Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:
-braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w zakresie wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
-częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w zakresie wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II i GRUPIE III (pytania oznaczone we wniosku nr 2 i nr 3).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne – przede wszystkim określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) – w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te wykonywane są zarówno w oparciu o relacje administracyjnoprawne, w których działa jako organ władzy publicznej, w szczególności zadania z zakresu geodezji, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, oświaty, kultury, zdrowia, sportu, rolnictwa, ochrony środowiska, leśnictwa, zarządzania kryzysowego, komunikacji, pomocy społecznej, jak i w oparciu o zawierane przez Powiat umowy cywilnoprawne.
Powiat uzyskuje wpływy zarówno z czynności, które pozostają poza sferą opodatkowania VAT (niepodlegających opodatkowaniu VAT), np. w postaci opłat administracyjnych za wydanie praw jazdy lub w zakresie rejestracji pojazdów, z uwagi na ich realizację w ramach władztwa administracyjnego, których nie wykazuje w składanych deklaracjach VAT. Również uzyskuje wpływy w oparciu o umowy cywilnoprawne dotyczące przede wszystkim:
·gospodarki nieruchomościami (sprzedaż, najem, dzierżawa nieruchomości, oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, refakturowanie tzw. mediów związanych z dzierżawionymi lokalami użytkowymi itp.). Wszystkie te czynności podlegają opodatkowaniu VAT, a w zależności od danego przypadku opodatkowane są według właściwej stawki VAT lub są zwolnione przedmiotowo z VAT.
·ochrony środowiska i leśnictwa – w zakresie zadań dotyczących gospodarki łowieckiej (na podstawie zawieranych umów dzierżawy obwodów łowieckich z kołami łowieckimi).
W związku z powyższym Powiat wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT, czynności zwolnione przedmiotowo z VAT, jak i czynności niepodlegające VAT, tj. pozostające całkowicie poza sferą rozliczeń VAT. Powiat wykonuje te czynności przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe.
Celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat corocznie ustala współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania transakcji dających prawo do odliczeń, tj. ze stawkami VAT, jak i transakcji niedających prawa do odliczenia, tj. zwolnionych z VAT).
W myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Również celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat corocznie ustala prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT.
Przy obliczaniu prewspółczynnika dla Starostwa Powiatowego jako urzędu obsługującego Powiat, stosowany jest wzór wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Jednocześnie, zgodnie z rozporządzeniem, prewspółczynnik każda jednostka organizacyjna Powiatu A oblicza odrębnie stosując wzór wskazany w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. z działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT oraz niepodlegającą VAT), to odliczając VAT naliczony, Powiat , jak i jego jednostki organizacyjne stosuje zarówno współczynnik struktury sprzedaży, jak i prewspółczynnik łącznie.
24 czerwca 2024 r. została zawarta umowa o powierzenie grantu pomiędzy „Grantodawcą”, tj. Skarbem Państwa, w imieniu którego działa X, a „Grantobiorcą”, tj. Powiatem A. Środki finansowe, które Powiat otrzyma na podstawie powyższej umowy, przeznaczone są na realizację zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego, którym jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji JST poprzez wzmocnienie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych.
Środki pochodzą z Programu: Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC).
Priorytet: II Zaawansowane usługi cyfrowe. Działanie 2.2 Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR). Tytuł projektu: „(…)”.
Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji Powiatu i jego jednostek organizacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa. Efektem realizacji projektu będzie wzmocnienie odporności i zdolności do skutecznego zapobiegania oraz reagowania na incydenty w systemach informatycznych w Powiecie i jego jednostkach organizacyjnych. Jednostki organizacyjne, wskazane we wniosku o przyznanie, zwane dalej JO, to:
1.Starostwo Powiatowe w A – jako urząd obsługujący powiat,
2.Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w A,
3.Dom Pomocy Społecznej w B,
4.Powiatowy Zarząd Dróg w A,
5.Zespół Szkół Zawodowych w A,
6.Zespół Szkół w A,
7.Zespół Szkół w C,
8.Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w D,
9.Zespół Szkół w E,
10.II Liceum Ogólnokształcące w A,
11.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w A,
12.Powiatowy Urząd Pracy w A.
