Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie pytania nr 1 dotyczącego uznania usługi za usługę elektroniczną oraz pytania nr 2 w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego dla umowy na czas nieoznaczony i nieprawidłowe w zakresie pytania nr 2 w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego dla umowy na czas oznaczony.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania usługi za usługę elektroniczną i momentu powstania obowiązku podatkowego. Wniosek został uzupełniony - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A sp. z o.o. jest polską spółką kapitałową, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na udostępnianiu kontrahentom (dalej: „Partner”, łącznie z Wnioskodawcą: „Strony”) serwisu, dostępnego w sieci Internet jako strona internetowa oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnych (dalej: „Platforma”).

Partnerzy, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usługę (dalej: „Usługa”), będącą przedmiotem niniejszego wniosku, prowadzą działalność gospodarczą przede wszystkim na terytorium Polski. Partner może być osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej, która w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczy usługi na rzecz klientów (dalej: „Klientów”) przeważnie w sektorze kosmetycznym (natomiast mogą zdarzyć się również Partnerzy działający również w innych gałęziach biznesu).

Zakres świadczonych usług

W ramach Usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, Partner otrzymuje dostęp do Platformy, na której ma możliwość promocji i oferowania świadczonych przez siebie usług, natomiast Klient ma możliwość bezpośredniej rezerwacji wizyty u wybranego Partnera.

W celu ofertowania swoich usług na Platformie, Partner tworzy swój profil, który zawiera informacje dotyczące m.in. nazwy i danych kontaktowych Partnera oraz zakresu oferowanych przez siebie usług (świadczeń), ich czasu trwania oraz ceny. Ponadto, w ramach profilu Partnera, Klienci mają możliwość zamieszczania opinii dotyczących zrealizowanych przez Partnera usług.

Wnioskodawca udostępnia również Partnerom oprogramowanie zsynchronizowane z Platformą (dalej: „Oprogramowanie”), umożliwiające zarządzanie rezerwacjami wizyt dokonanymi przez Klientów (np. potwierdzenie rezerwacji, odwołanie lub zaproponowanie innego terminu) oraz organizowanie działalności punktu usługowego Partnera (np. zarządzanie kalendarzami poszczególnych pracowników, stanem magazynowym, wykorzystaniem sprzętu). Co istotne, w celu umożliwienia świadczenia Usługi, Wnioskodawca udziela Partnerom niewyłącznej licencji na korzystanie z Platformy oraz Oprogramowania.

Ponadto w ramach Usługi Partner ma również możliwość wysyłania Klientowi powiadomień SMS dotyczących m.in. potwierdzenia wizyt lub informacji o zbliżających się wizytach, jak również zamieszczenia linków (w formie widżetów) na prowadzonych przez niego stronach internetowych lub mediach społecznościowych, pozwalających Klientom na dokonanie rezerwacji wizyty poprzez Platformę. Partner może zdecydować się również na dodanie dodatkowych kont dla swoich pracowników. Dodanie takich kont skutkuje zwiększeniem opłaty należnej Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usługi.

Wnioskodawca oferuje na rzecz Partnerów również dodatkowe usługi (np. wysyłanie dodatkowych wiadomości marketingowych), rozliczane odrębnie, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku.

Subskrypcje

Usługa Wnioskodawcy, obejmująca m.in. dostęp do Platformy oraz Oprogramowania, świadczona jest przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera na zasadzie subskrypcji. Do zawarcia umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem dochodzi poprzez samodzielne wypełnienie przez Partnera formularza rejestracji dostępnego na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej.

Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem może zostać zawarta na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

a.Umowa na czas nieoznaczony

W przypadku umowy między Wnioskodawcą a Partnerem zawartej na czas nieoznaczony, obowiązuje rozliczenie miesięczne (dalej: „Subskrypcja Miesięczna”). W takim wypadku subskrypcja opłacana jest przez Partnera cyklicznie z góry, na początku każdego okresu rozliczeniowego.

Co istotne, Partner może rozpocząć Subskrypcję Miesięczną w dowolnym momencie. Oznacza to, że w większości przypadków okres rozliczeniowy będzie różny od miesiąca kalendarzowego.

b.Umowa na czas oznaczony

Umowa zawarta na czas oznaczony może obejmować okres dłuższy niż miesiąc i krótszy niż rok (dalej: „Subskrypcja Długoterminowa”). W takim wypadku subskrypcja opłacana jest przez Partnera jednorazowo z góry, na początku trwania okresu subskrypcji.

