Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.750.2024.3.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy usługi świadczone w ramach warsztatów przez pedagogów lub/i psychologów nie korzystają ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy i w konsekwencji są opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 19 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

  • czy usługi świadczone w ramach warsztatów przez pedagogów lub/i psychologów nie korzystają ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy i w konsekwencji są opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług,
  • czy interpretacja przepisów prawa do stanu prawnego sprzed 01.07.2020 zachowuje swoją ważność na stan po 30.06.2020.

Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwania pismem z 4 grudnia 2024 r. (data wpływu 4 grudnia 2024 r.) oraz 2 stycznia 2025 r. (data wpływu 2 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, czyli … prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą podmiot … od dnia 15.05.2015 r.

Nieprzerwanie od tego dnia do dnia złożenia wniosku prowadzi i będzie w przyszłości prowadzić rzeczywistą działalność gospodarcza, zgodnie z klasyfikacja PKD miedzy innymi w zakresie:

-85.60.Z Działalność wspomagająca edukację (działalność główna),

-85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Przychody dotychczasowej działalności rzeczywistej kształtowały się na poziomie obrotu poniżej 200 tys. zł, niewykonywalne były czynności wyłączające możliwość zastosowania zwolnienia z VAT określonych w art. 113 pkt 13 ustawy o VAT. W związku z faktem przekroczenia niniejszego limitu Wnioskodawca dokonał rejestracji jako podatnik od towarów i usług z dniem 1.06.2024 r. (utracił prawo do stosowania zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1).

Wnioskodawca prowadzi działalność w postaci kształcenia zawodowego nauczycieli, pracowników urzędów gmin i ośrodków pomocy społecznej oraz w zakresie prowadzenia warsztatów dla szkół w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom oraz warsztaty rozwojowe.

Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które są finansowane z całości ze środków publicznych, jednakże ten aspekt nie budzi kontrowersji w zastosowaniu przepisów. Kontrowersje dotyczą drugiego członu działalności, czyli warsztatów dla szkół w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom, a także warsztatów rozwojowych np. komunikacja, radzenie sobie ze stresem, tolerancja itp.), które nie stanowią usług zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i nie są finansowane ze środków publicznych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada także akredytacji w rozumieniu tychże przepisów, nie jest również podmiotem wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Nie jest też podmiotem wykonującym działalność leczniczą, o którym mowa w ustawie o podmiotach leczniczych i nie jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Wnioskodawca świadczy usługi w postaci warsztatów dla szkół w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom oraz z zakresu rozwoju i będzie świadczył m.in. usługi w przyszłości na rzecz podmiotów gospodarczych, gdzie ostatecznymi odbiorcami są osoby fizyczne uczniowie szkół. Z zakresu świadczonych usług Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie stosowania stawki VAT na usługi obejmujące warsztaty, które Wnioskodawca rozdziela na 2 rodzaje.

 Podziału dokonuje, ze względu na autora programu:

1)warsztaty dla uczniów w szkołach wg autorskiego programu,

2)warsztaty dla uczniów w szkołach wg programu rekomendowanego przez Instytut … (zwane dalej: Instytut).

Realizowane zajęcia stwarzają dzieciom warunki do uczenia się rozpoznawania, nazywania i konstruktywnego wyrażania emocji. Założeniem Programów jest promocja zdrowia psychicznego. Głównym celem Programów jest profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci w wieku od 3 lat, poprzez wsparcie ich w rozwoju społeczno-emocjonalnym wpływającym na efektywną regulację emocji i późniejszy dobrostan psychiczny.

Opis tych usług wskazuje Pani poniżej.

1.Autorskie warsztaty profilaktyczne dla uczniów w szkołach.

