Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia czy:

·sprzedaż Cegiełek Charytatywnych, Przedmiotów, Voucherów lub Usług w ramach Aukcji, Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i stanowi odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług

·pozyskiwanie środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz przekazywanie – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i nie stanowi odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Uzupełnili go Państwo pismami z 22 października 2024 r. oraz 23 października 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (...) (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest fundacją utworzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Wnioskodawca posiada numer NIP (...) i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (...) r. pod numerem KRS (...). Wnioskodawca jest wpisany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Wnioskodawca nie figuruje natomiast w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca ma status organizacji pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy głównym celem Wnioskodawcy jest działalność w zakresie ochrony zdrowia, polegająca na ratowaniu życia osób chorych, w tym również dzieci i działanie na rzecz poprawy stanu ich zdrowia, oraz działania na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Ponadto celem Wnioskodawcy jest:

(…)

Statut Wnioskodawcy przewiduje, że Wnioskodawca realizuje swoje cele w szczególności przez:

(…)

W myśl statutu działalność statutowa Wnioskodawcy może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy przedmiotem działalności nieodpłatnej jest:

(…)

Z kolei przedmiotem działalności odpłatnej jest:

(…)

Statut Wnioskodawcy przewiduje, że dla realizacji swoich celów Wnioskodawca może wspomagać działalność innych osób prawnych, podmiotów nieposiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, o ile ta działalność jest zbieżna z celami Wnioskodawcy.

Wnioskodawca może też współdziałać z innymi instytucjami, organizacjami i osobami polskimi i zagranicznymi dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.

Ponadto Wnioskodawca może inicjować i prowadzić współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Wnioskodawcy. Swoje cele statutowe Wnioskodawca może także realizować poprzez członkostwo lub wspieranie innych fundacji polskich i zagranicznych, organizacji zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych z celem Wnioskodawcy.

W myśl statutu majątek Wnioskodawcy stanowi fundusz założycielski w kwocie (...) złotych oraz inne mienie nabyte przez Wnioskodawcę w toku działania, w tym dochody uzyskane z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności statutowej. Jednocześnie – zgodnie ze statutem – Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągany dochód powinien być przeznaczony na realizację celów statutowych.

Środki na realizację celów Wnioskodawcy i pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy pochodzą z:

(…)

W 2024 roku Wnioskodawca planuje zorganizować drugą edycję charytatywnego pokazu „…” (dalej jako: „Pokaz Charytatywny”).

Celem tego przedsięwzięcia jest (...).

Udział w Pokazie Charytatywnym wymagać będzie zakupienia przez zainteresowaną osobę cegiełki charytatywnej (dalej jako: „Cegiełka Charytatywna”). Cegiełki Charytatywne będzie można nabyć od Wnioskodawcy na stronie internetowej: (...). Cegiełki Charytatywne będą dostępne w dwóch opcjach: w opcji „1” (zapewniającej miejsce w dwóch pierwszych rzędach) lub w opcji „2” (zapewniającej miejsce w rzędzie trzecim lub w dalszych rzędach).

Ponadto środki na pokrycie kosztów organizacji pokazu Wnioskodawca planuje pozyskać od osób, firm i/lub instytucji w ramach oferty partnerskiej (dalej jako: „Oferta Partnerska”) obejmującej trzy pakiety (dalej jako: „Pakiety”):

1.Pakiet 1

(…)

2.Pakiet 2

(…)

3.Pakiet 3

(…)

W trakcie wspomnianego wyżej Pokazu Charytatywnego Wnioskodawca planuje przeprowadzić aukcję (dalej jako: „Aukcja”), która będzie podzielona na dwa etapy Aukcję głośną oraz cichą (tzw. stolikową).

W ramach Aukcji licytowane będą przedmioty przekazane Wnioskodawcy w drodze darowizny przez osoby trzecie (w tym obrazy lub inne dzieła sztuki stworzone przez artystów oraz obrazy, rysunki i inne przedmioty, które zostaną stworzone podczas warsztatów artystycznych dla pacjentów onkologicznych) (dalej jako: „Przedmioty”), jak również przekazane Wnioskodawcy vouchery (uprawniające do skorzystania z określonych usług bądź nabycia określonych towarów) (dalej jako: „Vouchery”) lub usługi zaoferowane przez osoby trzecie, które wyrażą chęć wsparcia działalności Wnioskodawcy (dalej jako: „Usługi”).