Opłata za Subskrypcję Długoterminową ma charakter bezzwrotny – Partner, co do zasady, nie ma możliwości rezygnacji w trakcie trwania jej obowiązywania oraz otrzymania zwrotu uiszczonej opłaty lub jej części. Po zakończeniu okresu trwania, umowa na czas oznaczony automatycznie przekształca się w umowę na czas nieoznaczony i w Subskrypcję Miesięczną, pod warunkiem, że żadna ze Stron nie złoży oświadczenia o woli zakończenia umowy.

Podobnie jak Subskrypcja Miesięczna, Subskrypcja Długoterminowa również może zostać rozpoczęta w dowolnym momencie, co oznacza, że w większości przypadków okres jej trwania nie będzie odpowiadał miesiącom kalendarzowym.

Opłaty i fakturowanie

Zarówno w przypadku Subskrypcji Miesięcznej, jaki i Subskrypcji Długoterminowej, płatność następuje poprzez automatyczne pobieranie opłat z karty płatniczej Partnera, podpiętej przez niego do udostępnianego przez Wnioskodawcę Oprogramowania / Platformy.

Wnioskodawca planuje wystawiać faktury z tytułu świadczonej Usługi z góry za cały okres rozliczeniowy (tj. w przypadku Subskrypcji Miesięcznej za miesiąc, natomiast w przypadku Subskrypcji Długoterminowej za okres trwania subskrypcji).

W konsekwencji, co do zasady, otrzymanie zapłaty za świadczoną przez Wnioskodawcę Usługę będzie miało miejsce przed datą wykonania tej usługi. Natomiast mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy Wnioskodawca nie otrzyma płatności przed końcem okresu rozliczeniowego (ze względu np. na podpięcie przez Partnera nieaktywnej karty płatniczej lub brak wystarczających środków na podpiętej karcie).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Co do zasady, Partner uzyskuje dostęp do Platformy po wypełnieniu formularza rejestracji, który dostępny jest w aplikacji lub na stronie internetowej. W ramach formularza rejestracji Partner wprowadza dane karty płatniczej (tj. podpina kartę płatniczą), wskazuje dane do faktury, udziela zgody na pobieranie z góry opłat za usługi oraz akceptuje treść regulaminu i innych wymaganych dokumentów.

Dodatkowo, Partner ma możliwość skorzystania z tzw. okresu bezpłatnego (aktualnie obejmującego 7 dni), podczas którego może korzystać z ograniczonej funkcjonalności Platformy, bez obowiązku uiszczania opłaty.

Płatność nie jest warunkiem uzyskania dostępu do Platformy.

Zgodnie z regulaminem świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi, co do zasady, Partner otrzymuje dostęp do Platformy po wypełnieniu formularza rejestracji (tj. wprowadzeniu danych karty płatniczej, wskazaniu danych do faktury, udzieleniu zgody na pobranie opłat z góry za usługi i zaakceptowaniu treści regulaminu i innych wymaganych dokumentów).

Pytania

1.Czy w świetle opisanych okoliczności zdarzenia przyszłego prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów będzie stanowiła usługę elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26) ustawy o VAT?

2.W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 – czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w świetle opisanych okoliczności zdarzenia przyszłego obowiązek podatkowy dla świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi będzie powstawał w momencie otrzymania zapłaty lub w przypadku, jeżeli Wnioskodawca nie otrzyma wcześniej zapłaty, w momencie zakończenia okresu rozliczeniowego?

Państwa stanowisko w sprawie

  1. Usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów będzie stanowiła usługę elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26) ustawy o VAT.
  2. W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 – zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy dla świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi będzie powstawał w momencie otrzymania zapłaty lub w przypadku, jeżeli Wnioskodawca nie otrzyma wcześniej zapłaty, w momencie zakończenia okresu rozliczeniowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie do pytania 1:

Zgodnie z art. 2 pkt 26) ustawy o VAT, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

W myśl art. 7 ust. 1 Rozporządzenia 282/2011, do usług świadczonych drogą elektroniczną należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 282/2011, usługi świadczone drogą elektroniczną obejmują w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I do przedmiotowego rozporządzenia (które obejmują m.in. usługi związane z tworzeniem i hostingiem stron internetowych, uzyskiwanie dostępu do oprogramowania i jego pobieranie oraz korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych).

