie zaakceptowana na ostatnim bloku dotyczącym ochrony powietrza. Dzięki temu zarówna gmina jak i ekodoradca, po ukończeniu szkoleń będą posiadać gotowy plan działania z zakresu ochrony powietrza;

3)wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu (…) i Planu (…);

4)pomoc w prowadzeniu sprawozdawczości/prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Programu (…) i Planu (…) (za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej Województwa (…) lub innego dedykowanego serwisu);

5)monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie w aktualizacji/bieżącą aktualizację bazy danych;

6)wykonanie/aktualizację analizy/badań dotyczących potrzeb edukacyjnych mieszkańców gminy, w tym zidentyfikowanie grup wymagających szczególnego wsparcia oraz opracowanie scenariusza planowanych do przeprowadzenia działań. Szczegółowe informacje dotyczące akcji i scenariusza zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;

7)organizacja wydarzeń w zakresie ochrony powietrza skierowanych do grup wymagających szczególnego wsparcia, do ogółu społeczeństwa oraz spotkań z grupami opiniotwórczymi tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi, Ochotniczą Strażą Pożarną, Lokalnymi Grupami Działania, organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi działającymi w obszarze ochrony powietrza/środowiska;

8)przeprowadzenie akcji informacyjnej o wymaganiach uchwały antysmogowej dla (…) oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów;

9)wykonanie/aktualizację analizy/diagnozy ubóstwa energetycznego mieszkańców gminy, w tym na podstawie istniejących danych i rejestrów, np. pochodzących z ośrodków pomocy społecznej. Może być wykonana samodzielnie lub zlecona podmiotowi zewnętrznemu;

10)utworzenie bazy danych dot. ubóstwa energetycznego w gminie;

11)wydrukowanie i dystrybucję min. 3000 szt. materiałów informacyjno-edukacyjnych;

12)udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją. Ekodoradca w ramach Projektu jest zobowiązany do udziału w/przeprowadzenia kontroli w wymiarze 10% liczby zgodnej z założeniami przyjętymi w uchwale (…) wraz z aktualizacją. Nie zwalnia to gminy z realizacji pozostałych 90% liczby kontroli zgodnej z założeniami (…), poza Projektem;

13)zlecanie badania próbek popiołu do akredytowanego laboratorium. Ekodoradca jest zobowiązany do zlecenia badania próbek w wymiarze 10% kontroli przeprowadzonych w ramach niniejszego projektu;

14)doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu środków finansowych. Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:

  • min. 10 gospodarstw domowych w I etapie Projektu, min. 48 gospodarstw domowych w II etapie Projektu i min. 216 gospodarstwa domowych w III etapie Projektu w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥ 20 000,

w tym:

a)identyfikację w budynkach mieszkalnych elementów wymagających termomodernizacji,

b)wykonanie planu termomodernizacji (nie budowlanego, ale planu wskazującego element podlegający konieczności zmiany/wymiany/modernizacji/uszczelnienia (np. wymiana okien, termomodernizacja, energooszczędne AGD) i poszukiwanie źródeł wsparcia dla sfinansowania tych działań. Zakres obowiązków ekodoradców nie obejmuje przeprowadzania profesjonalnych pełnych ocen charakterystyki energetycznej lub sporządzania kompletnych projektów technicznych na potrzeby termomodernizacji, wymiany źródeł ciepła, czy modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, jeżeli to możliwe zawierającą również szacunkową wycenę robót,

c)ocenę możliwości finansowych mieszkańca i rozłożenia w czasie działań termomodernizacyjnych,

d)analizę zasadności wymiany źródła ciepła,

e)analizę możliwości zastosowanie OZE,

f)doradztwo w zakresie wymagań uchwały antysmogowej i Programu (…),

g)informowanie w zakresie zadań wynikających z Planu (…), w przypadku wydania komunikatów przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o ryzyku przekroczenia norm jakości powietrza,

h)informowanie o obowiązku wprowadzania danych dotyczących posiadanego źródła ciepła do CEEB, w tym: zapoznanie z przepisami prawa, pokazanie jak działa CEEB i pomoc w wypełnieniu deklaracji,

i)pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację działań związanych z ochroną powietrza:

i.znalezienie i wybranie odpowiedniego instrumentu finansowania (spośród gminnych, krajowych, unijnych i innych),

ii.pomoc w przygotowaniu lub pozyskaniu dokumentów do wniosków o udzielenie pomocy finansowej,

iii.   pomoc w wypełnieniu, złożeniu wniosku o dofinansowanie i jego rozliczeniu w oparciu o przekazane przez mieszkańca dokumenty księgowe i protokoły odbioru robót (jeżeli nie leży to w kompetencjach punktu programu (…)), w tym współpraca z konsultantem punktu programu (…) (zaznacza się, że ekodoradca w ramach umowy związanej z realizacją niniejszego projektu nie może prowadzić punktu programu (…), gdyż jest on finansowany z innych środków, co spowodowałoby niezachowanie zasady zakazu podwójnego finansowania);

15)wsparcie działań zmierzających ku zwiększeniu oszczędności zużycia energii w gospodarstwach domowych dotkniętych ubóstwem energetycznym (gospodarstwa domowe objęte ubóstwem energetycznym zostaną zdiagnozowane w I i II etapie Projektu) poprzez:

a)wizyty Ekodoradcy w domach i mieszkaniach osób ubogich energetycznie, w tym m.in. u osób, które są pod opieką OPS (wizyty mogą odbywać się przy udziale pracowników OPS i/lub zewnętrznego eksperta w dziedzinie efektywności energetycznej i oszczędności energii/audytora energii, którzy mogą pomóc Ekodoradcy podczas wizyt (np. w celu przygotowania audytów energetycznych lub oceny charakterystyki energetycznej odwiedzanych gospodarstw domowych),

b)analizę zużycia energii w mieszkaniu oraz możliwości jej zmniejszenia,

c)analizę potrzeb w zakresie działań inwestycyjnych (wymiana okien, termomodernizacja, energooszczędne AGD) i poszukiwanie źródeł wsparcia dla sfinansowania tych działań,

d)propagowanie zmiany nawyków,

e)zapewnienie dostępu do informacji nt. możliwości poradzenia sobie z problemem. Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:

·min. 24 gospodarstw domowych ubogich energetycznie rocznie w przypadku gmin o liczbie mieszkańców ≥ 20 000 (łącznie w trzecim etapie Projektu 72 gospodarstwa).

Ekodoradca powinien otrzymać stanowisko samodzielne. Preferowane jest stanowisko podległe bezpośrednio pod włodarza gminy. Z uwagi na przepisy związane z kontrolą przestrzegania przepisów ochrony środowiska , tj. art. 379 Prawa Ochrony Środowiska, w którym ust. 1 brzmi: „Marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów”, a ust. 2 brzmi: „Organy, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych”, stanowisko ekodoradcy musi zostać umieszczone w strukturach urzędu gminy i nie ma możliwości ulokowania go w jednostce podległej.

Zgodnie z koncepcją Projektu za przeprowadzenie naboru na stanowisko ekodoradcy odpowiedzialna będzie Gmina, a nabór zostanie przeprowadzony zgodnie z dotychczasową praktyką i polityką zatrudniania. Podkreślenia wymaga konieczność uwzględnienia w procesie zatrudnienia art. 61 Wytycznych KE dotyczących unikania konfliktów interesów i zarządzania takimi konfliktami na podstawie rozporządzenia finansowego w zakresie konfliktu i zapobiegania nieprawidłowościom na etapie rekrutacji. W odniesieniu do naboru zapewniona zostanie zasada równości szans. Jst podejmie decyzję odnośnie wysokości wynagrodzenia ekodoradcy. Przewiduje się, że zatrudnienie ekodoradców nastąpi nie później niż w okresie 3 miesięcy od daty podpisania umowy dofinansowania z (…). Niemniej jednak rekrutacja ekodoradców będzie mogła zostać rozpoczęta wcześniej, jeszcze przed podpisaniem przez Lidera projektu umowy o dofinansowanie z (…). Zaznacza się, że kwalifikowalność środków związanych z zatrudnieniem ekodoradcy i realizacją Projektu będzie możliwa od 1 stycznia 2024 r.