W momencie przeprowadzania Aukcji Wnioskodawca będzie właścicielem licytowanych Przedmiotów oraz posiadaczem licytowanych Voucherów. Aukcja będzie odbywać się zgodnie z regulaminem opracowanym przez Wnioskodawcę. W myśl regulaminu Aukcja głośna będzie rozpoczynała się od podania przez prowadzącego ceny wywoławczej (przy czym w sytuacji, gdy żaden z uczestników Aukcji nie złoży oferty cenowej w stosunku do danego przedmiotu Aukcji, możliwe będzie kontynuowanie licytacji danego przedmiotu poniżej ceny wywoławczej). Uczestnicy Aukcji będą mogli zgłaszać swoje ceny ofertowe (przebicia) poprzez uniesienie ręki w górę i podanie proponowanej kwoty (która musi być wyższa od poprzedniej, zaproponowanej przez innego uczestnika Aukcji). Zwycięzcą Aukcji głośnej będzie uczestnik, który do momentu zakończenia licytacji złoży najwyższą ofertę. Zgodnie z regulaminem zwycięzca Aukcji zobowiązany będzie podać Wnioskodawcy swoje dane oraz informacje niezbędne do przekazania przedmiotu Aukcji. W myśl regulaminu Aukcji, Aukcja cicha (tzw. stolikowa) polegać będzie na tym, że podczas trwania Pokazu Charytatywnego w miejscu dostępnym dla uczestników Aukcji - na stolikach, podestach lub sztalugach - wystawione będą licytowane przedmioty Aukcji wraz z ich opisem i podaną ceną wywoławczą. Uczestnicy Aukcji będą mieć możliwość licytowania tych przedmiotów poprzez wpisanie ceny ofertowej (przebicia) - wyższej od ceny wywoławczej, jak i od ceny wpisanej przez poprzedniego uczestnika Aukcji. Aukcja stolikowa będzie odbywać się w godzinach określonych w regulaminie. Jej zwycięzcą będzie uczestnik, który do momentu zakończenia licytacji złoży najwyższą ofertę. Ze zwycięzcą Aukcji stolikowej Wnioskodawca będzie kontaktować się w terminie do 14 dni od daty Pokazu Charytatywnego, celem sfinalizowania nabycia przedmiotu Aukcji, w tym uzyskania danych uczestnika, zapłaty ceny oraz ustalenia zasad odbioru/przesyłki wylicytowanego przedmiotu Aukcji.

Zarówno zwycięzca Aukcji głośnej, jak i zwycięzca Aukcji stolikowej otrzymają od Wnioskodawcy pisemne potwierdzenie nabycia przedmiotu Aukcji. Zgodnie z regulaminem Aukcji, zapłata za wylicytowany przedmiot będzie następowała podczas Pokazu Charytatywnego poprzez płatność bezgotówkową w terminalu płatniczym albo w terminie wskazanym w regulaminie Aukcji przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Odbiór przez zwycięzcę Aukcji wylicytowanego przez niego przedmiotu będzie możliwy po zakończeniu Aukcji lub w innym uzgodnionym z Wnioskodawcą terminie - po zapłacie całej ceny za wylicytowany przedmiot. Własność wylicytowanego przedmiotu Aukcji przejdzie na nabywcę z chwilą zapłaty całej ceny. Wnioskodawca zakłada, że środki pieniężne uzyskane przez Wnioskodawcę w związku z organizacją Pokazu Charytatywnego (wpływy ze sprzedaży Cegiełek Charytatywnych oraz środki zebrane w ramach Aukcji) będą wyższe niż wydatki, które Wnioskodawca poniesie na organizację Pokazu Charytatywnego. Środki te przeznaczone zostaną na cele statutowe Wnioskodawcy.

Wnioskodawca planuje za nie zakupić specjalistyczny sprzęt medyczny, wyposażenie szpitali, a także pokryć koszty organizacji warsztatów artystycznych dla pacjentów onkologicznych i akcji profilaktycznych, jak również przeznaczyć je na inne działania statutowe Wnioskodawcy.

Niezależnie od organizacji Pokazu Charytatywnego, Wnioskodawca planuje stworzyć portal internetowy „…”. Za pośrednictwem tego portalu Wnioskodawca zamierza pozyskiwać środki pieniężne, które będą przeznaczone na działania statutowe oraz rozwój bieżących projektów. Zgodnie z zamiarem Wnioskodawcy, osoby wpłacające środki pieniężne w ramach podziękowania będą otrzymywać od Wnioskodawcy prezenty (dalej jako „Prezenty”), takie jak np. notatniki, świeczki, bidony, filiżanki, opaski do makijażu, ramki na zdjęcia, plakaty, koszulki t-shirt z hasłami i/lub grafikami dotyczącymi profilaktyki, kremy zachęcające do wykonywania samobadania piersi, breloki itp. z logo Wnioskodawcy, które Wnioskodawca zakupi i/lub otrzyma w darowiźnie bądź stworzy podczas planowanych warsztatów dla pacjentów onkologicznych. Forma podziękowania (rodzaj Prezentu) będzie zależeć od wysokości przekazanej kwoty. Przykładowo osoba wpłacająca kwotę co najmniej 20 zł będzie mogła wybrać, czy w ramach podziękowania otrzyma od Wnioskodawcy dyplom, czy np. długopis z logo Wnioskodawcy. W każdym przypadku wartość prezentu przekazanego przez Wnioskodawcę w ramach podziękowania za dokonaną wpłatę będzie niższa niż kwota tej wpłaty.

Następnie w załącznikach od nr 1 do nr 9 powtórzyli Państwo powyższy opis sprawy.