Co istotne, wyliczenie wskazane w art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 282/2011 ma wyłącznie charakter przykładowy, na co wskazuje użycie zwrotu „w szczególności”. W rezultacie należy uznać, że katalog usług świadczonych drogą elektroniczną nie jest zamknięty, a za usługę elektroniczną powinna być uznana każda usługa, która spełnia warunki wskazane w art. 7 ust. 1 Rozporządzenia 282/2011.

Ponadto, art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011 wskazuje katalog usług, które nie mogą zostać zakwalifikowane jako usługi świadczone drogą elektroniczną. Do takich usług należą m.in. usługi nadawcze, usługi telekomunikacyjne, usługi świadczone przez specjalistów (m.in. prawników oraz doradców finansowych), którzy udzielają swoim klientom porad za pomocą poczty elektronicznej, czy usługi reklamowe.

Z powyższych regulacji wynika, że świadczona usługa musi łącznie spełniać następujące warunki, by mogła być uznana za usługę elektroniczną:

  • powinna być świadczona za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • jej świadczenie – ze względu na jej charakter – powinno być zasadniczo zautomatyzowane i wymagać minimalnego udziału człowieka,
  • jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej nie jest możliwe,
  • nie jest usługą wskazaną w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011.

Powyższe kryteria wskazywane są również w interpretacjach indywidualnych, np. w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 grudnia 2021 r, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.675.2021.2.KT oraz z 8 lipca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.242.2020.2.IR.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach Usługi świadczonej przez Wnioskodawcę Partner otrzymuje dostęp do Platformy, gdzie ma możliwość oferowania i promocji świadczonych przez siebie usług, natomiast Klient ma możliwość bezpośredniej rezerwacji wizyty u wybranego Partnera. Co więcej, Partnerom udostępniane jest Oprogramowanie zsynchronizowane z Platformą, umożliwiające zarządzanie rezerwacjami wizyt oraz organizowanie działalności punktu usługowego Partnera.

Mając na względzie powyższe należy uznać, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera świadczona jest wyłącznie za pośrednictwem Platformy oraz Oprogramowania (tj. wyłącznie za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej). Co więcej, charakter Usługi świadczonej przez Wnioskodawcę sprawia, że nie jest możliwe jej świadczenie bez wykorzystania technologii informacyjnej – istotą świadczeń oferowanych przez Wnioskodawcę jest udostępnienie Platformy oraz Oprogramowania dostępnych wyłącznie za pośrednictwem technologii informacyjnej. Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów jest zautomatyzowana i ze względu na swój charakter nie wymaga, co do zasady, ingerencji człowieka.

Ponadto, usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów nie stanowi żadnej z usług wskazanych w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że Usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów będzie stanowiła usługę elektroniczną, o której mowa w art. 2 pkt 26) ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie do pytania 2:

Na wstępie należy podkreślić, że ustawa o VAT nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług elektronicznych. Do tego typu usług będą miały zastosowanie zasady ogólne.

W świetle art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

W tym kontekście, art. 19a ust. 3 ustawy o VAT określa, że usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. W przypadku usługi świadczonej w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Natomiast stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Wskazanego przepisu nie stosuje się w przypadku dostaw towarów, o których mowa w art. 19a ust. 1b oraz dostaw towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 (tj. dostaw towarów i świadczenia usług, dla których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Usługa Wnioskodawcy obejmująca m.in. dostęp do Platformy oraz Oprogramowania, świadczona jest na rzecz Partnera na zasadzie Subskrypcji Miesięcznej lub Długoterminowej. Partnerzy mogą rozpocząć subskrypcję w dowolnym momencie, co oznacza, że w większości przypadków okres jej trwania nie będzie odpowiadał miesiącom kalendarzowym. Co więcej, płatność za subskrypcję następuje poprzez automatyczne pobieranie należności z karty płatniczej Partnera, a faktury z tytułu świadczonej Usługi będą wystawiane są przez Wnioskodawcę z góry za cały okres rozliczeniowy. W konsekwencji, co do zasady, otrzymanie zapłaty za świadczoną przez Wnioskodawcę Usługę ma miejsce przed datą wykonania tej usługi.

Odnosząc wskazane przepisy na grunt opisywanego zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania zapłaty za świadczoną przez Wnioskodawcę Usługę przed datą wykonania tej usługi zastosowanie znajdzie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczonej na rzecz Partnera Usługi będzie powstawał w momencie otrzymania przez niego zapłaty.

