Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnili go Państwo pismem z 8 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (zwana dalej: „Partnerem” lub „Wnioskodawcą”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą m.in:

1)sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3)w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

4)w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Gmina (…) [jest] zrzeszona w Związku Międzygminnym (…) (zwany dalej: „Partnerem Wiodącym”) i przystąpiła do naboru wniosków o dofinansowanie na realizację projektu pn. „(…)” w ramach Osi Priorytetowej X Fundusze Europejskie (…) 2021-2027 na transformację Działanie 10.15. Wykorzystanie endogenicznego potencjału podregionów górniczych - Tryb niekonkurencyjny. Projekt ma na celu wykorzystanie endogenicznego potencjału obszaru w kierunku poprawy warunków życia mieszkańców i środowiska naturalnego poprzez stworzenie alternatywnej dla indywidualnego ruchu zmotoryzowanego formy codziennego przemieszczania się i transportu publicznego. Przedmiotem projektu jest budowa na terenie Gminy szerokiego zakresu infrastruktury, służącej zeroemisyjnej mobilności mieszkańców - sieci wysokiej jakości dróg pieszo- rowerowych, wraz z elementami towarzyszącymi. Powstała infrastruktura ma stanowić realną alternatywę dla powszechnych obecnie sposobów poruszania się. Na terenie Gminy projekt zakłada budowę dróg pieszo-rowerowych wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą na terenie Gminy, budowę węzła przesiadkowego w centrum A., modernizację węzła przesiadkowego w centrum B., wykupy gruntów na terenie Gminy.

Projekt będzie realizowany w formule partnerstwa. Na potrzeby realizacji niniejszego przedsięwzięcia, zostało zawarte porozumienie, na podstawie art. 39 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021 - 2027 pomiędzy Związkiem Międzygminnym (Partner wiodący), a Gminą oraz Gminą 1 i Gminą 2 (Partnerzy projektu).

Działaniem poprzedzającym zawarcie porozumienia, było podjęcie przez Gminę, Gminę 1 i Gminę 2 uchwał o przystąpieniu do realizacji projektu oraz o zapewnieniu środków finansowych będących udziałem własnym w projekcie.

Zgodnie z zapisami porozumienia, Partnerzy upoważnili Partnera Wiodącego do reprezentowania Partnerów wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu.

Gmina jako Partner projektu w ramach porozumienia będzie realizatorem zadania dotyczącego wykupu gruntów na terenie Gminy niezbędnych do realizacji projektu - zadanie o wartości (…) zł.

Całkowity koszty realizacji po stronie Gminy, to kwota: (…) PLN. Całkowity koszt realizacji niniejszej inwestycji to kwota: (…) PLN, z czego 100 % stanowią koszty kwalifikowane. Wnioskowana kwota dofinansowania wynosi: (…) PLN, tj.: 85 % kosztów kwalifikowanych.

Wytworzona infrastruktura w ramach zadań będzie własnością Partnera, których był realizatorem. Po zakończeniu realizacji inwestycji, w okresie co najmniej trwałości projektu, operatorem powstałych dróg pieszo-rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie Związek, Gminy - zapewnią środki finansowe na utrzymanie infrastruktury.

Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu nie będzie służył do żadnych czynności odpłatnych, a w szczególności Partner nie będzie pobierał opłat za udostępnienie powstałej infrastruktury. Nowo powstała infrastruktura pieszo-rowerowa będzie ogólnodostępna dla mieszkańców, turystów i gości przyjezdnych spoza gmin. W związku z rzeczową realizacją zadań przez Gminę, partner otrzyma faktury wystawione na siebie dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu. Na fakturach będzie widnieć podatek VAT naliczony. Partner uzna podatek VAT naliczony wykazany na otrzymanych fakturach za tzw. wydatek kwalifikowany w projekcie, co oznacza, że jego zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części.

Opisane zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na projekt pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji inwestycji pn. „(…)”, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług z nimi związanymi. Realizacja inwestycji nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym występuje jako organ władzy publicznej, [co jest] zgodne z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2024.361), [który] stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z realizacją opisanego stanu przyszłego gmina realizuje zadanie własne, do którego została powołana zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 10, 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2024.1465).

Jak wskazano w opisie, głównym celem jest budowa dróg pieszo-rowerowych i infrastruktury towarzyszącej. Infrastruktura budowana w ramach projektu oprócz tego, że powszechnie wykorzystywana będzie przez mieszkańców regionu, do celów związanych z mobilnością, będzie także niewątpliwie stanowić przedmiot zainteresowania licznej grupy turystów. Przyjęto założenie o tym, że zrealizowany w planowanym zakresie projekt stanie się bodźcem dla określonej grupy mieszkańców (…) do zakładania nowych podmiotów gospodarczych, zajmujących się świadczeniem usług w sektorze obsługi ruchu turystycznego - w wariancie inwestycyjnym powstaną nowe, dodatkowe przedsiębiorstwa, które nie zostałyby zarejestrowane w sytuacji zaniechania realizacji niniejszego projektu.

Celem jest poprawa atrakcyjności turystycznej i wizerunkowej oraz zwiększenie ilości działań społecznych opartych na zasobach turystyczno-rekreacyjnych, a w szczególności poprawa jakości przestrzeni publicznej. Nie można pominąć aspektu wspierania zdrowego trybu życia i promowania go. Ścieżki rowerowe wzmocnią kampanię zdrowego stylu życia, przyciągną akcje i wydarzenia sportowe do regionu. Przy realizacji tego typu przedsięwzięć podmiotowi prawa publicznego takiemu, jakim jest JST, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż nie działa i nie może działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

W art. 88 ustawy przedstawiona jest lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności - czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków na Projekt.

Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Będą Państwo realizować projekt pn. „(…)” w formule partnerstwa na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Związkiem Międzygminnym (Partner wiodący), a Gminą oraz Gminą 1 i Gminą 2 (Partnerzy projektu).

Przedmiotem projektu jest budowa na terenie Gminy szerokiego zakresu infrastruktury, służącej zeroemisyjnej mobilności mieszkańców. Na terenie Gminy Projekt zakłada:

  • budowę dróg pieszo-rowerowych wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą,
  • budowę węzła przesiadkowego w centrum A.,
  • modernizację węzła przesiadkowego w centrum B.,
  • wykupy gruntów.

Jako Partner projektu w ramach porozumienia będą Państwo realizatorem zadania dotyczącego wykupu gruntów na terenie Gminy niezbędnych do realizacji projektu - zadanie o wartości (…) zł.

Całkowity koszty realizacji po Państwa stronie to kwota: (…) PLN.

Infrastruktura wytworzona w ramach Państwa zadań będzie Państwa własnością. Po zakończeniu realizacji inwestycji, w okresie co najmniej trwałości projektu, operatorem powstałych dróg pieszo-rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie Związek, a Państwo zapewnią środki finansowe na utrzymanie infrastruktury.

Opisane zadania realizują Państwo na rzecz lokalnej społeczności. Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu nie będzie służył do żadnych czynności odpłatnych, a w szczególności nie będą Państwo pobierać opłat za udostępnienie powstałej infrastruktury. Nowo powstała infrastruktura pieszo-rowerowa będzie ogólnodostępna dla mieszkańców, turystów i gości.

W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków na projekt pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.