Pytania

1.Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę Cegiełek Charytatywnych stanowi odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”)? (pytanie postawione we wniosku)

2.Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży Cegiełek Charytatywnych stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 1/9)

3.Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę Przedmiotów w ramach Aukcji stanowi odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 2/9)

4.Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży Przedmiotów w ramach Aukcji stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 3/9)

5.Czy przeprowadzenie przez Wnioskodawcę Aukcji, których przedmiotem będą Vouchery lub Usługi stanowi odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 4/9)

6.Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na przeprowadzeniu przez Wnioskodawcę Aukcji, których przedmiotem będą Vouchery lub Usługi, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 5/9)

7.Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej stanowi odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 6/9)

8.Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży przez Wnioskodawcę Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 7/9)

9.Czy pozyskiwanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz przekazywanie przez Wnioskodawcę – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, stanowi odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 8/9)

10.Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na pozyskiwaniu środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz na przekazywaniu – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT? (pytanie postawione w załączniku do wniosku 9/9)

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko do pytania nr 1 – postawione we wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przez Wnioskodawcę Cegiełek Charytatywnych stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jest to zatem czynność, w wyniku której otrzymujący towary uzyskuje możliwość faktycznego dysponowania towarami, co nie musi oznaczać prawa do dysponowania nimi w sensie cywilistycznym (zob. np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, dalej: „TSUE”, z dnia 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88, Staatssecretaris van Financiën v. Shipping & Forwarding Enterprise Safe BV).

Przez „towary” – zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT – rozumieć natomiast należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Musi zatem dojść do realizacji świadczenia i musi istnieć jego beneficjent (odbiorca świadczenia).

Co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy mają charakter odpłatny. W orzecznictwie TSUE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem – zob. np. wyrok TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r. (C-285/10, Campsa Estaciones de Servicio SA v. Administración del Estado), w którym Trybunał wskazał, że: „(…) możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako »transakcji odpłatnej« w rozumieniu art. 2 szóstej dyrektywy zakłada wyłącznie istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika”. Z kolei w wyroku z dnia 12 maja 2016 r. (C-520/14, Gemeente Borsele v. Staatssecretaris van Financiën) TSUE stwierdził, że: „Niemniej okoliczność, czy transakcja gospodarcza została zrealizowana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu wytworzenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako »transakcji odpłatnej«”.

To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym, rzeczywiście otrzymanym przez podatnika” (zob. też podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, C-102/86; z dnia 20 stycznia 2005 r., Hotel Scandic Gåsabäck, C-412/03).

Przenosząc powyższe uwagi na grunt przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy stwierdzić należy, że Cegiełki Charytatywne, które Wnioskodawca sprzedaje osobom zainteresowanym wzięciem udziału w Pokazie Charytatywnym, nie stanowią towarów w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy Cegiełki Charytatywne pełnią w istocie funkcje biletów wstępu, a ich sprzedaż stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

W wyniku nabycia Cegiełki Charytatywnej dochodzi bowiem do zawarcia umowy cywilnoprawnej między Wnioskodawcą - jako organizatorem Pokazu Charytatywnego - a osobą zainteresowaną wzięciem udziału w Pokazie Charytatywnym.

Płacąc ustaloną przez Wnioskodawcę kwotę pieniężną za Cegiełkę Charytatywną w opcji „1” lub w opcji „2”, nabywca Cegiełki Charytatywnej uzyskuje możliwość uczestnictwa w Pokazie Charytatywnym - przy czym zakup Cegiełki Charytatywnej w opcji „1” zapewnia miejsce w dwóch pierwszych rzędach, a Cegiełki Charytatywnej w opcji „2” – miejsce w rzędzie trzecim lub w dalszych rzędach. Między zapłatą ceny za Cegiełkę Charytatywną a możliwością wzięcia – na określonych warunkach – udziału w Pokazie Charytatywnym istnieje bezpośredni związek przyczynowy, który, zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnia twierdzenie, że płatność następuje za to właśnie świadczenie, a więc spełniona jest przesłanka odpłatności transakcji.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Cegiełek Charytatywnych uznać należy za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 2 – załącznik do wniosku 1/9

Zdaniem Wnioskodawcy działalność polegająca na sprzedaży Cegiełek Charytatywnych stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (dalej: „Ustawa o fundacjach”) fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Artykuł 4 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacjach: „Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji”. Artykuł 5 ust. 5 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Co do zasady, w świetle przepisów Ustawy o fundacjach, działalność fundacji można zatem podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która - co do zasady - ma wspomagać działalność statutową).

Z kolei zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 tej ustawy, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. W myśl art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Regulacja ta stanowi implementację art. 9 ust. 1 zd. 2 i 3 Dyrektywy VAT, w świetle których działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i w doktrynie podkreśla się, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT ma charakter autonomiczny (zob. np. P. Borszowski, Działalność gospodarcza w konstrukcji prawnej podatku, Warszawa 2010; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 września 2008 r., sygn. akt I FSK 1059/07, LEX nr 493212; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Ol 1/07, LEX nr 328151; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 276/08; LEX nr 487168).

Oznacza to, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji.

 Co ważne, definicja zawarta w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT stanowi wprost, jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą. Dlatego też należy dokonywać jej wykładni literalnej. Jednocześnie - jak wynika z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT - uznanie aktywności danej osoby za działalność gospodarczą nie jest uzależnione od celu takiej działalności ani od jej rezultatu.

W szczególności działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 stycznia 2010 r. (I FSK 738/09, LEX nr 558863): „Zysk (przychód) jest kategorią prawa bilansowego i z punktu widzenia [...] definicji podatnika to, czy wykonywane czynności przyniosły zysk, jest prawnie obojętne”.