Równocześnie może zdarzyć się, że Wnioskodawca nie otrzyma płatności przed końcem okresu rozliczeniowego (ze względu np. na podpięcie przez Partnera nieaktywnej karty płatniczej lub brak wystarczających środków na podpiętej karcie).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, faktury z tytułu świadczonej przez Wnioskodawcę usługi będą wystawiane z góry za cały okres rozliczeniowy. Co istotne, okres rozliczeniowy może wynieść miesiąc (w przypadku Subskrypcji Miesięcznej) lub więcej niż miesiąc a mniej niż rok (w przypadku Subskrypcji Długoterminowej). Co istotne, nigdy nie występuje sytuacja, gdy okres rozliczeniowy jest dłuższy niż jeden rok.

W rezultacie w przypadku, gdy płatność za Usługę nie zostanie otrzymana przez Wnioskodawcę przed końcem okresu rozliczeniowego, zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie art. 19a ust. 3 ustawy o VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tytułu świadczonej na rzecz Partnera Usługi będzie powstawał każdorazowo wraz z upływem okresu rozliczeniowego, tj. w przypadku, gdy:

  • Umowa zawarta jest nieoznaczony – na koniec miesięcznego okresu rozliczeniowego określonego w Umowie,
  • Umowa zawarta jest na czas nieoznaczony – na koniec okresu rozliczeniowego określonego w Umowie (okres ten jest dłuższy niż miesiąc i krótszy niż rok).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie pytania nr 1 dotyczącego uznania usługi za usługę elektroniczną oraz pytania nr 2 w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego dla umowy na czas nieoznaczony i nieprawidłowe w zakresie pytania nr 2 w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego dla umowy na czas oznaczony.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2011 r. Nr 77 str. 1) zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

W myśl art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Załącznik I zawiera następujące usługi:

1.Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)tworzenie i hosting witryn internetowych;

b)automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;

c)zdalne zarządzanie systemami;

d)hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;

e)dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.

2.Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;

b)oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;

c)sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);

d)automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;

e)automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.

3.Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;

c)zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;

d)prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;

e)dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;

f)wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;

g)informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);

h)dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;

i)korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

4.Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;

c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;

d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;

e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni

f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;

g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;

h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;

i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.

5.Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q-s) (uchylone);

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z wniosku wynika, że są Państwo polską spółką kapitałową, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą polegającą m.in. na udostępnianiu kontrahentom serwisu, dostępnego w sieci Internet jako strona internetowa oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Partnerzy, na rzecz których świadczą Państwo usługę, prowadzą działalność gospodarczą przede wszystkim na terytorium Polski. Partner może być osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej, która w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczy usługi na rzecz klientów przeważnie w sektorze kosmetycznym (natomiast mogą zdarzyć się również Partnerzy działający w innych gałęziach biznesu).

W ramach Usługi świadczonej przez Państwa Partner otrzymuje dostęp do Platformy, na której ma możliwość promocji i oferowania świadczonych przez siebie usług, natomiast Klient ma możliwość bezpośredniej rezerwacji wizyty u wybranego Partnera.

W celu ofertowania swoich usług na Platformie, Partner tworzy swój profil, który zawiera informacje dotyczące m.in. nazwy i danych kontaktowych Partnera oraz zakresu oferowanych przez siebie usług (świadczeń), ich czasu trwania oraz ceny. Ponadto, w ramach profilu Partnera, Klienci mają możliwość zamieszczania opinii dotyczących zrealizowanych przez Partnera usług.

Udostępniają Państwo również Partnerom oprogramowanie zsynchronizowane z Platformą, umożliwiające zarządzanie rezerwacjami wizyt dokonanymi przez Klientów (np. potwierdzenie rezerwacji, odwołanie lub zaproponowanie innego terminu) oraz organizowanie działalności punktu usługowego Partnera (np. zarządzanie kalendarzami poszczególnych pracowników, stanem magazynowym, wykorzystaniem sprzętu). W celu umożliwienia świadczenia Usługi, udzielają Państwo Partnerom niewyłącznej licencji na korzystanie z Platformy oraz Oprogramowania.

Ponadto, w ramach Usługi Partner ma również możliwość wysyłania Klientowi powiadomień SMS dotyczących m.in. potwierdzenia wizyt lub informacji o zbliżających się wizytach, jak również zamieszczenia linków (w formie widżetów) na prowadzonych przez niego stronach internetowych lub mediach społecznościowych, pozwalających Klientom na dokonanie rezerwacji wizyty poprzez Platformę. Partner może zdecydować się również na dodanie dodatkowych kont dla swoich pracowników. Dodanie takich kont skutkuje zwiększeniem opłaty należnej Państwu z tytułu świadczenia Usługi.