Opis poszczególnych zadań wygląda następująco:
Zadanie Nr 1 Wzmocnienie potencjału organizacyjnego (obszar organizacyjny)
Powiat posiada wdrożone elementy SZBI, jednak nie uwzględniają one docelowego stanu systemu jednostki (tj. po realizacji projektu grantowego) oraz wymagają przeprowadzenia audytu pod kątem zgodności z aktualnie obowiązującymi normami. W ramach zadania przewidziano także usługi doradztwa technicznego, stanowiące wsparcie realizacji projektu. Zadanie będzie realizowane na rzecz Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu.
Zadanie Nr 2 Wzmocnienie potencjału kompetencji kadr (obszar kompetencyjny)
Do tej pory szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa były przeprowadzane głównie we własnym zakresie. W opinii władz Powiatu , stan wiedzy pracowników w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz zapobiegania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa jest niewystarczający. Efektywne wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w obszarze technicznym nie będzie możliwe bez podniesienia kompetencji administratorów IT. Dlatego też w ramach projektu zaplanowano zakup usług szkoleniowych z cyberbezpieczeństwa dla pracowników oraz specjalistycznych szkoleń dla administratorów IT w zakresie wdrażania rozwiązań, w tym poszczególnych produktów będących przedmiotem wdrożenia. Dodatkowo, dla kadry zarządzającej Starostwem Powiatowym i jednostkami organizacyjnymi przewidziano zakup szkoleń uzupełniających z zakresu cyberzagrożeń i wdrożenia SZBI. Zadanie będzie realizowane na rzecz Starostwa Powiatowego i pozostałych jednostek organizacyjnych Powiatu.
Zadanie Nr 3 Wzmocnienie potencjału technicznego (obszar techniczny)
Konieczna jest rozbudowa infrastruktury serwerowej w Starostwie Powiatowym w celu zabezpieczenia platformy dla systemów cyberbezpieczeństwa oraz backupu poprzez zakup wydajnego serwera wraz z oprogramowaniem serwerowego systemu operacyjnego. Część z istniejących przełączników sieciowych w Starostwie Powiatowym wymaga wymiany ze względu na niską przepustowość, brak/ograniczony zakres funkcjonalności w zakresie bezpieczeństwa, brak wsparcia producenta w zakresie aktualizacji, co skutkuje błędami w obsłudze oraz brakiem obsługi (…). W konsekwencji tego stanu przewidziano zakup nowych przełączników sieciowych.
Bardzo istotnym problemem jest zabezpieczenie urządzeń i danych, co wpływa na ich bezpieczne użytkowanie. Starostwo Powiatowe często boryka się z chwilową utratą zasilania i spadkami napięcia, dlatego zaplanowano zakup agregatu prądotwórczego oraz urządzeń UPS do szafy RACK. Na styku z siecią Internet pracuje urządzenie UTM, jednak jest ono niewystarczające na potrzeby dużej ilości użytkowników generujących ruch sieciowy. Mając to na względzie, przewidziano zakup klastrów UTM. Aktualnie Starostwo Powiatowe nie wykorzystuje żadnego oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem IT, które zapewniałoby mechanizmy (...), monitoringu zasobów, zarządzania płatnościami czy konsekwentnego szyfrowania danych i dysków. Zbieranie i analiza logów odbywają się ręcznie, bez możliwości efektywnego zarządzania nimi. Dlatego planuje się zakup i wdrożenie dodatkowych modułów (…), zarządzania płatnościami, szyfrowania danych i dysków oraz oprogramowania eliminującego poszczególne niedoskonałości systemu.
W celu zapewnienia miejsca dla kopii bezpieczeństwa i podniesienia zdolności wybranych jednostek organizacyjnych do odtwarzania środowiska w przypadku ataku cybernetycznego przewidziano rozbudowę infrastruktury serwerowej poprzez zakup serwerów. Stan infrastruktury urządzeń UTM w jednostkach organizacyjnych wymaga bezwzględnej inwestycji, gdyż jednostki te nie posiadają odpowiednich urządzeń, co naraża ich infrastrukturę i zasoby na zagrożenia z sieci Internet. W związku z tym zaplanowano zakup urządzeń UTM zapewniających odpowiednią wydajność, również z funkcjami dodatkowymi (…).