Pozwala to uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o VAT także działalność prowadzoną przez podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym (zob. interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP1-1.4012.87.2024.3.KOM).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zakłada, że środki pieniężne uzyskane w związku z organizacją Pokazu Charytatywnego, obejmujące m.in. wpływy ze sprzedaży Cegiełek Charytatywnych, będą wyższe niż wydatki, które Wnioskodawca poniesie na organizację tego wydarzenia. Środki te przeznaczone zostaną na cele statutowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje za nie zakupić specjalistyczny sprzęt medyczny, wyposażenie szpitali, a także pokryć koszty organizacji warsztatów artystycznych dla pacjentów onkologicznych i akcji profilaktycznych, jak również przeznaczyć je na inne działania statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle definicji działalności gospodarczej, która znajduje zastosowanie dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT, powyższa okoliczność (tj. fakt, że środki pieniężne uzyskane przez Wnioskodawcę m.in. z tytułu sprzedaży Cegiełek Charytatywnych zostaną przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy) nie wyklucza możliwości uznania sprzedaży Cegiełek Charytatywnych za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Organizacja Pokazu Charytatywnego, który będzie już drugą edycją tego wydarzenia, wymaga podjęcia przez Wnioskodawcę szeregu działań, takich jak w szczególności przygotowanie odpowiedniego regulaminu oraz posiadanie strony internetowej służącej promowaniu Pokazu Charytatywnego i umożliwiającej osobom zainteresowanym uczestnictwem w tym wydarzeniu nabycie Cegiełek Charytatywnych. W ocenie Wnioskodawcy ogół tych działań ocenić należy jako podobne do działań, które wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie działalnością w tym zakresie.

Tym samym działalność Wnioskodawcy obejmującą sprzedaż Cegiełek Charytatywnych należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 3 – załącznik do wniosku 2/9

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż Przedmiotów w ramach Aukcji stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jest to zatem czynność, w wyniku której otrzymujący towary uzyskuje możliwość faktycznego dysponowania towarami, co nie musi oznaczać prawa do dysponowania nimi w sensie cywilistycznym (zob. np. wyrok TSUE z dnia 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88, Staatssecretaris van Financiën v. Shipping & Forwarding Enterprise Safe BV).

Przez „towary” – zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT – rozumieć natomiast należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy mają charakter odpłatny.

W orzecznictwie TSUE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem – zob. np. wyrok TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r. (C-285/10, Campsa Estaciones de Servicio SA v. Administración del Estado), w którym Trybunał wskazał, że: „(…) możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako »transakcji odpłatnej« w rozumieniu art. 2 szóstej dyrektywy zakłada wyłącznie istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika”. Z kolei w wyroku z dnia 12 maja 2016 r. (C-520/14, Gemeente Borsele v. Staatssecretaris van Financiën) TSUE stwierdził, że: „Niemniej okoliczność, czy transakcja gospodarcza została zrealizowana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu wytworzenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako »transakcji odpłatnej«”. To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym, rzeczywiście otrzymanym przez podatnika” (zob. też podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, C-102/86; z dnia 20 stycznia 2005 r., Hotel Scandic Gåsabäck, C-412/03).

Zdaniem Wnioskodawcy Przedmioty w postaci przekazanych Wnioskodawcy w drodze darowizny obrazów lub innych dzieł sztuki stworzonych przez artystów oraz obrazów, rysunków i innych przedmiotów stworzonych podczas warsztatów artystycznych dla pacjentów onkologicznych, które będą licytowane w ramach Aukcji, mogą być uznane za towary w rozumieniu z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy uznać również należy, że w przypadku opisanej w niniejszym wniosku sprzedaży Przedmiotów w ramach Aukcji pomiędzy zapłatą ceny za konkretny, wylicytowany Przedmiot a przeniesieniem własności tego Przedmiotu na zwycięzcę danej Aukcji będzie istniał bezpośredni i wyraźny związek. Zgodnie bowiem z regulaminem Aukcji własność wylicytowanego Przedmiotu przechodzić będzie na zwycięzcę danej Aukcji z chwilą zapłaty całej ceny.

A zatem w przypadku sprzedaży w ramach Aukcji poszczególnych Przedmiotów dochodzić będzie do przeniesienia prawa do rozporządzania danym Przedmiotem (tj. towarem) jak właściciel w zamian za ściśle określoną cenę, tj. najwyższą cenę zaoferowaną w toku Aukcji.

W konsekwencji uznać należy, że przekazanie przez Wnioskodawcę konkretnego Przedmiotu zwycięzcy danej Aukcji, który zgodnie z regulaminem Aukcji zapłaci Wnioskodawcy wylicytowaną kwotę, będzie stanowić odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 4 – załącznik do wniosku 3/9

Zdaniem Wnioskodawcy działalność polegająca na sprzedaży Przedmiotów w ramach Aukcji stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W myśl art. 1 Ustawy o fundacjach fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Artykuł 4 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacjach: „Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji”. Artykuł 5 ust. 5 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Co do zasady, w świetle przepisów Ustawy o fundacjach, działalność fundacji można zatem podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która - co do zasady - ma wspomagać działalność statutową).

Z kolei zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 tej ustawy, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W myśl art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Regulacja ta stanowi implementację art. 9 ust. 1 zd. 2 i 3 Dyrektywy VAT, w świetle których działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i w doktrynie podkreśla się, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT ma charakter autonomiczny (zob. np. P. Borszowski, Działalność gospodarcza w konstrukcji prawnej podatku, Warszawa 2010; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 września 2008 r., sygn. akt I FSK 1059/07, LEX nr 493212; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Ol 1/07, LEX nr 328151; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 276/08; LEX nr 487168).