Usługa polega na warsztatowej pracy z dziećmi w szkołach w oparciu o grupę. Warsztaty realizowane są od poniedziałku do piątku w czasie pracy szkoły, w czasie trwania lekcji, w ramach wspomagania realizacji podstawy programowej. Warsztaty prowadzone są przez pedagogów na podstawie umów zlecenie lub współpracy B2B w oparciu o opracowany autorski program/harmonogram. Program realizowany może być zarówno samodzielnie przez pedagoga lub psychologa. Wnioskodawca obecnie wykonuje te usługi za pośrednictwem pedagogów lub psychologów. Warsztaty/spotkania każdorazowo prowadzone są przez jednego trenera w danym dniu warsztatowym. W ramach jednej agendy jest od kilku do kilkunastu warsztatów. Każdy warsztat może być prowadzony przez innego trenera, jednakże nigdy dany warsztat nie jest prowadzony przez więcej niż jednego trenera jednocześnie (w danym dniu warsztatowym) i nie jest planowana zmiana tego układu. Zleceniodawcą tych zajęć są m.in. Urzędy Miast i Gmin, Ośrodki Pomocy Społecznej, szkoły oraz działające przy tych organach Komisje ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zespoły Interdyscyplinarne – na podstawie dłuższych umów i krótkich zleceń.

Zajęcia przeważnie trwają od 45 do 90 minut dla jednej grupy. Adresatem zajęć są dzieci i młodzież w klasach 1-8 Szkoły Podstawowej oraz młodzież ze Szkół Ponadpodstawowych. Na warsztatach (grupowych) poruszana jest różnorodna tematyka, koncentrująca się szczególnie na zdrowiu fizycznym i psychicznym dzieci i młodzieży, ochronie zdrowia, promowaniu postaw prozdrowotnych, wyrabianiu prawidłowych nawyków związanych z budowaniem relacji, a także kształtowaniu negatywnego stosunku względem substancji, które to zdrowie zabierają. Zakres tematyczny warsztatów związany jest z realizacją treści począwszy od wsparcia zdrowia psychicznego, profilaktyki alkoholowej i narkotykowej przez profilaktykę przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, domowej, cyberprzemocy, aż po warsztaty ogólnorozwojowe typu: komunikacja, asertywność, samoocena, itp.

Dzięki zastosowaniu aktywnych form i metod pracy, uczniowie w sposób praktyczny zdobywają nową wiedzę i umiejętności. Uczą się poprzez zabawę i kreatywne ćwiczenia. Są to autorskie programy Wnioskodawcy opracowane i prowadzone ściśle w oparciu o rekomendacje Instytutu …. Warsztaty wielokrotnie wzbogacane są o ewaluacje, co wiąże się z potwierdzeniem ich skuteczności w promocji i ochronie zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży.

Zajęcia prowadzone są tylko i wyłącznie grupowo, stacjonarnie, nie prowadzi się indywidualnych programów dla uczestników. Wynagrodzenie dla Zlecającego ustalone jest za realizację danego programu/agendę, który rozłożony jest w czasie ustalonym indywidualnie w miejscu realizacji.

Warsztaty rekomendowane dla uczniów w szkołach (oparte na rekomendacjach Instytutu).

Zajęcia również jak powyżej prowadzone są w szkołach, na tych samych zasadach, które zostały opisane w poprzednim punkcie. Różnica jest w tym, że są to warsztaty rekomendowane (tj. zalecane, o udowodnionej skuteczności) przez Instytut ….

Prowadzący warsztaty: Pedagodzy/psycholodzy prowadzący zajęcia posiadają dodatkowo wymagane przez Instytut certyfikaty/zaświadczenie uprawniające ich do realizacji danego programu, wydawane przez autorów (czyli Instytut).

Program realizowany jest w oparciu o program udostępniony przez Instytut. Warsztaty prowadzone są przez trenerów (obecnie pedagogów lub psychologów) na podstawie umów zlecenie oraz współpracy B2B w oparciu o dedykowany program/harmonogram przez Instytut. Program realizowany może być zarówno samodzielnie przez pedagoga lub psychologa, jak też łącznie. Wymogiem Instytutu jest posiadanie przez trenerów wskazanych zawodów, ich dedykowanych certyfikatów, które gwarantują wykonanie usługi zgodnie z ich zaleceniami/agenda.

Czas trwania warsztatów rekomendowanych jest różny, od 3 godzin dydaktycznych po cykliczne spotkania w określonym odstępie czasu trwające łącznie nawet do 30-40 godzin. Programy te prowadzone są w oparciu o ściśle wyznaczony program ustalony przez Instytut.