Dla jednostek organizacyjnych przewidziano również zakup zarządzalnych przełączników sieciowych, ponieważ istniejąca infrastruktura sieci wymaga znacznej ilości takich urządzeń, a obecne przełączniki pozostają bez wsparcia producenta. Dodatkowo zaplanowano zakup UPS w celu podtrzymania zasilania krytycznych urządzeń. W celu wdrożenia rozwiązań przewidziano także zakup usług specjalistycznych w zakresie wsparcia technicznego z zewnętrznymi ekspertami w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
W związku z realizacją powyższej umowy Powiat otrzymuje od dostawców towarów i usług faktury VAT, na których jako nabywca wskazany jest Powiat, a jako odbiorca Starostwo Powiatowe.
Po zakończeniu realizacji umowy sprzęt zakupiony dla poszczególnych jednostek organizacyjnych zostanie nieodpłatnie przekazany tym jednostkom na podstawie umowy użyczenia.
Jednostki organizacyjne Powiatu, wymienione w ww. wniosku, są jednostkami budżetowymi.
W przypadku, gdy wydatki na zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą służyły wyłącznie konkretnym jednostkom budżetowym, to:
-w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do działalności niepodlegającej VAT – VAT nie będzie podlegał odliczeniu,
-w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi z zastosowaniem proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.,
-w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych do działalności tzw. mieszanej zostanie zastosowany zarówno prewskaźnik wskazany w § 3 ust. 3 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r., jak i również będzie zastosowana proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ust. 2 i następnymi ustawy o VAT
(przy czym w myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio).
Z kolei w przypadku, gdy wydatki na zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą służyły wyłącznie Starostwu to:
-w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do działalności niepodlegającej VAT – VAT nie będzie podlegał odliczeniu,
-w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi z zastosowaniem proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.,
-w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych do działalności tzw. mieszanej zostanie zastosowany zarówno prewskaźnik wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r., jak i również będzie zastosowana proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ust. 2 i następnymi ustawy o VAT
(przy czym w myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio).
Natomiast w sytuacji, kiedy nie będzie możliwości jednoznacznego przypisania zakupów do konkretnej jednostki organizacyjnej, zakupy te będą przypisane urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu.
Przy czym, w przypadku, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług będzie również zastosowana proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ust. 2 i następnymi ustawy o VAT dla tego urzędu.
W ramach poszczególnych zadań zaplanowano wydatki, od których Powiat zamierza odliczyć VAT w następujący sposób:
Zadanie Nr 1
1.Zakup usług aktualizacji i wdrożenia SZBI dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik *wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
2.Zakup usług audytu zgodności KRI dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
3.Zakup usług doradczych dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
Zadanie Nr 2
1.Zakup usług szkolenia kadry kierowniczej z cyberzagrożeń i wdrożenia SZBI dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
2.Zakup usług szkolenia administratorów IT dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik *wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
3.Zakup usług szkolenia pracowników z cyberbezpieczeństwa dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
Zadanie Nr 3
1.Zakup serwera
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
2.Zakup przełącznika sieciowego
a)3 sztuki dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
3.Zakup klastra UTM
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
4.Zakup UPS
a)2 sztuki dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
5.Zakup UTM
a)1 sztuka dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. PCPR prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego),