Państwa Usługa, obejmująca m.in. dostęp do Platformy oraz Oprogramowania, świadczona jest przez Państwa na rzecz Partnera na zasadzie subskrypcji.

Umowa pomiędzy Państwem a Partnerem może zostać zawarta na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania Usługi świadczonej przez Państwa na rzecz Partnerów za usługę elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
  • nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących świadczenia będącego przedmiotem wniosku należy stwierdzić, że świadczona przez Państwa Usługa, obejmująca dostęp do Platformy oraz Oprogramowania, będzie stanowić usługę elektroniczną, o której mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w zw. z art. 7 rozporządzenia 282/2011. Jak bowiem wynika z opisu sprawy:

  • charakter Usługi powoduje, że nie jest możliwe jej świadczenie bez wykorzystania technologii informacyjnej – istotą świadczeń oferowanych przez Państwa jest udostępnienie Platformy (gdzie Partner ma możliwość promocji i oferowania świadczonych przez siebie usług, natomiast Klient ma możliwość bezpośredniej rezerwacji wizyty u wybranego Partnera) oraz Oprogramowania (umożliwiającego zarządzanie rezerwacjami wizyt dokonanymi przez Klientów oraz organizowanie działalności punktu usługowego Partnera), tj. czynności dostępnych wyłącznie za pośrednictwem technologii informacyjnej;
  • Usługa świadczona przez Państwa na rzecz Partnerów jest zautomatyzowana i ze względu na swój charakter nie wymaga, co do zasady, ingerencji człowieka;
  • nie jest ona objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Zatem Usługa wykonywana przez Państwa na rzecz Partnerów, obejmująca m.in. dostęp do Platformy oraz Oprogramowania, będzie stanowiła usługę świadczoną za pomocą komunikacji elektronicznej, o której mowa w art. 2 pkt 26 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest zatem prawidłowe.

Jak Państwo wskazali, Państwa Usługa świadczona jest na rzecz Partnera na zasadzie subskrypcji. Umowa może zostać zawarta na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

W przypadku umowy zawartej na czas nieoznaczony, obowiązuje rozliczenie miesięczne. W takim wypadku subskrypcja opłacana jest przez Partnera cyklicznie z góry na początku każdego okresu rozliczeniowego. Partner może rozpocząć Subskrypcję Miesięczną w dowolnym momencie.

Umowa zawarta na czas oznaczony może obejmować okres dłuższy niż miesiąc i krótszy niż rok. W takim wypadku subskrypcja opłacana jest przez Partnera jednorazowo z góry na początku trwania okresu subskrypcji. Subskrypcja Długoterminowa również może zostać rozpoczęta w dowolnym momencie, co oznacza, że w większości przypadków okres jej trwania nie będzie odpowiadał miesiącom kalendarzowym.

Zarówno w przypadku Subskrypcji Miesięcznej, jaki i Subskrypcji Długoterminowej, płatność następuje poprzez automatyczne pobieranie opłat z karty płatniczej Partnera, podpiętej przez niego do udostępnianego przez Państwa Oprogramowania / Platformy.

Planują Państwo wystawiać faktury z tytułu świadczonej Usługi z góry za cały okres rozliczeniowy.

Co do zasady otrzymanie zapłaty za świadczoną przez Państwa Usługę będzie miało miejsce przed datą wykonania tej usługi. Natomiast mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy nie otrzymają Państwo płatności przed końcem okresu rozliczeniowego (ze względu np. na podpięcie przez Partnera nieaktywnej karty płatniczej lub brak wystarczających środków na podpiętej karcie).

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że co do zasady, Partner uzyskuje dostęp do Platformy po wypełnieniu formularza rejestracji, który dostępny jest w aplikacji lub na stronie internetowej. W ramach formularza rejestracji Partner wprowadza dane karty płatniczej (tj. podpina kartę płatniczą), wskazuje dane do faktury, udziela zgody na pobieranie z góry opłat za usługi oraz akceptuje treść regulaminu i innych wymaganych dokumentów.

Dodatkowo, Partner ma możliwość skorzystania z tzw. okresu bezpłatnego (aktualnie obejmującego 7 dni), podczas którego może korzystać z ograniczonej funkcjonalności Platformy, bez obowiązku uiszczania opłaty.

Płatność nie jest warunkiem uzyskania dostępu do Platformy.

Zgodnie z regulaminem świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi, co do zasady, Partner otrzymuje dostęp do Platformy po wypełnieniu formularza rejestracji (tj. wprowadzeniu danych karty płatniczej, wskazaniu danych do faktury, udzieleniu zgody na pobranie opłat z góry za usługi i zaakceptowaniu treści regulaminu i innych wymaganych dokumentów).

