Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia miejsca opodatkowania Usług Tutoringu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Siedziba Spółki znajduje się na terytorium Polski.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na prowadzeniu edukacyjnego portalu internetowego B. (dalej: „Platforma B.”), który służy uczniom z wielu państw świata w celu efektywniejszego przygotowania się do matury międzynarodowej (IB) oraz wykorzystywany jest przez kandydatów, którzy chcą dostać się na europejskie uniwersytety.

Za pomocą Platformy B. uczniowie, którzy zawarli ze Spółką umowę o świadczenie usług drogą elektroniczną, poprzez założenie konta użytkownika na Platformie B. i zaakceptowanie regulaminu ((…)), korzystają z tzw. tutoringu (dalej: „Usługi Tutoringu”).

Wnioskodawca świadczy Usługi Tutoringu na rzecz uczniów, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (podmioty niebędące podatnikami). Odbiorcami usług są uczniowie z państw takich jak: Francja, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Australia, Kanada, Izreal, Singapur, Szwajcaria, USA, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Usługi Tutoringu polegają na korepetycjach edukacyjnych prowadzonych w formule online, podczas których uczeń wraz z korepetytorem analizują konkretny materiał, w celu jego szybszego i prostszego przyswojenia. Dzięki korepetycjom online uczniowie mogą uzyskać natychmiastową, spersonalizowaną pomoc od doświadczonych korepetytorów (nauczycieli), którzy rozumieją ich problemy i mogą zapewnić im wskazówki i instrukcje, których potrzebują, aby odnieść sukces w programie IB. Korepetycje online mogą zapewnić uczniom dodatkową pomoc edukacyjną w zrozumieniu trudnych pojęć i opanowaniu wymagającego materiału. Mogą również pomóc uczniom w przygotowaniu się do egzaminów, umożliwiając im przejrzenie i przećwiczenie materiału w sposób, który jest łatwiejszy do opanowania i dostosowany do ich własnych potrzeb.

W ofercie Wnioskodawcy znajdują się Usługi Tutoringu przygotowujące do matury międzynarodowej m.in. z chemii, matematyki, fizyki czy języka angielskiego.

Ponadto, w ofercie Wnioskodawcy znajdują się również programy ułatwiające uczniom przygotowanie pracy pisemnej (internal assessment lub extended essay) stanowiącej element programu matur IB. W ramach takiego programu uczeń otrzymuje:

  • wsparcie w procesie pisania, w tym redagowania, poprawiania i dopracowywania swojej pracy do perfekcji;
  • otrzymuje szczegółowe informacje zwrotne na temat swojej pracy, wskazując obszary wymagające poprawy;
  • wsparcie w wyborze atrakcyjnego tematu, który jest zgodny z zainteresowaniami ucznia i wymaganiami IB;
  • próbki materiałów potrzebne do przygotowania pracy pisemnej.

Wnioskodawca oferuje Usługi Tutoringu w ramach odnawiających się tygodniowych subskrypcji lub pakietów godzinowych. W ramach takich pakietów czy subskrypcji uczeń może wybrać program nauczania, który jest przedmiotem jego zainteresowania (przykładowo program przygotowujący do matury IB z matematyki), korepetytorów, z którymi chce uczestniczyć w zajęciach oraz ustawiać harmonogram tych zajęć.

Wnioskodawca świadczy Usługi Tutoringu poprzez współpracujących ze Spółką korepetytorów na zasadzie umów kontraktowych, wykonywanych w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.

W przypadku części korepetytorów pochodzących z zagranicy Spółka nabywa ich usługi od podmiotu zagranicznego (spółki), która współpracuje z korepetytorami na zasadach umów kontraktowych.

Korepetytorzy współpracujący ze Spółką lub z którymi Spółka rozważa/planuje współpracę to w szczególności osoby z siedzibą za granicą lub z Polski, które posiadają odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia Usług Tutoringu oraz, które same zdały matury międzynarodowe IB.

Spółka nabywa zatem od wyżej wskazanych podmiotów usługi we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich.

Korepetytorzy prowadzą zajęcia edukacyjne zarówno z terytorium Polski lub spoza terytorium Polski, tzn. osoba prowadząca Tutoring będzie w momencie jej transmitowania, znajdować się albo na terytorium Polski lub poza jej terytorium. Korepetytorzy są elastyczni godzinowo, gdyż świadczą swoje usługi online w formie zdalnej z miejsca zamieszkania. W związku z tym dostępność godzinowa korepetytorów jest w praktyce nieograniczona.