b)1 sztuka dla Domu Pomocy Społecznej w B – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Domu Pomocy Społecznej w B działalność zwolniona od VAT nie występuje (zostanie zastosowany tylko prewskaźnik wyliczony dla jednostki budżetowej),
c)1 sztuka dla Zespołu Szkół Zawodowych w A – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej od VAT (prewskaźnik *wskaźnik - wyliczone dla jednostki budżetowej),
d)1 sztuka dla Zespołu Szkół w A – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Zespole Szkół w A działalność zwolniona od VAT nie występuje (zostanie zastosowany tylko prewskaźnik wyliczony dla jednostki budżetowej),
e)2 sztuki dla Zespołu Szkół w C – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Zespole Szkół w C działalność zwolniona od VAT nie występuje (zostanie zastosowany tylko prewskaźnik wyliczony dla jednostki budżetowej),
f)1 sztuka dla Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w D – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej z VAT (prewskaźnik *wskaźnik – wyliczone dla jednostki budżetowej),
g)1 sztuka dla Zespołu Szkół w E – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej z VAT (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla jednostki budżetowej),
h)1 sztuka dla II Liceum Ogólnokształcącego w A – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. II Liceum Ogólnokształcące w A prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego),
i)2 sztuki dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w A – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna w A prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego),
j)2 sztuki dla Powiatowego Urzędu Pracy w A – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy Urząd Pracy w A prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
6.Zakup agregatu prądotwórczego
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
7.Zakup serwera
a)1 sztuka dla Powiatowego Urzędu Pracy w A – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy Urząd Pracy prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego),
b)1 sztuka dla Domu Pomocy Społecznej w B – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Domu Pomocy Społecznej w B działalność zwolniona z VAT nie występuje (zostanie zastosowany wyłącznie prewskaźnik wyliczony dla jednostki budżetowej),
c)1 sztuka dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. PCPR prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
8.Zakup przełącznika sieciowego
a)8 sztuk dla Powiatowego Urzędu Pracy w A – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy Urząd Pracy prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
9.Zakup UPS
a)2 sztuki dla Powiatowego Urzędu Pracy w A – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy Urząd Pracy prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
10.Zakup usług konfiguracji i wdrożenia sprzętu
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
11.Rozbudowa oprogramowania antywirusowego o moduł (…)
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
12.Zakup oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem IT – (...) – monitoring zasobów – zarządzania dostępem
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik – wyliczone dla urzędu).
Powiat A wskazuje, że zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu zostaną podzielone na trzy grupy.
GRUPA I
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, nie będą podlegały odliczeniu VAT.
Do tej grupy należą towary i usługi wymienione w Zadaniu Nr 3 pkt 5a, 5h, 5i, 5j, 7a, 7c, 8a, 9a.
GRUPA II
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać zarówno do działalności niepodlegającej, jak i opodatkowanej VAT, będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT na podstawie prewskaźnika wyliczonego dla danej jednostki budżetowej.
Do tej grupy należą towary i usługi wymienione w Zadaniu Nr 3 pkt 5b, 5d, 5e, 7b.
GRUPA III
Wydatki na zakup towarów i usług, które nie mogą być przyporządkowane do poszczególnych rodzajów działalności, tj. związane są z działalnością mieszaną (niepodlegającą VAT, opodatkowaną oraz zwolnioną), będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT. W tym przypadku stosuje się zarówno prewskaźnik, jak i wskaźnik jednostki budżetowej lub urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Do tej grupy należą towary i usługi wymienione w Zadaniu Nr 1 pkt 1, 2, 3, w Zadaniu Nr 2 pkt 1, 2, 3 oraz w Zadaniu Nr 3 pkt 1a, 2a, 3a, 4a, 5c, 5f, 5g, 6a, 10a, 11a, 12a.