Oznacza to, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji. Co ważne, definicja zawarta w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT stanowi wprost, jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą. Dlatego też należy dokonywać jej wykładni literalnej. Jednocześnie - jak wynika z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT - uznanie aktywności danej osoby za działalność gospodarczą nie jest uzależnione od celu takiej działalności ani od jej rezultatu.

W szczególności działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 stycznia2010 r. (I FSK 738/09, LEX nr 558863): „Zysk (przychód) jest kategorią prawa bilansowego i z punktu widzenia [...] definicji podatnika to, czy wykonywane czynności przyniosły zysk, jest prawnie obojętne”. Pozwala to uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o VAT także działalność prowadzoną przez podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym (zob. interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP1-1.4012.87.2024.3.KOM). Opisany w niniejszym wniosku Pokaz Charytatywny, którego częścią będą Aukcje, będzie już drugą edycją tego wydarzenia. Organizacja Pokazu Charytatywnego wymaga podjęcia przez Wnioskodawcę szeregu działań, takich jak w szczególności przygotowanie odpowiedniego regulaminu, a także strony internetowej, za pośrednictwem której promowany jest Pokaz Charytatywny, jak również czynności mających na celu umożliwienie zainteresowanym osobom wzięcia udziału w Aukcji i zakupienia licytowanych Przedmiotów poprzez zaoferowanie w toku Aukcji najwyższej ceny.

Organizując Pokaz Charytatywny, w trakcie którego będą przeprowadzane Aukcje, Wnioskodawca będzie podejmować działania wymagające zaangażowania odpowiednich środków, podobne do działań, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie działalnością w tym zakresie.

 Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zakłada, że środki pieniężne uzyskane w związku z organizacją Pokazu Charytatywnego, obejmujące m.in. środki zebrane w ramach Aukcji, będą wyższe niż wydatki, które Wnioskodawca poniesie na organizację tego wydarzenia. Środki te przeznaczone zostaną na cele statutowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje za nie zakupić specjalistyczny sprzęt medyczny, wyposażenie szpitali, a także pokryć koszty organizacji warsztatów artystycznych dla pacjentów onkologicznych i akcji profilaktycznych, jak również przeznaczyć je na inne działania statutowe. Zdaniem Wnioskodawcy charytatywne przeznaczenie środków uzyskanych przez Wnioskodawcę ze sprzedaży Przedmiotów (tj. na cele statutowe Wnioskodawcy) nie wyklucza zakwalifikowania sprzedaży Przedmiotów w ramach Aukcji jako mającej charakter odpłatny. Środki pieniężne, wpłacane przez osobę będącą zwycięzcą danej Aukcji, będą bowiem ceną ustaloną w drodze Aukcji w zamian za przeniesienie własności danego Przedmiotu.

W związku z powyższym działalność Wnioskodawcy obejmującą sprzedaż Przedmiotów w ramach Aukcji należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 5 – załącznik do wniosku 4/9

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzenie przez Wnioskodawcę Aukcji, których przedmiotem będą Vouchery lub Usługi stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jest to zatem czynność, w wyniku której otrzymujący towary uzyskuje możliwość faktycznego dysponowania towarami, co nie musi oznaczać prawa do dysponowania nimi w sensie cywilistycznym (zob. np. wyrok TSUE z dnia 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88, Staatssecretaris van Financiën v. Shipping & Forwarding Enterprise Safe BV).

Przez „towary” – zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT – rozumieć natomiast należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Musi zatem dojść do realizacji świadczenia i musi istnieć jego beneficjent (odbiorca świadczenia). Co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy mają charakter odpłatny.

W orzecznictwie TSUE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem – zob. np. wyrok TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r. (C-285/10, Campsa Estaciones de Servicio SA v. Administración del Estado), w którym Trybunał wskazał, że: „(…) możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako »transakcji odpłatnej« w rozumieniu art. 2 szóstej dyrektywy zakłada wyłącznie istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika”. Z kolei w wyroku z dnia 12 maja 2016 r. (C-520/14, Gemeente Borsele v. Staatssecretaris van Financiën) TSUE stwierdził, że: „Niemniej okoliczność, czy transakcja gospodarcza została zrealizowana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu wytworzenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako »transakcji odpłatnej«”. To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym, rzeczywiście otrzymanym przez podatnika” (zob. też podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, C-102/86; z dnia 20 stycznia 2005 r., Hotel Scandic Gåsabäck, C-412/03).

Przenosząc powyższe uwagi na grunt przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy stwierdzić należy, że Vouchery i Usługi nie stanowią towarów w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT.

Zwycięzca Aukcji, który wylicytuje Voucher, nabędzie prawo do skorzystania z określonych usług lub nabycia określonych towarów od osób trzecich, które wyraziły chęć wsparcia działalności Wnioskodawcy przekazując Voucher na Aukcję.

W przypadku zaś Aukcji, których przedmiotem będą Usługi, zwycięzca Aukcji nabędzie prawo do skorzystania z określonych usług zaoferowanych przez osoby trzecie, które wyraziły chęć wsparcia działalności Wnioskodawcy.