Zgodnie z regulaminem (…), to Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za niewykonanie/nienależyte wykonanie usługi przez korepetytorów.

Wniosek obejmuje stan prawny, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 r. ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1721 dalej: „Ustawa nowelizująca”).

Ustawa nowelizująca wprowadza zmiany stanowiące implementację dyrektywy Rady (UE) 2022/542 z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2006/112/WE i (UE) 2020/285 w zakresie stawek podatku od wartości dodanej.

Pytania

1.Czy w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 r., prawidłowe jest twierdzenie Wnioskodawcy, że w przypadku świadczenia opisanych w zdarzeniu przyszłym Usług Tutoringu na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, miejscem świadczenia Usług Tutoringu nie będzie miejsce, w którym Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej?

2.Czy w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 r., prawidłowe jest twierdzenie Wnioskodawcy, że w przypadku świadczenia opisanych w zdarzeniu przyszłym Usług Tutoringu na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, miejscem świadczenia Usług Tutoringu nie będą miejsca, w których usługi te faktycznie są wykonywane, tylko miejsca, w których podmioty niebędące podatnikami, na których rzecz są świadczone te usługi, posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 r., prawidłowe jest twierdzenie Wnioskodawcy, że w przypadku świadczenia opisanych w zdarzeniu przyszłym Usług Tutoringu na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, miejscem świadczenia Usług Tutoringu nie będzie miejsce, w którym Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 r., prawidłowe jest twierdzenie Wnioskodawcy, że w przypadku świadczenia opisanych w zdarzeniu przyszłym Usług Tutoringu na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, miejscem świadczenia Usług Tutoringu nie będą miejsca, w których usługi te faktycznie są wykonywane, tylko miejsca, w których podmioty niebędące podatnikami, na których rzecz są świadczone te usługi, posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Wspólne uzasadnienie stanowisk Wnioskodawcy

Tak jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, Wniosek obejmuje stan prawny, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 r. ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy nowelizującej.

W związku z tym, aby zachować klarowność uzasadnienia Wnioskodawcy, Wnioskodawca w pierwszej kolejności przedstawi aktualne brzmienie przepisów istotnych z perspektywy niniejszego wniosku. A następnie Wnioskodawca przedstawi w jaki sposób przepisy objęte niniejszym wnioskiem będą brzmiały od 1 stycznia 2025 r.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 28c ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Przy tym w myśl art. 28c ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Tak więc do 31 grudnia 2024 r. w przypadku świadczenia usługi innej niż wskazana w art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n. ustawy o VAT, na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT, miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy albo kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (w sytuacji gdy usługa jest świadczona ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajduje się w innym państwie niż siedziba usługodawcy) albo miejsce, w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (w sytuacji gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej).

Jednocześnie jak wynika z art. 28g ust. 2 ustawy o VAT w aktualnym brzmieniu, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

W związku z tym do 31 grudnia 2024 r. w przypadku usług edukacyjnych świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, miejscem ich świadczenia jest miejsce ich faktycznego wykonywania.

Natomiast w myśl art. 28c ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2025 r., które zostanie zmienione Ustawą nowelizującą (art. 1 pkt 3 Ustawy nowelizującej), miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h-28n.

Jednocześnie w rozumieniu art. 28g ust. 3, który zostanie dodany do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2025 r. na podstawie Ustawy nowelizującej (art. 1 pkt 4 lit b Ustawy nowelizującej), w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 2 (usługi w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobne usług, takie jak targi i wystawy, oraz usługi pomocnicze do tych usług), dotyczą działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podmiot niebędący podatnikiem, na rzecz którego są świadczone te usługi, posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.”

W związku z brzmieniem powyższych przepisów, przesądzić należy czy od 1 stycznia 2025 r. Usługi Tutoringu, o których mowa w zdarzeniu przyszłym mogą zostać uznane za usługi edukacyjne, o których mowa w art. 28g ust. 2 w związku z art. 28g ust. 3 ustawy o VAT.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że zarówno w przepisach ustawy o VAT, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji „edukacji”. Posiłkując się zatem Internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. stwierdzić należy, że przez edukację rozumie się wychowanie, wykształcenie. Natomiast czasownik „edukować się” Słownik Języka Polskiego rozumie jako kształcić się, uczyć się.

