Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu … autobusów hybrydowych oraz zakupu …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 3 stycznia 2025 r. (data wpływu 3 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat złożył wniosek o dofinansowanie do Centrum Unijnych Projektów Transportowych Jednostka Wspierająca Plan Rozwojowy w odpowiedzi na ogłoszony nabór w trybie konkursowym w ramach: Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności Komponent E: Zielona, inteligentna mobilność Inwestycja: El.1.2 Zero - i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) (pozamiejski). Dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy będzie wynosić 90% kosztów kwalifikowanych zadania netto. Wkład własny Powiatu będzie stanowić 10% kosztów kwalifikowanych zadania netto oraz podatek VAT w wysokości 23% od ogółem wartości zadania netto.

Powiat planuje w ramach wyżej wymienionego zadania zakup … autobusów hybrydowych i …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania, które planuje wydzierżawić (na podstawie umowy) dla .... S.A. Zakup nowego taboru autobusowego będzie obsługiwać .... nowoutworzonych pozamiejskich linii autobusowych. Faktury dokumentujące zakup autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz ze stacjami ładowania w ramach projektu, będą wystawione na nabywcę Powiat.

Procedura zakupów w trybie Prawa zamówień publicznych została już wdrożona i obejmuje:

-zakup … autobusów hybrydowych na kwotę brutto … zł, w tym planowane dofinansowanie z CUPT w ramach konkursu z KPO w wysokości …. zł, tj. 90% wartości netto zakupu, natomiast kwota ….. zł, to planowany wkład własny powiatu w tym: .…. zł stanowi 10% wartości netto zakupu, oraz podatek VAT 23% od całej wartości netto zakupu …. zł;

-zakup …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania na kwotę brutto ….. zł w tym planowane dofinansowanie z CUPT w ramach konkursu z KPO w wysokości ….. zł, tj. 90% wartości netto zakupu, natomiast kwota ….. zł to wkład własny powiatu w tym: ….. zł stanowi 10% wartości netto zakupu, oraz podatek VAT 23% od całej wartości netto zakupu …… zł.

Operatorem transportu zbiorowego w imieniu i na rzecz Powiatu jest podmiot zewnętrzny realizujący aktualnie lokalny publiczny transport zbiorowy, który został wyłoniony na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 12 oraz art. 23 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. 2022 r. poz. 1343 z późn. zm.) i art. 7 ust. 2 Rozporządzenia (WE) 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L315 z dnia 03.12.2007 r.)

Wskazana powyżej infrastruktura transportu zbiorowego zostanie udostępniona Operatorowi na podstawie umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy autobusów wraz ze stacjami ładowania będzie miała instytucjonalny i systemowy związek z umową wykonywania publicznego transportu zbiorowego na zorganizowanych przez Powiat liniach transportu zbiorowego. Kwota miesięcznego czynszu z dzierżawy Taboru wraz ze stacjami ładowania zostanie określona na podstawie wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego.

W uzupełnieniu wniosku na poszczególne pytania, wskazali Państwo odpowiednio:

1.W jakiej dokładnie wysokości (kwotowo) zostanie ustalona kwota czynszu dzierżawnego (netto i brutto) zakupionych autobusów wraz ze stacjami ładowania?

Na moment składania wniosku o indywidualną interpretacje podatkową, Wnioskodawca nie posiada wiedzy, w jakiej dokładnie wysokości (kwotowo) zostanie ustalona kwota czynszu dzierżawnego (netto i brutto) zakupionych autobusów wraz ze stacjami ładowania, ponieważ wyceny czynszu dzierżawnego dokonywał będzie posiadający uprawnienia Rzeczoznawca majątkowy.

2.Jaki % w wartości zakupu autobusów wraz ze stacjami ładowania będzie stanowiło roczne wynagrodzenie należne Państwa Powiatowi wynikające z umowy dzierżawy zakupionych autobusów?

