Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu organizacji koncertów biletowanych oraz nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu organizacji koncertów niebiletowanych.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 stycznia 2025 r. (wpływ 14 stycznia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Centrum (...) (Centrum) jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, utworzoną dla zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców miasta wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę Miasto. Centrum działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz Statutu nadanego przez organizatora. Centrum prowadzi działalność statutową i działalność gospodarczą oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres działalności Centrum (...) określony jest Statutem nadanym przez organizatora.
1.Zgodnie z § 5 Statutu zakres działalności obejmuje:
a)(...),
b)(...),
c)(...),
d)(...),
e)(...),
f)(...),
g)(...),
h)(...),
i)(...).
2.Zadania, o których mowa w pkt 1 realizowane są przede wszystkim poprzez:
a)prowadzenie systematycznej działalności w różnych dziedzinach edukacji kulturalnej,
b)prezentowanie dokonań kulturalnych przez organizowanie spektakli teatralnych, koncertów, seansów filmowych, wystaw, plenerów plastycznych, pokazów, odczytów, aukcji, działalności wydawniczej itp.
c)organizowanie i prowadzenie warsztatów, kursów, szkoleń,
d)prowadzenie działalności kinowej,
e)organizowanie imprez rozrywkowych i okolicznościowych.
f)współpracę z:
‒Organizatorem, za pośrednictwem organów miasta w zakresie ich kompetencji oraz mieszkańcami,
‒podmiotami prowadzącymi działalność kulturalną,
‒organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami kultury, placówkami oświatowymi oraz oświatowo-wychowawczymi, sportowymi, zespołami amatorskimi i innymi organizacjami,
‒artystami i twórcami,
g)optymalne wykorzystanie warunków lokalowych oraz wyposażenia Centrum,
h)podejmowanie innych, niż wymienione powyżej, działań wynikających z potrzeb środowiska lokalnego i polityki kulturalnej Organizatora.
3.Oprócz powyższego zgodnie z § 13 Statutu Centrum może prowadzić działalność gospodarczą wg zasad określonych odrębnymi przepisami.
Prowadzenie działalności gospodarczej odbywa się poprzez:
a)prowadzenie szkoleń, warsztatów i zajęć edukacyjnych,
b)prowadzenie działalności wydawniczej oraz wystawienniczej,
c)działalność reklamową i promocyjną,
d)organizowanie imprez rozrywkowych i artystycznych, koncertów, przedstawień teatralnych, widowisk, pokazów filmów oraz innych form estradowych w obiektach własnych i poza nimi na zlecenia podmiotów zewnętrznych,
e)wynajem powierzchni lokalowej, oświetlenia i nagłośnienia, innego sprzętu estradowego oraz scenografii teatralnej i kostiumów.
Jako samorządowa instytucja kultury nie podlega centralizacji podatku VAT. W ramach swojej działalności wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz opodatkowane podatkiem VAT.
W odniesieniu do części wydatków ponoszonych przez Centrum (...), gdy nie jest możliwe przyporządkowanie ich wyłącznie do działalności opodatkowanej albo działalności niedającej prawa do odliczenia, jednostka stosuje prewspółczynnik i proporcję, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W ramach swojej działalności Instytucja organizuje koncerty biletowane i niebiletowane. Ww. koncerty odbywają się podczas 3 dniowej imprezy plenerowej, gdzie jednego dnia są to koncerty biletowane a pozostałe 2 dni - koncerty niebiletowane. Na koncerty niebiletowane wstęp wolny mają wszyscy chętni mieszkańcy miasta i okolicy. Podczas trwania imprezy zarówno biletowanej jak i niebiletowanej wystawiane są faktury VAT opodatkowane podatkiem wg stawki 23% dotyczące wynajmowanych miejsc pod stoiska handlowe, punkty gastronomiczne, obiekty rekreacyjne oraz sponsoringu.
Sprzedaż biletów na koncerty biletowane podlega opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. 2024 poz. 361) w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
W czasie koncertów, na które wstęp nie jest biletowany są świadczone przez Centrum Kultury usługi reklamowe (roznoszone ulotki, wynajmowana przestrzeń reklamowa itp.). W związku z powyższym w ramach realizacji koncertu instytucja świadczy usługi opodatkowane, na które wystawiane są faktury VAT.
Wydatki poniesione na organizację koncertów biletowanych i niebiletowanych dotyczą głównie kosztu nagłośnienia i oświetlenia, kosztów artystów występujących na scenie, koszty ochrony imprezy, koszt zabezpieczenia medycznego, ppoż., koszty sprzątania terenu, koszt wynajmu ogrodzenia.
Instytucja na podstawie otrzymanych faktur od kontrahentów jest w stanie wyodrębnić wydatki poniesione na koncerty biletowane i niebiletowane, ponieważ faktury dotyczące wydatków takich jak nagłośnienie, ochrona, zabezpieczenie medyczne itp. są na odrębnych fakturach z tytułu podziału na imprezę biletowaną i niebiletowaną. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z organizacją imprezy są wystawiane na Centrum (...).
