Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.648.2024.1.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Dom Kultury (dalej: DK lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT).

DK jest samorządową instytucją kultury, utworzoną przez organizatora – Gminę. DK działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzaniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej).

DK posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora.

Stosownie do art. 9 ustawy o działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym. Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Wnioskodawca realizuje zadania własne Gminy w zakresie działalności kulturalnej poprzez realizację zadań w zakresie wychowania, edukacji, rozwoju i promocji ruchu artystycznego oraz upowszechniania kultury, szczegółowo określonych w statucie DK, nadanym w drodze Uchwały Rady Miejskiej z 30 października 2012 r.

W strukturach DK funkcjonują zespoły artystyczne, w tym grupy teatralne, zespoły tańca i śpiewu. DK organizuje bądź współorganizuje liczne imprezy o charakterze kulturalnym, edukacyjnym i rozrywkowym.

Zadania te Wnioskodawca finansuje przede wszystkim z dotacji podmiotowej otrzymywanej od Gminy oraz z przychodów z tytułu prowadzonej przez DK działalności gospodarczej, polegającej głównie na wynajmie pomieszczeń oraz organizowaniu odpłatnych wydarzeń kulturalnych.

W budynku siedziby DK znajduje się sala główna oraz dwie sale przeznczone do ćwiczeń, które DK udostępnia zarówno odpłatnie w ramach umów najmu, jak i nieodpłatnie na cele organizacji zajęć kulturalnych.

Od wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem budynku DK (w szczególności związanych z nabyciem mediów, materiałów biurowych, środków czystości czy usług komunalnych) Wnioskodawca dokonuje odliczeń części podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji VAT (pre-współczynnika) skalkulowanej dla samorządowej instytucji kultury zgodnie z wzorem określonym w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz współczynnika VAT z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

DK planuje złożyć wniosek w ramach naboru (...) o dofinansowanie Projektu (…) (dalej: Inwestycja, Projekt).

Projekt ten został uwzględniony w Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy przyjętym uchwałą Rady Miejskiej w zadaniu rozbudowa sal warsztatowych Domu Kultury.

Celem Projektu jest poprawa warunków życia mieszkańców poprzez wzmocnienie funkcji kulturalnych obszaru rewitalizacji.

Zakres Inwestycji obejmuje (...).

Powstała w efekcie Inwestycji powierzchnia będzie wyodrębniona od pozostałej części budynku i wyposażona we własne zaplecze sanitarne oraz podliczniki dla pomiaru zużycia energii elektrycznej i wody.

W związku z realizacją Projektu, Wnioskodawca poniesie wydatki, w szczególności na opracowanie dokumentacji projektowej rozbudowy obiektu oraz na usługi budowlane i wykończeniowe, jak również na wyposażenie (...).

Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na DK jako nabywcę fakturami VAT (z danymi DK i numerem NIP DK) z wykazanym podatkiem naliczonym.

Dotychczas Wnioskodawca nie poniósł jeszcze żadnych wydatków w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji. Planowany termin rozpoczęcia Inwestycji to rok 2025, a zakończenia – rok 2028.

W ramach Inwestycji Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków, które mogłyby być związane z pozostałą częścią budynku DK, nieobjętą zakresem Projektu, jak np. wymiana czy remont drzwi wejściowych do budynku DK, remont schodów lub ciągów komunikacyjnych bądź sal znajdujących się na niższych kondygnacjach budynku. W ramach Inwestycji nie będzie również przebudowywane zadaszenie budynku DK. Dobudowywana kondygnacja będzie miała własne zadaszenie.

W dobudowanej w ramach Inwestycji części budynku będą znajdowały się pomieszczenia, przeznaczone wyłącznie na organizację różnego rodzaju nieodpłatnych warsztatów. Ewentualnie, w pomieszczeniach tych będą organizowane zajęcia kulturalne (np. taneczne, muzyczne), za które DK będzie pobierał od uczestników nieznaczne opłaty, mające pokryć tylko część kosztów zatrudnienia instruktorów zajęć. Organizacja zajęć kulturalnych DK nie ma przy tym charakteru zarobkowego. Usługi w tym zakresie, Wnioskodawca, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, traktuje jako usługi zwolnione od VAT.

Kwestia uznania świadczonych przez Wnioskodawcę usług kulturalnych za czynności zwolnione z opodatkowania na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

DK nie będzie udostępniał powstałych sal warsztatowych odpłatnie na podstawie umów najmu podmiotom lub osobom zewnętrznym.

Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać efektów Inwestycji do wykonywania jakichkolwiek czynności, z tytułu których zobowiązany byłyby rozliczać podatek należny. Efekty Inwestycji – zdaniem DK – będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności, które – zdaniem DK – pozostają poza zakresem ustawy o VAT oraz ewentualnie czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.