Pytania
1.Czy z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
2.Czy z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
3.Czy z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II i w GRUPIE III, będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Ad 1.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, które to zastrzeżenia nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrąglą się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Z powyższych przepisów wynika, iż podatnik zobowiązany jest do wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Przedstawione zasady odliczania podatku naliczonego wskazane w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT wykluczają zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Z przywołanych regulacji wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik w pierwszej kolejności powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania VAT i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem) i następnie dokonać odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Towary i usługi wymienione w GRUPIE I, które będą przekazane i użytkowane w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, II Liceum Ogólnokształcącym w A, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz w Powiatowym Urzędzie Pracy, są – zdaniem Powiatu – towarami i usługami ściśle związanymi z zadaniami, jakie Powiat A wykonuje w ramach władztwa publicznego. Towary te Powiat może bezpośrednio przyporządkować do podanych jednostek organizacyjnych, gdyż już na etapie pisania wniosku takie było ich przeznaczenie. W jednostkach tych prowadzona jest wyłącznie działalność statutowa, tj. działalność niepodlegająca VAT. W konsekwencji Powiatowi , z tytułu towarów i usług wykorzystywanych do czynności opisanych powyżej, tj. służących wyłącznie działalności o charakterze publicznym (związanych z zadaniami realizowanymi przez Powiat w reżimie administracyjnym), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, bowiem zakupy te wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem stanowisko Powiatu odnośnie pytania oznaczonego jako nr 1 w całości należy uznać za prawidłowe.
Ad 2.
Jak wcześniej wskazano w części opisowej złożonego wniosku, celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat corocznie ustala współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania transakcji dających prawo do odliczeń, tj. ze stawkami VAT, jak i transakcji niedających prawa do odliczenia, tj. zwolnionych z VAT).
W myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Również celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat corocznie ustala prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT.
Przy obliczaniu prewspółczynnika dla Starostwa Powiatowego jako urzędu obsługującego Powiat, stosowany jest wzór wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Jednocześnie, zgodnie z rozporządzeniem, prewspółczynnik każda jednostka organizacyjna Powiatu oblicza odrębnie stosując wzór wskazany w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. z działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT oraz niepodlegającą VAT), to odliczając VAT naliczony, Powiat, jak i jego jednostki organizacyjne stosuje zarówno współczynnik struktury sprzedaży, jak i prewspółczynnik łącznie.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
„Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części koty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe”.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
„Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością”.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
„W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok obrotowy”.
Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy:
„Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio”.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
„W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji”.
Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:
„Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego”.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywania przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt. 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:
„Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy”.
W myśl § 2 pkt. 5-7 rozporządzenia:
„Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej;
2)jednostce budżetowej – rozumie się przez to utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową;
3)zakładzie budżetowym – rozumie się przez to utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowy zakład budżetowy”.
Rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczone są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
„W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego”.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
„W przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego jako sposób określenia proporcji podaje się sposób ustalony według wzoru:
X=Ax100/DUJST
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego”.
Stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia:
„Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X=Ax100/D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D – dochody wykonane jednostki budżetowej”.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.
W przedmiotowej sprawie Powiat w pierwszej kolejności jest zobowiązany do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., tj. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Przy czym w przypadku wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II związanych z realizacją ww. projektu, odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi według proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r., gdyż służyć one będą wyłącznie konkretnym jednostkom budżetowym.
Towary i usługi wymienione w GRUPIE II, które będą przekazane do Domu Pomocy Społecznej, do Powiatowego Zarządu Dróg, do Zespołu Szkół w A oraz do Zespołu Szkół w C, zdaniem Powiatu A, będą wykorzystywane do czynności związanych zarówno z działalnością niepodlegającą VAT, jak i opodatkowaną VAT, gdyż w jednostkach tych prowadzona jest tylko i wyłącznie działalność niepodlegająca i działalność opodatkowana. Działalność zwolniona z VAT w tych jednostkach nie występuje. Towary te Powiat A może bezpośrednio przyporządkować do podanych jednostek organizacyjnych, gdyż już na etapie pisania wniosku takie było ich przeznaczenie.
W związku z powyższym opisem, Powiat uważa, iż zakup towarów i usług z GRUPY II związany będzie tylko i wyłącznie z działalnością niepodlegającą i opodatkowaną VAT, a tym samym odliczając VAT naliczony od tych wydatków, dokona częściowego odliczenia VAT stosując jedynie prewspółczynnik wyliczony dla danej jednostki budżetowej według proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Z kolei w przypadku, gdy ww. wydatki opisane w GRUPIE II będą służyły wyłącznie Starostwu to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi według proporcji wskazanej § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
A zatem w sytuacji, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II będą wykorzystywane zarówno przez jednostki budżetowe, jak i Starostwo Powiatowe, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi według proporcji ustalonej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie ze sposobem proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Wobec powyższego, stanowisko Powiatu odnośnie pytania oznaczonego jako nr 2 w całości należy uznać za prawidłowe.