Środki pieniężne, które zwycięzca Aukcji zapłaci Wnioskodawcy, stanowić będą cenę (wynagrodzenie) ustalone w drodze Aukcji w zamian za zapewnienie przez Wnioskodawcę zwycięzcy danej Aukcji prawa do skorzystania z określonych usług, które zostaną wykonane przez osoby trzecie, lub za przekazanie zwycięzcy Aukcji przez Wnioskodawcę Vouchera uprawniającego do skorzystania z określonych usług bądź nabycia określonych towarów od osoby trzeciej. Spełniona będzie zatem przesłanka odpłatności transakcji.

W konsekwencji uznać należy, że prowadzenie przez Wnioskodawcę Aukcji, których przedmiotem będą Vouchery lub Usługi stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art.5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 6 – załącznik do wniosku 5/9

Zdaniem Wnioskodawcy działalność Wnioskodawcy polegająca na przeprowadzeniu Aukcji, których przedmiotem będą Vouchery lub Usługi, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W myśl art. 1 Ustawy o fundacjach fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Artykuł 4 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacjach: „Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji”. Artykuł 5 ust. 5 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Co do zasady, w świetle przepisów Ustawy o fundacjach, działalność fundacji można zatem podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która - co do zasady - ma wspomagać działalność statutową).

Z kolei zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 tej ustawy, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. W myśl art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Regulacja ta stanowi implementację art. 9 ust. 1 zd. 2 i 3 Dyrektywy VAT, w świetle których działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i w doktrynie podkreśla się, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT ma charakter autonomiczny (zob. np. P. Borszowski, Działalność gospodarcza w konstrukcji prawnej podatku, Warszawa 2010; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 września 2008 r., sygn. akt I FSK 1059/07, LEX nr 493212; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Ol 1/07, LEX nr 328151; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 276/08; LEX nr 487168). Oznacza to, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji.

Co ważne, definicja zawarta w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT stanowi wprost, jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą. Dlatego też należy dokonywać jej wykładni literalnej. Jednocześnie - jak wynika z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT - uznanie aktywności danej osoby za działalność gospodarczą nie jest uzależnione od celu takiej działalności ani od jej rezultatu.

W szczególności działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 stycznia2010 r. (I FSK 738/09, LEX nr 558863): „Zysk (przychód) jest kategorią prawa bilansowego i z punktu widzenia [...] definicji podatnika to, czy wykonywane czynności przyniosły zysk, jest prawnie obojętne”. Pozwala to uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o VAT także działalność prowadzoną przez podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym (zob. interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP1-1.4012.87.2024.3.KOM).

Opisany w niniejszym wniosku Pokaz Charytatywny, którego częścią będą Aukcje, będzie już drugą edycją tego wydarzenia. Organizacja Pokazu Charytatywnego wymaga podjęcia przez Wnioskodawcę szeregu działań, takich jak w szczególności przygotowanie odpowiedniego regulaminu, a także strony internetowej, za pośrednictwem której promowany jest Pokaz Charytatywny, jak również czynności mających na celu umożliwienie zainteresowanym osobom wzięcia udziału w Aukcji i wylicytowania Vouchera lub Usługi poprzez zaoferowanie w toku Aukcji najwyższej ceny. Organizując Pokaz Charytatywny, w trakcie którego będą przeprowadzane Aukcje, Wnioskodawca będzie podejmować działania wymagające zaangażowania odpowiednich środków, podobne do działań, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie działalnością w tym zakresie.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zakłada, że środki pieniężne uzyskane w związku z organizacją Pokazu Charytatywnego, obejmujące m.in. środki zebrane w ramach Aukcji, będą wyższe niż wydatki, które Wnioskodawca poniesie na organizację tego wydarzenia. Środki te przeznaczone zostaną na cele statutowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje za nie zakupić specjalistyczny sprzęt medyczny, wyposażenie szpitali, a także pokryć koszty organizacji warsztatów artystycznych dla pacjentów onkologicznych i akcji profilaktycznych, jak również przeznaczyć je na inne działania statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy charytatywne przeznaczenie (tj. na cele statutowe Wnioskodawcy) środków uzyskanych przez Wnioskodawcę w ramach Aukcji, których przedmiotem będą Vouchery lub Usługi, nie wyklucza zakwalifikowania tych transakcji jako mających charakter odpłatny. Środki pieniężne, uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach danej Aukcji, będą bowiem ceną (wynagrodzeniem) ustaloną w drodze Aukcji w zamian za zapewnienie przez Wnioskodawcę zwycięzcy danej Aukcji prawa do skorzystania z określonych Usług, które zostaną wykonane przez osoby trzecie, lub za przekazanie zwycięzcy Aukcji przez Wnioskodawcę Vouchera uprawniającego do skorzystania z określonych usług bądź nabycia określonych towarów od osoby trzeciej.

W związku z powyższym działalność Wnioskodawcy polegającą na przeprowadzeniu Aukcji, których przedmiotem będą Vouchery lub Usługi, należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 7 – załącznik do wniosku 6/9

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jest to zatem czynność, w wyniku której otrzymujący towary uzyskuje możliwość faktycznego dysponowania towarami, co nie musi oznaczać prawa do dysponowania nimi w sensie cywilistycznym (zob. np. wyrok TSUE z dnia 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88, Staatssecretaris van Financiën v. Shipping & Forwarding Enterprise Safe BV).

Przez „towary” – zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT – rozumieć natomiast należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Musi zatem dojść do realizacji świadczenia i musi istnieć jego beneficjent (odbiorca świadczenia). Co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy mają charakter odpłatny.