Powiat będzie dążyć do tego, aby pobierane od Spółki wynagrodzenie kształtowało się na jak najwyższym poziomie, a więc aby dochody z tytułu dzierżawy stanowiły jak największy procent dochodów ogółem Powiatu. Zgodnie ze standardami wycen metodą dochodową podstawą wyceny będą wartości odpisów amortyzacyjnych powiększone o rozsądny zysk stanowiący element zwrotu z inwestycji.

3.Czy kwota czynszu za dzierżawę ww. autobusów będzie znacząca dla budżetu Państwa Powiatu?

Kwota czynszu za dzierżawę ww. autobusów będzie znacząca dla budżetu Powiatu, chociaż stosunkowo niewielka w stosunku do subwencji ogółem.

4.Na jakim poziomie będą kształtować się dochody z tytułu dzierżawy ww. autobusów w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Powiatu?

Powiat będzie dążyć do tego, aby pobierane od Spółki wynagrodzenie kształtowało się na jak najwyższym poziomie, a więc aby dochody z tytułu dzierżawy stanowiły jak największy procent dochodów ogółem/dochodów własnych Powiatu.

5.Czy kwota miesięcznego czynszu z dzierżawy … autobusów hybrydowych i …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania określona na podstawie wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?

Roczna wysokość czynszu za dzierżawę autobusów ustalona przez Rzeczoznawcę majątkowego będzie uwzględniała roczną wartość amortyzacji udostępnionego majątku powiększona o rozsądny zysk. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Powiatu, czynsz dzierżawny zostanie niewątpliwie ustalony z uwzględnieniem realiów rynkowych.

6.Jakie kryteria/czynniki uwzględnią Państwo przy ustalaniu wysokości czynszu dzierżawnego?

Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy zakupionych autobusów uzależniona jest od wartości netto zakupionych autobusów oraz wysokości stawki amortyzacji właściwej dla tego typu środków trwałych określonej przepisami prawa oraz rynkowych uwarunkowań.

7.Czy będą Państwo brali pod uwagę np. wysokość nakładów, okres zwrotu inwestycji, inne (jakie)?

Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych na zakup autobusów oraz rynkowego okresu zwrotu z inwestycji.

8.Czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie ustalana także w oparciu o:

-stawkę amortyzacji rocznej przedmiotowego majątku,

-długość okresu użytkowania ww. majątku?

Jak wskazano we wcześniejszych odpowiedziach, wysokość czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana z uwzględnieniem stawki amortyzacji rocznej przedmiotowego majątku oraz długości okresu użytkowania ww. majątku.

9.Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu dzierżawy będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy wyższe od tej wartości?

Powiat spodziewa się, że wycena sporządzona przez Rzeczoznawcę majątkowego wskazywać będzie wynagrodzenie należne z tytułu dzierżawy równe wartości rynkowej.

10.Na jaki okres czasu zostanie zawarta umowa dzierżawy …. autobusów hybrydowych i …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania pomiędzy Państwa Powiatem a Spółką?

Zakłada się minimum pięcioletni okres umów transportu zbiorowego oraz dzierżawy autobusów oraz infrastruktury towarzyszącej.

11.W jakim okresie czasu ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków na zakup …. autobusów hybrydowych i …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania?

Zakłada się, że wysokość czynszu dzierżawnego ustalonego przez Rzeczoznawcę majątkowego na skutek uwzględnienia rozsądnego zysku umożliwi zwrot poniesionych nakładów za zakup autobusów w perspektywie krótszej niż przypisane odpisy amortyzacyjne.

12.Czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała, czy zmienna? Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać, jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?

Ustalona kwota dzierżawy będzie stała.

13.Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym zakupionych autobusów oddanych w dzierżawę?

Planowane jest zawarcie umowy dzierżawy, zgodnie z którymi wydatki związane z utrzymaniem (przeglądy techniczne, przeglądy gwarancyjne i pogwarancyjne), naprawy pojazdów oraz koszty polisy ubezpieczeniowej, będzie ponosiła Spółka dzierżawiąca autobusy i infrastrukturę.

