Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia świadczonych usług z ewidencji na kasie rejestrującej. Uzupełniła go Pani pismami z 19 grudnia 2024 r. (data wpływu), 20 grudnia 2024 r. (data wpływu), 24 grudnia 2024 r. (data wpływu), 13 stycznia 2025 r. (data wpływu) i 14 stycznia 2025 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Prosi Pani o udzielenie informacji, czy przy Pani jednoosobowej działalności gospodarczej jest potrzeba posiadania i użytkowania kasy fiskalnej. Pani kod PKD to 86.90 D (...), zabiegi paramedyczne. Jest to usługa wykonywana głównie mobilnie. Wykonywane usługi to: ziołolecznictwo, porady ziołowe, elektroakupunktura, terapia generatorem plazmy, konchowanie / świecowanie uszu, stawianie baniek chińskich, masaż pleców bańką chińską. W przyszłości będzie to poszerzone o usługi: akupunktury igłowej, klasycznej, masaże twarzy, akupunktura kosmetyczna, hirudoterapia (terapia pijawkami), irydologia oka - badanie tęczówki oka.

Na pytania postawione w wezwaniu o treści:

1)Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą, o której mowa we wniosku?

2)Czy powstał u Pani obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, jeżeli tak to, kiedy i z jakiego powodu?

3)Czy ewidencjonuje Pani sprzedaż na kasie rejestrującej?

4)Czy świadczy Pani usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych?

5)Czy sprzedaż towarów i/lub usług realizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy w 2024 roku (lub w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku) kwoty 20 000 zł?

6)Czy sprzedaż towarów i/lub usług realizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy w 2025 roku (lub w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku) kwoty 20 000 zł?

7)Czy świadczone przez Panią usługi, tj.: ziołolecznictwo, porady ziołowe, elektroakupunktura, terapia generatorem plazmy, konchowanie / świecowanie uszu, stawianie baniek chińskich, masaż pleców bańką chińską, akupunktura igłowa, klasyczna, masaż twarzy, akupunktura kosmetyczna, hirudoterapia (terapia pijawkami), irydologia oka są/ będą to usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów? Odpowiedzi prosimy udzielić do każdej usługi odrębnie.

8)Czy usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów są świadczone osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniają wyłącznie jednego pracownika niewidomego posiadającego orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności?

9)Czy świadczone przez Panią usługi, tj.: ziołolecznictwo, porady ziołowe, elektroakupunktura, terapia generatorem plazmy, konchowanie / świecowanie uszu, stawianie baniek chińskich, masaż pleców bańką chińską, akupunktura igłowa, klasyczna, masaż twarzy, akupunktura kosmetyczna, hirudoterapia (terapia pijawkami), irydologia oka są/ będą to usługi kosmetyczne lub kosmetologiczne? Jeśli tak, proszę wskazać, które z wymienionych wyżej usług są usługami kosmetycznymi lub kosmetologicznymi.

10)Czy sprzedaje Pani towary lub świadczy usługi, które wymienione są w § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość osiąganych obrotów? Jeżeli tak, to, od kiedy? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt i podpunkt z rozporządzenia.

Wskazała Pani:

1)Działalność gospodarcza została zarejestrowana (...) r.

2)Nie powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, ponieważ nie została dokonana sprzedaż wobec wyżej wymienionych podmiotów.

3)Brak ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej, ponieważ nie wystąpiła sprzedaż. Działalność w tym momencie generuje jedynie koszty związane z fazą zakupów z dofinansowania oraz środków własnych. Klienci na moment wniosku (jak i uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) nie są przyjmowani. Powyższe czynności skutkują brakiem sprzedaży.

4)Na moment złożenia wniosku (jak i jego uzupełnienia) o wydanie interpretacji indywidualnej nie były świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalność gospodarczą lub rolników ryczałtowych. Świadczenie tych usług wobec tych podmiotów jest jednak planowana w ramach działalności gospodarczej.

5)Sprzedaż nie przekroczy w proporcji kwoty 20.000 zł w 2024 wobec usług realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

6)Sprzedaż przekroczy kwotę 20.000 zł w 2025 r. wobec usług realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

7)Czy Świadczone przyszłe usługi będą w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy:

Ziołolecznictwo - nie,

Porady ziołowe - nie,

Terapia generatorem plazmy - nie,

Masaż pleców bańką chińską - nie,

Akupunktura igłowa - nie,

Elektropunktura - nie,

Hirudoterapia (terapia pijawkami) - nie,

Irydologia oka- nie.

Bezwzględnym obowiązkiem fiskalizacji na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2605 )- dalej r.z.k.r. objęte są generalnie usługi opieki medycznej wykonywane przez lekarzy i lekarzy dentystów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Nie wykonuje Pani zawodu medycznego w rozumieniu odrębnych przepisów.

8)Nie, nie są to usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów oraz nie są one świadczone przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które zatrudniają wyłącznie jednego pracownika niewidomego posiadającego orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

9)Nie, świadczone usługi nie są związane z usługami kosmetycznymi lub kosmetologicznymi.

10)Nie - zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2605) nie podlega Pani bezwzględnym obowiązkiem fiskalizacji.

Ponadto wskazała Pani, że będzie Pani za usługę otrzymywała całość zapłaty na swoje konto bankowe oraz będzie prowadziła Pani ewidencję, z której wynikać będzie jednoznacznie ile wynosiła dana usługa.

Pytanie

Czy przy jednoosobowej działalności gospodarczej jest potrzeba posiadania i użytkowania kasy fiskalnej. Prosi Pani o indywidualne rozpatrzenie poszczególnych usług czy na dzień dzisiejszy lub przyszłych usługach musi Pani posiadać kasę fiskalną.