W orzecznictwie TSUE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem – zob. np. wyrok TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r. (C-285/10, Campsa Estaciones de Servicio SA v. Administración del Estado), w którym Trybunał wskazał, że: „(…) możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako »transakcji odpłatnej« w rozumieniu art. 2 szóstej dyrektywy zakłada wyłącznie istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika”. Z kolei w wyroku z dnia 12 maja 2016 r. (C-520/14, Gemeente Borsele v. Staatssecretaris van Financiën) TSUE stwierdził, że: „Niemniej okoliczność, czy transakcja gospodarcza została zrealizowana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu wytworzenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako »transakcji odpłatnej«”. To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym, rzeczywiście otrzymanym przez podatnika” (zob. też podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, C-102/86; z dnia 20 stycznia 2005 r., Hotel Scandic Gåsabäck, C-412/03).

Przenosząc powyższe uwagi na grunt przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy stwierdzić należy, że Pakiety oferowane w ramach Oferty Partnerskiej nie stanowią towarów w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. W wyniku nabycia Pakietu w określonym wariancie (1, 2, 3) dochodzi bowiem do zawarcia umowy cywilnoprawnej między Wnioskodawcą - jako organizatorem Pokazu Charytatywnego - a osobą zainteresowaną wzięciem udziału w Pokazie Charytatywnym. Płacąc ustaloną przez Wnioskodawcę kwotę pieniężną za Pakiet w wariancie 1, 2 albo 3, nabywca Pakietu uzyskuje możliwość uczestnictwa w Pokazie Charytatywnym na warunkach przypisanych do danego Pakietu.

Między zapłatą ceny za Pakiet a możliwością wzięcia – na określonych warunkach – udziału w Pokazie Charytatywnym istnieje bezpośredni związek przyczynowy, który, zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnia twierdzenie, że płatność następuje za to właśnie świadczenie, a więc spełniona jest przesłanka odpłatności transakcji.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej uznać należy za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 8 – załącznik do wniosku 7/9

Zdaniem Wnioskodawcy działalność polegająca na sprzedaży Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W myśl art. 1 Ustawy o fundacjach fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Artykuł 4 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacjach: „Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji”. Artykuł 5 ust. 5 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Co do zasady, w świetle przepisów Ustawy o fundacjach, działalność fundacji można zatem podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która - co do zasady - ma wspomagać działalność statutową).

Z kolei zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 tej ustawy, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Natomiast w myśl art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W myśl art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Regulacja ta stanowi implementację art. 9 ust. 1 zd. 2 i 3 Dyrektywy VAT, w świetle których działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i w doktrynie podkreśla się, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT ma charakter autonomiczny (zob. np. P. Borszowski, Działalność gospodarcza w konstrukcji prawnej podatku, Warszawa 2010; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 września 2008 r., sygn. akt I FSK 1059/07, LEX nr 493212; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Ol 1/07, LEX nr 328151; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 276/08; LEX nr 487168).

Oznacza to, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji.

Co ważne, definicja zawarta w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT stanowi wprost, jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą. Dlatego też należy dokonywać jej wykładni literalnej. Jednocześnie - jak wynika z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT - uznanie aktywności danej osoby za działalność gospodarczą nie jest uzależnione od celu takiej działalności ani od jej rezultatu.

W szczególności działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 stycznia2010 r. (I FSK 738/09, LEX nr 558863): „Zysk (przychód) jest kategorią prawa bilansowego i z punktu widzenia [...] definicji podatnika to, czy wykonywane czynności przyniosły zysk, jest prawnie obojętne”. Pozwala to uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o VAT także działalność prowadzoną przez podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym (zob. interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP1-1.4012.87.2024.3.KOM).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, środki pieniężne uzyskane z tytułu Pakietów oferowanych w ramach Oferty Partnerskiej przeznaczone zostaną na pokrycie kosztów organizacji Pokazu Charytatywnego. Oferowanie Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej wymaga podjęcia przez Wnioskodawcę szeregu działań, takich jak w szczególności przygotowanie Oferty Partnerskiej oraz jej promowanie w celu dotarcia do osób, firm i/lub instytucji, które mogą być zainteresowane tymi Pakietami. W ocenie Wnioskodawcy ogół tych działań ocenić należy jako podobne do działań, które wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie działalnością w tym zakresie.

Tym samym działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży przez Wnioskodawcę Pakietów w ramach Oferty Partnerskiej należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Stanowisko do pytania nr 9 – załącznik do wniosku 8/9

Zdaniem Wnioskodawcy pozyskiwanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz przekazywanie przez Wnioskodawcę – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jest to zatem czynność, w wyniku której otrzymujący towary uzyskuje możliwość faktycznego dysponowania towarami, co nie musi oznaczać prawa do dysponowania nimi w sensie cywilistycznym (zob. np. wyrok TSUE z dnia 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88, Staatssecretaris van Financiën v. Shipping & Forwarding Enterprise Safe BV). Przez „towary” – zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT – rozumieć natomiast należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy mają charakter odpłatny.