14.Kto będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od zakupionych autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz ze stacjami ładowania oddanych w dzierżawę?

Odpisy amortyzacyjne od zakupionych autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz ze stacjami ładowania oddanych w dzierżawę dokonywane będą przez Powiat.

15.Jaka stawka amortyzacji będzie stosowana dla ww. autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz ze stacjami ładowania?

Powiat stosował będzie odpisy amortyzacyjne metodą liniową zgodnie ze standardowymi stawkami zależnymi od zakwalifikowania danego środka trwałego do odpowiedniej pozycji w klasyfikacji środków trwałych w dniu przyjęcia tych środków na ewidencje środków trwałych. Klasyfikacja środków trwałych została uregulowana w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 03.10.2016 r.

16.Czy po udostępnieniu Spółce autobusów wraz ze stacjami ładowania Powiat - w tym jego jednostki organizacyjne - będzie z nich korzystał? Jeśli tak, na jakich zasadach - na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie?

Powiat nie będzie wykorzystywać autobusów bezpośrednio w żaden sposób poza udostępnieniem ich Spółce w ramach dzierżawy. W sytuacji, gdyby zaszła potrzeba wykorzystywania autobusów do celów powiatowych, Powiat będzie zobowiązany do zapłaty odpowiedniego wynagrodzenia Spółce z tego tytułu.

17.Czy mają Państwo udziały w Spółce lub czy istnieją inne powiązania między Powiatem a Spółką (kapitałowe, organizacyjne, osobowe)?

Obecnie brak jest powiązań między Powiatem a Spółką w tym kapitałowych organizacyjnych czy osobowych.

18.Czy wybór Spółki na dzierżawcę był/będzie poprzedzony procedurą przetargową, jeśli nie, w jaki sposób/na jakiej podstawie wybrano dzierżawcę?

Wybór Spółki na dzierżawcę będzie poprzedzony procedurą na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 12 oraz art. 23 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. 2022 r. poz. 1343 z po z . zm.) i art 7 ust. 2 Rozporządzenia (WE) 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L315 z dnia 03.12.2007 r.). Wnioskodawca, zwraca uwagę, że założeniem zakupu taboru transportowego będącego przedmiotem wniosku jest obsługa określonych linii autobusowych. W związku z powyższym dzierżawcą taboru transportowego może być tylko Operator wyłoniony na podstawie procedury opisanej powyżej z uwzględnieniem czynszu dzierżawnego rynkowego określonego przez Rzeczoznawcę majątkowego. Ustalona cena czynszu dzierżawnego jak i niższe koszty eksploatacji przypisane do świadczonej usługi stanowią element negocjacji dotyczącej ceny usługi i procedury wyznaczenia ceny biletów pasażerskich.

19.Czy w przypadku, gdy Powiat nie oddałaby zakupionych autobusów w odpłatną dzierżawę Spółce, pojazdy te wykorzystywane byłyby przez Powiat wyłącznie do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), czy też Powiat byłby zobowiązany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ich zakup stosować sposób określenie proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ww. ustawy?

Powiat nie rozważał dotychczas hipotetycznych alternatywnych scenariuszy, które mogłyby mieć miejsce w przypadku nieoddania zakupionych autobusów w odpłatną dzierżawę Spółce. W świetle ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym brak jest alternatywnych możliwości albowiem Organizator nie może być jednocześnie Operatorem usługi transportu zbiorowego.

Pytanie

Czy w odniesieniu do wydatków na zakup … autobusów hybrydowych oraz zakup …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania Powiatowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, na mocy prawodawstwa krajowego?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki.