Zajęcia prowadzone są na zlecenie tych samych instytucji, w oparciu o te same umowy i zlecenia. Różnicuje je zatem program na podstawie którego są realizowane.

Wnioskodawca planuje zatem wykonywać swoje usługi w przedstawiony sposób także w przyszłości.

W uzupełnieniu z 4 grudnia wskazała Pani, iż:

Ad. 1 Wniosek dotyczy tylko stanu przed 01.07.2020 r. oraz po 30.06.2020 r.

Ad. 2 PKWIU -  podatnik nie jest zobowiązany do klasyfikacji.

Opierając się na utrwalonej linii orzeczniczej podatnik nie jest zobowiązany do wskazywania klasyfikacji statystycznej tzw. PKWIU. Podatnik opisał we wniosku jakie usługi świadczy i na czym polegają, czym się charakteryzują. Jeśli opis jest zbyt ogólny to należy podatnika wezwać do ich sprecyzowania, a nie podania symbolu PKWIU (wyrok NSA z 26 sierpnia 2020 r. sygn. akt II FSK 2906/19 oraz II FSK 2983/19).

W uzupełnieniu z 2 stycznia 2025 r. na pytania z wezwania:

1)Czy oczekuje Pani wydania interpretacji również w zakresie pytania przedstawionego we wniosku z 19 września 2024 r., tj. wskazania, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że spełniał i spełnia nadal warunki do zastosowania stawki VAT 8% dla usług wykonywanych w całości przez pedagogów lub/i psychologów zarówno dla usługi nr 1 i 2 przedstawione we wniosku?

2)Czy usługi, o których mowa we wniosku, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art.43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

3)Czy ww. usługi, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

4)Czy usługi objęte zakresem wniosku są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Przy czym podkreślamy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Państwo przeprowadzają szkolenie (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika, np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia, itp.).

5)Czy usługi objęte zakresem wniosku są finansowane ze środków publicznych? Jeśli tak, to należy wskazać czy w całości, czy w części? Jeżeli w części, to należy wskazać w jakiej części.

6)Czy posiada Pani stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są środki publiczne?

7)Czy świadczone usługi objęte zakresem wniosku są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym i podstawowym?

8)Czy świadczone usługi objęte zakresem wniosku są usługami nauczania języków obcych, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy?

9)Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez zatrudnionych przez Panią psychologów/pedagogów kwalifikacjami, a świadczonymi usługami?

10)Kto jest stroną umów zawieranych na świadczenie ww. usług - Pani czy zatrudnieni przez Panią psycholodzy/pedagodzy?

11)Jaka jest klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) objętych zakresem nowo postawionego pytania usług wykonywanych przez Panią, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)?

 wskazała Pani, iż:

Ad. I. 1) związku z przeredagowaniem pytania w trakcie uzupełnień do wniosku, nie oczekuję wydania interpretacji w zakresie pytania pierwotnego.

Ad. I. 2) nie

Ad. I. 3) nie

Ad. I. 4) nie

Jednostki określone we wniosku mianem „Instytutu” działają na podstawie przepisów krajowych. Jednakże nie są przewidziane szczegółowe przepisy w zakresie przeprowadzania szkoleń czy warsztatów we wskazanej materii. Jednostki te wydają rekomendacje, wytyczne wypracowane na postawie własnych badań itp. Niestety nie ma możliwości wskazania tu konkretnego przepisu czy rozporządzenia normujące aspekt programu szkolenia, ilości godzin itp.

Ad. I. 5) nie – usługi będące przedmiotem zapytania w wiedzy Wnioskodawcy nie są finansowane ze środków publicznych w całości lub częściowo. Jeśli uzyskanie tej wiedzy oraz dokumentacji będzie istotne dla sprawy, Wnioskodawca jest wstanie odrębnie dla każdego zlecenia uzyskiwać takie informacje.

Ad. I. 6) nie

Ad. I. 7) nie

Ad. I. 8) nie

Ad. I. 9) Usługi będące przedmiotem zapytania mają charakter pomocniczy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Związku z tym wykonywane są przez osoby będące koniecznie pedagogiem lub/i psychologiem.