W orzecznictwie TSUE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem – zob. np. wyrok TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r. (C-285/10, Campsa Estaciones de Servicio SA v. Administración del Estado), w którym Trybunał wskazał, że: „(…) możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako »transakcji odpłatnej« w rozumieniu art. 2 szóstej dyrektywy zakłada wyłącznie istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika”. Z kolei w wyroku z dnia 12 maja 2016 r. (C-520/14, Gemeente Borsele v. Staatssecretaris van Financiën) TSUE stwierdził, że: „Niemniej okoliczność, czy transakcja gospodarcza została zrealizowana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu wytworzenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako »transakcji odpłatnej«”. To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym, rzeczywiście otrzymanym przez podatnika”. Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. (C-154/80 Association coopérative „Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA”), które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał w nim, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego.

Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę.

Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje również orzeczenie w sprawie R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (wyrok z dnia 3 marca 1994 r., sprawa C-16/93). Tolmsa był ulicznym grajkiem, który prezentował swoją twórczość. Grajek ustawiał przed sobą puszkę, do której przechodnie mogli wrzucać datki. ETS, wskazując na brak bezpośredniego związku między graniem muzyki a zapłatą oraz na dobrowolność datków, uznał, iż datki nie podlegają opodatkowaniu VAT, bowiem w tym wyroku Trybunał stwierdził, że „czynność podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Czynność podlega zatem opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

W ocenie Wnioskodawcy, choć Prezenty mogą być uznane za towary w rozumieniu z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, to jednak w przypadku pozyskiwania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz przekazywania – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, nie jest spełniona przesłanka odpłatności.

Między Wnioskodawcą a osobą, która dokonuje wpłaty środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu, nie istnieje stosunek prawny, w ramach którego następowałoby świadczenie wzajemne.

Wpłaty środków pieniężnych dokonywane za pośrednictwem Portalu nie są bowiem bezpośrednią konsekwencją dostawy towarów (Prezentów), ale stanowią dobrowolne datki.

Natomiast Prezenty przekazywane przez Wnioskodawcę osobom dokonującym wpłat środków pieniężnych mają jedynie walor symbolicznego podziękowania. Osobę dokonującą wpłaty środków pieniężnych należy zatem uznać za darczyńcę, zaś Wnioskodawcę – za obdarowanego.

W konsekwencji uznać należy, że pozyskiwanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz przekazywanie przez Wnioskodawcę – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

 Stanowisko do pytania nr 10 – załącznik do wniosku 9/9

Zdaniem Wnioskodawcy działalność Wnioskodawcy polegająca na pozyskiwaniu środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz na przekazywaniu – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W myśl art. 1 Ustawy o fundacjach fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Artykuł 4 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacjach: „Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji”. Artykuł 5 ust. 5 Ustawy o fundacjach przewiduje, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Co do zasady, w świetle przepisów Ustawy o fundacjach, działalność fundacji można zatem podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która - co do zasady - ma wspomagać działalność statutową).

Z kolei zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 tej ustawy, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Natomiast w myśl art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. W myśl art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Regulacja ta stanowi implementację art. 9 ust. 1 zd. 2 i 3 Dyrektywy VAT, w świetle których działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i w doktrynie podkreśla się, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT ma charakter autonomiczny (zob. np. P. Borszowski, Działalność gospodarcza w konstrukcji prawnej podatku, Warszawa 2010; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 września 2008 r., sygn. akt I FSK 1059/07, LEX nr 493212; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Ol 1/07, LEX nr 328151; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 276/08; LEX nr 487168).

Oznacza to, że definicja działalności gospodarczej zawarta w Ustawie o VAT powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji. Co ważne, definicja zawarta w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT stanowi wprost, jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą. Dlatego też należy dokonywać jej wykładni literalnej. Jednocześnie - jak wynika z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT - uznanie aktywności danej osoby za działalność gospodarczą nie jest uzależnione od celu takiej działalności ani od jej rezultatu. W szczególności działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 stycznia2010 r. (I FSK 738/09, LEX nr 558863): „Zysk (przychód) jest kategorią prawa bilansowego i z punktu widzenia [...] definicji podatnika to, czy wykonywane czynności przyniosły zysk, jest prawnie obojętne”. Pozwala to uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o VAT także działalność prowadzoną przez podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym (zob. interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP1-1.4012.87.2024.3.KOM).

Zdaniem Wnioskodawcy jego działalność polegająca na pozyskiwaniu środków pieniężnych za pośrednictwem Portalu oraz na przekazywaniu – w ramach podziękowania – Prezentów osobom, które wpłaciły środki pieniężne, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Istotą opisanej działalności Wnioskodawcy nie jest bowiem działanie podobne do działalności producentów, handlowców lub usługodawców, ale pozyskiwanie dobrowolnych wpłat środków pieniężnych, które zostaną przeznaczone na działania statutowe Wnioskodawcy i rozwój bieżących projektów.

Wpłaty dokonywane za pośrednictwem Portalu mają charakter darowizn na rzecz Wnioskodawcy.

W przypadku opisanej działalności Wnioskodawcy nie jest spełniona przesłanka odpłatności, ponieważ między Wnioskodawcą a osobą, która dokonuje wpłaty środków pieniężnych, nie istnieje stosunek prawny, w ramach którego następowałoby świadczenie wzajemne. Wpłaty środków pieniężnych dokonywane za pośrednictwem Portalu nie są bowiem bezpośrednią konsekwencją dostawy towarów (Prezentów), ale mają charakter dobrowolnych datków.

 Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie natomiast powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądów, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w tej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.