Zgodnie z powyższym umówiona między stronami dzierżawa jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemnie należne za używanie rzeczy przez jej najemcę, w wyniku czego dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną i dla zamierzonej czynności Powiat będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852, 1473 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Zatem Powiat, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107, z późn. zm.), Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, między innymi w zakresie: 6) transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Zakupionych …. autobusów hybrydowych oraz …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania udostępnionych będzie Operatorowi na podstawie umowy odpłatnej dzierżawy (umowy cywilnoprawnej).

Istnieje zatem bezpośredni związek z wykorzystaniem zakupionych w ramach projektu autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz ze stacjami ładowania do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabyty majątek zostanie bowiem wydzierżawiony w zamian za czynsz dzierżawny, a uzyskiwane z tego tytułu dochody będą traktowane jako obrót opodatkowany podatkiem VAT. Ponadto wysokość dzierżawy zostanie ustalona na podstawie wyceny przez rzeczoznawcę majątkowego.

W związku z tym, że planowany zakup elektrycznych autobusów zeroemisyjnych oraz hybrydowych w ramach projektu będzie służył wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych w postaci odpłatnej dzierżawy, Powiatowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na zakup …. autobusów hybrydowych oraz …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku  należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które  nie są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli  w  przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz  niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub  w  części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w  art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do  obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z  którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w  sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od  towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te  są  natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na  podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z  2024 r. poz.  107 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie

transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Powiat, wykonując we  własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w  art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Powiat planuje zakup …. autobusów hybrydowych i ….. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania, które planuje wydzierżawić (na podstawie umowy) dla .... S.A. Zakup nowego taboru autobusowego będzie obsługiwać ... nowoutworzonych pozamiejskich linii autobusowych. Faktury dokumentujące zakup autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz ze stacjami ładowania w ramach projektu, będą wystawione na nabywcę Powiat. Wskazana powyżej infrastruktura transportu zbiorowego zostanie udostępniona Operatorowi na podstawie umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy autobusów wraz ze stacjami ładowania będzie miała instytucjonalny i systemowy związek z umową wykonywania publicznego transportu zbiorowego na zorganizowanych przez Powiat liniach transportu zbiorowego. Kwota miesięcznego czynszu z dzierżawy Taboru wraz ze stacjami ładowania zostanie określona na podstawie wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego. Powiat będzie dążyć do tego, aby pobierane od Spółki wynagrodzenie kształtowało się na jak najwyższym poziomie, a więc aby dochody z tytułu dzierżawy stanowiły jak największy procent dochodów ogółem Powiatu. Zgodnie ze standardami wycen metodą dochodową podstawą wyceny będą wartości odpisów amortyzacyjnych powiększone o rozsądny zysk stanowiący element zwrotu z inwestycji. Kwota czynszu za dzierżawę ww. autobusów będzie znacząca dla budżetu Powiatu, chociaż stosunkowo niewielka w stosunku do subwencji ogółem. Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych na zakup autobusów oraz rynkowego okresu zwrotu z inwestycji. Zakłada się minimum pięcioletni okres umów transportu zbiorowego oraz dzierżawy autobusów oraz infrastruktury towarzyszącej. Roczna wysokość czynszu za dzierżawę autobusów ustalona przez Rzeczoznawcę majątkowego będzie uwzględniała roczną wartość amortyzacji udostępnionego majątku powiększona o rozsądny zysk. Powiat stosował będzie odpisy amortyzacyjne metodą liniową zgodnie ze standardowymi stawkami zależnymi od zakwalifikowania danego środka trwałego do odpowiedniej pozycji w klasyfikacji środków trwałych w dniu przyjęcia tych środków na ewidencje środków trwałych. Klasyfikacja środków trwałych została uregulowana w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 03.10.2016 r. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Powiatu, czynsz dzierżawny zostanie niewątpliwie ustalony z uwzględnieniem realiów rynkowych. Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy zakupionych autobusów uzależniona jest od wartości netto zakupionych autobusów oraz wysokości stawki amortyzacji właściwej dla tego typu środków trwałych określonej przepisami prawa oraz rynkowych uwarunkowań. Zakłada się, że wysokość czynszu dzierżawnego ustalonego przez Rzeczoznawcę majątkowego na skutek uwzględnienia rozsądnego zysku umożliwi zwrot poniesionych nakładów za zakup autobusów w perspektywie krótszej niż przypisane odpisy amortyzacyjne.