Dobudowana w efekcie realizacji Projektu część budynku nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Realizacja Projektu będzie zatem związana wyłącznie z nieodpłatną statutową działalnością DK, niepodlegającą opodatkowaniu VAT oraz ewentualnie również z działalnością zwolnioną od opodatkowania VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

a)zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

b)pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, należy wskazać, iż definicja podatnika została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zapis cytowanego powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż DK nabywając towary oraz usługi celem realizacji Projektu, nie nabędzie ich na potrzeby prowadzenia opodatkowanej VAT działalności gospodarczej. Wydatki na Projekt będą bowiem ponoszone zarówno w związku z realizacją statutowej nieodpłatnej działalności kulturalnej DK, jak i z odpłatnym świadczeniem usług kulturalnych, korzystających ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane, Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał efektów realizacji Projektu do świadczenia odpłatnych usług bądź dostawy towarów, które podlegałyby opodatkowaniu VAT po stronie DK.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Jednocześnie, jak wskazuje art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, wskazane zwolnienie od VAT nie znajduje zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej pkt 33 lit. a lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, w myśl art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, przedmiotowe zwolnienie dla usług kulturalnych stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie, jak wynika z art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, ww. zwolnienie z VAT nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do o parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, jedynymi czynnościami objętymi zakresem ustawy o VAT, do których mogą być wykorzystywane efekty Inwestycji są usługi kulturalne, które Wnioskodawca może świadczyć jako samorządowa instytucja kultury w ramach swojej działalności statutowej również za niewielką odpłatnością. Usługi te w myśl wyżej wskazanych regulacji, zdaniem Wnioskodawcy, spełniają kryteria dla uznania ich za czynności zwolnione od opodatkowania.

Jak wynika natomiast z treści z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek (co najmniej pośredni) ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie DK, w analizowanej sprawie nie będzie istniał związek wydatków jakie Wnioskodawca poniesie na Projekt z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez DK. W konsekwencji nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego.

Tym samym z uwagi na brak związku poniesionych na Inwestycję wydatków z występującymi po stronie DK czynnościami opodatkowanymi VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki.

Stanowisko DK znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z 17 stycznia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.835.2021.2.KW, w której organ wskazał, że: „Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. Budowa nowego obiektu na potrzeby Domu Pomocy Społecznej w..., ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizacją tej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Podobnie Dyrektor KIS wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z 14 kwietnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.174.2020.1.WL, w której wskazał, że: „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ... w Szkole Podstawowej... w... pn.: w ramach konkursu ponieważ towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Zbieżny pogląd został zaprezentowany w interpretacji indywidualnej z 27 listopada 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.594.2019.1.RG., w której Dyrektor KIS stwierdził, że: „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty realizowanego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora KIS w interpretacjach indywidualnych:

z 19 maja 2022 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.104.2022.2.LS;

z 30 sierpnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.392.2019.2.UNR.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury i posiadają status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Działają Państwo na podstawie przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzaniu działalności kulturalnej.

Planują Państwo złożyć wniosek o dofinansowanie na realizację Inwestycji pn. „(…)”.

Zakres Inwestycji obejmuje (...).

W ramach Inwestycji nie będą Państwo ponosili wydatków, które mogłyby być związane z pozostałą częścią budynku DK, nieobjętą zakresem Projektu.

Powstała w efekcie Inwestycji powierzchnia będzie wyodrębniona od pozostałej części budynku i wyposażona we własne zaplecze sanitarne oraz podliczniki dla pomiaru zużycia energii elektrycznej i wody.

W związku z realizacją Projektu, poniosą Państwo wydatki, które będą udokumentowane wystawianymi na Państwa, jako nabywcę, fakturami VAT z wykazanym podatkiem naliczonym.

Wskazali Państwo, że nie zamierzają wykorzystywać efektów Inwestycji do wykonywania jakichkolwiek czynności, z tytułu których zobowiązani byliby Państwo rozliczać podatek należny. Zatem efekty Inwestycji będą służyły do wykonywania czynności, które – Państwa zdaniem – pozostają poza zakresem ustawy oraz ewentualnie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT.

Dobudowana w efekcie realizacji Projektu część budynku nie będzie wykorzystywana przez Państwa do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – efekty Inwestycji będą służyły Państwu do wykonywania czynności, które pozostają poza zakresem ustawy oraz ewentualnie do czynności korzystających ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym nie zamierzają Państwo wykorzystywać efektów Inwestycji do wykonywania jakichkolwiek czynności, z tytułu których wymagane jest rozliczenie podatku należnego.

W konsekwencji, nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.

Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji pn. „(…)”.

W konsekwencji stanowisko Państwa uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.