Warsztaty określone we wniosku jako nr 2 wykonywane są tylko i wyłącznie przez pedagogów lub psychologów posiadających dodatkowo wymagane przez Instytut certyfikaty/zaświadczenie uprawniające ich do realizacji danego programu, wydawane przez autorów (czyli Instytut).

Ad. I. 10) ja jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Ad. I. 11) Wg wiedzy Wnioskodawcy jego usługi będące przedmiotem wniosku o interpretacje kwalifikuje w zakresie kodu PKWIU: 85.60.10.0 jednak na dzień składania wniosku o interpretacje i uzupełnień Wnioskodawca nie posługuję się żadnym potwierdzeniem stanowiska zarówno dla stanu prawnego przed 01.07.2020 jak i po 30.06.2020.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 4 grudnia 2024 r. oznaczone jako A)

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca nie ma prawa do zastosowania zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 i jednocześnie jest zobowiązany do opodatkowania wskazanych usług gdyby doszło do utraty prawa do zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy o VAT dla usług wykonywanych w  całości przez pedagogów lub/i psychologów zarówno dla usługi nr 1 i 2 przedstawione we wniosku - w stanie prawnym przed 01.07.2020?

Pani stanowisko w sprawie

Zakres podmiotowy opodatkowania VAT odnoszą się m.in. art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT. Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W zakresie świadczenia usług zakres ten reguluje art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi o tym, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Obowiązujące w kraju stawki VAT reguluje m.in. art. 41 ustawy o VAT.

Zgodnie z ust. 1 tego artykułu stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 art. 122 i art. 129 ust. 1. Jako stawka podatkowa w Polsce traktowana jest wiec stawka 22% (na mocy przepisów szczególnych zwiększona aktualnie do 23%).

Przepisy ustawy o VAT i przepisy szczególne przewidują dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku. I tak, stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, art. 138i ust. 4.

Jednakże, zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r., do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z wyżej przywołanego art. 146aa ustawy o VAT, wobec braku wydania przez Ministra obwieszczenia o końcu obowiązywania podwyższonych stawek VAT, wynika wniosek, że dla znajdujących się w załączniku nr 3 do ustawy o VAT czynności „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” właściwa stawka podatku jest 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, pod pozycja 177 zostały wymienione: „ex 85.60.10.0: Usługi wspomagające edukację - wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku”.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wiec wskazać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem zapytania nie korzystają ze zwolnienia od VAT.

W szczególności usługi te nie mogą być zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT, gdzie przewidziany jest katalog zwolnionych od VAT usług z zakresu edukacji i szkolnictwa świadczonych przez różnego rodzaju instytucje publiczne i prywatne (w zależności od zwolnienia).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku:

26. usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

27. usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli;

28. usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29;

29. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub 

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przedstawione okoliczności dotyczące Wnioskodawcy oraz charakter świadczonych przezeń usług prowadzą do wniosku, że opisane usługi (nr 1 i 2), które są przedmiotem wniosku nie mogą korzystać ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT (ani innego zwolnienia z art. 43 ustawy o VAT).

Prawidłowym stwierdzeniem będzie uznanie, że jego usługi będące przedmiotem zapytania we wniosku nie są zwolnione od VAT.

Nie powinno również ulegać wątpliwości, że opisane wyżej usługi prowadzenia zajęć/warsztatów prowadzonych przez pedagogów na rzecz szkół, kierowane do uczniów należy potraktować jako usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej objęte grupowaniem 85.60.10.0 wg PKWiU z 2008 r.

Świadczą o tym okoliczności sprawy związane z charakterem świadczonych przez Wnioskodawcę usług pomocniczo analizowane z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591; dalej: „Rozporządzenie MEN"), wydanego na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949).

Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia MEN pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.

Stosownie zaś do § 6 ust. 2 rozporządzenia MEN, w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

1.klas terapeutycznych;

2.zajęć rozwijających uzdolnienia;

3.zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;

4.zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

5.zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

6.zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych;

7.zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;

8.porad i konsultacji;

9.warsztatów.