Wątpliwości Państwa dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego w ww. sytuacjach.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednocześnie należy zaznaczyć, że dla usług świadczonych drogą elektroniczną ustawodawca nie przewidział powstania momentu obowiązku podatkowego w szczególny sposób, co oznacza, że stosuje się do nich zasadę ogólną określoną w art. 19a ust. 1 ustawy.

Jednocześnie stosownie do art. 19a ust. 3 ustawy:

Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

W art. 19a ust. 3 ustawy ustawodawca wprowadził unormowanie w zakresie ustalenia momentu wykonania usługi w odniesieniu do „usługi, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń”, czyli takiej usługi, która jest wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas, natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach okresu.

Ponadto w myśl art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Powyższe przepisy będą mieć zastosowanie do umowy na czas nieoznaczony.

Jak Państwo wskazali, dla tej umowy obowiązuje rozliczenie miesięczne (Subskrypcja Miesięczna).

Ww. umowa spełnia zatem kryteria, o których mowa w ww. art. 19a ust. 3 ustawy. Jest usługą, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, którą uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia.

Z wniosku wynika również, że w takim wypadku subskrypcja opłacana jest przez Partnera cyklicznie z góry, na początku każdego okresu rozliczeniowego.

Tym samym w tej sytuacji znajdzie zastosowanie ww. art. 19a ust. 8 ustawy, tj. obowiązek podatkowy z tytułu świadczonej przez Państwa Usługi na rzecz Partnerów będzie powstawał w momencie otrzymania przez Państwa zapłaty.

Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy nie otrzymają Państwo płatności przed końcem okresu rozliczeniowego (ze względu np. na podpięcie przez Partnera nieaktywnej karty płatniczej lub brak wystarczających środków na podpiętej karcie).

W tej sytuacji w myśl ww. art. 19a ust. 3 ustawy obowiązek podatkowy będzie powstawał wraz z upływem okresu rozliczeniowego. Dla przedmiotowej umowy zawartej na czas nieoznaczony, gdzie obowiązuje rozliczenie miesięczne, będzie to zatem koniec miesięcznego okresu rozliczeniowego określonego w Umowie.

Zatem w tym zakresie (umowy na czas nieoznaczony) Państwa stanowisko jest prawidłowe.

We wniosku wskazali Państwo również, że umowa pomiędzy Państwem a Partnerem może zostać zawarta na czas oznaczony. Umowa zawarta na czas oznaczony może obejmować okres dłuższy niż miesiąc i krótszy niż rok. W takim wypadku subskrypcja opłacana jest przez Partnera jednorazowo z góry na początku trwania okresu subskrypcji.

Co do zasady Partner uzyskuje dostęp do Platformy po wypełnieniu formularza rejestracji, który dostępny jest w aplikacji lub na stronie internetowej. W ramach formularza rejestracji Partner wprowadza dane karty płatniczej (tj. podpina kartę płatniczą), wskazuje dane do faktury, udziela zgody na pobieranie z góry opłat za usługi oraz akceptuje treść regulaminu i innych wymaganych dokumentów.

Płatność nie jest warunkiem uzyskania dostępu do Platformy.

Dla umowy zawartej na czas oznaczony nie można zatem uznać, że obowiązek podatkowy będzie powstawał na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy z tytułu otrzymania zapłaty przed wykonaniem usługi. Partner uzyskuje bowiem dostęp do Platformy po wypełnieniu formularza rejestracji, a sama płatność nie jest warunkiem uzyskania dostępu do Platformy. Z chwilą uzyskania przez Partnera dostępu do Platformy rozpoczyna się zatem świadczenie przez Państwa Usługi. Tym samym otrzymania zapłaty nie można uznać jako płatności przed wykonaniem usługi, jeśli ta usługa jest już świadczona. Obowiązek podatkowy będzie zatem powstawał stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy z chwilą wykonania usługi bez względu na to, czy Partner opłaci subskrypcję jednorazowo z góry, na początku trwania okresu subskrypcji, jak również w sytuacji gdy nie otrzymają Państwo płatności przed końcem okresu rozliczeniowego (ze względu np. na podpięcie przez Partnera nieaktywnej karty płatniczej lub brak wystarczających środków na podpiętej karcie).

Stanowisko w tej części (tj. umowy zawartej na czas oznaczony) jest zatem nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.