Jak wynika z treści zdarzenia przyszłego, Usługi Tutoringu polegają na korepetycjach edukacyjnych prowadzonych w formule online, podczas których uczeń wraz z korepetytorem analizują konkretny materiał, w celu jego szybszego i prostszego przyswojenia. Dzięki korepetycjom online uczniowie mogą uzyskać natychmiastową, spersonalizowaną pomoc od doświadczonych korepetytorów (nauczycieli), którzy rozumieją ich problemy i mogą zapewnić im wskazówki i instrukcje, których potrzebują, aby odnieść sukces w programie IB. Korepetycje online mogą zapewnić uczniom dodatkową pomoc edukacyjną w zrozumieniu trudnych pojęć i opanowaniu wymagającego materiału. Mogą również pomóc uczniom w przygotowaniu się do egzaminów, umożliwiając im przejrzenie i przećwiczenie materiału w sposób, który jest łatwiejszy do opanowania i dostosowany do ich własnych potrzeb.

W ofercie Wnioskodawcy znajdują się Usługi Tutoringu przygotowujące do matury międzynarodowej m.in. z chemii, matematyki, fizyki czy języka angielskiego.

Ponadto, w ofercie Wnioskodawcy znajdują się również programy ułatwiające uczniom przygotowanie pracy pisemnej (internal assessment lub extended essay) stanowiącej element programu matur IB. W ramach takiego programu uczeń otrzymuje:

  • wsparcie w procesie pisania, w tym redagowania, poprawiania i dopracowywania swojej pracy do perfekcji;
  • otrzymuje szczegółowe informacje zwrotne na temat swojej pracy, wskazując obszary wymagające poprawy;
  • wsparcie w wyborze atrakcyjnego tematu, który jest zgodny z zainteresowaniami ucznia i wymaganiami IB;
  • próbki materiałów potrzebne do przygotowania pracy pisemnej.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługi Tutoringu stanowią usługi edukacyjne, o których mowa w art. 28g ust. 2 w związku z art. 28g ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. Dlatego też w przypadku Usług Tutoringu nie będzie miała zastosowanie zasada ogólna, o której mowa w art. 28c. ust. 1 ustawy o VAT tj. miejscem opodatkowania tych usług nie będzie miejsce siedziby usługobiorcy.

Takie stanowisko przedstawił przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 22 lutego 2024 r. znak: 0112-KDIL1-3.4012.609.2023.1.AKS, która dotyczyła warsztatów online z zakresu psychoterapii, czy w interpretacji z dnia 25 października 2023 r. znak: 0114-KDIP1-2.4012.412.2023.2.AGM dot. kursów języka obcego prowadzonych w formule online. W ocenie Dyrektora KIS wskazane usługi nie podlegały rozliczeniu na zasadach przewidzianych w art. 28c. ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Usług Tutoring jako usług, które są świadczone w formule online (uczeń i korepetytor biorą udział w zajęciach na żywo w sposób interaktywny, poprzez platformę B.), miejscem ich świadczenia nie będzie miejsce, w którym usługi te faktycznie są wykonywane, tylko miejsce, w którym podmioty niebędące podatnikiem, na których rzecz są świadczone te usługi, posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Jak wynika z art. 28g ust. 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Natomiast jak wynika z art. 28g ust. 3, który zostanie dodany do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2025 r., w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 2, dotyczą działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podmiot niebędący podatnikiem, na rzecz którego są świadczone te usługi, posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.”

W celu lepszego zrozumienia kontekstu oraz powodów dodania wyżej wymienionego przepisu do Ustawy o VAT, warto przywołać uzasadnienie do Ustawy nowelizującej, w której wskazano:

„Należy podkreślić, że cyfrowa transformacja gospodarki spowodowała zmianę sposobu świadczenia niektórych usług. W sytuacjach, w których usługi są świadczone w sposób wirtualny np. z wykorzystaniem sieci Internet, miejsce konsumpcji takiej usługi może różnić się od miejsca konsumpcji usług świadczonych w tradycyjny sposób. W związku z tym, w dyrektywie 2022/542 przewidziano dla usług odnoszących się do działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, nowe zasady określania miejsca ich świadczenia.

Nowe zasady określania miejsca świadczenia dotyczą, po pierwsze, usług świadczonych na rzecz podatników, takich jak usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usługi pomocnicze związane z usługami wstępu na te imprezy, w przypadku gdy obecność konsumenta jest wirtualna. Po drugie, nowe zasady określania miejsca świadczenia obejmują również usługi związane z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy, w tym również świadczenie usług przez organizatorów takiej działalności, a także usługi pomocnicze do ww. usług, w przypadku gdy są one świadczone na rzecz osoby niebędącej podatnikiem (tj. na rzecz ostatecznego konsumenta), jeżeli usługa jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie.