Podczas organizacji wydarzeń niebiletowanych uzyskiwane są z nich częściowe zyski - zarówno pośrednio (przez reklamę własnych wydarzeń i akcji realizowanych odpłatnie) jak i bezpośrednio (świadcząc usługi reklamowe dla reklamodawców). Wydarzenia te przyciągają osoby, które następnie korzystają z odpłatnych usług Centrum - dzięki tym niebiletowanym wydarzeniom dowiadują się bowiem o ofercie kulturalnej, co może ich przyciągnąć na różne odpłatne zajęcia i wydarzenia. Jednocześnie pozwalają one uzyskać bezpośredni zysk za usługi reklamowe (wyświetlenie filmów promocyjnych przed seansami w kinie, rozdawanie ulotek). Podczas takich wydarzeń Centrum promuje również swoje odpłatne wydarzenia - służą one więc pośrednio uzyskaniu zysku.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Towary i usługi związane z organizacją koncertów biletowanych są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do rodzaju działalności w przypadku organizacji koncertów biletowanych.
Towary i usługi związane z organizacją koncertów niebiletowanych są wykorzystywane:
- do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (świadczenie usług reklamowych podczas bezpłatnych imprez),
- do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w sytuacji, gdy towary i usługi związane z organizacją koncertów niebiletowanych wykorzystywane są zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych, niż działalność gospodarcza.
Centrum nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Pytania
1.Czy Centrum (...) przysługuje prawo do odliczenia VAT w całości od wydatków na organizację biletowanych koncertów?
2.Czy Centrum (...) w przypadku organizacji koncertów niebiletowanych, z których czerpie zyski bezpośrednio (usługi reklamowe) oraz pośrednio (reklamując swoje usługi odpłatne) może proporcjonalnie odliczać podatek VAT na podstawie art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. Centrum (...) jest uprawnione do odliczenia VAT w całości od wydatków na organizację koncertów biletowanych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wydatki na organizację biletowanych koncertów służą tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej wg stawek VAT wykonywanej przez Centrum - związanej ze sprzedażą biletów (opodatkowanych wg 8% stawki VAT). Podczas koncertu biletowanego nie była wykonywana żadna działalność zwolniona z VAT. Ponadto Instytucja ma możliwość wyodrębnienia wydatków związanych z organizacją koncertu biletowanego.
Ad 2. Centrum (...) w przypadku organizacji koncertów niebiletowanych jest uprawnione do odliczania podatku VAT w proporcji określonej zgodnie ze sposobem wskazanym w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o VAT.
Art. 86 ust. 2a wskazuje, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". W związku z tym, iż Centrum jest samorządową instytucją kultury, to zgodnie z art. 86 ust. 22 zastosowanie znajdzie proporcja określona w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Towary i usługi nabywane przez Centrum w celu organizowania koncertów niebiletowanych są wykorzystywane w części do wykonywania czynności opodatkowanych (świadczenie usług reklamowych podczas bezpłatnych imprez), do celów wykonywanej działalności gospodarczej (w celu promocji własnych odpłatnych usług wśród uczestników tych imprez), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (imprezy te są niebiletowane i nie jest z nich uzyskiwany bezpośredni zysk od ich uczestników).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy - pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Art.
88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucji kultury,
P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
§ 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a) dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
§ 2 pkt 12 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury - rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.
§ 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:
1.dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
2.transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Wyłączenie ww. transakcji z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Art. 90 ust. 1-3 ustawy:
1.W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
2.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
3.Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, utworzoną dla zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców miasta wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę Miasto. Prowadzą Państwo działalność statutową i działalność gospodarczą oraz są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres Państwa działalności określony jest Statutem nadanym przez organizatora.
W ramach swojej działalności organizują Państwo koncerty biletowane i niebiletowane. Ww. koncerty odbywają się podczas 3 dniowej imprezy plenerowej, gdzie jednego dnia są to koncerty biletowane a pozostałe 2 dni - koncerty niebiletowane. Na koncerty niebiletowane wstęp wolny mają wszyscy chętni mieszkańcy miasta i okolicy. Podczas trwania imprezy zarówno biletowanej jak i niebiletowanej wystawiane są faktury opodatkowane podatkiem wg stawki 23% dotyczące wynajmowanych miejsc pod stoiska handlowe, punkty gastronomiczne, obiekty rekreacyjne oraz sponsoringu.
Sprzedaż biletów na koncerty biletowane podlega opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
W czasie koncertów, na które wstęp nie jest biletowany są świadczone przez Państwa usługi reklamowe (roznoszone ulotki, wynajmowana przestrzeń reklamowa itp.). W związku z powyższym w ramach realizacji koncertu świadczą Państwo usługi opodatkowane, na które wystawiane są faktury.
Wydatki poniesione na organizację koncertów biletowanych i niebiletowanych dotyczą głównie kosztu nagłośnienia i oświetlenia, kosztów artystów występujących na scenie, koszty ochrony imprezy, koszt zabezpieczenia medycznego, ppoż., koszty sprzątania terenu, koszt wynajmu ogrodzenia.