Ad 3.
Jak wcześniej wskazano w części opisowej złożonego wniosku, celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat corocznie ustala współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania transakcji dających prawo do odliczeń, tj. ze stawkami VAT, jak i transakcji niedających prawa do odliczenia, tj. zwolnionych z VAT).
W myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Również celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat corocznie ustala prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT.
Przy obliczaniu prewspółczynnika dla Starostwa Powiatowego jako urzędu obsługującego Powiat, stosowany jest wzór wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Jednocześnie, zgodnie z rozporządzeniem, prewspółczynnik każda jednostka organizacyjna Powiatu oblicza odrębnie stosując wzór wskazany w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. z działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT oraz niepodlegającą VAT), to odliczając VAT naliczony, Powiat , jak i jego jednostki organizacyjne stosuje zarówno współczynnik struktury sprzedaży, jak i prewspółczynnik łącznie.
Dokonując zakupu usług wskazanych w GRUPIE III, Powiat uważa, iż będzie występował jako płatnik podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.).
Usługi wymienione w GRUPIE III, w tym między innymi usługi aktualizacji i wdrożenia SZBI, usługi audytu zgodności KRI, usługi doradcze oraz szkolenia kadry kierowniczej z cyberzagrożeń, wdrożenia SZBI, a także szkolenia administratorów IT i pracowników z cyberbezpieczeństwa, będą realizowane zarówno na rzecz Starostwa Powiatowego, jak i jego jednostek organizacyjnych. Z usług tych będą korzystać wszyscy pracownicy, kadra kierownicza oraz administratorzy IT Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych.
Powiat nie zna sposobu ani obiektywnej możliwości przypisania powyższych usług do konkretnego rodzaju działalności. Z tego powodu nie można jednoznacznie stwierdzić, czy będą one wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy też niepodlegającej VAT. Uważa, że powyższe usługi będą wykorzystywane do czynności związanych zarówno z działalnością opodatkowaną, zwolnioną, jak i niepodlegającą VAT.
Należy również zaznaczyć, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”, co oznacza, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W przypadku nabycia towarów i usług w ramach projektu w ww. części wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej), jak również do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu) i braku możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, to wówczas Powiat zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT oraz przepisów ww. rozporządzenia w sprawie sposobu określenia proporcji. W sytuacji, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III związanych z realizacją ww. projektu będą służyć wyłącznie konkretnym jednostkom budżetowym, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi według proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Z kolei w przypadku, gdy ww. wydatki opisane w GRUPIE III będą służyć wyłącznie Starostwu to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi według proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Natomiast w sytuacji, kiedy nie będzie możliwości jednoznacznego przypisania zakupów opisanych w GRUPIE III do konkretnej jednostki organizacyjnej, zostaną one przypisanie urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i odliczenie podatku naliczonego zostanie dokonane z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu.
A zatem w sytuacji, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III będą wykorzystywane przez jednostki budżetowe i Starostwo Powiatowe, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków nastąpi według proporcji ustalonej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie ze sposobem obliczenia proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Przy czym, nabywane towary i usługi opisane w GRUPIE III w ramach działalności gospodarczej wykorzystywane są do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zatem Powiat zastosuje również proporcję obliczoną dla jednostki budżetowej lub urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy o VAT.
W związku z powyższym, od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu (…) opisanych w GRUPIE III Powiat ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT, przepisów ww. rozporządzenia oraz przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy o VAT.
Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Wobec powyższego, stanowisko Powiatu odnośnie pytania oznaczonego jako nr 3 w całości należy uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz art. 90 ustawy.
W oparciu o art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Przepis art. 86 ust. 2c ustawy stanowi, że:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
W myśl art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
W świetle art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Na mocy art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Według § 2 pkt 5 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego - rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.
Na mocy § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:
·urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu Gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
·jednostki budżetowej,
·zakładu budżetowego.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.