W ocenie Wnioskodawcy opisane we wniosku usługi prowadzenia zajęć/warsztatów mieszczą się w szczególności w pojęciu zajęć specjalistycznych rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Dodatkowo są prowadzone w formie warsztatów. Fakt, iż jedne usługi są oparte na autorskich programach, a inne na dedykowanych przez Instytut nie ma w tym zakresie znaczenia.

Usługi te mają też na celu pomoc dzieciom w rozpoznawaniu i nazywaniu emocji, efektywna ich regulacja, a także mają na celu wspieranie dobrostanu psychicznego. Opisane świadczenia Wnioskodawcy są więc usługami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mieszczącymi się w pojęciu usług wspomagających edukację.

Na potwierdzenie prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy można wskazać również na orzecznictwo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W szczególności warto wskazać na interpretację z 22 listopada 2017 r. 0114-KDIP1- 3.4012.394.2017.1.K.C. Interpretacja ta dotyczyła świadczenia usługi na rynku edukacyjnym dla dzieci, poprzez sprzedaż w systemie franczyzowym programu, który jest realizowany jako dodatkowe pozaszkolne zajęcia dla dzieci, gdzie w trakcie zajęć wykonywane są różne ćwiczenia między innymi ćwiczenia fizyczne na współpracę prawej i lewej półkuli, oglądane są angielskie krótkie filmiki, odgadywane są zagadki lateralne. Urząd Statystyczny sklasyfikował usługi świadczone przez zainteresowanego do grupowania PKWiU 85.60.10.0. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w przywołanej interpretacji potwierdził natomiast, że usługi zainteresowanego będą podlegały zgodnie z poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy o VAT opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy powinien on więc opodatkować świadczone przez siebie usług zarówno nr 1 jak i 2 z zastosowaniem stawki VAT 8%. Takie świadczenie należy bowiem uznać za mieszczące się w pojęciu objętych grupowaniem 85.60.10.0 wg PKWiU z 2008 r. „Usług wspomagających edukację wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku”. Oznacza to, że usługi te spełniają przesłanki uprawniające do objęcia ich obniżoną stawką VAT w wysokości 8% (obowiązująca na dzień złożenia wniosku) na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podkreślam, że przy określaniu prawidłowego sposobu opodatkowania danego towaru lub usługi istotne jest właściwe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację oparliśmy się na podanej przez Panią klasyfikacji.

Nadmieniamy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. nr 1 poz. 11):

Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji świadczonych przez Panią usług w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie Pani zakwalifikowała usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Nie jesteśmy bowiem uprawnieni, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania danej usługi do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy:

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy:

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1.    stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.    stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy,

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką w wysokości 23% (art. 41 ust. 1 ustawy).

Stosowanie stawki w wysokości 23% ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%”, w poz. 177 wymienione są usługi sklasyfikowane według PKWiU ex 85.60.10.0 „Usługi wspomagające edukację – wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku”.

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność w postaci kształcenia zawodowego nauczycieli, pracowników urzędów gmin i ośrodków pomocy społecznej oraz w zakresie prowadzenia warsztatów dla szkół w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom oraz warsztaty rozwojowe. Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada także akredytacji w rozumieniu tychże przepisów, nie jest również podmiotem wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Świadczy Pani usługi w postaci warsztatów dla szkół w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom oraz z zakresu rozwoju na rzecz podmiotów gospodarczych, gdzie ostatecznymi odbiorcami są osoby fizyczne uczniowie szkół.

Podziału warsztatów dokonuje Pani ze względu na autora programu:

1)warsztaty dla uczniów w szkołach wg autorskiego programu,

2)warsztaty dla uczniów w szkołach wg programu rekomendowanego przez Instytut … (zwane dalej: Instytut).

Autorskie warsztaty profilaktyczne dla uczniów w szkołach.