Wskazania wymaga, że standardowa stawka amortyzacji (zgodnie z Załącznikiem Nr 1 „Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych” do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2023 r., poz. 2805 ze zm.)) dla autobusów wynosi 20%.

Rozwinięcie stawek amortyzacyjnych znajduje się w Klasyfikacji Środków Trwałych, którą określa Rozporządzenie Rady Ministrów z 3 października 2016 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1864).

Klasyfikacja Środków Trwałych nie wskazuje wprost stacji ładowania, dlatego trzeba wziąć pod uwagę bardziej ogólne rodzaje KŚT. Potencjalnie są dwie możliwości:

613 – „Stacje transformatorowe stałe i mobilne”;

630 – „Transformatory”.

W obu tych przypadkach roczna stawka amortyzacji wynosi 10%.

W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy dokonać analizy czy świadczona przez Powiat na rzecz Spółki usługa odpłatnego udostępniania autobusów na podstawie umowy dzierżawy, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za  usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za  to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze  zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak  i  dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Powiat będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem, dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i  podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z tym, w odniesieniu do tej czynności Powiat nie będzie działał jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie korzystał z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Powiat będzie występował w roli podatnika w rozumieniu art.  15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa …. autobusów hybrydowych oraz …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i  usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie autobusów hybrydowych oraz elektrycznych wraz ze stacjami ładowania, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie. W związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz  gdy  towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione. W analizowanym przypadku Powiat występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dzierżawa autobusów hybrydowych oraz elektrycznych wraz ze stacjami ładowania - jako usługa zdefiniowana w art.  8 ust. 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku. Zatem wydatki poniesione w  związku z zakupem …. autobusów hybrydowych oraz …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, będzie przysługiwało Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu …. autobusów hybrydowych oraz zakupu …. autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania. Prawo to będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy. 

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który  obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydając przedmiotową interpretację przyjąłem jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego  wskazane przez Państwa okoliczności, że:

-roczna wysokość czynszu za dzierżawę autobusów ustalona przez Rzeczoznawcę majątkowego będzie uwzględniała roczną wartość amortyzacji udostępnionego majątku powiększona o rozsądny zysk,

-odpisy amortyzacyjne będą Państwo stosować metodą liniową zgodnie ze standardowymi stawkami zależnymi od zakwalifikowania danego środka trwałego do odpowiedniej pozycji w klasyfikacji środków trwałych w dniu przyjęcia tych środków na ewidencje środków trwałych. Klasyfikacja środków trwałych została uregulowana w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 03.10.2016 r.

-czynsz dzierżawny zostanie ustalony z uwzględnieniem realiów rynkowych,

-wysokość czynszu dzierżawnego ustalonego przez Rzeczoznawcę majątkowego na skutek uwzględnienia rozsądnego zysku umożliwi zwrot poniesionych nakładów za zakup autobusów w perspektywie krótszej niż przypisane odpisy amortyzacyjne.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności:

-ustalenia czynszu dzierżawnego autobusów hybrydowych i elektrycznych oraz stacji ładowania poniżej stawki amortyzacyjnej wskazanej w Załączniku Nr 1 „Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych” do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w Klasyfikacji Środków Trwałych

-uzyskania zwrotu poniesionych nakładów za zakup ww. autobusów i stacji ładowania w perspektywie dłuższej niż przypisane odpisy amortyzacyjne,

wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), powodujące określenie wartości czynszu z pominięciem realiów rynkowych i stawek amortyzacyjnych czy też uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie amortyzacji lub będzie skalkulowane na zbyt niskim poziomie bądź autobusy wraz ze stacjami ładowania nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.