Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” w części dotyczącej wydatków poniesionych na budową ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, pętli autobusowej, rozbudową systemu …, wymianę oświetlenia ulicznego oraz promocję projektu oraz jego nadzór,
- prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu pn. „…” w części dotyczącej rozbudowy miejskiej aplikacji … .
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismami z 3 stycznia 2025 r. (wpływ 3 stycznia 2025 r.) i 13 stycznia 2025 r. (wpływ 13 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnień wniosku)
Miasto … złożyło wniosek o dofinansowanie dla projektu partnerskiego pn. „…”, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 w ramach działania 3.2 Mobilność miejska w … . Miasto … będzie liderem projektu. Projekt swoim zakresem przedmiotowym obejmie (...). Miasto … realizować będzie część przedsięwzięcia obejmującego działania na terenie miasta … . W swoim zakresie planuje budowę ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, budowę pętli autobusowej, przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego, rozbudowę systemu … oraz działania na rzecz poprawy atrakcyjności transportu publicznego (tj. rozbudowę aplikacji … o nowe moduły na rzecz realizacji koncepcji „…”).
W ramach projektu przewidziano niezbędne nadzory oraz promocję projektu.
Miasto …, w przypadku otrzymania dofinansowania będzie beneficjentem umowy dotyczącej ww. projektu.
Realizatorami merytorycznymi projektu w zakresie zadań realizowanych przez Miasto … będą:
· Miejski … (dalej: …) - w zakresie zadań związanych z budową ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, pętli autobusowej oraz rozbudową systemu … .
… jest jednostką organizacyjną Miasta …, działającą jako jednostka budżetowa, powołaną Uchwałą Rady Miasta z dnia 17.12.1991 r. zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dn. 21.03.1985 r. o drogach publicznych.
Zarządca drogi (Prezydent Miasta) może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej.
· Wydział Infrastruktury … Urzędu Miasta … w zakresie wymiany oświetlenia ulicznego.
· Biuro Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta … w zakresie rozbudowy aplikacji … .
· Promocja projektu oraz nadzory będą realizowane przez wszystkich realizatorów w zakresie wykonywanych zadań.
Miasto … wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zadania własne Gminy dotyczące zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465).
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT w zakresie realizacji ww. zadań nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Miasto w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych posiada status podatnika VAT i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Faktury za dostawę towarów i usług w ramach części projektu realizowanego przez Miasto … będą wystawiane na Miasto … . W przypadku zakresu realizowanego przez … faktury będą wystawiane na Miasto …, natomiast … będzie widniał jako odbiorca. Działalność … finansowana jest w całości z budżetu Miasta … .
Po zakończeniu realizacji zadań efekty realizacji projektu będą własnością beneficjenta - tj. Miasta … .
W zakresie dróg i ścieżek pieszo-rowerowych, ..., pętli autobusowej, infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu zarządzana będzie przez Miejski Zarząd Dróg w …, jednostkę budżetową Miasta … . Wydział Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta … będzie zarządzał infrastrukturą w zakresie oświetlenia ulicznego, a Biuro Obsługi Inwestorów w zakresie rozbudowy miejskiej aplikacji … .
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto … do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wyjątek stanowi aplikacja …, dla której, w ramach przedmiotowego projektu, przewiduje się jej rozbudowę o nowe moduły na rzecz realizacji koncepcji mobilności jako usługi. W ramach przedmiotowego projektu zrealizowane zostaną zadania w zakresie:
a)usługi integracji taryfowej (wspólny bilet);
b)rozbudowy usługi „…” - elektroniczny system zarządzania;
c)rozbudowy usługi „…” - moduł śledzenia pojazdu obsługującego zamówiony transport.
Ww. rozbudowa dotyczy systemu, którego funkcjonowanie dotyczy działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Instytucja Zarządzająca programem operacyjnym wymaga od beneficjentów dołączenia indywidualnej interpretacji podatkowej - czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu „…”, będzie możliwość odzyskania w części lub całości podatku VAT.
W uzupełnieniu wniosku z 3 stycznia 2025 r. podano, że w związku z realizowanym projektem pn. „…” Miasto ma możliwość odrębnego przyporządkowania wydatków poniesionych na:
-budową ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, pętli autobusowej, rozbudową systemu … oraz wymianę oświetlenia ulicznego,
-rozbudowę miejskiej aplikacji …,
-promocję projektu oraz jego nadzór.
Efekty zrealizowanego projektu:
a)w części dotyczącej budowy ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowy i budowy dróg, pętli autobusowej, rozbudowy systemu … oraz wymiany oświetlenia ulicznego, będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
b)efekty zrealizowanego projektu w części dotyczącej rozbudowy miejskiej aplikacji … będą służyły częściowo do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w zakresie rozbudowy usługi - (…),
c)wydatki poniesione na promocję projektu oraz jego nadzór, będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Następnie w uzupełnieniu wniosku z 13 stycznia 2025 r. dodatkowo wyjaśniono, że w ramach projektu przewiduje się zakup jednej usługi na rzecz realizacji koncepcji „…”. W ramach tej usługi będą trzy obszary, które są ze sobą funkcjonalnie powiązane:
a)usługa integracji taryfowej (wspólny bilet);
b)rozbudowa usługi „…” - elektroniczny system zarządzania;
c)rozbudowa usługi „…” - moduł śledzenia pojazdu.
Zadanie to będzie zlecane w całości, obszary te nie będą rozdzielane kosztowo. Istotnym jest również fakt, że funkcjonowanie całej aplikacji … związane jest ze sprzedażą opodatkowaną. „…” realizowana jest w ramach wskazanej aplikacji … .