Usługa polega na warsztatowej pracy z dziećmi w szkołach w oparciu o grupę. Warsztaty realizowane są od poniedziałku do piątku w czasie pracy szkoły, w czasie trwania lekcji, w ramach wspomagania realizacji podstawy programowej. Warsztaty prowadzone są przez pedagogów na podstawie umów zlecenie lub współpracy B2B w oparciu o opracowany autorski program/harmonogram. Program realizowany może być zarówno samodzielnie przez pedagoga lub psychologa. Obecnie wykonuje Pani te usługi za pośrednictwem pedagogów lub psychologów. Adresatem zajęć są dzieci i młodzież w klasach 1-8 Szkoły Podstawowej oraz młodzież ze Szkół Ponadpodstawowych. Na warsztatach (grupowych) poruszana jest różnorodna tematyka, koncentrująca się szczególnie na zdrowiu fizycznym i psychicznym dzieci i młodzieży, ochronie zdrowia, promowaniu postaw prozdrowotnych, wyrabianiu prawidłowych nawyków związanych z budowaniem relacji, a także kształtowaniu negatywnego stosunku względem substancji, które to zdrowie zabierają. Zakres tematyczny warsztatów związany jest z realizacją treści począwszy od wsparcia zdrowia psychicznego, profilaktyki alkoholowej i narkotykowej przez profilaktykę przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, domowej, cyberprzemocy, aż po warsztaty ogólnorozwojowe typu: komunikacja, asertywność, samoocena, itp. Są to Pani autorskie programy opracowane i prowadzone ściśle w oparciu o rekomendacje Instytutu ... Warsztaty rekomendowane dla uczniów w szkołach (oparte na rekomendacjach Instytutu). Zajęcia również jak powyżej prowadzone są w szkołach, na tych samych zasadach, które zostały opisane w poprzednim punkcie. Różnica jest w tym, że są to warsztaty rekomendowane przez Instytut …. Warsztaty prowadzone są przez trenerów (obecnie pedagogów lub psychologów) na podstawie umów zlecenie oraz współpracy B2B w oparciu o dedykowany program/harmonogram przez Instytut.  Przedmiotowe usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Świadczone usługi objęte zakresem wniosku nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym i podstawowym ani usługami nauczania języków obcych, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy. Stroną umów zawieranych na świadczenie ww. jest Pani. Usługi będące przedmiotem wniosku o interpretację kwalifikuje Pani w zakresie kodu PKWIU: 85.60.10.0.

Pani wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy usługi świadczone w ramach warsztatów przez pedagogów lub/i psychologów nie korzystają ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy i jednocześnie są opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług, gdyby doszło do utraty prawa do zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest również podmiotem wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, przedmiotowe usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Świadczone usługi objęte zakresem wniosku nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym i ponadpodstawowym ani usługami nauczania języków obcych, innymi niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

Zatem świadczone przez Panią usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27, pkt 28 i pkt 29 ustawy.

Jak wyżej wskazano, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowała Pani pod symbolem PKWiU 85.60.10.0.

W poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy, pod symbolem PKWiU ex 85.60.10.0 są wymienione „Usługi wspomagające edukację – wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku”.

W konsekwencji, usługi świadczone dla dzieci i młodzieży w klasach  1-8 Szkoły Podstawowej oraz młodzieży ze Szkół Ponadpodstawowych przez pedagogów lub/i psychologów w ramach warsztatów, prowadzone według Pani autorskiego programu oraz programu rekomendowanego przez Instytut .., sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.60.10.0, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z. poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym, gdyby doszło do utraty przez Panią prawa do zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, usługi świadczone dla dzieci i młodzieży w klasach 1-8 Szkoły Podstawowej oraz młodzieży ze Szkół Ponadpodstawowych w ramach warsztatów przez pedagogów lub/i psychologów, prowadzone według Pani autorskiego programu oraz programu rekomendowanego przez …, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.60.10.0, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem, Pani stanowisko do pytania nr A, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej, zauważam że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co  oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Wydana interpretacja dotyczy wniosku w zakresie ustalenia, czy przedmiotowe usługi, świadczone w ramach warsztatów przez pedagogów lub/i psychologów nie korzystają ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy i jednocześnie są opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług, gdyby doszło do utraty prawa do zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy. Natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.