Stosownie do treści § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/Dujst
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
Dujst - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X= A x 100/D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D – dochody wykonane jednostki budżetowej.
Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
W świetle art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy. Przepis art. 90 ustawy określa dla ww. sytuacji zasady proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w ciągu roku podatkowego na podstawie obrotów osiągniętych w poprzednim roku podatkowym.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w art. 90 ustawy – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku.
Należy wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. 24 czerwca 2024 r. zawarli Państwo umowę o powierzenie grantu na projekt pn. „(…)”. Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji Powiatu i jego jednostek organizacyjnych, będących jednostkami budżetowymi, w zakresie cyberbezpieczeństwa. W związku z realizacją powyższej umowy otrzymują Państwo od dostawców towarów i usług faktury VAT, na których jako nabywca wskazani są Państwo, a jako odbiorca Starostwo Powiatowe. Po zakończeniu realizacji umowy sprzęt zakupiony dla poszczególnych jednostek organizacyjnych zostanie nieodpłatnie przekazany tym jednostkom na podstawie umowy użyczenia. Wskazali Państwo, że zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu zostaną podzielone na trzy grupy.
Grupa I
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, nie będą podlegały odliczeniu VAT.
GRUPA II
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać zarówno do działalności niepodlegającej, jak i opodatkowanej VAT, będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT na podstawie prewskaźnika wyliczonego dla danej jednostki budżetowej.
GRUPA III
Wydatki na zakup towarów i usług, które nie mogą być przyporządkowane do poszczególnych rodzajów działalności, tj. związane są z działalnością mieszaną (niepodlegającą VAT, opodatkowaną oraz zwolnioną), będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT. W tym przypadku stosuje się zarówno prewskaźnik, jak i wskaźnik jednostki budżetowej lub urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I, GRUPIE II oraz GRUPIE III Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – także proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)” w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I są wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I.
Podsumowując, z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Z kolei w odniesieniu do wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II związanych z realizacją ww. projektu, które – jak wskazali Państwo we wniosku - są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w sytuacji gdy mają Państwo możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności, tj. do działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych) i do działalności innej niż gospodarcza, to przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Nie przysługuje natomiast Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do wydatków poniesionych na towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w sytuacji, gdy nie mają Państwo możliwości przypisania wydatków ponoszonych w związku z ww. projektem w tej części w całości do działalności gospodarczej, przysługuje Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie w jakim wydatki te są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Przy czym w przypadku, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II związanych z realizacją ww. projektu służą wyłącznie konkretnym jednostkom budżetowym, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Z kolei w przypadku, gdy ww. wydatki opisane w GRUPIE II służą wyłącznie Starostwu, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.
Natomiast w sytuacji, kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisana zakupów opisanych w GRUPIE II do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu, zgodnie ze sposobem obliczenia proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
W konsekwencji, z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Przy czym prawo to przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
Natomiast odnosząc się do wydatków opisanych w GRUPIE III związanych z realizacją ww. projektu, które – jak wskazano we wniosku – są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji gdy mają Państwo możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności, tj. do działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z VAT) i do działalności innej niż gospodarcza, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W przypadku nabycia towarów i usług w ramach projektu w ww. części wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej), jak również do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu) i braku możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, to wówczas są Państwo zobowiązani do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia proporcji.
W sytuacji, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III związanych z realizacją ww. projektu służą wyłącznie konkretnym jednostkom budżetowym, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Z kolei w przypadku, gdy ww. wydatki opisane w GRUPIE III służą wyłącznie Starostwu, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.
Natomiast w sytuacji, kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisania zakupów opisanych w GRUPIE III do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu, zgodnie ze sposobem obliczenia proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Jednocześnie, jak wynika z okoliczności sprawy, nabywane towary i usługi opisane w GRUPIE III w ramach działalności gospodarczej wykorzystywane są do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zatem są Państwo zobowiązani także do zastosowania proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
W związku z powyższym, z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy, przepisów ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy. Przy czym prawo to przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.