Jednocześnie Wnioskodawca doprecyzował, że efekty zrealizowanego projektu w części dotyczącej rozbudowy miejskiej aplikacji … będą w całości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” Miasto … będzie miało możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852, 1473) dalej: ustawa o VAT, dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?
Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto … ma możliwość odliczenia i odzyskania części podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu „…” dla jednego kosztu dotyczącego rozbudowy aplikacji … Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazane do realizacji przedsięwzięcie pn. „…” należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Miasta, z wyjątkiem aplikacji … .
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu za wyjątkiem jednego kosztu, który stanowi rozbudowę aplikacji … . Dlatego Wnioskodawca uważa, że w projekcie koszty dot. rozbudowy aplikacji powinny być kwalifikowane netto a podatek VAT jako koszt niekwalifikowany. Od tego kosztu Miasto będzie miało możliwość odliczenia podatku VAT. Wszystkie pozostałe koszty Miasta powinny być kwalifikowane brutto (uwzględniają VAT jako kwalifikowalny).
W związku z uzupełnieniami wniosku w odniesieniu do wezwania Miasto wyjaśniło, że:
a)w części dotyczącej budowy ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowy i budowy dróg, pętli autobusowej, rozbudowy systemu … oraz wymiany oświetlenia ulicznego, nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu,
b)w części dotyczącej wydatków poniesionych na promocję projektu oraz jego nadzór, nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu, tym samym przedstawione powyżej własne stanowisko nie uległo zmianie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 631 ze zm.), zwana dalej „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy o VAT.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie dla projektu partnerskiego pn. „…”. Będziecie Państwo liderem tego projektu. Planują Państwo budowę ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, budowę pętli autobusowej, przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego, rozbudowę systemu … oraz działania na rzecz poprawy atrakcyjności transportu publicznego (tj. rozbudowę aplikacji … o nowe moduły na rzecz realizacji koncepcji „…”). W ramach projektu przewidziano niezbędne nadzory oraz promocję projektu.
Realizatorami merytorycznymi projektu w zakresie zadań realizowanych przez Państwa będą:
·… w … (dalej: …) - w zakresie zadań związanych z budową ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, pętli autobusowej oraz rozbudową systemu … . … jest jednostką organizacyjną Państwa Miasta, działającą jako jednostka budżetowa, powołaną Uchwałą Rady Miasta z dnia 17.12.1991 r. zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dn. 21.03.1985 r. o drogach publicznych. Zarządca drogi (Prezydent Miasta) może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej.
·Wydział Infrastruktury … Urzędu Miasta … w zakresie wymiany oświetlenia ulicznego.
·Biuro Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta … w zakresie rozbudowy aplikacji … .
·Promocja projektu oraz nadzory będą realizowane przez wszystkich realizatorów w zakresie wykonywanych zadań.
Faktury za dostawę towarów i usług w ramach części projektu realizowanego przez Państwa Miasto będą wystawiane na Miasto … .
W związku z realizowanym ww. projektem mają Państwo możliwość odrębnego przyporządkowania wydatków poniesionych na:
-budową ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, pętli autobusowej, rozbudową systemu … oraz wymianę oświetlenia ulicznego,
-rozbudowę miejskiej aplikacji …,
-promocję projektu oraz jego nadzór.
Efekty zrealizowanego projektu:
-w części dotyczącej budowy ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowy i budowy dróg, pętli autobusowej, rozbudowy systemu ... oraz wymiany oświetlenia ulicznego, będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
-wydatki poniesione na promocję projektu oraz jego nadzór, będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
-w części dotyczącej rozbudowy miejskiej aplikacji … będą w całości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nadto doprecyzowując wskazali Państwo, że w ramach projektu przewiduje się zakup jednej usługi na rzecz realizacji koncepcji „…”. W ramach tej usługi będą trzy obszary, które są ze sobą funkcjonalnie powiązane:
a)usługa integracji taryfowej (wspólny bilet);
b)rozbudowa usługi „…” - elektroniczny system zarządzania;
c)rozbudowa usługi „…” - moduł śledzenia pojazdu.
Zadanie to będzie zlecane w całości, obszary te nie będą rozdzielane kosztowo. Funkcjonowanie całej aplikacji … związane jest ze sprzedażą opodatkowaną. „…” realizowana jest w ramach wskazanej aplikacji … .
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Jak wynika z okoliczności sprawy, w związku z realizowanym projektem pn. „…” mają Państwo możliwość odrębnego przyporządkowania wydatków poniesionych na:
‒budowę ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, pętli autobusowej, rozbudową systemu …, wymianę oświetlenia ulicznego,
‒rozbudowę miejskiej aplikacji …,
‒promocję projektu i jego nadzór.
Efekty zrealizowanego projektu - jak Państwo wskazali - w części dotyczącej budowy ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowy i budowy dróg, pętli autobusowej, rozbudowy systemu …, wymiany oświetlenia ulicznego, jak również wydatki poniesione na promocję projektu oraz jego nadzór będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast efekty zrealizowanego projektu w części dotyczącej rozbudowy miejskiej aplikacji … będą w całości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym w odniesieniu do ponoszonych wydatków na projekt pn. „…” w części dotyczącej rozbudowy miejskiej aplikacji … , które - jak Państwo wskazali - będą w całości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Bowiem jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wydatki poniesione na rozbudowę miejskiej aplikacji … będą wykorzystywane w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od ww. wydatków. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w ww. art. 88 ustawy o VAT.
Natomiast nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach ww. projektu w części dotyczącej budowy ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowy i budowy dróg, pętli autobusowej, rozbudowy systemu …, wymiany oświetlenia ulicznego, jak również promocji projektu i jego nadzoru, ponieważ efekty zrealizowanego projektu ww. zakresie - jak Państwo wskazali - będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.