Ekodoradca będzie pracował na minimum 0,5 etatu. Przewidziana jest możliwość zatrudnienia więcej niż 1 ekodoradcy w danej jst. Zaznaczyć należy, że w zakresie czynności ekodoradcy nie mogą znaleźć się zadania realizowane przez jst w zakresie ochrony środowiska, niezwiązane z Projektem. W przypadku osoby pracującej na stanowisku ekodoradcy w ograniczonym wymiarze czasu pracy, może ona podjąć zatrudnienie w dodatkowym wymiarze pracy, na podstawie odrębnej umowy, w odniesieniu do odrębnego zakresu obowiązków. Podział pomiędzy stanowiskiem ekodoradcy, a innym stanowiskiem musi być jasny, w tym w zakresie wykonywanych obowiązków, czasu pracy i innych elementów funkcjonowania. Uprości to proces rozliczania pracy ekodoradców, zarówno merytoryczny jak i finansowy.

Ekodoradca w Gminie (…) został zatrudniony od 1 sierpnia 2024 r. na pełen etat w Wydziale (…). Stanowisko podlega bezpośrednio Naczelnikowi tego Wydziału.

Podsumowując ekodoradca w Gminie będzie pracownikiem wspierającym oraz edukującym w zakresie ochrony środowiska, co ma podnieść jednocześnie jakość życia i wpłynąć bezpośrednio na zdrowie i funkcjonowanie mieszkańców. Dodać należy, że brak realizacji przez Gminę działań wskazanych w Programie (…) wiązać się będzie z sankcjami, dlatego efektywne działanie ekodoradców jest tam niezbędne.

Efekty realizowanego Projektu nie przewidują generowania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Gmina, w związku z Projektem, nie będzie wystawiała faktur VAT, ponieważ działania przewidziane w ramach Projektu nie będą podlegały ustawie o podatku od towarów i usług. Podobna sytuacja dotyczy planowanych nabywanych przez Gminę w ramach Projektu usług bądź towarów.

Wszystkie zakupy związane z realizacją przedsięwzięcia „(…)” będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, mimo że, Gmina będzie występowała tam w charakterze nabywcy (faktury wystawiane na Gminę), to nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Charakter działań przewidzianych w projekcie będzie dotyczył zadań, które obejmuje ustawa o samorządzie gminnym. Wykonując więc zadania własne i realizując obowiązki zlecone oddzielną ustawą - Gmina nie będzie działała w roli podatnika podatku VAT.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina uważa, że z tytułu wydatków związanych z realizacja projektu „(…)”, nie będzie Jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina realizując zadania z zakresu programu „(…)” działa w charakterze jednostki samorządu terytorialnego, wykonując zadania z zakresu reżimu publiczno-prawnego. Przypomnieć należy, że Gmina powołana została do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zadań powierzonych odrębną ustawą, w skład których wchodzi m.in.: ochrona środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także edukacja publiczna. Faktury związane z realizacją Projektu będą wystawiane na Gminę (…), ale będą dotyczyły zadań realizowanych w ramach zadań własnych gminy, nałożonych na nią z mocy ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.

Zdaniem Gminy, nie istnieją więc przesłanki do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadań wskazanych w projekcie, z powodu braku powiązania ich z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);
  • edukacji publicznej (pkt 8).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)”.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Projekt, realizowany przez Państwa jako jednego z Partnerów współpracujących z Liderem – Województwem (…), zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza. W zakresie Projektu, Państwa działania polegają m.in. na doradztwie energetycznym i ekologicznym - realizowanym poprzez zatrudnienie ekodoradców, jak również na edukacji ekologicznej - realizowanej poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu lokalnym. Od 1 sierpnia 2024 r. zatrudnili Państwo na pełen etat ekodoradcę – pracownika wspierającego oraz edukującego w zakresie ochrony środowiska.

Realizując ww. projekt ponoszą Państwo wydatki ściśle związane z działaniami projektowymi. Efekty realizowanego Projektu nie przewidują generowania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Wszystkie zakupy związane z realizacją ww. przedsięwzięcia będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Realizacja tego Projektu, mieści się w zakresie zadań własnych gminy. Tym samym, realizując ww. projekt, nie działają Państwo i nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych.

Warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie więc spełniony, ponieważ – jak z wniosku wynika – nie wykorzystują i nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabytych w ramach ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie mają i nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Państwa stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.