Na podstawie otrzymanych faktur od kontrahentów są Państwo w stanie wyodrębnić wydatki poniesione na koncerty biletowane i niebiletowane, ponieważ faktury dotyczące wydatków takich jak nagłośnienie, ochrona, zabezpieczenie medyczne itp. są na odrębnych fakturach z tytułu podziału na imprezę biletowaną i niebiletowaną. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z organizacją imprezy są wystawiane na Państwa.
Podczas organizacji wydarzeń niebiletowanych uzyskiwane są z nich częściowe zyski - zarówno pośrednio (przez reklamę własnych wydarzeń i akcji realizowanych odpłatnie) jak i bezpośrednio (świadcząc usługi reklamowe dla reklamodawców). Wydarzenia te przyciągają osoby, które następnie korzystają z odpłatnych usług świadczonych przez Państwa - dzięki tym niebiletowanym wydarzeniom dowiadują się bowiem o ofercie kulturalnej, co może ich przyciągnąć na różne odpłatne zajęcia i wydarzenia. Jednocześnie pozwalają one uzyskać bezpośredni zysk za usługi reklamowe (wyświetlenie filmów promocyjnych przed seansami w kinie, rozdawanie ulotek). Podczas takich wydarzeń promują Państwo również swoje odpłatne wydarzenia - służą one więc pośrednio uzyskaniu zysku.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od opisanych we wniosku wydatków na organizację biletowanych koncertów oraz prawa do częściowego odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z organizacją koncertów niebiletowanych.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Ponadto, w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, w celu odliczenia właściwej kwoty podatku naliczonego, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Wskazali Państwo, że mają Państwo możliwość wyodrębnić wydatki poniesione na koncerty biletowane i niebiletowane, ponieważ faktury dotyczące wydatków takich jak nagłośnienie, ochrona, zabezpieczenie medyczne itp. są na odrębnych fakturach z tytułu podziału na imprezę biletowaną i niebiletowaną.
Wskazali Państwo również, że sprzedaż biletów na koncerty biletowane podlega opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Jak wynika z okoliczności sprawy, towary i usługi związane z organizacją koncertów biletowanych są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do rodzaju działalności w przypadku organizacji koncertów biletowanych
Skoro więc są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki ponoszone w ramach organizacji biletowanych koncertów związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i mają Państwo możliwość przypisania poniesionych wydatków odrębnie do działalności polegającej na organizacji ww. koncertów (a więc wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej), to przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, od wydatków poniesionych na organizację biletowanych koncertów.
Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Z treści wniosku wynika, że na koncerty niebiletowane wstęp wolny mają wszyscy chętni mieszkańcy miasta i okolicy. Podczas trwania imprezy zarówno biletowanej jak i niebiletowanej wystawiane są faktury opodatkowane podatkiem wg stawki 23% dotyczące wynajmowanych miejsc pod stoiska handlowe, punkty gastronomiczne, obiekty rekreacyjne oraz sponsoringu. W czasie koncertów, na które wstęp nie jest biletowany są świadczone przez Państwa usługi reklamowe (roznoszone ulotki, wynajmowana przestrzeń reklamowa itp.). W związku z powyższym w ramach realizacji koncertu świadczą Państwo usługi opodatkowane, na które wystawiane są faktury.
Wskazali Państwo również, że towary i usługi związane z organizacją koncertów niebiletowanych są wykorzystywane:
- do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (świadczenie usług reklamowych podczas bezpłatnych imprez),
- do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w sytuacji, gdy towary i usługi związane z organizacją koncertów niebiletowanych wykorzystywane są zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych, niż działalność gospodarcza. Nie mają Państwo możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
W sytuacji, gdy ponoszone wydatki na organizację niebiletowanych koncertów służą zarówno do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, do wyliczenia podatku naliczonego znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 2a i nast. ustawy, z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).
Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego od poniesionych przez Państwa wydatków na organizację koncertów niebiletowanych z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz z uwzględnieniem przepisów § 4 ust. 1 rozporządzenia. Dodatkowo należy wskazać, że jeżeli towary i usługi związane z organizacją koncertów niebiletowanych są wykorzystywane również m.in. do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług - są Państwo również zobowiązani (po dokonaniu podziału kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą oraz działalnością inna niż gospodarcza) do zastosowania współczynnika proporcji - wskaźnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy, w celu wydzielenia z kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku VAT, każdorazowo przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Z uwagi na to, że wskazali Państwo wyłącznie, że w przypadku organizacji koncertów niebiletowanych są Państwo uprawnieni do odliczania podatku VAT w proporcji określonej zgodnie ze sposobem wskazanym w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy i nie wskazali Państwo, że w związku z wykorzystywaniem towarów i usług również do czynności zwolnionych z VAT będą Państwo stosować wskaźnik, o którym mowa w art. 90 ust. 1-3 ustawy, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.