Należy wskazać, że miejscem konsumpcji, czy bardziej ogólnie miejscem wykorzystania ww. usług, w przypadku gdy obecność konsumenta na wydarzeniach jest wirtualna lub usługi są transmitowane lub w inny sposób udostępniane wirtualnie, powinno być zasadniczo miejsce, do którego usługa jest transmitowana przez dostawcę. Opodatkowanie ww. usług wg dotychczasowych reguł, tj. np. w miejscu, w którym te imprezy faktycznie się odbywają lub w miejscu, w którym działalność ta jest faktycznie wykonywana, stwarza ryzyko zakłóceń konkurencji. Takie ryzyko może się zmaterializować w szczególności, gdy podatnik zdecyduje się przenieść miejsce, w którym odbywa się transmitowane wydarzenie do krajów trzecich lub krajów o niższych stawkach podatkowych.

Aby zapewnić większe dopasowanie do zasady opodatkowania usług w państwie członkowskim konsumpcji, konieczne jest, aby wymienione powyżej usługi, które są świadczone na rzecz podatnika, obecność na wydarzeniach jest wirtualna, były opodatkowane wg zasady ogólnej, tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W przypadku natomiast ww. usług świadczonych na rzecz konsumenta istotne jest, aby wymienione powyżej usługi podlegały opodatkowaniu w miejscu, w którym ten konsument ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. W związku z tym konieczna była modyfikacja przepisów regulujących miejsce świadczenia usług związanych z powyższymi czynnościami. (…) Zmiana wprowadzona w art. 54 dyrektywy VAT powoduje z kolei, że w przypadku świadczonych na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem usług, związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, transmitowanych lub w inny sposób udostępnianych wirtualnie, miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym podmiot niebędący podatnikiem ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W konsekwencji zasady te ulegną zmianie od dnia 1 stycznia 2025 r.:

  • w odniesieniu od usługi wirtualnego wstępu na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, świadczonych na rzecz podatników. W takim przypadku zastosowanie znajdzie reguła ogólna z art. 28b ustawy o VAT. Oznacza to, że miejscem świadczenia tych usług będzie, co do zasady, miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej,
  • w odniesieniu do usług związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy, w tym świadczenia usług przez organizatorów takiej działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami. W takim przypadku zastosowanie znajdzie zasada szczególna, zgodnie z którą miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce, w którym podmiot ten posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.”

Zgodnie z powyższym uzasadnieniem, usługi z katalogu usług wymienionych w art. 28g ust. 2, jeżeli są świadczone z wykorzystaniem sieci Internet, będą podlegały opodatkowaniu w państwie zamieszkania ostatecznego konsumenta (miejsce, do którego usługa jest transmitowana przez dostawcę).

Dlatego też w związku z treścią art. 28g ust. 3, przykładowo usługi edukacyjne, które są transmitowane lub w inny sposób udostępniana wirtualnie - podlegają opodatkowaniu w Państwa miejsca zamieszkania odbiorcy usługi. Skoro więc Usługi Tutoringu bez wątpienia stanowią usługi edukacyjne, o których mowa w art. 28g ust. 2 oraz są one świadczone w formule online poprzez platformę B. tj., są transmitowane lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, to usługi te powinny zostać opodatkowane na zasadach przewidzianych w art. 28g ust. 3 czyli w Państwie miejsca zamieszkania odbiorcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami została określona w art. 28c ustawy, zgodnie z którym:

1.Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h-28n.

2.W przypadku, gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

3.W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Ww. przepis wprowadza regułę, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy, ewentualnie kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji gdy usługa jest świadczona z takiego miejsca i znajduje się ono w innym państwie niż siedziba usługodawcy. Albo też miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w sytuacji gdy nie posiada on siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia.

I tak w myśl art. 28g ust. 2 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Należy wskazać, że ustawą z 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1721), która weszła w życie 1 stycznia 2025 r. dodano m.in. w art. 28 ustęp 3 o brzmieniu:

W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 2, dotyczą działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podmiot niebędący podatnikiem, na rzecz którego są świadczone te usługi, posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Przy czym stosownie do art. 28k ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa działalność gospodarcza polega na prowadzeniu edukacyjnego portalu internetowego B. („Platforma B.”), który służy uczniom z wielu państw świata w celu efektywniejszego przygotowania się do matury międzynarodowej (IB) oraz wykorzystywany jest przez kandydatów, którzy chcą dostać się na europejskie uniwersytety.