Pani stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku

Bezwzględnym obowiązkiem fiskalizacji na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2023 r., poz. 2605), dalej r.z.k.r - objęte są generalnie usługi opieki medycznej wykonywane przez lekarzy i lekarzy dentystów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. j) wyłączone są z zwolnień obowiązku ewidencjonowania są również świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych.

Jako, że nie wykonuje Pani zawodu medycznego w rozumienie odrębnych przepisów oraz Pani planowane usługi nie są związane z usługami kosmetycznymi i kosmetologicznymi – może Pani korzystać przy świadczeniu planowanych usług (tj.: ziołolecznictwo, porady ziołowe, elektroakupunktura, terapia generatorem plazmy, konchowanie / świecowanie uszu, stawianie baniek chińskich, masaż pleców bańką chińską, akupunktura klasyczna (igłowa), hirudoterapia (terapia pijawkami), irydologia oka) ze zwolnień podmiotowych lub przedmiotowych z kasy, np. ze zwolnienia podmiotowego dla całej sprzedaży konsumenckiej do limitu 20.000 zł. w roku podatkowym, ustalanego proporcjonalnie do okresu wykonywania tej sprzedaży w roku podatkowym przez podatnika tj. w 2024 i 2025 roku.

Ponadto, w Pani opinii ma Pani również możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w poz. 37 załącznika do r.z.k.r., zwalniającego z rejestracji fiskalnej świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w ..., której jest członkiem), o ile z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W stanie prawnym do 31 grudnia 2024 r. obowiązywały przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605). Natomiast w stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r.:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r.:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:

1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł;

Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. :

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r.:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. :

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i poz. 42 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r.:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w stanie prawnym do 31 grudnia 2024 r. oraz poz. 42 załącznika do rozporządzenia w stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r., muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

·świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w stanie prawnym do 31 grudnia 2024 r. oraz poz. 42 załącznika do rozporządzenia w stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r.

W opisie sprawy wskazała Pani, że świadczy Pani usługi w zakresie PKD to 86.90 D - (...), zabiegi paramedyczne. Będzie Pani świadczyć usługi mobilnie. Działalność gospodarcza została zarejestrowana (...) r. Wykonywane przez Panią usługi to: ziołolecznictwo, porady ziołowe, elektroakupunktura, terapia generatorem plazmy, konchowanie / świecowanie uszu, stawianie baniek chińskich, masaż pleców bańką chińską. W przyszłości poszerzy Pani działalność o usługi: akupunktury igłowej, klasycznej, masaże twarzy, akupunktury kosmetycznej, hirudoterapii (terapii pijawkami), irydologii oka - badania tęczówki oka.

Wymienione usługi, tj.: ziołolecznictwo, porady ziołowe, elektroakupunktura, terapia generatorem plazmy, konchowanie / świecowanie uszu, stawianie baniek chińskich, masaż pleców bańką chińską, akupunktura igłowa, klasyczna, masaż twarzy, akupunktura kosmetyczna, hirudoterapia (terapia pijawkami), irydologia oka:

·nie są usługami opieki medycznej wykonywane przez lekarzy i lekarzy dentystów; nie wykonuje Pani zawodu medycznego w rozumieniu odrębnych przepisów;

·nie są usługami kosmetycznymi lub kosmetologicznymi i nie są związane z usługami kosmetycznymi lub kosmetologicznymi.

Wobec Pani nie powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej. Sprzedaż nie przekroczy w proporcji kwoty 20.000 zł w 2024 wobec usług realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Natomiast Pani sprzedaż na rzecz ww. osób w 2025 r. przekroczy kwotę 20.000 zł. Ponadto wskazała Pani, że będzie Pani za usługę otrzymywała całość zapłaty na swoje konto bankowe oraz będzie prowadziła Pani ewidencję, z której wynikać będzie jednoznacznie ile wynosiła dana usługa.

Skoro – jak Pani wskazała wymienione usługi, tj.: ziołolecznictwo, porady ziołowe, elektroakupunktura, terapia generatorem plazmy, konchowanie / świecowanie uszu, stawianie baniek chińskich, masaż pleców bańką chińską, akupunktura igłowa, klasyczna, masaż twarzy, akupunktura kosmetyczna, hirudoterapia (terapia pijawkami), irydologia oka:

·nie są usługami opieki medycznej wykonywane przez lekarzy i lekarzy dentystów; nie wykonuje Pani zawodu medycznego w rozumieniu odrębnych przepisów;

·nie są usługami kosmetycznymi lub kosmetologicznymi i nie są związane z usługami kosmetycznymi lub kosmetologicznymi

i nie podlega Pani bezwzględnemu obowiązkowi fiskalizacji, to tym samym prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie nie zostało wyłączone ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Pani sprzedaż w 2024 nie przekroczyła w proporcji kwoty 20.000 zł z tytułu usług realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Natomiast Pani sprzedaż na rzecz ww. osób w 2025 r. przekroczy kwotę 20.000 zł. Zatem, może/będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r., nie dłużej niż do przekroczenia kwoty 20.000 zł w 2025 r.

Ponadto wskazała Pani, że będzie Pani za usługi otrzymywała całość zapłaty na swoje konto bankowe oraz będzie prowadziła Pani ewidencję, z której wynikać będzie jednoznacznie ile wynosiła dana usługa. Zatem w stosunku do sprzedaży usług objętych wnioskiem przysługuje Pani /będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w stanie prawnym do 31 grudnia 2024 r. oraz poz. 42 załącznika do rozporządzenia w stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r.

Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że świadczone usługi nie są usługami kosmetycznymi lub kosmetologicznymi oraz, że nie sprzedaje Pani towarów i nie świadczy usług, które wymienione są w § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.