Za pomocą Platformy B. uczniowie, którzy zawarli ze Spółką umowę o świadczenie usług drogą elektroniczną, poprzez założenie konta użytkownika na Platformie B. i zaakceptowanie regulaminu ((…)), korzystają z tzw. tutoringu ( „Usługi Tutoringu”).

Spółka świadczy Usługi Tutoringu na rzecz uczniów, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (podmioty niebędące podatnikami). Odbiorcami usług są uczniowie z państw takich jak: Francja, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Australia, Kanada, Izreal, Singapur, Szwajcaria, USA, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Usługi Tutoringu polegają na korepetycjach edukacyjnych prowadzonych w formule online, podczas których uczeń wraz z korepetytorem analizują konkretny materiał, w celu jego szybszego i prostszego przyswojenia. Dzięki korepetycjom online uczniowie mogą uzyskać natychmiastową, spersonalizowaną pomoc od doświadczonych korepetytorów (nauczycieli), którzy rozumieją ich problemy i mogą zapewnić im wskazówki i instrukcje, których potrzebują, aby odnieść sukces w programie IB. Korepetycje online mogą zapewnić uczniom dodatkową pomoc edukacyjną w zrozumieniu trudnych pojęć i opanowaniu wymagającego materiału. Mogą również pomóc uczniom w przygotowaniu się do egzaminów, umożliwiając im przejrzenie i przećwiczenie materiału w sposób, który jest łatwiejszy do opanowania i dostosowany do ich własnych potrzeb.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia miejsca opodatkowania świadczonych przez Spółkę Usług Tutoringu na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2025 r.

W tym miejscu należy wskazać na treść art. 2 pkt 26 ustawy, zgodnie z którym:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2011 r. Nr 77 str. 1) zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”, stanowi, że:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Natomiast, z art. 7 ust. 3 lit. j) rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

Z kolei w punkcie 5 załącznik I do ww. rozporządzenia wymienione zostały następujące usługi:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
  • nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Zatem do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi), oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.

Należy podkreślić, że rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są.

W Państwa sytuacji Usługi Tutoriungu nie będą stanowiły usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, gdyż świadczenia te nie mogą zostać uznane jako wymagające minimalnego udziału człowieka. Usługi Tutoringu polegają na korepetycjach edukacyjnych prowadzonych w formule online, podczas których uczeń wraz z korepetytorem analizują konkretny materiał, w celu jego szybszego i prostszego przyswojenia. Dzięki korepetycjom online uczniowie mogą uzyskać natychmiastową, spersonalizowaną pomoc od doświadczonych korepetytorów (nauczycieli), którzy rozumieją ich problemy i mogą zapewnić im wskazówki i instrukcje, których potrzebują, aby odnieść sukces w programie IB. Korepetycje online mogą zapewnić uczniom dodatkową pomoc edukacyjną w zrozumieniu trudnych pojęć i opanowaniu wymagającego materiału. W Państwa sytuacji warunek dotyczący uznania, że świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, nie jest spełniony.

Jak Państwo wskazali Spółka świadczy Usługi Tutoringu na rzecz uczniów, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej z państw takich jak: Francja, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Australia, Kanada, Izreal, Singapur, Szwajcaria, USA, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Należy zatem zgodzić się z Państwem, że dla Usług Tutoringu świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami nie znajdzie zastosowania zasada ogólna wyrażona w art. 28c ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że Usługi Tutoringu można uznać za usługi w zakresie nauki i edukacji, których miejsce świadczenia określane jest na podstawie reguły szczególnej określonej w art. 28g ust. 2 i 3 ustawy, która uzależnia miejsce świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług świadczonych w sposób wirtualny m.in. od miejsca, gdzie odbiorca posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Odbiorcami Usług Tutoringu będą uczniowie (podmioty niebędące podatnikami) z państw takich jak: Francja, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Australia, Kanada, Izreal, Singapur, Szwajcaria, USA, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zatem w sytuacji, gdy nabywcą usług będą uczniowie z Polski to miejscem opodatkowania tych usług, zgodnie z art. 28g ust. 2 i 3, będzie terytorium kraju. Natomiast, gdy odbiorcą tych usług będą uczniowie z państw spoza Polski, to miejsce świadczenie, a zarazem opodatkowania nie będzie znajdowało się na terytorium kraju i usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

W konsekwencji Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.